23,229 læst ·
109 svar
23k læst
109 svar
Kroatien - Bygningsingeniør kræver 23 cm støbning mod eksisterende indvendig væg
Du har ret, min erfaring er også, at det er tricky. Jeg er dog ikke særlig bekymret, da vores kælder allerede er væsentligt bedre end mange andres, men det ville selvfølgelig være godt, hvis man kan bruge den til opbevaring uden at være bekymret for, at ting ruster eller mugner. Vi planlægger som sagt et ventilationssystem (Aereco V4A) til hele huset, inkl. kælderplan. Hvis vi så opdager, at det ikke er nok, vil vi have en klar tilslutning til let at kunne installere a/c i kælderen, som så kan tændes efter behov og affugte.D Dublin sagde:
Fick ett tråkigt besked från arkitekten idag. Byggnadsingenjören har räknat på vårt förslag om träbjälklag enligt ovan, men är inte villig att godkänna en sådan lösning. Han vill ha "ett hus innanför huset", dvs 23cm gjutning mot befintlig innervägg. Jag har själv mycket svårt att förstå varför detta skulle vara nödvändigt.M mvs sagde:
Förslaget som vi arbetade fram efter en massa bra idéer och input från er var ju tre stål-/betongstolpar (rött och lila nedan) jämt fördelade längs vardera långsida. Sedan längsgående bjälkar (gult nedan) ovanpå dessa tre stål-/betongstolpar och därefter träbjälklag (blått nedan). Så här:

Man har ju sett hur många hus som helst som byggts på detta vis.
Sedan vet vi ju också att västra källarväggen har problem med fukt från yttertrappan och det känns viktigt att hålla koll på det efter saneringen. Att då gjuta ytterligare en innervägg kloss på en problemvägg känns ju onekligen väldigt riskabelt.
Sorry, känner mig allmänt grinig och uppgiven idag. Behöver nog några dagar att smälta allt detta 😞
Mit tidligere indlæg om erfaringer fra 4 års byggeprojekt i Kroatien om den omfattende korruption,M mvs sagde:Fik en trist besked fra arkitekten i dag. Bygningsingeniøren har beregnet på vores forslag om træbjælkelag som nævnt ovenfor, men er ikke villig til at godkende en sådan løsning. Han vil have "et hus inden i huset", dvs. 23 cm støbning mod den eksisterende indervæg. Jeg har selv meget svært ved at forstå, hvorfor dette skulle være nødvendigt.
Forslaget, som vi arbejdede frem efter en masse gode idéer og input fra jer, var jo tre stål-/betonsøjler (rød og lilla nedenfor) jævnt fordelt langs hver langside. Derefter længdegående bjælker (gult nedenfor) ovenpå disse tre stål-/betonsøjler og derefter træbjælkelag (blåt nedenfor). Sådan her:
[billede]
Man har jo set, hvor mange huse der er bygget på denne måde.
Så ved vi også, at den vestlige kældervæg har problemer med fugt fra trappen udenfor, og det føles vigtigt at holde øje med det efter saneringen. At støbe endnu en indervæg tæt på en problemvæg føles uden tvivl meget risikabelt.
Sorry, jeg føler mig generelt gnaven og opgivende i dag. Jeg har nok brug for et par dage til at bearbejde alt dette 😞
som forekommer, jeg genkender turene.
Vil du nå i mål, må du sluge sideomkostninger med penge i en chokoladeæske og hyggelige restaurantbesøg.
mvh Åke
Det er slet ikke den følelse, vi får. Processen har ganske vist været langsom, men alt har føltes korrekt undervejs. Ingen indikationer overhovedet på, at man ønsker bestikkelse eller lignende. Ifølge arkitekten er det et spørgsmål om ren overbevisning hos bygningsingeniøren i dette tilfælde, og når jeg læser mellem linjerne, også meget en holdning af at "vi har altid gjort sådan, så derfor gør vi sådan".Å Åke Lindgren sagde:
Her er det arkitekten, der betaler bygningsingeniøren, og derefter fakturerer arkitekten os for hele projektet (fast pris som aftalt på forhånd). Jeg vil foreslå, at vi ansætter vores egen bygningsingeniør, som jeg kan tale med direkte, og derefter kan han/hun tage kontakt med arkitekten, når vi har en bedre løsning. Jeg håber at finde en, der er lidt mere løsningsfokuseret og som er åben for forskellige idéer.
Og skulle det imod alle odds ikke fungere, så har jeg en idé om, hvordan vi kan lave et interessant projekt uden at skulle lave nye etageplaner/bjælkelag. Men det bliver i så fald et senere spørgsmål...
Efter mange omgange er det endt med, at vi skal støbe nye indervægge indenfor de eksisterende indervægge (altså et hus i huset), hvis vi beslutter os for at lave nye bjælkelag. Det er lovpligtigt, og vi kan ikke undgå det. Med nye indervægge ville vi miste cirka 15% gulvareal, hvilket vi ikke er interesserede i, så vi vil beholde de eksisterende bjælkelag for at undgå at støbe nye indervægge. Mere information om dette i indlæg #40 her: https://www.byggahus.se/forum/threa...renoveringsprojekt.509243/page-3#post-5678636
Klik her for at svare