304,718 læst ·
348 svar
305k læst
348 svar
Hvorfor bruger alle OSB bag gips?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=52659
Her kan du læse lidt og sammenligne pladerne, som du ser er forskellen større mellem OSB og spån, end plyfa og OSB.
Her kan du læse lidt og sammenligne pladerne, som du ser er forskellen større mellem OSB og spån, end plyfa og OSB.
Ja så kan det selvfølgelig være. Nok fordi at der ikke bør være nogen større forskel egentlig mellem fx forskellige brede karme. Men på den anden side har de måske store indkøbsvolumener på visse dele, hvilket betyder lave priser.kjb sagde:
Der er ingen grund til, at de skal betale mere end byggmaxpriser. Jeg selv har ikke betalt mere end byggmaxpris på en eneste ting fra min lokale byggevarehandel, og der har jeg alligevel fået tilbudt pris for materialer til et enkelt hus.
Byggmax er egentlig ikke billigt, men man kalder byggmax demokratisk. Alle "får en god rabat", som ligger ganske tæt på en rigtig storkøbers men meget godt for den, der skal handle enkeltstående brædder osv.
Men i hvilket bør husfirmaet straks fyre sin indkøber, hvis de giver mere end byggmaxpriser på noget som helst.
Nej, jeg tror mest på det aller sidste, de nøjes ikke med allerede at tjene de penge, de plejer at tjene på huset i spørgsmålet, men de vil tjene endnu mere for hver lille ting du fjerner eller lægger til.
Jeg selv har allerede opdaget hvilken sjov matematik som husleverandører synes at beskæftige sig med.
Senest redigeret:
klart man skal have osb eller plyfa. spånpladen går bort fordi der vell ingen fordele er med den. og råspont føles jo virkelig solid men tager lang tid at montere.
sj har jeg sat osb + gips på 45x95 reglar og 95mm isolering i alle indervægge, bortset fra nogle der er tykkere
sj har jeg sat osb + gips på 45x95 reglar og 95mm isolering i alle indervægge, bortset fra nogle der er tykkere
Ingen mening om plader bag gips, men én ting er sikkert, et hårdt materiale er ikke en passende lydisolering; der anvendes aldrig hårde materialer i situationer, hvor man ønsker at reducere risikoen for støj. Den største effekt opnås med isolering i væggen. Alle der taler om at hænge tunge ting på væggene, hvad er det I hænger op; store og nu lette TV-apparater er store nok til, at man let kan finde to reglar at fastgøre dem i. OSB-skraldet kommer nok snarere fra nogle gør-det-selv-programmer på TV med ellers kritiserede løsninger og timellmænd.
Medlem
· Östergötland
· 450 indlæg
Hvordan er dobbeltgips at fastgøre ting i??
På de vægge man har fx døre, vinduer osv, hvor besværligt er det at fælde pladerne ind mellem reglerne?
Bør der blive meget materialeaffald?
På de vægge man har fx døre, vinduer osv, hvor besværligt er det at fælde pladerne ind mellem reglerne?
Bør der blive meget materialeaffald?
Medlem
· Östergötland
· 450 indlæg
FredrikR: salningar? Hvad er det?
Nyfniken: altså fälla in osb mellem reglarna for at det ikke skal bygge udad, så man alligevel holder væggen slank.
Så ville man jo slippe for at ændre karrmer, vindueskarme osv.
Nyfniken: altså fälla in osb mellem reglarna for at det ikke skal bygge udad, så man alligevel holder væggen slank.
Så ville man jo slippe for at ændre karrmer, vindueskarme osv.
Salningen er det som sidder mellem tex. vindueskarm og foder/list.JoakimJohansson sagde:
Fälla in plader lyder ikke realistisk.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 indlæg
Den kan limes mod reglar, den er dimensionsstabil, den er tilstrækkeligt stærk til fastgørelser med forboring, den er meget prisvenlig. Det første argument var vigtigst for mig. Suverænt at kunne rette op skæve reglar. Fungerer jo med krydsfiner også, men til en anden pris.daugaard sagde:
Medlem
· Östergötland
· 450 indlæg