S Slarvpellen sagde:
Jeg har ændret lidt holdning, når det kommer til fastgørelse i gips, det er egentlig ikke noget problem. Men ærligt talt synes jeg, at en væg føles mere solid og gedigen, hvis man har OSB eller krydsfiner bagved. Gerne på træskelet og selvfølgelig med isolering i væggen. Men dette er ikke et konstruktionsmæssigt argument, men mere en form for æstetik. Man vinder ingen konkurrencer ved at bygge det, der holder mest. Så længe det holder og følger byggereglementerne, behøver man ikke overgøre det for konstruktionens skyld.
På den skole jeg arbejdede på, monterede vi plug eller dobbelt gips, så det var sværere at slå igennem med hånden og at montere skabe og knager på.
 
Hvad monterede I? Hvorfor var det sværere at sætte op skabe og bøjler?
 
Ola78 Ola78 sagde:
En grund til at du skal have ekstra pladematerial bagved, er at væggen ellers ikke bliver tilstrækkeligt vridningsstabil for at klare eventuelle belastninger. Desuden, hvis du har en hårdere plade bagved gipsen, så kan væggen bedre modstå et slag, f.eks. en vred teenager, der slår næven mod væggen......ja jeg ved det, det er antageligt ikke noget godt eksempel:D
Nja, det var vel ikke helt sandt. Har du et installationsskikt (som man bør have), så har du stabilitet. Jeg har spånplade i alle mine vægge, kan hænge alt op uden at være bekymret.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth sagde:
Klassisk brandfakkel for dette forum: hvilken slags plade sætter man bag gipsen (hvis man nu har brug for det)? Lige sjovt hver gang.

Råspont
Plywood
Spånplade
OSB

Jeg har OSB som gulvbeskyttelse og generel beskyttelse under byggeperioden. Derefter smider jeg dem på lossepladsen. Svært at brænde dem i brændeovnen med så meget lim og voks i materialet. Bag gipspladerne har jeg skrue-limet 12mm spånplade fra Byggelit. Lige så stærk som OSB, og væggene bliver mere stabile, fordi man limer dem fast, også mod kortsider. Det er muligt at rette op skæve reglar med limning. Spånplader er dimensionsstabile og kan derfor limes. Styrken på fastgørelser er i princippet lige så stærk som OSB, men kræver kyndig forborring. Ikke lige så enkelt at få det godt og stærkt. Plywood og råspont er overlegen i denne sammenhæng. OSB er sandsynligvis det mest miljøvenlige, da det fremstilles af alt det affald, der bliver til overs i trævarerproduktionen, f.eks. rødder, smågrene og andet. Derudover ca. 5% lim og overfladevoks.

3...2...1...nu kommer modsvarene
Hæng pladen op med papspik og skru med dobbeltgipsskruv. Fuldt godkendt ifølge AMA.
 
Mjölsered Mjölsered sagde:
Hæng op pladen med papspik og skru med dobbeltgipsskrue. Fuldt godkendt ifølge AMA.
Men så bliver det jo ikke lige så stift og stærkt som med limning, selvom det duer.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth sagde:
Men så bliver det jo ikke lige så stift og stærkt som med limning, selvom det fungerer.
Jo, om samlinger på regler og det skal man gøre.
 
Mjölsered Mjölsered sagde:
Jo, om samlinger på reglar og det skal man gøre.
Det skal man gøre også naturligvis.
 
bjolo360 bjolo360 sagde:
Hvis man læser forummet, virker det som om praktisk talt alle her sætter OSB-plader bag gipspladerne i væggene og diss'er katalogvirksomhedernes vægge. Det føles naturligvis lidt "mere solidt" med OSB, og jeg forstår, at det bliver nemmere at sætte hylder op. Men når jeg selv tænker på min egen nuværende bolig (enkle gipsplader overalt - stort byggefirma, der naturligvis har bygget huset), så har jeg alligevel ikke lidt af det, hvad jeg kan komme i tanke om.

Findes der nogle flere byggetekniske grunde til at lægge et lag OSB på? Det føles jo som ret meget ekstra arbejde og en stor omkostning, som man gerne vil minimere ved et husbyggeri. Samtidig vil man jo absolut ikke have, at det skal føles som en slags fuskerbyg.
. Jeg er enig med dig, der er mange lægter og skruer at forankre ting i.
 
Bedst er at skrue i reglarna slipper plug eller Molly
 
R Raktorn sagde:
. Jeg er enig med dig, der er mange reglar og skruvar at forankra saker i.
Ja det gør det, men den gyldne regel som ALTID er sand er at disse reglar og skruvar ALDRIG sidder der hvor det som skal væghænges skal placeres.
 
  • Synes
  • Haha
&herr frej og 7 andre
  • Laddar…
B Boan sagde:
Hej!

Er det virkelig så få, der bruger Plyfa bagved?!? det virker som om OSB er det, der gælder, men plyfa anser i det mindste jeg for at være meget stærkere.. visst lidt dyrere, men det skilte cirka 80 kr pladen mod OSB, så jeg tøvede ikke. vi lavede vores vægge om bare fordi det var enkelgips uden isolering, og på de vægge, hvor vi tog gipsen ned, satte vi plyfa "inde" mellem reglarna på den side, hvor gipsen blev siddende.

råsponten bygger jo mere, men bliver mindre spild, så det bliver jo billigere, men plyfa stiver jo også op.
Det er sandsynligvis prisen, der styrer det, men også anvendeligheden?
Jeg mener, plyfa suger fugt meget lettere end OSB, og det kan være en anden grund.
Ved ikke, om det har nogen større betydning, men en OSB er ikke tæt som en plyfa.
Spørgsmålet fra starten om at bruge OSB bag gips synes jeg helt sikkert, man skal gøre, for selvom væggen ikke er bærende, så bestyrker den hele huset på en virkelig god måde.
 
  • Synes
Boan
  • Laddar…
T
MathiasS MathiasS sagde:
[billede]
Beklager at bumpe en gammel tråd, men jeg må bare spørge, om det er mig, der er dum :crysmile: I grafikken står der, at man har brugt 60 mm skrue, men det ser jo ud, som om skruen kun går igennem skabet, pladerne og derefter stikker lidt ud bagved. Burde det ikke blive 12+11+ et par mm og ikke 60? Endnu en gang undskyld for gammel bump, men jeg kan ikke slippe tanken. Skal man forstå, at grafikken er forenklet, så skruen i testen ikke var helt indskruet?
 
T tomasjo sagde:
Beklager at jeg bumper et gammelt indlæg, men jeg må bare spørge, om det er mig, der er dum :crysmile: I grafikken står der, at man har brugt 60 mm skruer, men det ser jo ud som om skruen bare går igennem skabet, pladerne og så stikker lidt ud bagved. Burde det ikke blive 12+11+ et par mm og ikke 60? Igen, undskylder for gammel bump, men jeg kan ikke slippe tanken. Skal man forstå, at grafikken er forenklet, så skruen i testen ikke var helt inde?
Jeg tror ikke, du skal stole på, at den, der har lavet grafikken, er den, der har lavet testen.. Længden på skruen er nok valgt, så den går igennem hele pladerne...
 
  • Synes
tomasjo
  • Laddar…
T
Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Jeg tror ikke, du skal stole på, at den, der har lavet grafikken, er den, der har lavet testen... Længden på skruen er nok valgt, så den går igennem hele pladerne...
Tak for svaret, så slipper jeg den overvejelse :D
 
  • Synes
MathiasS
  • Laddar…
bjolo360 bjolo360 sagde:
Hvis man læser forumet, ser det ud til, at stort set alle her smækker OSB-plader op bagved gipspladerne i væggene og disser katalogfirmaernes vægge. Det føles naturligvis lidt "mere solidt" med OSB, og jeg forstår, at det bliver nemmere at sætte hylder op. Men når jeg selv tænker på min egen nuværende bolig (enkle gipsplader overalt - stort byggefirma som naturligvis har bygget huset), så har jeg alligevel ikke lidt under det, så vidt jeg kan komme i tanke om.
Er der nogle mere byggetekniske grunde til at lægge et lag OSB på? Det virker jo som en del ekstra arbejde og en stor omkostning, som man gerne vil minimere ved et husbyggeri. Samtidig vil man jo absolut ikke have, at det skal føles som en form for fuskebyggeri.
Når du skal sætte et stort fladskærms-tv op, vil du bemærke fordelen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.