T Timmermannen77 sagde:
At lave en modstøbning på en væg, kræver store kundskaber i forskalling, for trykket på formen bliver dobbelt. Afstivning og forankring er meget vigtigt, at det bliver rigtigt.
Jeg synes det havde været bedre at mure væggene op med en luftspalte mellem gammel væg og ny indvendig væg.
Jeg har faktisk set, at de gjort netop det, som du foreslår i en del af husene der - dvs luftspalte og derefter muret med tegl. Som cpalm dog nævnte, føles det dog trist at bygge et "hus i huset". Overvejer mere og mere om måske træbjælkelag er den rigtige vej at gå. Ti procent tabt gulvplads føles ikke godt. Og vindueskarme kommer til at blive næsten 1m dybe.

• Synes
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Givet situationen og det, du beskriver som en trangere ældre bykerne, kan en betonbil og pumpebil komme ind?

At mure en konstruktion, eventuelt søjler, føles som en betydeligt enklere øvelse med logistikken. At overveje en støbt etageadskillelse driver blot dimensionen på øvrige dele op på grund af egenvægten, og hvis der er et jordskælvaspekt, er elasticiteten i en trækonstruktion ikke at foretrække?

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
En del af jer har kontaktet mig og spurgt, hvor dette er henne. Jeg vil ikke være nærig, så her er en 2-minutters lang video, der giver et godt overblik over husets placering:

0:49 inde i videoen skimter man et lysgult hus i øverste del af billedet. Det er det hus, vi kommer til at renovere.

• Synes
blackarrow og 8 andre
  • Laddar…
P
M mvs sagde:
En del af jer har taget kontakt og spurgt hvor dette er henne. Jeg skal ikke være nærig, så her er en 2 minutters lang video som giver et godt overblik over husets placering: [media]
0:49 ind i videoen skymter et lysegult hus i den øvre del af billedet. Det er det hus som vi vil renovere.
Magisk hyggeligt🤩

• Synes
TessieP
  • Laddar…
C
M mvs sagde:
Problemet er vel, at de fleste træbjælkelag i de rigtig gamle huse der er fejldimensionerede.
Jo, så kan det jo være. Eller så er der sket noget med tiden, som har påvirket bæreevnen.

Men det er jo ikke noget, du behøver at spekulere over, hvis du bygger et nyt bjælkelag fra bunden. Ophængene i væggen til gulvbjælkerne skal nok flyttes/ændres/kompletteres alligevel, hvis du har andre spændvidder og niveauer.
Det kan jo være en pointe med en betonplade i f.eks. badeværelse, men ellers har jeg lidt svært ved at se nogen fordele med det.

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
M myrstack sagde:
Givet situationen og det du beskriver som en trangere ældre bykerne, kan man overhovedet få en beton- og pumpebil ind?

At mure en konstruktion, eventuelt søjler, føles som en betydeligt lettere øvelse med logistikken. At derefter overveje et støbt dæk driver bare dimensionen på de øvrige dele på grund af egenvægten, og hvis der er en jordskælvsaspekt, er elasticiteten i et dæk af træ ikke at foretrække?
Vi havde et firma på stedet sidste år, som kiggede på det. De mener, at de kan stille en betonbil på torvet og derefter sætte en hjælpepumpe i haven. Fra lastbil til hus bliver det cirka 40m.

Angående jordskælv og elasticiteten, så har du nok ret. Ikke nogen store skælv i området som andre steder omkring Middelhavet, men nogle mindre kan forekomme.

C cpalm sagde:
Oplægget i væggen for gulvbjælkerne skal nok flyttes/ændres/kompletteres alligevel, hvis du har andre spændvidder og niveauer.
Ja, det ville have været optimalt, hvis det kan lade sig gøre.

Mindst en væg er bygget med store stenblokke, så jeg er usikker på, om vi frit kan vælge, hvordan vi sætter bjælkerne. Hvis vi flytter på en så stor sten, vil hele væggen nok falde sammen.

Måske kan vi beholde 20 cm stumper af de eksisterende bjælker og så lægge de nye bjælker oven på disse. Så får vi jo lofthøjden, behøver ikke at grave i væggene, og vi kan lægge noget under de nye bjælker de steder, det er nødvendigt for at få alt i niveau?

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Burde vel gå at bore nye huller?

Farstatjej90
M mvs sagde:
Problemet er vel, at de fleste træbjælkelag i de rigtig gamle huse der er fejldimensionerede. Og bjælkerne er normalt monteret i lidt forskellige højder, så gulvene hælder ofte ordentligt. Mange forsøger så at stabilisere og jævne ud ved at lægge et tyndt lag cement/beton ovenpå. Det ser man ofte. Så undrer jeg mig, om det måske ikke er en fordel med et tyndt lag beton/cement, hvis vi som vi skal bygge et badeværelse på overetagen. Hvis vi fuldstændig frit kan vælge placeringen af de bærende bjælker, så springer jeg gerne et tyndt lag beton/cement over, men hvis vi skal bruge allerede eksisterende huller til bjælkerne, så tror jeg nok, det kan være værd at lægge et tyndt lag beton/cement ovenpå.
Undskyld, jeg må alligevel kommentere dette, et hus der har stået i 300 år - med "fejldimensioneret bjælkelag" - man undrer sig over, hvor mange af husene der bygges i dag, som står op om 300 år.

Jeg forstår, hvad du mener, men... Perspektiv!

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
C
M mvs sagde:
Om vi flytter en så stor sten, vil hele væggen nok styrte sammen.
Det tror jeg ikke, det er nok betydeligt mere stabilt, end man kan tro. Det gælder bare om at finde nogen, der ved, hvad de laver.

nino nino sagde:
Bør vel kunne bore nye huller?
Måske, men det afhænger nok af hvilken bjergart stenen er lavet af.

P
Har huset holdt i 300 år med murede natursten, så er det ikke stenens kvalitet, der har holdt muren stående, men kalkmørtelens svaghed eller hvilken blanding de nu har haft, der har tilladt bevægelse, som f.eks.ved et jordskælv, hvilket gør, at muren står endnu i dag.
Hvis man murer efter svenske normer, ville muren ikke overleve 100 år, hvis overhovedet det… dette fordi vi bruger alt for stærke mørtler i dagens samfund…

Senest redigeret af en moderator:
  • Synes
gaia
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Har huset holdt i 300 år med murede natursten, så er det ikke stenens kvalitet, der har holdt væggen stående, men kalkmørtelens svaghed, der har tilladt bevægelse, som f.eks. et jordskælv, der gør, at væggen står endnu i dag..
Murer du i henhold til svenske normer, så ville væggen ikke overleve 100 år, hvis overhovedet det..
Jo men nu ligger jo Kroatien i en jordskælvsaktiv zone.
Man må jo nøje se på, hvordan kroaterne selv ser på dette samt regelsættet. Intet en udlænding kan ændre på.

Kort om dette:
https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...nformation/naturförhållanden-och-katastrofer/

P
P paralun sagde:
Man må jo kigge nøje på, hvordan kroaterne selv ser på dette samt regelværket. Intet en udlænding kan ændre på.

Kort om dette:
[link]
Nu kan du formentlig ingenting om murværk, så det bliver godt med det ved du😉

Farstatjej90
P paralun sagde:
Man må jo kigge nøje på, hvordan kroaterne selv ser på dette samt regelsættet. Ikke noget en udlænding kan ændre på.

Kort om dette:
[link]
Spørg en anden?
Høh, vi svenskere her på Byggahus kan dette ok? Jordskælv? Har fuld styr på det. Behøver kroaterne konsulent er det bare at starte en tråd her på Byggahus eller sende PM.

• Synes
  • Haha
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.