Mikael_L
kjb sagde:
Antager at det bliver tillæg på dybere vindueskarme (på grund af tykkere vægge), dørkarme osv osv.
Ja så kan det selvfølgelig være. Nok fordi at der ikke bør være nogen større forskel egentlig mellem fx forskellige brede karme. Men på den anden side har de måske store indkøbsvolumener på visse dele, hvilket betyder lave priser.
Og det er muligt, at man skal betale mere end byggmaxpriser. Så kommer der vel til fragt, provision til sælgere mm.
Der er ingen grund til, at de skal betale mere end byggmaxpriser. Jeg selv har ikke betalt mere end byggmaxpris på en eneste ting fra min lokale byggevarehandel, og der har jeg alligevel fået tilbudt pris for materialer til et enkelt hus.
Byggmax er egentlig ikke billigt, men man kalder byggmax demokratisk. Alle "får en god rabat", som ligger ganske tæt på en rigtig storkøbers men meget godt for den, der skal handle enkeltstående brædder osv.

Men i hvilket bør husfirmaet straks fyre sin indkøber, hvis de giver mere end byggmaxpriser på noget som helst. :)

Nej, jeg tror mest på det aller sidste, de nøjes ikke med allerede at tjene de penge, de plejer at tjene på huset i spørgsmålet, men de vil tjene endnu mere for hver lille ting du fjerner eller lægger til.
Jeg selv har allerede opdaget hvilken sjov matematik som husleverandører synes at beskæftige sig med. :)
 
Senest redigeret:
klart man skal have osb eller plyfa. spånpladen går bort fordi der vell ingen fordele er med den. og råspont føles jo virkelig solid men tager lang tid at montere.
sj har jeg sat osb + gips på 45x95 reglar og 95mm isolering i alle indervægge, bortset fra nogle der er tykkere :)
 
B
Fordelen ved råsopent er, at der bliver ingen spild... Og relativt billigt. Sømpistol så går det hurtigt.
 
Ingen mening om plader bag gips, men én ting er sikkert, et hårdt materiale er ikke en passende lydisolering; der anvendes aldrig hårde materialer i situationer, hvor man ønsker at reducere risikoen for støj. Den største effekt opnås med isolering i væggen. Alle der taler om at hænge tunge ting på væggene, hvad er det I hænger op; store og nu lette TV-apparater er store nok til, at man let kan finde to reglar at fastgøre dem i. OSB-skraldet kommer nok snarere fra nogle gør-det-selv-programmer på TV med ellers kritiserede løsninger og timellmænd.
 
  • Synes
karlmb
  • Laddar…
Tætte sprækker plejer ellers at være hyppigt anbefalet fra et lydisolationssynspunkt.
Samt dobbeltgips.
 
Hvordan er dobbeltgips at fastgøre ting i??

På de vægge man har fx døre, vinduer osv, hvor besværligt er det at fælde pladerne ind mellem reglerne?
Bør der blive meget materialeaffald?
 
JoakimJohansson sagde:
Hvordan er dobbeltgips at fastgøre ting i??

På de vægge hvor man har fx døre, vinduer osv. hvor besværligt er det at nedfælde pladerne mellem reglarne?
Bør der ikke blive meget materialespild?
Er det ikke nemmere at skifte salningerne da?
 
Fælde skiverne?!
 
Fælde ind skiverne?!

Hvordan mener du? Gips på reglarne og gips på gipsen.
 
FredrikR: salningar? Hvad er det?

Nyfniken: altså fälla in osb mellem reglarna for at det ikke skal bygge udad, så man alligevel holder væggen slank.
Så ville man jo slippe for at ændre karrmer, vindueskarme osv.
 
JoakimJohansson sagde:
FredrikR: salningar? Hvad er det?

Nyfniken: altså fälla in osb mellem reglarne for at det ikke ska bygge udad, så man ändå håller väggen slimmad.
Då skulle man ju slippa ændra karmar, fönsterbrädor osv.
Salningen er det som sidder mellem tex. vindueskarm og foder/list.

Fälla in plader lyder ikke realistisk.
 
daugaard sagde:
...spånpladen går bort pga at de findes vell inga fördele med ...
Den kan limes mod reglar, den er dimensionsstabil, den er tilstrækkeligt stærk til fastgørelser med forboring, den er meget prisvenlig. Det første argument var vigtigst for mig. Suverænt at kunne rette op skæve reglar. Fungerer jo med krydsfiner også, men til en anden pris.
 
B
JoakimJohansson sagde:
Hvordan er dobbeltgips til at fastgøre ting i??

På de vægge hvor man har f.eks. døre, vinduer osv. hvor besværligt er det at indfælde pladerne mellem reglarne?
Burde blive meget materialespild?
Det har jeg gjort flere steder. Det fungerer udmærket
 
Boan sagde:
Det har jag gjort på flere steder. Det går udmærket
Okay men så gør man det bare fx bag tv, hattehylder osv. hvor man ved man skal sætte op tungere ting?
For hele vægge lyder som meget arbejde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.