1,409 læst ·
69 svar
1k læst
69 svar
Lersten - isoleringsværdi?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 indlæg
Gik glip af den del også, der er godt om eternittage at tage ned, ca. 280+330+250 kvm.J jawen sagde:
Ud fra hvordan det ser ud lidt overalt, så er eternittens "evighed" omtrent 90-100 år lang, og det er ved at være tid til at overveje udskiftning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 indlæg
Hvis man renoverer, så er det vel i princippet helt udblæst indeni, tanken er at støbe nye plader på indersiden, men gulvvarme. Isolere taget og skifte vinduer. Samt nye badeværelser og køkken.J jawen sagde:
Taget kommer også til at skulle tages med i betragtning.
Budget beskæftiger de sig med i TV-programmer 😅
Nej, men der vil vel blive lavet et for at kunne sammenligne med et nybyggesalternativ.
Man kan flytte ind og bo som det er i dag, men det er slidt, og vi vil udnytte huset anderledes.J jawen sagde:
Vi regner med at lave det meste selv over flere år, indtil videre synes jeg det er sjovt =)
Jo jeg så dem "provisorisk" repareret noget oppe ved rygningen, så lige under der kan der være behov for foranstaltninger.13th Marine sagde:
Man må være positiv når man ser en sådan fin bygning, og det ekstra positive ved en sådan gammel fin bygning er "at du får hvad du ser".
Køber man derimod et hus fra 1950- til 2024, så kan dele af bygningen være "hvordan dårlig som helst", så du kan ikke "se det du køber".
Hold da op, hvilken tagefald 😆, så kunne eterniten sikkert klare 100 år mere.13th Marine sagde:
860 kvm tagbelægning er virkelig ikke gratis $$$
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 indlæg
Det er en nedtaget skorsten der, gamle bykstugan og bakugnen.J jawen sagde:
Der jeg tænker så svækker overrammerne indad, sandsynligvis på grund af mangel på hanebånd.

Men det er også på samme strækning som vi har den kalvende væg.
Var det ikke præcis du som sagde at man ikke kunne vide hvad der fandtes i væggene?J jawen sagde:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 indlæg
Ser desværre flere og flere ødelagte teglsten.J jawen sagde:
Men selvfølgelig, hvis man skifter et af tagene, har man en hel del i reserve
Jeg er lidt svag for listebelægningen fra 1913, jeg har ikke tænkt mig at røre originaltaget som sandsynligvis var stråtag. Det kan ses på beboelseshusets tagspær, da de er forhøjet. Mens økonomibygningerne sandsynligvis har haft papptag fra starten.
Du misforstår mig.13th Marine sagde:
Dit hus kan ikke have nogen mangler som fx plast i væggene kombineret med stor kuldebro & anden forkert konstruktion, da dit hus ikke indeholder denne "risiko"
Så du ser, hvad du får.
Derefter, hvis du har forskellige sten indmuret, indebærer det ingen "katastrofer"
Fyffes bananer coolt!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 indlæg
Så forstår jeg. =)J jawen sagde:Du misforstår mig.
Dit hus kan ikke have nogen mangler såsom plastik i væggene i kombination med stor kuldebro & anden forkert konstruktion, da dit hus ikke indeholder denne "risiko"
Så du ser, hvad du får.
Så hvis du har forskellige sten inmuret, så medfører det ingen "katastrofer"
Fyffes bananer coolt!
Har du bjælke under (i gulvet) så kan du støtte/aflaste dem nedefra uden at ændre "så meget visuelt, sørg for forankringen i remmen først bare!13th Marine sagde:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 indlæg
Hvor tænker du denne bjælke skal understøtte?J jawen sagde:
Her er lidt mere info om opbygning:
https://www.byggahus.se/forum/threads/takstolar-och-kalvande-yttervagg-pa-skanelanga.549857/
Hvis tagspærene ikke har en hanebjælke mellem sig (hvor muret havde været), så vil spærene af snebelastninger "bøje sig" indad og samtidig presse remmen og ydervæggene udad (fordi deres kraft optages skråt nedad udad).13th Marine sagde:
Men et "hundeben på hver side samt at du har "låser" sammen venstre og højre spær højere oppe (f.eks. med en 45x145), så vil lasten fra taget også blive optaget gennem "hundebenet" & bjælken under, hvilket gør, at tagspærene "holder op" med at presse ud hvor tag møder væg.
Tegn på din skitse fra en anden tråd.

Nogle gange kan det i træhuse være "så slemt", at man med spændebånd må rette op på ydervægge, for tagspærene er på vej til at presse dem så meget ud, at huset kan falde "sammen som et korthus".
Så man må spænde op nogle cm ad gangen gennem flere år i træk.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 indlæg
Her har man fjernet hanebjælken for at kunne få ståhøjde.J jawen sagde:Hvis tagspærene ikke har en hanebjælke mellem sig (hvor skorstenen ville have været), så vil spærene af snebelastninger gerne "bøje sig" indad og samtidig trykke remmen og ydervæggene udad (fordi deres kraft optages skråt ned udad).
Men et "hundeben" på hver side samt at du har "låser" sammen venstre og højre spær højere op (for eksempel med en 45x145), så vil lasten fra taget også optages gennem "hundebenet" og bjælken under, hvilket gør, at tagspærene "stopper" med at ville presse ud, hvor tag møder væg.
Tegn på din skitse fra den anden tråd.
[billede]
Nogle gange kan det i træhuse være "så slemt", at man med spændebånd er nødt til at rette op på ydervæggene, fordi tagspærene er på vej til at presse dem så meget ud, at huset kan falde "sammen som et korthus".
Så man må spænde op nogle cm ad gangen flere år i træk.
Gulvstrøer og overrammer sidder desværre ikke lige over hinanden her.
Dog sidder de forhåbentlig sammen via remmen.
Min plan var nok at forstærke overrammerne med regler i stedet.
Ville ikke en kort "hanebånd/hanebjælke" fungere da?13th Marine sagde:
At forstærke overstolperne (spærrene) hjælper ikke problemet, at taglasten nu optages på hammerbåndet, der vil "trykkes udad" af spærrene.
smuk gård! Frontespisen helt ok og gør vinden brugbar. Ville lade den være! Miljømæssigt er det tossede at fjerne fungerende løsninger kun af æstetiske grunde! Derimod ville jeg absolut undgå at smække på udvendig isolering, da det ville forvanske husets proportioner! Hvis du absolut vil isolere, kan det gøres indvendigt. For eksempel mure en indre væg af leca, fylde mellemrum med perlit. Eller lave lerpuds, hvor du pudser fast en tyk tretexplade. Der er flere forskellige løsninger, der fungerer med den slags huse. Du skriver, at der er stor vægoverflade på en skånelænge, men der er jo også meget vinduer! Jeg ville tro, at det største varmetab sker opad! Det er der, jeg i første omgang ville isolere. Så dette med vinduer. Der er intet, der forflader et gammelt hus som moderne vinduer! Man kan komme langt med renovering og energieffektivisering af eksisterende vinduer. Ser at vinduerne ikke er originale. Men hvis træet er ok, kan man lade bygge om til sprossede for at komme nærmere det gamle look.13th Marine sagde:
Lidt anden look i dag dog:
Man ombyggede 1937, gætter på, at frontespisen kom til der, og eternittaget.[billede]
Risikoen findes, men det er ikke rigtig følelsen jeg har fået, når jeg har været der, men man må vel se, når man sætter tænderne i det.
Har kigget på andre gårde til salg, og nogle er bygget af flint i stedet.
Senest redigeret: