O
Rejäl sagde:
Jeg har selv ikke set et eneste passivhus med helbjælkede vægge, men der findes sikkert nogen, der har lykkedes med dette😉
du skal i princippet gøre følgende:
bygge et passivhus og beklæde det med tømmer.

men væggene vil være op til 0,7 - 0,8 m tykke

O oliven1 sagde:
jo men kan man inte byggnadsfysik så har man ingen aning om antal köldbryggor man ska räkna med tyvärr.
är jätte mycket köldbryggor i en konventionell byggnad
'Det lyder som om du siger, at jeg og BIM energy regner forkert.

Men det er hvad præcis hvad kølbryggorna gør i konstruktionen givet cc 900, 195x45 mm reglar på 45 mm timmerstome 6x4x3,5 meter byggnad placerad i stockholm.

O oliven1 sagde:
du får i princip gøre følgende:
bygge et passivhus og beklæde det med tømmer.

men væggene vil være op mod 0,7 - 0,8 m tykke
Du missede indlæggene om pir-isolering? For et passivhus er det da tilstrækkeligt med 0,25 m.

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
O
Ulltand Ulltand sagde:
'Det lyder som om du siger, at jeg og BIM energy regner forkert.

Men det er præcis hvad kuldebroerne gør i konstruktionen givet cc 900, 195x45 mm reglar på 45 mm timmerstome 6x4x3,5 meter bygning placeret i Stockholm.
cc900

du kan jo ikke bare regne på de kuldebroer findes utroligt meget flere kuldebroer i en bygning?
bare væggen i sig har utroligt meget flere kuldebroer?

O
Ulltand Ulltand sagde:
Du missede indlæggene om pir-isolering? For et passivhus er det da tilstrækkeligt med 0,25 m.
forklar vægkonstruktionen?
udefra og ind?

O oliven1 sagde:
cc900

du kan jo ikke bare beregne på de kuldebroerne, der er utrolig mange flere kuldebroer i en bygning?
bare væggen i sig selv har utrolig mange flere kuldebroer?
Hvilke vil du tilføje, som du kan bygge væk i mit hus?

Væggen har ingen flere kuldebroer, tømmerkonstruktionen er bærende, så at opsætte 900 mm indvendigt til isolering og panel er tilstrækkeligt. Der kommer nogle løbende meter til for vinduer, hvis man placerer dem langt inde i konstruktionen.

O
Ulltand Ulltand sagde:
Hvilke vil du tilføje, som du kan bygge bort i mit hus?

Væggen har ikke flere kuldebroer, tømmerstammen er bærende, så at lave en indvendig regel 900 mm for isolering og panel er tilstrækkeligt. Der tilkommer nogle løbende meter for vinduer, hvis man placerer dem langt inde i konstruktionen.
du må forstå, at du er ude og sejle.
der er masser af flere kuldebroer i huset og især i væggen.

men forklar gerne tykkelsen på væggen i sin helhed, hvordan du kommer ned til 250mm

Rejäl sagde:
Vi havde en nabo, der byggede et groft tømmerhus som et helårshus, for at få gennemført byggetilladelsen blev han nødt til at isolere alle ydervægge indvendigt for at klare energikravene.. så synes jeg, at meget af følelsen af et tømmerhus forsvinder...
Skal man få nogen større nytte af tømmerkonstruktionen, bør man vel bruge dens masse til sin fordel?

Ulltand Ulltand sagde:
Man vil jo have en pejs, hvis man har grund med masser af træer, men det må man vel ikke tage i betragtning i beregningen tænker jeg?
Behøver du overhovedet lave sådan en beregning for en hytte på 20-30m2? Kan du ikke bygge den som en komplementbygning?

O oliven1 sagde:
forklar vægopbygningen?
udefra og ind?
F fribygg sagde:
Skal man få nogen større nytte af tømmerkonstruktionen, bør man vel bruge dens masse til sin fordel?

Behøver du overhovedet lave en sådan beregning på en hytte på 20-30m2? Kan du ikke bygge den som en komplementbygning?
Nej jeg tænker ikke gøre nogen bare overvejelse om hvordan det ville blive håndteret, hvis man skulle aflevere noget. Præcis dette bliver en komplementbygning attefall 25

P
F fribygg sagde:
Skal man få nogen større nytte af bjælkelaget bør man vel bruge dets masse til sin fordel?
Man kan mene det, men det er svært at få igennem en byggetilladelse for helårsbolig med kun træ som isoleringsbærer i en ydervæg..

Men flot og imponerende er det og specielt hyggeligt med en åben pejs i disse huse..

• Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Vi havde en nabo, der byggede et groft tømmerhus som et helårshus, for at få byggetilladelsen blev han nødt til at isolere alle ydervægge indvendigt for at opfylde energikravene.. så synes jeg, at meget af følelsen af et tømmerhus forsvinder…
Sådan er det jo. Vores fuldtømmerhus har vi isoleret soveværelset indvendigt men har beholdt tømmeret indvendigt i storstuen. Kan være en vej at gå, men om det er tilstrækkeligt ved jeg ikke.

Tror der findes fremstillet tømmer med isolering i stokkene som alternativ.

P
Ulltand Ulltand sagde:
Så er det jo. Vores fuldtømmerhus har vi isoleret soveværelse indvendigt, men har beholdt tømmeret indvendigt i storstuen. Kan være en vej at gå, men om det er tilstrækkeligt ved jeg ikke.

Tror der findes fremstillet tømmer med isolering i stokkene som alternativ.
Ja tømmerhustilvirkere må jo blive innovative, hvis de vil blive ved..
Da kan en måde være at dele tømmeret og sætte isolering imellem..

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Nej jag tänker inte göra någon bara fundering om hur det skulle hanteras om man var skulle lämna i från sig något. Precis detta blir en komplementbyggnad attefall 25
Attefall? Er det inden for lokalplan?

F fribygg sagde:
Attefall? Er det inden for lokalplanen?
Ja til begge!

Ulltand Ulltand sagde:
Ja på båda!
Du kan ligeså godt søge byggetilladelse, jeg tror ikke du kan få til et 20m2 hus på plint med 10m2 brugbart loft indenfor Attefall-reglernes 4m højdebegrænsning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.