1,401 læst ·
69 svar
1k læst
69 svar
Lersten - isoleringsværdi?
Det er ikke eventuel overfladefugt, der er faren, men fugt inde i væggene, vandskader som du ikke ser, men som kan have pågået år efter år. For eksempel ved vinduer, under gavlpanelet og under tagfoden. Den slags fugt i væggen køler huset og opløser på sigt lermurstenen. Det er sådanne områder, du kan komme til at opdage, når du river tretex og løs puds indvendigt.J jawen sagde:
Dette kan du bruge til indvendig isolering. https://sundabyggvaror.se/produkt/skivor/ler-och-trafiberskivor/trafiberskivor/claytec-hfd-internal/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 indlæg
Det burde være muligt at få ind.J jawen sagde:
Normalt set er hanebåndene til for at håndtere trykkræfter, dvs modvirke at overrammen svækker.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 indlæg
Alt afhænger af, hvor meget vi tænker at gøre. Skal man udskifte spær, kan det være ligegyldigt, om frontespisen er tilbage.Sommartorparn sagde:
Huset er allerede smalt, som det er med 4.8m mellem væggene, vil gerne undgå indvendig isolering.Sommartorparn sagde:
Derimod ville jeg absolut afholde mig fra at tilføre udvendig isolering, da det ville forvanske husets proportioner! Hvis du absolut vil isolere, kan det gøres indvendigt. For eksempel ved at mure en indre væg af leca, fylde mellemrummet med perlit. Eller lave lerpus, hvor du pudser fast en tyk tretexskive. Der findes flere forskellige løsninger, der fungerer for denne slags huse.
Tag og gulv er forholdsvis lette at isolere, hvilket gør, at hvis man isolerer disse, så vil væggene stå for ca. 70% af varmetabet.Sommartorparn sagde:
Det er allerede for sent, vinduerne er udskiftet til moderne.Sommartorparn sagde:
Så er der dette med vinduer. Der er intet, der gør et gammelt hus grimt som moderne vinduer! Man kan komme langt med renovering og energieffektivisering af de eksisterende vinduer. Kan se, at vinduerne ikke er originale. Men hvis træet er i orden, kan man bygge dem om med småsprosser for at nærme sig det gamle look.
Du får en mere anvendelig overetage, hvis frontespisen er tilbage!13th Marine sagde:
Alt afhænger af, hvor meget vi planlægger at gøre. Skal man udskifte tagspærene, så kan det være ligegyldigt, om frontespisen er tilbage.
Huset er allerede smalt som det er med 4.8m mellem væggene, vil gerne undgå indvendig isolering.
Tag og gulv er forholdsvis lette at isolere, hvilket gør, at hvis man isolerer disse, så vil væggene stå for ca. 70% af varmeforbruget.
Det er allerede forsent, vinduerne er udskiftet til moderne.
Skal du isolere udvendigt, skal du rykke vinduer og døre ud, så huset ikke ser hullet ud. Og forlænge tagudhænget! Ja, du reagerede jo selv på, at det ikke er nogle små foranstaltninger, hvis man vil have det pænt! Den boligareal, du mister ved at isolere indvendigt, tjener du tilbage ved at beholde frontespisen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 indlæg
Helt sikkert! Så er spørgsmålet, om man har brug for netop de arealer 🙂Sommartorparn sagde:
Ja, det skal ikke være let.Sommartorparn sagde:
Skal du isolere udvendigt, skal du flytte vinduer og døre ud, så huset ikke ser huløjet ud. Og forlænge tagudhænget! Ja, du reagerede jo selv på, at det ikke er nogen små foranstaltninger, hvis man vil have det pænt! Den boligareal, du mister ved at isolere indvendigt, får du tilbage ved at beholde frontespicen.![]()
Men spontant vil jeg hellere have arealerne i stueetagen end på loftet 🤔
Jeg kom til at tænke på, hvordan det var, da vi flyttede til vores gamle hus for over 10 år siden. Ligesom du, så beskæftigede jeg mig med teoretiske u-værdier og syntes, at væggene var svage energimæssigt.
For det første rum vi renoverede, tegnede jeg fine vægtegninger med en separat, indre regelvæg og masser af isolering. Bindingsværksvægge føltes mere som en æstetisk smuk overflade end en moderne energieffektiv væg.
Vi udførte også renoveringen efter disse tanker. Meget blev godt, men med mere erfaring ville jeg ikke have brugt så meget tid, penge og arbejde på isoleringsaspektet, og ville have gjort det helt anderledes, hvis jeg gjorde det i dag.
For det første rum vi renoverede, tegnede jeg fine vægtegninger med en separat, indre regelvæg og masser af isolering. Bindingsværksvægge føltes mere som en æstetisk smuk overflade end en moderne energieffektiv væg.
Vi udførte også renoveringen efter disse tanker. Meget blev godt, men med mere erfaring ville jeg ikke have brugt så meget tid, penge og arbejde på isoleringsaspektet, og ville have gjort det helt anderledes, hvis jeg gjorde det i dag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 indlæg
Ja jeg kan godt lide at fundere og gruble, og jeg løber både her og der med tankerne og leder efter muligheder og løsninger.
Min trådstart om netop isolerværdien er en sådan udskejlser.
Min trådstart om netop isolerværdien er en sådan udskejlser.
Er nuværende vinduer noget du vil beholde, eller har de "gjort deres"? Hvordan er jordforholdene under hus/ ydervægge/ omgivelser? Drænende, konstant fugtige?13th Marine sagde:
En grundlæggende god ting er at lede alt regnvand væk fra taget. Det kan gøres med markrør & nedgravede vandkassetter med markdug omkring, markrør fra alle udløb, der ledes væk til forskellige placerede nedgravede vandkassetter.
Dette hjælper enormt meget! Mine ligger på 2 m dybde & kassetterne er 60 cm høje, så begynder ved 1,4 m ned i jorden (kørbare)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 indlæg
Har ikke dykket dybt i disse, vinduer er forholdsvis nemme at skifte.J jawen sagde:
Jeg er lidt svag for flagvinduerne fra 1913.
Formentlig ret drænende.J jawen sagde:
Drænering og lede bort regnvand er tanken, der skal være en egen regnvandsledning, som leder videre til grøft.J jawen sagde:
Klik her for at svare