Vi er nu hjemme igen efter en lang juleferie og har igen adgang til tegningerne.
Sådan var det tænkt at se ud, inden bygningsingeniøren foreslog at bygge et "hus i huset", dvs. at støbe yderligere 23 cm indervæg inden for de eksisterende indervægge.
Vi vil gerne beholde planløsningen nedenfor, så vi hælder nu mod at lave en ny træbjælkelag i stedet for at støbe betongulv. Loftet har allerede i dag et tykt betongulv, så jeg antager, at vi skal lave det om til træbjælkelag, ellers kan vi nok ikke fjerne de tykke vægge, der er markeret i lilla på tegningerne.
Jeg har nu læst så godt det går på internettet, og hvis jeg forstår rigtigt, så bør følgende give et stabilt gulv over en spændvidde på 5m. Vi vil selvfølgelig lade bygningsingeniøren regne nærmere på dette, men ville høre om nogen af jer har nogle tanker/kommentarer, inden jeg sender dette til arkitekten.
Det der bliver nok fint, selvom man traditionelt lægger noget grovere gulvbrædder i stedet for 22/25 mm OSB.
Du skal selvfølgelig overlade dimensioneringen til arkitekten/bygningsingeniøren, det er jo ikke rigtig kundens job kan man mene 😀 Men i princippet er du nok rigtigt på sporet med størrelsesordenen på dimensionerne.
Er det så vigtigt med en dampspærre i et mellemetage?
Isoleringen ved jeg heller ikke om bidrager så meget?
I betragtning af at der bliver rigtig meget "gennemgående" træ, så bliver der nok heller ikke så meget lydisolering ud af det?
Hvis det var det, der var tanken?
Måske satse på en trinstøjdæmpende måtte under parketten (så nu at du allerede havde skrevet det)
At fylde hele rummet med isolering virker i hvert fald unødvendigt.
Mange foreslår, at man ikke fuldt ud isolerer (hvis det er lyddæmpning, man er ude efter), men at det er bedre, at lyden får lov til at gå gennem forskellige materialer, om det passer ved jeg ikke...
Det der bliver nok fint, selvom man traditionelt lægger noget grovere gulvplank i stedet for 22/25 mm OSB.
Du skal så klart overlade dimensioneringen til arkitekten/bygningsingeniøren, det er jo ikke rigtig kundens arbejde, kan man mene 😀 Men i princippet er du nok på rette spor når det gælder størrelsesordenen af dimensionerne.
Tak. Rart at høre at man ikke er helt ude og cykle 😅
Talte med en fyr på Bauhaus, der virkede kyndig. Han mente at 22mm OSB er ret standard. Vi lagde det i en lejlighed for et par år siden (også træbjælkelag) og det blev meget stabilt. Nu kan jeg ikke rigtig huske hvilken cc-afstand vi havde der, men jeg tænker at 500mm cc alligevel er ret smalt...
Er det så vigtigt med dampspærre i et mellemgulv?
Isoleringen ved jeg heller ikke om tilføjer så meget?
I betragtning af at der bliver meget "gennemgående" træ, så bliver der næppe så meget til lydisolering heller?
Tak. Jeg ved faktisk ikke om dampspærre er nødvendig. Når jeg læste på, blev det konsekvent nævnt på de svenske sider, men ikke altid på de tysk- eller engelsksprogede. Tænkte at det i det mindste ikke burde skade, og det er vel forholdsvis let at installere.
Angående isolering, så ja det er primært tænkt som lydisolering. Jeg troede faktisk, at det skulle gøre en ret stor forskel, men måske tager jeg fejl. Måske afhænger det af, hvilken isolering man vælger?
Da jeg søgte på nettet, anbefalede mange 20mm gipsplade i stedet for standard 13mm, da den tykkere plade tilsyneladende lydisolerer betydeligt bedre. Blev lidt overrasket over, at 7mm skulle gøre en sådan forskel ... er stadig lidt skeptisk.
Godt at vide. Mange tak. Er der nogen speciel isolering, du anbefaler for at opnå maksimal lydisolering?
Stenuld er vel det, man normalt anvender i etageadskillelsesisolering, men det er kun marginalt bedre end glasuld..
Du behøver ikke købe dyre, specielle produkter, men se hvad de har i byggemarkedet dernede..
Isoleret bjælkelag gør stor forskel mod et som ikke er det, når det kommer til lydisolering.
Så det anbefales absolut…
Ja det der ved du sikkert bedre end mig.
Men fuldt isoleret eller med luft imellem?
Jeg har læst på nettet og bygget indervægge med 45*70 og så sat 45 isolering, men jeg ved ikke om det er rigtigt eller forkert, ligeledes gjorde jeg med lofterne.
Trinlyd vil jo gå direkte ned uden dæmpning mellem parket og gulvplade, hvis man fæster loftet direkte til limtræbjælkerne?
Tak. Jeg ved faktisk ikke, om dampspærre er nødvendig. Når jeg læste om det, nævnes det konsekvent på de svenske sider, men ikke altid på de tyske eller engelske. Jeg tænkte, at det i hvert fald ikke burde skade, og det er vel temmelig nemt at installere.
Angående isolering, ja, så er det primært tænkt som lydisolering. Jeg troede faktisk, at det ville gøre en ret stor forskel, men måske tager jeg fejl. Måske afhænger det af, hvilken isolering man vælger?
Da jeg søgte på nettet, anbefalede mange 20mm gipsplade i stedet for standard 13mm, da den tykkere plade tilsyneladende lydisolerer betydeligt bedre. Blev lidt overrasket over, at 7mm skulle gøre sådan en forskel ... er stadig lidt skeptisk.
20mm gipsplade er betydeligt tungere og lidt stivere end 13mm gipsplade. Hvilket betyder en hel del for lyddæmpning. En almindelig anbefaling er f.eks. dobbelte gipsplader på væg mod lydkilde som en god (pris og plads) løsning.
Har desværre ikke i hovedet en relevant test af det lige nu.
Ja det där vet du säkert bättre än mig.
Men fuld isoleret eller med luft imellem?
Jeg har læst på nettet og bygget indervægge med 45*70 og så sat 45 isolering, men jeg ved ikke om det er rigtigt eller forkert, lige gjorde jeg med indre loft.
Trinlyd vil jo gå direkte ned uden dæmpning mellem parket og gulvplade hvis man fastgør indre loft direkte i limtræsbjælkerne?
Der findes nok ikke noget rigtigt eller forkert.. Mange isolerer skillevægge som du beskrev..
Jeg ville have lagt minimum 95mm i et bjælkelag..
Trinlyden dæmpes lidt med isolering i bjælkelaget men hvis man vil fjerne mere af det så er et trinlydsdæmpende mellemlæg bedre..
Gips har også en stor indflydelse på lyden imellem etagerne..
Dampspærre havde jeg ikke sat der, hvis man ikke har det konsekvent over hele boligen...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.