304,720 læst ·
348 svar
305k læst
348 svar
Hvorfor bruger alle OSB bag gips?
Men stadigvæk er det ikke det, det handler om for mig.dsub sagde:
Jeg vil helt enkelt slippe for at bruge en molly overhovedet.
Molly er et helt fantastisk produkt, holder til rigtig meget, hvis den er korrekt monteret, og billig.
Men jeg vil hellere slå en spinkel tynd lille søm ind for at fastgøre kukuret med, så jeg slipper for at det ser ud som om jeg har limet enkroner på væggene, efter jeg har besluttet at flytte kukuret.
Ojoj hvad mange svar og meninger der blev på det spørgsmål 
Tak for al input, jeg tager mig friheden og drager konklusionen, at OSB er godt og at foretrække (let at hænge op, slipper for molly-besvær osv.), men at man faktisk kan køre enkeltgips, hvilket kan være godt at have i tankerne, hvis man havner i en situation, hvor tid og penge skal prioriteres.
Tak for al input, jeg tager mig friheden og drager konklusionen, at OSB er godt og at foretrække (let at hænge op, slipper for molly-besvær osv.), men at man faktisk kan køre enkeltgips, hvilket kan være godt at have i tankerne, hvis man havner i en situation, hvor tid og penge skal prioriteres.
Ja absolut.bjolo360 sagde:
I mit kolonihavehus kørte jeg med enkeltgips. (Jeg lukkede dog øjnene, mens jeg skruede det, så jeg senere ærligt kan sige, at jeg aldrig har set mig selv køre med enkeltgips.)
Som jeg har nævnt tidligere, kører mange af volumenproducenterne af småhuse med enkeltgips, så helt forkert kan det jo ikke være.
Men jeg synes selv, at jeg kunne bruge en OSB-plade bagved.
En spånplade, som f.eks. johan gunverth bruger og anbefaler, er jo også helt OK, men så skal det gerne være et trin op fra den billigste kvalitet, og så bliver det dyrere end OSB.
Jeg ville aldrig bygge en væg uden OSB bag gipsen, den eneste ulempe, jeg kan se ved OSB, er vel prisen for pladerne, og måske at væggen bygger 11 mm ekstra! 
Men alt det positive opvejer det.
- At fastgøre ting i væggen gøres supernemt og smidigt.
- Mollyplugs er smarte, men pokkers så irriterende når man har boret til en molly og lander lige ved kanten af en regel, så kan den ikke bruges, og et nyt hul skal bores.
- Flytter jeg noget, der er ophængt, er en gigantisk sølvdetalje tilbage i væggen, jo den kan fjernes, men så er et stort hul tilbage.
- Når gipsen skal skrues fast, er det bare at køre løbende med gipspladerne, bare sørg for, at samlingerne bliver forskudt!
Jeg vil sige, at kun at bruge gips kun er snæversynet! (Pokkers, hvad jeg kommer til at få skæld ud nu!)
Men alt det positive opvejer det.
- At fastgøre ting i væggen gøres supernemt og smidigt.
- Mollyplugs er smarte, men pokkers så irriterende når man har boret til en molly og lander lige ved kanten af en regel, så kan den ikke bruges, og et nyt hul skal bores.
- Flytter jeg noget, der er ophængt, er en gigantisk sølvdetalje tilbage i væggen, jo den kan fjernes, men så er et stort hul tilbage.
- Når gipsen skal skrues fast, er det bare at køre løbende med gipspladerne, bare sørg for, at samlingerne bliver forskudt!
Jeg vil sige, at kun at bruge gips kun er snæversynet! (Pokkers, hvad jeg kommer til at få skæld ud nu!)
....og jeg som har sprunget over gipsen helt.......
skal isolere op garagen nu og vil helt sikkert bruge OSB på væggene. Synes det er det hele værd både for stabilitet og ophængning og andet som påpeget i tråden. Jeg ville aldrig kunne klare mig med kun gips så.. Men det er personligt som så meget andet hvad man vælger og har behov for så klart.
To lejre, for eller imod. Selv vil der ikke komme nogle enkle gipsvægge ind i vores hus. Jeg skal have en plade bagved!
Jeg ville heller aldrig drømme om at døbe en evt. datter til Molly. Det er på linje med at døbe hende Britt-Marie efter den onde nabokælling, man hadede som barn... =)
Jeg ville heller aldrig drømme om at døbe en evt. datter til Molly. Det er på linje med at døbe hende Britt-Marie efter den onde nabokælling, man hadede som barn... =)
I går skruede jeg en rullegardin og to væglamper fast i vores første færdiggjorte rum.
Ja, så har jeg jo også skruet tre friskluftsventiler fast i væggene.
Så allerede nu synes jeg, at jeg har haft meget gavn af OSB-pladerne bag gipsen.
Jeg synes, det føles som, at det allerede nu er værd 20% af de afholdte omkostninger.
Og så skal der jo efterhånden op flere væglamper, rullegardiner, almindelige gardinbeslag, billeder, hylder og måske endda et fladTV.
Så det føles ikke som nogen risiko, at jeg vil fortryde det.
Ja, så har jeg jo også skruet tre friskluftsventiler fast i væggene.
Så allerede nu synes jeg, at jeg har haft meget gavn af OSB-pladerne bag gipsen.
Jeg synes, det føles som, at det allerede nu er værd 20% af de afholdte omkostninger.
Og så skal der jo efterhånden op flere væglamper, rullegardiner, almindelige gardinbeslag, billeder, hylder og måske endda et fladTV.
Så det føles ikke som nogen risiko, at jeg vil fortryde det.
Har enkelgips i ydervæggene i min 80'er villa. Der er ikke meget materiale tilbage at fastgøre den nye gardinstang i...
...der jeg renoverer væggene, bliver det altid OSB bare for at løse dette problem. At forsøge at skrue noget op hvor gipsvæggen er perforeret er nok det mest overjævlige som findes...
Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
...der jeg renoverer væggene, bliver det altid OSB bare for at løse dette problem. At forsøge at skrue noget op hvor gipsvæggen er perforeret er nok det mest overjævlige som findes...
Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Vi har enkelgips i vores andelsbolig, men med CC 120!! der sidder altså ingen regel i midten af pladen, kun i kanterne. Så en væg vi har består af 3 reglar og 4 gipsplader (2 på hver side), hvilket jeg kalder en spareløsning. At der ikke er nogen isolering i væggen gør det jo endnu billigere.
At de store husfirmaer kører med enkelgips osv handler jo kun om én ting, at bygge så billigt som muligt for at sælge så dyrt som muligt. Deres idé er jo at tjene penge på at sælge huse, så hvis man kan spare på noget, der ikke er nødvendigt, gør man da vel det. Der er jo mere end pladerne, der skal betales for, når man køber et færdigt hus, nogen skal montere dem, der går mere skruer, stikkontakter til dobbeltplader osv. Så det medfører jo flere omkostninger end bare for pladerne.
Selv bruger jeg spånplade + gips til mit byggeri, det føles lidt mere som kvalitet.
Når jeg har været ude og kigge på at købe brugte huse, har det været sådan nogle ting, jeg har kigget på. Hvis man har sparet på ting, som jeg nemt kan kontrollere, kan man jo også gætte på, at der er blevet sparet på andre områder også.
At de store husfirmaer kører med enkelgips osv handler jo kun om én ting, at bygge så billigt som muligt for at sælge så dyrt som muligt. Deres idé er jo at tjene penge på at sælge huse, så hvis man kan spare på noget, der ikke er nødvendigt, gør man da vel det. Der er jo mere end pladerne, der skal betales for, når man køber et færdigt hus, nogen skal montere dem, der går mere skruer, stikkontakter til dobbeltplader osv. Så det medfører jo flere omkostninger end bare for pladerne.
Selv bruger jeg spånplade + gips til mit byggeri, det føles lidt mere som kvalitet.
Når jeg har været ude og kigge på at købe brugte huse, har det været sådan nogle ting, jeg har kigget på. Hvis man har sparet på ting, som jeg nemt kan kontrollere, kan man jo også gætte på, at der er blevet sparet på andre områder også.
Kender det der, samme som var i vores lejlighed, men vi havde faktisk reglet cc60 og dobbelgips, men de havde undladt at skrue i hver anden regel. Så det første lag sad kun med en skruerække i midten. Nu til det skøreste, køkkenskabene hang på den væg :OPumba sagde:Vi har enkelgips i vår andelsbolig, men med CC 120!! der sidder altså ingen regel i midten af pladen, kun i kanterne, så en væg vi har består af 3 regler og 4 gipsplader (2 på hver side), hvilket jeg kalder spareløsning, og det faktum, at der slet ikke er nogen isolering i væggen, gør det endnu billigere.
Lyder som en normal tidlig 90'er-bygning.Kattvovven sagde: