23,450 læst ·
260 svar
23k læst
260 svar
Nulenergi Attefall. Hvordan ville I have gjort?
Men så burde du jo kunne forstå, at fx kuldebroer har en begrænset indvirkning.O oliven1 sagde:
Jeg har simuleret huset, vi taler om her i BIM-energy. Hvis jeg fjerner alle kuldebroer helt i modellen (hvilket næppe burde være muligt byggeteknisk), så reduceres transmissionsløsningerne med omkring 400 kwh per år. Og det kan til gengæld kompenseres med 4 kvm solceller.
passer ikke,Ulltand sagde:
kuldebroer har en enorm indvirkning på en bygning, og med enorm mener jeg virkelig det.
Gå ud en kold dag, når det har sneet, så forstår du hvilken enorm indvirkning kuldebroer har..
Per m2 er vel det vedtagne mål så vidt jeg ved.Johannes Carlsson sagde:
BIM energy plejer at stemme godt. Men jeg kontrolberegnede manuelt og fik 450 kwh, så det passer jo,O oliven1 sagde:
Det er en fordel med egne gode kundskaber i fysik. Man behøver ikke gætte eller være i hænderne på hvad andre siger.
Hvis du vil udtrykke din egen mangel på viden, foreslår jeg formuleringen 'desværre har jeg ofte fejl'O oliven1 sagde:
O oliven1 sagde:
Har du svært ved svensk eller har du bare svært ved at skrive forståeligt og letlæseligt?O oliven1 sagde:
Du skriver, at "kuldebroer er utroligt vigtige for tæthed" hvordan mener du da? Tæthed har jo næppe noget at gøre med hverken isolering eller eventuelle kuldebroer.
Du burde vel vide forskellen mellem kuldebro og tæthed, hvis du har lært noget på din uddannelse, jeg kunne med lethed gøre en ny uindrettet halv-tømmerramme rimelig tæt med byggplast og tape (måske ikke til passivhus standard), men ved af praktisk erfaring, at det ikke er nogen god måde at bygge tømmerhuse på.O oliven1 sagde:
En korrekt monteret og tapet byggfolie er så vidt jeg ved den enkleste måde at få et tæt nyt hus på, men synes du @Johannes Carlsson at det er passende i TS bygning som i første omgang skal blive en sommerhytte?Johannes Carlsson sagde:
Absolut er tæthed vigtig, både ud fra et energisynspunkt og fugtsynspunkt. Så er der mange helt almindelige huse med tapede plast, der også klarer tæthedskravene til passivhuse.
Har du en masse mærkelige gennembrydninger i væggen, er det klart mere besværligt at tætne dem, men kuldebroer i form af vægspær, som vi taler om nu, er ikke et problem for tæthed.
ja men hvis man ikke kan bygningsfysik, så har man ingen anelse om, hvor mange kuldebroer man skal regne med desværre.Ulltand sagde:
der er rigtig mange kuldebroer i en konventionel bygning
ved ikke rigtig hvad du taler om, men selvfølgelig går tæthed og ubrudt isolering hånd i hånd.F fribygg sagde:Hvis du vil udtrykke din egen mangel på viden, foreslår jeg formuleringen 'desværre tager jeg ofte fejl'
Har du svært ved svensk, eller har du bare svært ved at skrive forståeligt og letlæseligt?
Du skriver, at "kuldebroer er utroligt vigtige for tætheden" hvad mener du så? Tætheden har jo næppe noget med hverken isoleringen eller eventuelle kuldebroer at gøre.
Du burde vel kende forskel mellem kuldebro og tæthet, hvis du har lært noget på din uddannelse. Jeg kunne let få en ny uindrettet halv-tømmerkonstruktion rimeligt tæt med bygningsplast og tape (måske ikke til passivhus standard), men ved af praktisk erfaring, at det ikke er en god måde at bygge tømmerhus på.
En korrekt monteret og tapet bygningsfolie er så vidt jeg ved den enkleste måde at få et tæt nyt hus på, men synes du @Johannes Carlsson, at det er passende i TS bygning, som først og fremmest skal blive et sommerhus?
enkelt at bare sige sådan men det er hvordan man løser det som er problematikken.Rejäl sagde:
at plastre og tape hele huset som vanligt løser ikke passivhus standard ikke engang tæt på.
Vi havde en nabo, der byggede et groft bjælkehus som et helårshus, for at få byggetilladelsen igennem blev han nødt til at isolere alle ydervægge indvendigt for at opfylde energikravene.. så synes jeg, at meget af følelsen af et bjælkehus forsvinder…F fribygg sagde:
og da var det alene for at opfylde BBR-kravene. tænk da hvilke enorme indrømmelser man må gøre, hvis man vil bygge et passivhus eller lignende.Rejäl sagde: