TRJBerg TRJBerg sagde:
20mm gipsplade er betydeligt tungere og lidt stivere end 13mm gipsplade. Hvilket betyder en hel del for lydisolering. En almindelig anbefaling er f.eks. dobbelte gipsplader på væg mod lydkilde som en god (pris og plads) løsning.
Har desværre ikke i hovedet en relevant test af det lige nu.
Ok, så ved jeg det. Tak.

Rejäl sagde:
Trinlyden dæmpes lidt med isolering i bjælkelaget, men hvis man vil fjerne mere af det, så er et trinlyddæmpende underlag bedre..
...
Dampspærre ville jeg ikke sætte på, medmindre man har det konsekvent over hele boligen…
Vi vil have 5mm underlag/parketunderlag mellem OSB'en og parketgulvet for at minimere trinlyden. Ville vi have nogen yderligere fordel ved også at lægge 5mm underlag ovenpå limtræsbjælken, så OSB'en ikke ligger direkte på limtræsbjælken?

Ang. dampspærre, så tror jeg ikke, de har planlagt noget for væggene. Dog for ydertækket. Jeg skal spørge arkitekten.

P
M mvs sagde:
Vi kommer have 5mm underlag/parketunderlag mellem OSB'en og parketgulvet for at minimere trinlyd. Havde vi haft nogen yderligere fordel af at også lægge 5mm underlag ovenpå limtræsbjælken, så OSB'en ikke ligger direkte på limtræsbjælken?

Ang. dampspærre så tror jeg ikke de har planlagt noget for væggene. Dog for ydertaget. Jeg skal spørge arkitekten.
Nej det er vigtigere og skrue/sømmelime undergulvet mod dine limtræsbjælker..
Det er fint med 5mm det har vi normalt ikke i vores enfamiliehuse, men bruges mere i flerfamiliehuse..
Ja ydertaget er en anden sag der havde jeg lagt en dampspærre i dit tilfælde, findes disse ikke i det land så er det enkelt at købe med herfra..

https://www.isover.se/supporten-tipsar/hur-fungerar-variabla-angbromsen-isover-varior-xtra

• Synes
mvs
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
50mm er nok
Skal lige til at sende en email til arkitekten om dette. Skal en sådan isodränplade ikke monteres på ydersiden af væggen? Her deler vi jo væg med naboen, så det må være på indersiden af vores vægside. Er det ok? Og afslutter man i så fald med gipsplade eller er der behov for noget mere mellem isodränpladen og gipspladen?

Jeg ville isolere mellem væggene, så eventuel fugt kan løbe ned udenfor kælderen.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Jeg ville isolere mellem væggene, så eventuel fugt kan løbe ned uden for kælderen
For at klarlægge, det er en enkelt tyk væg (for det meste af sten). På den ene side af denne tykke væg befinder du dig inde i vores hus og på den anden side af den tykke væg befinder du dig inde i naboens hus. Så der er ingen mulighed for at lede fugt udenfor kælderen. Tænk dig en væg, der deler to rum inde i dit eget hus... samme princip.

M mvs sagde:
For at klarlægge, det er en eneste tyk væg (mest af sten). På den ene side af denne tykke væg befinder du dig inde i vores hus, og på den anden side af den tykke væg befinder du dig inde i naboens hus. Så der er ingen mulighed for at lede fugt udenfor kælderen. Forestil dig en væg, der deler to rum inde i dit eget hus... samme princip.
Jeg tænker, at det bedste nok er at skrabe alt løst materiale væk på indvendige væg og så montere en 20mm gipsplade, men med 30-50mm luftspalte imellem, så den gamle væg kan ånde. Lyder det fornuftigt? Hvis man senere skulle finde en flot stenvæg bagved, kan det jo være flot at lade den være helt eksponeret.

Senest redigeret:
M mvs sagde:
Jeg tænker, at det bedste nok er at skrabe alt løst skrab på indervæggen væk og derefter montere en 20mm gipsplade, men med 30-50mm luftspalte imellem, så den gamle væg kan ånde. Lyder det fornuftigt? Hvis man så skulle finde en fin stenmur bagved, kan det jo være pænt at lade den være helt eksponeret.
Hvorfor ikke bare køre med pudsede indervægge og klinker/stengulve? Mal væggene med silikatmaling, så de kan ånde. Det kan være nødvendigt med en luftaffugter for at holde kontrol med luftfugtigheden. Ved du, hvordan fugten kommer ind i kælderen? Er det via væg, gulv eller luft? Jeg gætter på, at det kan blive meget varmt og fugtigt der om sommeren, og når udendørsluften kommer ind i en kold kælder og køles ned, får du indmasser af fugt.

• Synes
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jeg troede, du ville støbe nye vægge ifølge dit første indlæg, deraf svaret. Pudse er det bedste på dine gamle vægge. Gips i kælder kan mugne.

D Dublin sagde:
Hvorfor ikke bare køre med pudsede indvendige vægge og klinker/stengulv? Mal væggene med silikatmaling, så de kan ånde. Det kan være nødvendigt med en affugter for at holde styr på luftfugtigheden.
Ved du, hvordan fugten kommer ind i kælderen? Er det via væg, gulv eller luft? Gætter på at det kan blive meget varmt og fugtigt der om sommeren, og når udeluft kommer ind i en kold kælder og køles ned, får du ind masser af fugt.
👍 Præcis hvad jeg foreslog i min email til arkitekten, dvs. pudse indvendige vægge og derefter male. Ser man ofte dernede. Føles også godt at kunne holde øje med, hvis et sted begynder at se fugtigt ud.

Angående fugt, så er stort set alle kældre i den gamle by fugtige. Ofte er det en kombination af, at bygningerne er bygget tæt sammen (uden tanke på dræning, fugtspærre osv. - noget man ikke bekymrede sig om dengang) og at den meget varme luft rammer kolde stenvægge i kælderen, og at der så dannes kondens. Ofte bliver det bedre, hvis man kan få luften til at cirkulere. Så snart det begynder at blæse, falder fugtigheden markant. Vores kælder er nok en af de mindst fugtige, jeg har set, så på den måde har vi held. Væggene længst inde har dog fugtpletter, så vi vil installere et ventilationssystem for at få luften til at cirkulere bedre.

• Synes
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Jeg troede, du ville støbe nye vægge ifølge dit første indlæg, derfor svaret. Puds er det bedste på dine gamle vægge.
👍 Lyder fornuftigt!

Matti_75 Matti_75 sagde:
Gips i kælder kan mugne.
Ok, godt at vide. Jeg som altid har troet, at gipsplade er meget modstandsdygtigt mod netop fugt og mug.

M mvs sagde:
Ok, godt at vide. Jeg har altid troet, at gipsplader er meget modstandsdygtige over for netop fugt og skimmel.
Skulle du få for dig at bruge noget plademateriale, så er vådrumsplader at foretrække, men som sagt hellere pudsede vægge.

• Synes
mvs
  • Laddar…
M mvs sagde:
Væggene længst inde har dog fugtpletter, så vi vil installere et ventilationssystem for at få luften til at cirkulere bedre.
Her tror jeg, det er godt at læse op på det grundigt. Det er tricky med kolde kældre og varm, fugtig udeluft. Passende ventilation i kombination med passende affugtning er nok melodien, men det virker ikke altid enkelt at finde en god løsning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.