Vi skal bygge nyt til foråret. 2 plans 182kvm. Hvis vi skal have OSB bag gipsen, tilkommer der 27 tusinde for materialet og 20-25 for snedkeren.
Hvad synes I? Er det værd omkring 50 tusinde for at få OSB bag gipsen?
 
Hvis det er pengene, det handler om, ville jeg foretrække at lægge f.eks. et billigt gulv i forbindelse med byggeriet, og så regne med at skifte gulv efterhånden som penge triller ind. At eftermontere osb er et meget større arbejde.
 
Y
Jeg havde sparet de penge.
Måske sat plader hvor jeg vil have ekstra stille mellem forskellige rum. Dog skal det desuden være type latex-tætet overalt.
Eller hvis man ved, at man skal have noget tungt som man står og slider i ofte.

Så mange rawlplugs som der findes at vælge imellem, hurtig rawlplugs, tungbærende rawlplugs, osv. Findes skruer som ikke behøver rawlplugs. Osv. Man klarer sig uden nogen ekstra plade bagved.

50tusen kan man få nogen andre ting for såsom hvidevarer.
 
  • Synes
karlmb
  • Laddar…
Jeg har gjort præcis det samme, sat spånplade (ikke OSB) hvor det var nødvendigt. Hvorfor sætte OSB hvor det ikke er nødvendigt?
 
Man behøver ikke sætte OSB dér, hvor det ikke er nødvendigt. Men, der er heller ikke noget sted, hvor det ikke er nødvendigt. Der er altid et eller andet skidt, der skal op på hver eneste væg i huset. Det er svært at forstå hvorfor, men det er altid sandt.
 
  • Synes
Tokslut og 1 anden
  • Laddar…
Thomas59
MathiasS sagde:
Man behøver ikke sætte OSB der det ikke er nødvendigt. Men, der findes heller intet sted hvor det ikke er nødvendigt. Der er altid noget skidt som skal op på hver eneste væg i huset. Det er svært at forstå hvorfor men det er altid sandt.
Man BEHØVER ikke sætte OSB overhovedet. Der findes i princippet intet sted i et almindeligt hus hvor OSB er en absolut nødvendighed. Alt som skal op på væggene kan fastgøres i enkeltgips ved hjælp af passende plugs.

Så er det en helt anden sag at OSB måske medfører bedre lydisolering mellem rummene og at man slipper for gipsplugs. Værd 50.000 kr? Ja det må vel hver enkelt vurdere. Lidt får man måske igen den dag huset sælges men det er højst usikkert.
 
Vil man have bedre lyddæmpning, er det nok bedre at sætte et ekstra lag gips.

Er det værd 50k? Ja let. At montere ting i gipsvægge er noget af det mest irriterende, man kan gøre som husejer.
 
  • Synes
MrFrost og 1 anden
  • Laddar…
Alle vægge jeg fixer nu lægger jeg OSB bagved gipsen. Der findes intet værre end kun gipsvægge!!
 
Tak for synspunkterne!
Ja, det er noget at overveje, 50000 føles som en ret høj pris for noget, man kan klare sig uden. Men samtidig vil man sikkert ærgre sig hver gang, man skal montere noget i væggen.

Men for 50 k kan man også få en fin brændeovn installeret og klar.

Men det bliver måske noget midt imellem. Vi må sætte plade bag de vægge, man ønsker forstærkede eller lydisolerede. Måske skal soveværelserne have plade på en passende væg for at mindske støj fra andre rum i nærheden. Havde jeg haft tid, havde jeg monteret pladerne selv. Men nu har man småbørn, så det går nok desværre ikke.
 
Mikael_L
kjb sagde:
Vi skal bygge nyt til foråret. 2 plans 182 kvm. Hvis vi skal have OSB bag gipsen tilkommer 27 tusind for materialer og 20-25 for tømreren.
Hvad synes I. Er det værd omkring 50 tusind for at få OSB bag gipsen?
Ehh, 27' for materialer, det betyder vel ca. 220 stk. OSB-plader = 264 løbende meter væg.

Hvis du bygger så satans stort hus, kan vel 50 tusind kroner næsten ikke mærkes?

edit:
Med byggmaxpriser er det 247 plader = 296 løbende meter væg.
Jeg satte vel op mindre end 50 plader, vil jeg mindes, men overetagen er tilbage og kommer sandsynligvis til at trække en 30 plader mere.
 
Senest redigeret:
B
Kør rigtig plyfa i stedet, endnu bedre, koster ca. 220 kr pladen... bliver meget stabile vægge med kortlingar på 120 cm i højden, isolering, samt fugning af alle kanter... ikke meget lyd der går igennem der, og nemt at skrue ting op.

spare ikke, gør tingene ordentligt! Det er bedre i længden
 
Jeg har ikke selv regnet på det. Det er et toplans hus 91 kvm / etage. 260 loftshøjde nede, 240 oppe. Prisen er fra sælgeren. Antar at der bliver tillæg for dybere vindueskarme (på grund af tykkere vægge), dørkarme osv osv. Og det er muligt, at man må betale mere end byggmaxpriser. Så kommer der vel fragt, provision til sælger mm.

Ja, det er jo ikke billigt at bygge nyt, og derfor vil man holde omkostningerne nede så meget som muligt. Alt skal jo betales i sidste ende. Men selvfølgelig er det dumt at spare på de forkerte ting.
 
Korvgubbe
Jeg ville nok have gjort som MagnusSt foreslår og forsøgt at spare de penge på noget andet, som er lettere at skifte ud senere, hvis man vil, såsom overflader. Gulv, tapeter, fliser, bordplader, køkken- badeværelsesarmaturer er sådan noget, der nemt løber op i pris, som man alligevel føler, man "behøver". Selvfølgelig vil vi alle bo pænt, især i et nybyggeri, men ofte kan man finde lignende produkter til væsentligt bedre priser, hvis man orker at lede.
 
B
er enig, havde en ven som købte et hus hvor der ifølge deres bestilling skulle være plyfa bag alle væggene, som de så "glemte"... ikke så sjovt, betydeligt bedre at spare på sådanne ting som kan ændres om nogle år som Korvgubbe skriver.
 
kjb sagde:
Men det kanske bliver noget imellem. Vi må nok sætte plade bag de vægge, man vil have forstærkede eller lydisolerede. Måske skal soveværelserne have plade på passende væg for at mindske forstyrrende lyd fra andre rum i nærheden. Havde jeg haft tid, så havde jeg monteret pladerne selv. Men nu har man småbørn, så det går nok ikke desværre.
Er du ude efter lydisolering, er det fint med dobbeltgips.
OSB, spån eller plywood er for at slippe for at plugge og overveje, om det holder til det og det, der skal op på væggene med tiden.
 
  • Synes
Ubbe71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.