Microkatten
13th Marine 13th Marine sagde:
På insidan då? 🤔
Indersiden er endnu ikke renoveret og består i dag af en blanding af tree-tex, gipsplader og puds. Planen er at lerpudse indersiden i stand. Der er forskellige muligheder, men varmesystem og el berøres også, så det kræver en helhedstænkning.

Som @Oldboy er inde på, er ler et tungt og træg materiale, der har gode egenskaber, når det gælder lydisolering, fugtbalancering osv. Udover at lerens teoretiske u-værdi er diskutabel i et specifikt hus, kan man ikke baseret kun på u-værdi sammenligne en regelvæg med glasuld og en væg af ler.

Hvordan ved du, at væggene i huset er lersten? Tidligere tog man det materiale, der fandtes lokalt, og var rigtig moderne og genbrugte materiale, og det blev ofte en stærk blanding, også afhængigt af at man byggede, udvidede, lappede og reparerede i forskellige tidsperioder. F.eks. vores vægge så ikke altid ud som vi havde antaget, før de blev åbnet op.

• Synes
Sommartorparn
  • Laddar…
J jawen sagde:
Nogle linjer fra studien.

Demir (2008) viste, at savsmuld, tobaksrester og græs kan anvendes til at forbedre de termiske og mekaniske egenskaber ved adobesten. Teglstenens isoleringsevne stiger med stigende porøsitet af lerlegemet. Tilsætning af organiske rester viste sig at være effektiv for porerdannelse i lerlegemet, og leret bibeholdt acceptable mekaniske egenskaber.

Fiberforstærkede teglhuse resulterer i en temperatur, der er 56,3 % køligere end betonhuse om sommeren og 41,5 % varmere om vinteren.

I varme lande er dette fordelagtigt for "fattige folk" & har mange gode egenskaber.
Men i Norden er "problemerne" & klimaet helt anderledes.
Jeg læste længere nede:
The clay/sand soil representing major building soils
in Gashua, Yobe State was selected. The soil samples
were collected horizontally from the top layer (5 to 15
cm) of soil profile located at Katuzu and Sabon gari in
Gashua, Nigeria.

Microkatten Microkatten sagde:
Indersiden er endnu ikke renoveret, og består i dag blandet af treetex, gipsplader og puds. Planen er at lerpudse indersiden i stand. Derefter er der forskellige alternativer, men varmesystem og el berøres også, så det kræver en helhedstænkning.
Så hvad med ydersiden?
Som @Oldboy nævner, er ler et tungt og trægt materiale, der har gode egenskaber, når det gælder lydisolering, fugtbalancering osv. Ud over at lers teoretiske u-værdi er diskutabel i et specifikt hus, kan man ikke alene baseret på u-værdi sammenligne en regelvæg med glasuld og en væg af ler.

Hvordan ved du, at væggene i huset er af lersten? Tidligere brugte man det materiale, der var lokalt tilgængeligt, og var rigtig moderne og genbrugte materialer, og det blev ofte en blandet landhandel, også afhængigt af at man byggede, udvidede, lappede og reparerede i forskellige tidsperioder. F.eks. så vores vægge ikke altid ud, som vi havde antaget, før de blev åbnet op.
Visst, helt sikker kan jeg ikke være, men gården har været i familiens eje siden 1902 og svigerfar har ikke antydet, at der skulle være noget andet i den aktuelle bygning.
Den første økonomibygning fra 1885 er delvist opført i lersten, med den vejrudstillede vest- og sydside i brændt tegl, den anden økonomibygning fra 1902 er helt i tegl.
Her er en afbildning fra 1913:
Maleri af en gård fra 1913, med stenhuse og en grusvej omgivet af træer og buske. I midten ses en gruppe gæs på vejen.

På de steder, hvor man ser væggen, har jeg kun set lersten:

Gammelt rum med rå vægge, trædøre og bjælker, gulvet er dækket af støv. Viser en del af en historisk bygning med synlige tegn på forfald.
Indvendigt billede af en værkstedsbygning med synlige stenvægge, værktøj, kasser og åbning til en have med blomstrende buske og et hus i baggrunden.
Revne i murstensvæg med synlige lersten i en økonomibygning fra 1885.

• Synes
  • Wow
Incinerator og 3 andre
  • Laddar…
Microkatten
Så ydersiden da?
Ydersiden er stående en-tommes bræddebeklædning med forskellige bredder.

Ja, helt sikker kan jeg ikke være, men gården har været i familiens eje siden 1902
Det lyder og ser spændende ud!

Udsiden er stående en-toms beklædningspanel med forskellige bredder.
Ah, jeg misforstod og læste "hampkalk", men ser nu, at der kun står hamp.
Så udreglet på udsiden med hampisolering og så panel?
Det lyder og ser spændende ud!
Det skal blive meget spændende, men så har vi også konstateret, at vi er dumme i hovedet, som går i gang med dette 😅

• Synes
Appendix
  • Laddar…
avbildning fra 1913
Ser fantastisk ud!

Min slægt på fars side er dalmasar fra et område mellem Sälen & Särna. Samme store gårde men alt i tømmer.

Min "følelse" er, at dine bygninger indeholder "præcis al sten de fik fat i," og at det i hovedsagen er forskellige stykker mursten som "skabte bæredygtigheden". Derefter "bager man disse stykker ind" med den ler/kalk/bindemiddel, der var til rådighed.

Microkatten
Så udreglet på ydersiden med hampaisolering og derefter panel?
Jeps! Vi har billeder af det originale udseende og forsøger at genskabe det så godt som muligt.

Det skal blive meget spændende, men så har vi også konstateret, at vi er dumme i hovedet for at kaste os ud i dette 😅
Man skal nok være lidt dum i hovedet og nørde ned sig, hvis det skal blive godt, men det er meget spændende og sjovt også! 🤓

J jawen sagde:
Ser fantastisk ud!
Lidt andet look i dag dog:
Man byggede om i 1937, sandsynligvis blev frontespicen tilføjet da, og eternittaget. Gult bondehus med frontispice og eternittag, omgivet af grønne døre og vinduer, under en klar blå himmel.
J jawen sagde:
Min slægt på fars side er dalmasar fra et område mellem Sälen & Särna.
Samme store gårde men alt i tømmer.

Min "følelse" er, at dine bygninger indeholder "præcis al sten de fik fat i", & at det hovedsageligt er forskellige stykker tegl, som "skabte bæreevnen". Derefter "bager man disse stykker ind" med det ler/kalk/bindemiddel som var til rådighed.
Risikoen er der, men det er ikke rigtig den følelse, jeg har fået, når jeg har været der, men man må vel se, når man sætter tænderne i det.
Har skævet til andre gårde til salg, og nogle er bygget af flint i stedet.

• Synes
  • Elsker
yonna og 2 andre
  • Laddar…
Ja! Vi har billeder af det originale udseende og forsøger at genskabe det så godt som muligt.
Sjovt! Lidt som vores maleri.
Jeg kan godt lide, hvordan det så ud i 1913, mens den bedre halvdel vil have det, som det altid har været, gult med en fronton, der ikke rigtig passer ind i mine øjne.
Man skal nok være lidt skør og nørde ned, hvis det skal blive godt, men det er også meget spændende og sjovt! 🤓
Jeg kan let være nostalgisk og nørde ned i historien, syntes det var rigtig sjovt, da svigermor viste gården i en gammel "gårdsbog".
Samtidig vurderede man i 60'erne, at det ikke var værd at lægge al energien i huset, men byggede et nyt i stedet, omtrent der hvor maleriet "er taget",
Så gårdspladsen har ikke længere denne udsigt mod havet:
Sort-hvidt vinterfoto af indgang til en landejendom med snedækket vej, hegn og række af træer, der fører til en uskarp horisont i baggrunden.
(Ikke at den ville have været der alligevel, der ligger et villaområde i vejen nu om dage)

Samtidig må jeg være realist, hvor meget vil være tilbage af huset, når vi er færdige, vil det være værd arbejdet?

• Synes
Sommartorparn
  • Laddar…
Har kigget på andre gårde til salg, og nogle er bygget af flint i stedet.
Å pokkers!

Har læst der findes et flinthus i Klagshamn, men ellers gamle huse/gårde Sussex og Norfolk.
Huset du overvejer ser meget solidt bygget ud og selv tagryggene ser stadig lige ud.
Taget kan nok demonteres i hele "stykker", hvilket forenkler selve håndteringen.

2-familiebygning med tilhørende stald & lader.
Jeg synes hele gården ser ud til at have "meget gode" forudsætninger 👌

Microkatten
Jeg kan godt lide hvordan det så ud i 1913, mens den bedre halvdel vil have det som det altid har været, gult med en frontespis som i mine øjne ikke rigtig passer ind.
Det kan være et dilemma hvilke årringe man vil gemme eller fjerne. Jeg tør ikke sige hvad jeg synes om jeres frontespis, for så får jeg på flabben af en af jer...😉

Samtidig må jeg være realist, hvor meget vil være tilbage af huset når vi er færdige, vil det være arbejdet værd?
Et andet dilemma, hvad skal man prioritere, og hvor meget må det koste...jeg tror at ambitionen skal være høj, men tempoet lavt, så kan man gå og gruble over tingens tilstand i nogle år! Eller bygge nyt, men det er ikke gratis heller.

• Haha
13th Marine
  • Laddar…
J jawen sagde:
Å pokker!

Læs det findes nogen flintahus i Klagshamn, men ellers gamle kårkar/gårdar Sussex og Norfolk.
Huset du overvejer virker meget gedigent bygget & selv tagryggene ser stadig lige ud.
Eteriktaket kan nok demonteres i hele "stykker", hvilket forenkler selve håndteringen.
Har ingen anelse om hvor almindeligt det er, men har reageret på det. Er jo formodentlig ældre bygninger.
J jawen sagde:
2-familiebygning med tilhørende stald & lader.
Jeg synes hele gården virker til at have "meget gode" forudsætninger 👌
Tror ikke det har været et toetagershus, selvom det er to lejligheder i dag.
Ud fra 1937-års inddeling så var den højre dør køkkenindgangen, mens den venstre har været entré.
Højre om den højre dør anvendes kun som opbevaring i dag, men var bystue og har bageovn, kartoffelkælder og koksrum.

Som sand optimist synes jeg også, det har potentiale =)

EDIT: Kan tilføjes at der er noget med tagstolene mellem skorstenen og "reparationen" til højre.

• Synes
jawen
  • Laddar…
Det kan være et dilemma hvilke årringe man vil gemme eller fjerne. Jeg tør ikke sige, hvad jeg synes om jeres frontespis, for så får jeg på flaben af en af jer...😉
😅
Jeg tror ikke, at nogen af os er specielt følsomme der.
Den har dog en fordel, den giver lidt mere plads, for det er
Et andet dilemma, hvad skal man prioritere, og hvor meget må det koste...jeg tror, at ambitionen skal være høj, men tempoet lavt, så har man tid til at gruble over tingenes tilstand i nogle år! Eller bygge nyt, men det er ikke gratis heller.
Hvis vi vælger at renovere, har jeg en tanke om, hvordan vi lægger det op, der er plads, så vi kan bo uden at klemme os sammen alt for meget og samtidig renovere en stor del ad gangen, det mest besværlige bliver, når man skal tage midterstykket. Jeg har trods alt grublet over dette i et år allerede 😅

Vi har fordelen af at få dette som forskud på arv, og vi har et ikke alt for højt belånt hus, som skal sælges. Men ja, at bygge nyt vil nok blive dyrere, måske først og fremmest fordi man skal hyre flere folk.

Samtidig må jeg være realist, hvor meget vil være tilbage af huset når vi er færdige, vil det være værd arbejdet?
Jeg tror ud fra det jeg ser på dine billeder, at meget af huset vil "blive tilbage".
Hvad har du for budget ca?

Køkken, badeværelse, vinduer (vandbåren varme) er jo store poster, men materialekostnaden generelt ca 30 % af totalen hvis man hyrer byggefirma.
Tidsrammen hvis den er stram fordyrer.

Kan man lave visse opgaver selv eller gradvist med venner, så "sparer" man enormt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.