O oliven1 sagde:
jeg siger jo, at det jeg nævner gælder for nulenergihuse, plussenergihuse og passivhuse.

alle tre ovenstående med fokus på passiv huse har jeg bygget/projekteret utroligt meget af gennem årene.
Har du nogen erfaring med små sommerhuse? Det er jo, hvad TS overvejer at bygge...

Pie chart over energiforbrug: genvinding ventilation, varmepumpe, sollys, procesenergi, varmeforsyning, personvarme, latent energi og solenergi.

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Bra aspekt! Vi har ett oisoleret tømmerhus, og det er sunket over tid.
Farsen løste det med dyvler af rundstok, som han slog i stokkene, og så slog han stående regler på dyvlerne. Har fungeret godt, det er vel 30 år siden, det hus blev bygget.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
O
F fribygg sagde:
Har du nogen erfaring med små sommerhuse? Det er jo hvad TS overvejer at bygge...
hvad er forskellen?

O
K KungAnka sagde:
Farsan løste det med dyvler af rundstav, som han slog i stockvæggen, så slog han på stående reglar på dyvlerne. Har fungeret godt, det var vel 30 år siden det hus blev bygget.
præcis sådan her løsninger som absolut ikke fungerer, hvis man skal bygge energibesparende.
bliver enorme kuldebroer.

isoleringen skal ligge helt adskilt fra reglarne absolut ingen reglar i isoleringen.

O oliven1 sagde:
præcis sådanne her løsninger som absolut ikke fungerer hvis man skal bygge energibesparende.
bliver enorme kuldebroer.

isoleringen skal ligge helt adskilt fra reglarne absolut inga reglar i isoleringen.

En kuldebro er ikke andet end en lille overflade med dårligere u-værdi. Den totale påvirkning på u-værdien er altså begrænset. U-værdien for en 195 mm regel i tilfælde af kuldebro er ca 0,7. Altså som et utroligt godt vindue omtrent

Nogle gange virker det næsten som om mange tror, at det er forbi hvis der findes kuldebroer. Men selvfølgelig, hvis man skal ned på nul i energi, bør disse undgås.

Senest redigeret:
  • Synes
Genaugenau og 2 andre
  • Laddar…
O oliven1 sagde:
hvad er forskellen?
Som jeg har påpeget tidligere er en vigtig forskel, at man ikke vil have 50 cm isolering i et lille hus.

O
Ulltand Ulltand sagde:
En kuldebro er intet andet end en lille overflade med dårligere u-værdi. Den totale påvirkning på u-værdien er altså begrænset. U-værdien for en 195 mm regel i tilfælde af kuldebro er ca. 0,7. Altså omtrent som et meget godt vindue.

Nogle gange synes det næsten som om mange tror, at det er for sent, hvis der er kuldebroer. Men hvis man virkelig vil ned på nul i energi, bør de undgås.
så har man ikke forstået betydningen af at undgå kuldebroer.
en regel i sig selv er ikke tæt på 0,7

at have f.eks. en regelkonstruktion på 195 mm mellem isoleringen har ikke begrænset påvirkning på huset

Man plejer at regne med lambda 0,1-0,12 for gran/fyr

195mm regel bliver så u=0,61

• Synes
Ulltand og 1 anden
  • Laddar…
Apropos små FTX.aggregat så er denne fra PAX en smart variant. Monter på WC, ud med tiluftskanal til alrum og en kulfilterventilator over komfuret.

PAX FTX-aggregat med fire kanaler: blå for udeluft, brun for avluft, gul for fraluft og rød for tilluft, til ventilation i små rum som badeværelse og køkken.

• Synes
Dortmunder DAB og 2 andre
  • Laddar…
O oliven1 sagde:
præcis sådanne løsninger som absolut ikke fungerer hvis man skal bygge energibesparende.
det bliver enorme kuldebroer.

isoleringen skal ligge helt adskilt fra reglerne absolut inga regler i isoleringen.
Enorm kuldebro 😀. Lad os sige, at reglerne sidder c-c 60 og at hver regel er 2,70 og har 4 stk. 20 mm dyvler. Det bliver 2,5 dyvler/m2 eller 7,8cm/m2.

Hvor lang del af dyvlen er "synlig" dvs. delen mellem enden, der er indbygget i tømmervæggen og enden indslået i reglen (dvs. den frie del, der gør, at stockvæggen kan bevæge sig frit i forhold til reglen) afhænger af, hvor tyk isoleringen er. I isoleringslaget er 0,78% af væggen massivt træ, resten isolering. Ingen enorm kuldebro.

Eller måske tænkte du, at man skulle banke reglen stumt mod tømmervæggen? Så har du nok misset den tekniske konstruktion, tømmeret skal kunne bevæge sig.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
O
K KungAnka sagde:
Enorm kuldebro 😀. Sige at reglerne sidder c-c 60 og at hver regel er 2,70 og har 4 stk 20 mm dyvler. Det bliver 2,5 dyvler/m2 eller 7,8cm/m2.

Hvor lang del af dyvlen er “synlig” dvs delen mellem enden som er indstøbt i tømrevæg og enden slået ind i reglen (dvs den frie del som gør at stokvæggen kan bevæge sig frit i forhold til reglen) afhænger af hvor tyk isolering man har. I isoleringslaget er 0,78% af væggen massivt træ, resten isolering. Ingen enorm kuldebro.

Eller du tænkte måske at man skulle banke reglen fast stumt mod tømrevæggen? Så har du nok misforstået den tekniske konstruktion, tømret skal kunne bevæge sig.
isoleringen skal være helt ubrudt.
så bygger vi altid passivhuse for at klare kravene både isolering samt tæthed.

Ulltand Ulltand sagde:
På lang sigt for en beskeden permanentbolig, men mere nu som sommerhus med mulighed for midlertidig opvarmning om vinteren.
O oliven1 sagde:
isoleringen skal være helt ubrudt.
så bygger vi altid passivhus for at opfylde kravene både til isolering og tæthed.
Hvordan bygger I sommerhuse på ca. 20-30m2, som på sigt skal blive permanentbolig @oliven1 ?
Jeg synes, velbyggede tømmerhuse på pæl eller rigtig stenfod med kamin til opvarmningen og måske luftvarmepumpe, hvis man accepterer at være afhængig af el, er en fremragende idé. Derimod er jeg meget tvivlende om det er økonomisk muligt at gøre det til et Nulenergihus.

• Synes
BSOD og 1 anden
  • Laddar…
O oliven1 sagde:
isoleringen ska vara helt obruten.
så bygger vi alltid passivhus för att klara kraven både isolering samt tæthet.
Helt obrudt isolering er i praksis en umulighed. Det er godt, at I bygger omhyggeligt, men det er ikke sådan, at hele konceptet falder fra hinanden på grund af nogle mindre kuldebroer. Det er helheden, der tæller.
Og kuldebroer har jo ikke noget som helst at gøre med tætheden i huset.

Mange bække små, som man plejer at sige.

• Synes
Dortmunder DAB og 3 andre
  • Laddar…
O
F fribygg sagde:
Hvordan bygger I sommerhuse på ca. 20-30m2, som på sigt skal blive permanentbolig @oliven1 ?
Jeg synes velisolerede tømmerhuse på pæle eller rigtig stenfod med brændeovn til opvarmning og måske luftvarmepumpe, hvis man accepterer at være afhængig af el, er en fremragende idé. Derimod er jeg meget tvivlsom om det er økonomisk muligt at lave et Nulenergihus ud af det.
er helt enig, svært at løse et lille tømmerhus som nulenergihus.
præcis det, jeg har sagt hele tiden.

betyder ikke at tømmerhuse er dårlige på nogen måde, har andre kvaliteter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.