23,229 læst ·
109 svar
23k læst
109 svar
Kroatien - Bygningsingeniør kræver 23 cm støbning mod eksisterende indvendig væg
Jo der findes sikkert nogen, der ved, hvad der gælder også for aktive jordskælvszoner.Farstatjej90 sagde:
Eller man skal altid bygge efter eget hoved og se bort fra regler.
Men alvor, så har de fleste lande indenfor aktive jordskælvszoner tænkt deres byggeregler igennem, og i netop Kroatien er der mindre risiko for store jordskælv.
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 6 419 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 6,419 indlæg
Erfaring med at bygge i jordskælvszoner siden jægerne og samlerne blev bofaste.P paralun sagde:Jo det findes sikkert nogen, der ved, hvad der gælder, selv for aktive jordskælvszoner.
Eller man skal altid bygge efter eget hoved og se bort fra regler.
Men seriøst, så har de fleste lande i aktive jordskælvszoner gennemtænkt deres byggeregler, desuden er der i netop Kroatien mindre risiko for store jordskælv.
Men vent - Sverige har en idé 😂
Man tager ikke særligt hensyn til jordskælv, når man bygger huse i Kroatien, Bosnien, Serbien eller øvrige Balkan, så den diskussion kan I lægge ned. Vil man bygge med hensyn til det, er der intet, der forhindrer en i det, blot kontakt en byggingeniørfirma.
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 6 419 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 6,419 indlæg
Ellers er Byggahus jo mega hurtige til at påpege, at forskellige ting ikke kan bruges i Sverige, fordi alt afhænger af lokale forhold i luft, jord og hav. Men i lige dette tilfælde er det ligegyldigt.MrJay sagde:
Jeg tror i hvert fald, at hvis noget har stået i 300 år, så skal man have meget på benene, før man kritiserer konstruktionen.
Hvilket smukt sted I har 🤩
En anden mulighed kunne måske have været at lade en smed sætte op stålstolper, og nogle stålbjælker som mellem bjælkelaget kan støbes på.🤷🏼
En anden mulighed kunne måske have været at lade en smed sætte op stålstolper, og nogle stålbjælker som mellem bjælkelaget kan støbes på.🤷🏼
Jo det ved kun de sagkyndige i Kroatien. Kan forestille mig, at man har regler både for ny samt ombygning for at klare et jordskælv.MrJay sagde:
Google svarede på nogle millisekunder, når man spørger om Krk.
https://www.croatiaweek.com/croatian-island-of-krk-hit-with-4-8-earthquake/
Hvad jeg kan se, har de et nyt regelsæt siden 2021, der gælder bygninger, der er beskadiget af skælv (se https://mpgi.gov.hr/vijesti-8/od-da...vila-o-obnovi-zgrada-ostecenih-potresom/14110) i visse områder. Byggeloven siger ikke så meget, jeg finder kun et kort stykke, at man skal tænke på skælvsikring ved renovering af bygninger (ej huse)*P paralun sagde:
* Članak 47.a (6) - https://www.zakon.hr/z/690/Zakon-o-gradnji
Men, som altid - rådfør dig med en lokal bygningsingeniør
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 6 419 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 6,419 indlæg
Credit til Googles AI Bard som fandt denne hurtigt, da jeg spurgte:MrJay sagde:
Hvad jeg kan se, har de en ny regelværk siden 2021, som gælder for bygninger, der er skadet af skælv (se [link]) i visse områder. Byggeloven siger ikke så meget, jeg finder kun et kort afsnit om, at man skal tænke på skælvbeskyttelse ved renovering af bygninger (ikke huse)*
* Članak 47.a (6) - [link]
Men, som altid - rådfør dig med en lokal bygningsingeniør
Seismic Risk of Croatian Cities Based on Building’s Vulnerability
https://hrcak.srce.hr/file/300935
Den gav også flere andre kilder til reguleringer, når det gælder konstruktioner. Det er bare at spørge, hvis man er nysgerrig. Men artiklen var god!
Ja, lokal byggingeniør er et krav i dette tilfælde. Byggetilladelsen går ikke igennem uden at hans kravliste er integreret i projektet. Interessant er det, at de tiltag han kræver, senere skal gennemgås og godkendes af en anden uafhængig byggingeniør. Så de ser ud til at tage det alvorligt, hvilket føles betryggende. Men vi tror, at der er forskellige måder at gøre dette på, og vi vil gerne undgå at bygge et hus inde i huset. Som nævnt tidligere hælder jeg nu til enten at tage nye huller op for nyt træbjælkelag eller lade 20cm stumper af de eksisterende bjælker være og derefter lægge nye ovenpå.MrJay sagde:
Jeg skal tale med dem og se om det er muligt. Vi vil ikke have adgang til en byggekran, så alt skal bæres i hånden, så vægten kan blive et problem. Jeg antager, at sådan en stålbjælke vejer en del.T Timmermannen77 sagde:
Har I overvejet en stålkonstruktion i stedet for betonpiller? Det burde være slankere, ret lette at sætte ind i stedet for at støbe betonpiller. Hvis de forberedes korrekt, kan du bolte bærende træregler i dem og derefter lægge gulvet på.
Hvor store er bjælkelagene, der skal bygges? Længde og bredde på rummene, hvor bjælkelagene skal være?