23,229 læst ·
109 svar
23k læst
109 svar
Kroatien - Bygningsingeniør kræver 23 cm støbning mod eksisterende indvendig væg
Ja, jeg er enig. Det ville sikkert blive smukt. Spørgsmålet er bare, hvad sådan en stålstolpe vejer. Alt skal bæres i hånden cirka 40m, inkl op ad to trapper. Men vi kan virkelig godt lide kombinationen af stål og træ, så det er et forslag, vi skal diskutere med arkitekten. Tak.P PeGeCo sagde:
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 6 412 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 6,412 indlæg
De behøver ikke blive båret ind hele. De kan bæres i stykker og svejses på stedet. Men det skal jo så gøres på den rigtige måde. Jeg tror, at dette er en ret dyr løsning, men jeg ved det ikke. Man kan i hvert fald gøre sådan.M mvs sagde:
Hvad kan de veje så?
Svigersønnen byggede om derhjemme, og der var en 6m bjælke, der skulle i for at veksle af en ydervæg, den løftede man i den ene ende selv, tænker et par hjul foran og bagpå så trækker man afsted med sådan en selv eller med ATV, så 4 mand kan nok få den derhen, hvor man vil.
Svigersønnen byggede om derhjemme, og der var en 6m bjælke, der skulle i for at veksle af en ydervæg, den løftede man i den ene ende selv, tænker et par hjul foran og bagpå så trækker man afsted med sådan en selv eller med ATV, så 4 mand kan nok få den derhen, hvor man vil.
Huset er ikke helt symmetrisk. Indvendige mål er 11m (nordvæggen), 10m (sydvæggen), 5m (vestvæggen), 3,7m (østvæggen). Ydervæggene er cirka 70cm tykke.Marcus0321 sagde:
Stueetagen bliver åben planløsning, og førstesalen vil have et soveværelse mod vest og endnu et mod øst med et badeværelse mellem de to soveværelser. Skal på et tidspunkt forsøge at lægge et mere detaljeret skitse op.
Hej Kroatien
Har boet og arbejdet i Kroatien i fire år og arbejdet med kulturbygninger fra det 11. århundrede.
Bygningsinspektører og kulturmyndigheder satte ofte en kæp i hjulet med mærkelige løsninger og krav, der blev løst med en chokoladeæske indeholdende en sum penge, der stod i forhold til foranstaltningerne.
Borgmestrene i landsbyerne er oftest involveret i ordningerne og kunne helt åbent foreslå at hjælpe mod en vis godtgørelse.
Tjenestemændene i forvaltningerne er lavtlønnede og tager alle muligheder for ekstra indkomster, landet er hårdt ramt af korruption i samfundet.
mhv
Åke
Har boet og arbejdet i Kroatien i fire år og arbejdet med kulturbygninger fra det 11. århundrede.
Bygningsinspektører og kulturmyndigheder satte ofte en kæp i hjulet med mærkelige løsninger og krav, der blev løst med en chokoladeæske indeholdende en sum penge, der stod i forhold til foranstaltningerne.
Borgmestrene i landsbyerne er oftest involveret i ordningerne og kunne helt åbent foreslå at hjælpe mod en vis godtgørelse.
Tjenestemændene i forvaltningerne er lavtlønnede og tager alle muligheder for ekstra indkomster, landet er hårdt ramt af korruption i samfundet.
mhv
Åke
Hej,Å Åke Lindgren sagde:
Vi har heldigvis ikke haft samme erfaring. Folk har været venlige og været åbne for forskellige løsninger. Det eneste negative vi har oplevet er at det tager tid. Jeg tror nok at bygningsingeniøren har en pointe, men jeg tror der findes flere løsninger på problemet. Han har foreslået to alternativer, men jeg planlægger at gå tilbage med yderligere 2-3 (bedre) forslag.
Er det de indvendige mål på rummene? 3,7m er jo intet problem med et træbjælkelag. 5m er lidt værre, hvis der ikke er nogen bærende væg nedenunder, med en væg nedenunder er det intet problem. Hvordan ser kravene ud for renoveringer, når det kommer til jordskælv?M mvs sagde:Huset er ikke helt symmetrisk. De indvendige mål er 11m (nordvæggen), 10m (sydvæggen), 5m (vestvæggen), 3,7m (østervæggen). Ydervæggene er cirka 70cm tykke.
Stueetagen bliver åben planløsning og førstesalen vil have et soveværelse i vest og endnu et i øst med et badeværelse mellem de to soveværelser. Skal på et tidspunkt prøve at lægge en mere detaljeret skitse op.
Det er indre mål på den åbne planløsning i stueetagen (stue med køkken). Øvre etage er fordelt over to soveværelser og et badeværelse med samme totale indre mål som stueetagen. Vi har ikke fået nogen oplysning om særlige krav ved jordskælv, men bygningsingeniøren virker ivrig efter at huset står stabilt. Vi også såklart ;-)Marcus0321 sagde:
Jeg ved faktisk ikke. Men skal tjekke det.nino sagde:
Medlem
· Stockholms län
· 646 indlæg
Sasvim prekrasno, det vil sikkert blive et vidunderligt lille tilflugtssted!M mvs sagde:
Den ældste af alle mine morbrødre/mostre byggede/havde et hus præcis i udkanten af byen, har desværre aldrig været der. (Han døde for ca 10 år siden og var ikke så ”familiær”, så jeg mødte ham aldrig.)
Mvh
Er absolut åben for det. Er det sådan, at en limtræsbjælke kan bære betydeligt mere end en almindelig træbjælke? Hvis vi satser på træbjælkedæk, ville det være fantastisk, hvis vi kan gøre træbjælkerne lidt tyndere, så det bliver lidt mere luftigt i rummene.P PeGeCo sagde:
Den største fordel med limtræ er, at det bliver mere stabilt end et solidt stykke.M mvs sagde: