304,720 læst ·
348 svar
305k læst
348 svar
Hvorfor bruger alle OSB bag gips?
Synes egentlig, at alt andet end "sten"vægge er ret skidt.
Her nede og i kælderen er det kun sådan noget.
Helt præcist hvad ved jeg ikke.
Leca et sted, hulsten et andet, tegl omkring murstokken.
Men eftersom jeg ikke rev alt ud deroppe, fortsatte jeg på den nemme måde med træmaterialer.
Her nede og i kælderen er det kun sådan noget.
Helt præcist hvad ved jeg ikke.
Leca et sted, hulsten et andet, tegl omkring murstokken.
Men eftersom jeg ikke rev alt ud deroppe, fortsatte jeg på den nemme måde med træmaterialer.
Undrer hvor mange der har revet fin gammel råspont ud og erstattet det med nyere materiale bestående af savsmuld og lim?
*harkel*
Har følt det forkert mange gange, men råspont og sømmet masonit/tretex er heller ikke nogen højde.
*harkel*
Har følt det forkert mange gange, men råspont og sømmet masonit/tretex er heller ikke nogen højde.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 indlæg
...men det var dengang. I dag har (i svensk byggevarehandel solgte) spånplader knap målbare niveauer af datidens "kemikaliesnavs". Brædder er naturligvis bedst i denne sammenhæng. Jeg har dog svært ved at se, hvorfor man skal sætte et materiale, der bevæger sig bag et absolut stift materiale som gips.Fotografen sagde:OSB er en billig engangsplade, ikke beregnet til nogen permanente bygningsværker, men til midlertidig brug under byggeperioden. Med brædder slipper man for lim og snavs, som kan afgive gasser. Jeg husker, hvordan det lugtede spånpladelim på overetagen i rækkehuset, jeg voksede op i i 70'erne, spånplader i vægge og loft.
Selvom det er så utroligt dejligt at slippe for at bøvle med gipsplugg, gipsekspander, gipsankre når man skal sætte noget op.
Har man noget bag gipsen, så er det bare at skrue en skrue eller søm i, så er det klart.
Har man noget bag gipsen, så er det bare at skrue en skrue eller søm i, så er det klart.
Spørgsmålet er måske egentlig ikke om hvorfor man specifikt skal have OSB bag gipsen (selvom overskriften lyder sådan), men om hvorfor alle bygger med en eller anden form for stabilere plade bag gipsen. Som sagt, det kan jo være alt fra osb, spån, plyfa, råspont eller yderligere en gipsplade.
Personligt har jeg brugt (i de få tilfælde jeg har bygget nye skillevægge) dels OSB og dels genbrugt gammel råspont. Ulempen ved råsponten er jo, at det tager en del længere tid at sætte op (selv med dykkertpistol) end hvad en træfiberplade gør. Jeg er derimod helt for, at man spenderer nogle tusindlapper ekstra på sin bolig til et par millioner og lægger en stabil plade bag gipsen.
Personligt har jeg brugt (i de få tilfælde jeg har bygget nye skillevægge) dels OSB og dels genbrugt gammel råspont. Ulempen ved råsponten er jo, at det tager en del længere tid at sætte op (selv med dykkertpistol) end hvad en træfiberplade gør. Jeg er derimod helt for, at man spenderer nogle tusindlapper ekstra på sin bolig til et par millioner og lægger en stabil plade bag gipsen.
Jeg har i eksisterende vægge i dette hus haft råspont og tretex, nu skifter jeg tretex ud med gips, når jeg bygger nye vægge bliver det osb+gips.
Ville aldrig bruge enkeltgips. Var hos en ven i går, som i sin nyproducerede lejlighed havde 2 huller i væggen, hvor deres børnegitter havde siddet ved trappen; det havde aldrig løsnet sig, hvis der havde siddet en OSB plade bagved. Selvfølgelig kan man få ting til at holde selv ved fastgørelse på enkeltgips, men det stiller ret meget højere krav til den, der sætter tingene op.
Har man OSB, eller andet træmateriale i væggen, kan man mere eller mindre skrue op hvad som helst hvor som helst.
Ville aldrig bruge enkeltgips. Var hos en ven i går, som i sin nyproducerede lejlighed havde 2 huller i væggen, hvor deres børnegitter havde siddet ved trappen; det havde aldrig løsnet sig, hvis der havde siddet en OSB plade bagved. Selvfølgelig kan man få ting til at holde selv ved fastgørelse på enkeltgips, men det stiller ret meget højere krav til den, der sætter tingene op.
Har man OSB, eller andet træmateriale i væggen, kan man mere eller mindre skrue op hvad som helst hvor som helst.
Og hvem ved, hvor man skal skrue op ting om 10 år når man bygger nyt?
Så er der også elaspektet med.
Dagens elektrikere synes åbenbart, det er den bedste løsning at trække kabler kryds og tværs, så længe det er den korteste vej.
Med den rette tilpassede længde på skruerne bør det være sikrere med en plade eller andet bag gipsen.
Man slipper for at bore, og man undgår unødigt lange skruer ind i væggen som med mollyplugg.
Så er der også elaspektet med.
Dagens elektrikere synes åbenbart, det er den bedste løsning at trække kabler kryds og tværs, så længe det er den korteste vej.
Med den rette tilpassede længde på skruerne bør det være sikrere med en plade eller andet bag gipsen.
Man slipper for at bore, og man undgår unødigt lange skruer ind i væggen som med mollyplugg.
Har bygget nogen 45mm væg hvor der var pladsproblem. Der har jeg limet OSB på reglen, på begge sider. Det bliver meget stabilt og jeg gætter på at det er tilsvarende med en 70 regel. Tilbage er så bæreevnen pr. fastgørelse, og der vinder selvfølgelig kombinationen osb+gips over kun gips. Hvis man ikke limer, bliver væggen slet ikke lige så stabil.fn76 sagde:
Personligt synes jeg, at det er en dyr løsning med OSB i hele huset for måske at hænge én eller to ting op, som kræver større holdbarhed. Med lidt planlægning sætter man ekstra regler på "TV-vægge" og sparer dermed en del penge og tid. Der er jo allerede masser af regler i væggen, og med lidt held og fleksibilitet kan man også udnytte dem ved ophængning.
Selvfølgelig kan man se det som om, at 20-30 kkr ekstra for dette moment ikke er så meget på et hus til 2,5-3 mkr. Jeg tror dog, at risikoen er stor for, at mange husbyggere tænker sådan i mange momenter, og pludselig har man brugt flere hundrede timer på eget arbejde og mange penge på ting, der "kan være gode at have" i et hus.
Alligevel vil jeg bygge med OSB for at huset ikke skal klassificeres som et "fuskebyggeri" af fremtidige købere
/Krister
Selvfølgelig kan man se det som om, at 20-30 kkr ekstra for dette moment ikke er så meget på et hus til 2,5-3 mkr. Jeg tror dog, at risikoen er stor for, at mange husbyggere tænker sådan i mange momenter, og pludselig har man brugt flere hundrede timer på eget arbejde og mange penge på ting, der "kan være gode at have" i et hus.
Alligevel vil jeg bygge med OSB for at huset ikke skal klassificeres som et "fuskebyggeri" af fremtidige købere
/Krister
Personligt betaler jeg gerne 20', bare jeg slipper for at have mollyplugger liggende i værktøjskassen for at kunne sætte ting fast, der er tungere end en plakat.
Og nu gik det vel kun på en godt 5' at få OSB til hele huset her, så jeg sidder tilfreds.
Jeg ville aldrig indvillige i at klassificere et hus som fuskbyggeri, hvis det mangler OSB. Så har jeg jo direkte klassificeret næsten alle huse fra kendte hustillverkare væk, typisk 10.000 byggede småhuse/år.
Nej, ikke fusk, måske er ord som nærig eller sparsom anvendelige.
Og nu gik det vel kun på en godt 5' at få OSB til hele huset her, så jeg sidder tilfreds.
Jeg ville aldrig indvillige i at klassificere et hus som fuskbyggeri, hvis det mangler OSB. Så har jeg jo direkte klassificeret næsten alle huse fra kendte hustillverkare væk, typisk 10.000 byggede småhuse/år.
Nej, ikke fusk, måske er ord som nærig eller sparsom anvendelige.
Men hvis man lægger 10.000 ekstra for OSB bare for at kunne fastgøre ting, så skal man jo skrue i cirka 5.000 mollys, før man går i plus på den handel 
Selv har jeg enkelgips i alle indervægge, dog brugte jeg et par tusind på isolering i disse for at mindske lydproblemer. Derimod foreslår jeg nok dobbelte plader af en slags gips + gips eller osb + gips i ydervægge. Har dette i halvdelen af huset, og det dæmper en del lyd udefra. Men på den anden side har vi specialvinduer, gipssmygar og akustikprofiler i væggene, så jeg ved egentlig ikke, hvor meget dobbelte plader giver i realiteten.
Selv har jeg enkelgips i alle indervægge, dog brugte jeg et par tusind på isolering i disse for at mindske lydproblemer. Derimod foreslår jeg nok dobbelte plader af en slags gips + gips eller osb + gips i ydervægge. Har dette i halvdelen af huset, og det dæmper en del lyd udefra. Men på den anden side har vi specialvinduer, gipssmygar og akustikprofiler i væggene, så jeg ved egentlig ikke, hvor meget dobbelte plader giver i realiteten.
Selv har jeg enkelt gips. Men, ja, jeg...
Iaf så er det lettere for andre at få op ting, andre i huset kan slå en søm i beton, billedligt. Om der er træ bagved.
Så hvis et barn protesterer ved at sparke i væggen når det er sengetid. Men nu bliver det nok snarere at man måske møblerer om ind i væggen.
Det føles som jeg har lidt småting planlagt i fremtiden.
Men det var enkelt, billigere og gik hurtigt. Værd lidt også.
Iaf så er det lettere for andre at få op ting, andre i huset kan slå en søm i beton, billedligt. Om der er træ bagved.
Så hvis et barn protesterer ved at sparke i væggen når det er sengetid. Men nu bliver det nok snarere at man måske møblerer om ind i væggen.
Det føles som jeg har lidt småting planlagt i fremtiden.
Men det var enkelt, billigere og gik hurtigt. Værd lidt også.
Lidt under 20 tusind kostede det, da jeg købte OSB til alle vægge i mit hus på ca. 175 kvm (alle vægge undtagen i badeværelserne).
Og nu er alle vægge utroligt stabile, jeg ville have fortrudt det utroligt meget, hvis jeg havde sparet på det.
Det bliver selvfølgelig lidt ekstra arbejde at sætte OSB op overalt, men man får en hel del tilbage, når gipsen skal op. (Behøver ikke at tage hensyn til, hvor reglerne sidder, når man sætter gipsen op.)
Og nu er alle vægge utroligt stabile, jeg ville have fortrudt det utroligt meget, hvis jeg havde sparet på det.
Det bliver selvfølgelig lidt ekstra arbejde at sætte OSB op overalt, men man får en hel del tilbage, når gipsen skal op. (Behøver ikke at tage hensyn til, hvor reglerne sidder, når man sætter gipsen op.)