304,718 læst ·
348 svar
305k læst
348 svar
Hvorfor bruger alle OSB bag gips?
Hej!
Er der virkelig så få, der bruger Plyfa bagved?!? Det virker som om OSB er det, der gælder, men jeg mener i hvert fald, at Plyfa er meget stærkere. Jo, lidt dyrere, men det var omkring 80 kr pladen mod OSB, så jeg tøvede ikke. Vi lavede vores vægge om, bare fordi det var enkeltgips uden isolering, og på de vægge, hvor vi tog gipset ned, satte vi Plyfa "inde" mellem reglarne på den side, hvis gips blev siddende.
Råsponten bygger jo mere, men der bliver mindre spild, så det bliver jo billigere, men Plyfa afstiver jo også.
Er der virkelig så få, der bruger Plyfa bagved?!? Det virker som om OSB er det, der gælder, men jeg mener i hvert fald, at Plyfa er meget stærkere. Jo, lidt dyrere, men det var omkring 80 kr pladen mod OSB, så jeg tøvede ikke. Vi lavede vores vægge om, bare fordi det var enkeltgips uden isolering, og på de vægge, hvor vi tog gipset ned, satte vi Plyfa "inde" mellem reglarne på den side, hvis gips blev siddende.
Råsponten bygger jo mere, men der bliver mindre spild, så det bliver jo billigere, men Plyfa afstiver jo også.
Hvad baserer du den påstand på? At det ikke går at hænge tungt på OSB? Forskellen til plyfa er ikke så stor, hverken i træk eller hængeretning.Eld sagde:
Der er intet, du hænger op i et normalt hus, som en OSB ikke bærer. Selv det tungeste fladskærms-tv hænger fast med nogle få skruer...
Sent from my GT-S5570 using Byggahus
http://beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=52659Eld sagde:
Og for øvrigt, hvad findes der overhovedet for grund til at bruge plugg sammen med træskruer + træ, OSB eller plyfa?
Forborre kan dog være smart.
hej, den forskel jeg har bemærket er trækkraften ved fx en 4 mm skrue, prøv at trække en sådan ud med et koben fra en OSB, og det går relativt let... men i krydsfiner er det betydeligt sværere...
så undrer jeg, hvor alvorligt det er med 2mm bevægelsesfuge.... det missede jeg i siddeled, har det kun nedenunder... men indtil videre er der ikke sket noget
så undrer jeg, hvor alvorligt det er med 2mm bevægelsesfuge.... det missede jeg i siddeled, har det kun nedenunder... men indtil videre er der ikke sket noget
Der er selvfølgelig aldrig nogen grund til at bruge rawplugs i rigtigt træ. (Man skal ikke gøre som den tidligere ejer af mit hus, der satte hylder op med træskruer og rawplugs i inderbeklædningen...) I spånplader og OSB kan man have brug for en ekspander, der griber fat på bagsiden, hvis man har brug for rigtig høj trækstyrke.
Jeg ville fx ikke turde fastgøre en klapstol med kun træskruer i en OSB-plade. Der er meget større belastning på fastgørelserne på en klapstol end på et fladskærms-TV.
Jeg ville fx ikke turde fastgøre en klapstol med kun træskruer i en OSB-plade. Der er meget større belastning på fastgørelserne på en klapstol end på et fladskærms-TV.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 indlæg
Grunden til at man gør sådan er for at pladen ikke skal udvide sig når det bliver fugtigere og skabe en bulet væg. Men jeg kender flere som har sat op direkte og har klaret sig. Hvis du har sat pladerne op for nylig, er det en fordel eftersom vi er i den fugtigste årstid lige nu, så pladerne måske er i deres maksimale bredde. Det har jo også en vis betydning hvordan pladen er blevet opbevaret inden montering.Boan sagde:
Senest redigeret:
Nu har vi fået sort på hvidt længere oppe i denne tråd, at både plyfa og OSB tåler høj vægt i både træk- og hængeretning.
Så det ENESTE man behøver at spørge sig selv om, når man står i valget og kvalet, er om de få kilo, der skiller dem ad til plyfaens fordel, er værd de ekstra kroner, man skal betale sammenlignet med OSB. Er svaret nej, køber man OSB. Er svaret ja, køber man plyfa. Længere end det behøver man ikke at strække det.
At visse personer så foretrækker det ene eller andet, bare fordi de har det i deres vægge, eller fordi deres svigerfars kusines nabos svoger talte dårligt om det andet alternativ, er egentlig ret irrelevant.
Så det ENESTE man behøver at spørge sig selv om, når man står i valget og kvalet, er om de få kilo, der skiller dem ad til plyfaens fordel, er værd de ekstra kroner, man skal betale sammenlignet med OSB. Er svaret nej, køber man OSB. Er svaret ja, køber man plyfa. Længere end det behøver man ikke at strække det.
At visse personer så foretrækker det ene eller andet, bare fordi de har det i deres vægge, eller fordi deres svigerfars kusines nabos svoger talte dårligt om det andet alternativ, er egentlig ret irrelevant.
Præcis sådan. Men på trods af at Statens Provningsanstalt har udført praktiske tests (man simulerede last i køkkenskabe) så skal der alligevel menes noget om det. Hvis jeg husker detaljerne korrekt, konstaterede SP endda, at alle normale køkkenskabe blev brudt i stykker af lasten, før nogen af pladerne (fastgørelserne) i testen gav efter.Amrich sagde:Nu har vi fået sort på hvidt længere oppe i denne tråd at både plyfa og OSB tåler høj vægt både i træk- og hængeretning.
Så det ENESTE man behøver at spørge sig selv om, når man står i valget og kvalet, er om de få kilo, der skiller dem ad til plyfaens fordel, er værd de ekstra kroner man skal betale sammenlignet med OSB. Er svaret nej, køber man OSB. Er svaret ja, køber man plyfa. Længere end det behøver man ikke at trække det.
At nogle så taler for den ene eller anden blot fordi de har det i deres vægge, eller fordi deres svigerfars kusines nabos svoger talte dårligt om det andet alternativ, er egentlig ganske irrelevant.
Hmm... man skal nok heller ikke skrue en klapstol fast i bare krydsfiner. Min er 40 cm fra væggen, og der er 15 cm i højden mellem skruerne i væggen. Hvis den belastes med 150 kg længst ude (tung gæst eller teenager, der hopper), vil trækkraften i de øverste skruer blive 150*40/15=400 Kp. Med en skrue på hver side vil krydsfineren heller ikke være tilstrækkelig.
Min stol sidder heldigvis med fransk skrue direkte ind i to regler.
En anden fordel ved krydsfiner og ru brædder er, at skruehuller ikke slides så meget. Det er muligt at montere nye ting i de samme skruehuller. Dette fungerer rigtig dårligt i spånplader (egen erfaring) og sandsynligvis heller ikke så godt i OSB (ikke egen erfaring). Jeg har brugt OSB til formbygning og andre midlertidige konstruktioner.
Min stol sidder heldigvis med fransk skrue direkte ind i to regler.
En anden fordel ved krydsfiner og ru brædder er, at skruehuller ikke slides så meget. Det er muligt at montere nye ting i de samme skruehuller. Dette fungerer rigtig dårligt i spånplader (egen erfaring) og sandsynligvis heller ikke så godt i OSB (ikke egen erfaring). Jeg har brugt OSB til formbygning og andre midlertidige konstruktioner.
Har bygget et badeværelse nu her i sommer. Jeg brugte krydsfiner skrueklæbet (ja, det bliver et helvede den dag det skal rives), så vådrumsgips/gips og til sidst fliser. Jeg synes, jeg afmærkede omhyggeligt overalt, hvor noget skulle skrues op, men nu er det så ærgerligt, at badekarsvæggen, som skal hænges op, ender en cm ved siden af reglen. Holder krydsfineren til en glasvæg?
Umiddelbart føles det som om den gør, med et par solide VVS-skruer, men på den anden side bliver det ret stor belastning. Hvad tror I?
Umiddelbart føles det som om den gør, med et par solide VVS-skruer, men på den anden side bliver det ret stor belastning. Hvad tror I?