Det er godt med jern langs kanterne, gerne sådan at de bukkes så de går rundt i hjørnerne, normalt bruges formolie til støbning, men det går fint at smøre formen med almindelig parafinolie. Du skal gynge eller vibrere betonen ved første ilægning og gøre det samme efter armeringen er lagt i. Ser en anden ting, skal du have så skarpe kanter så vil det blive noget rod, skarpt. Måske lægge en tynd trekantsbit i kanterne for afrunding, men det kan aldrig blive rundt uden slibning. At vibrere går med en slagboremaskine på undersiden, så går betonen ud i kanterne på en god måde.
Der er silikone på det, som kommer til at blive forkanten, så der bliver en lille afrunding. En større afrunding bliver ikke pænt på en bænk, der kun er 3 cm høj.
Må få fat i "jern" så, vettetusan om jeg kan "bøje" det selv (?). Er det nok med jern kun rundt om alle yderhjørnerne, eller skal det også være rundt om hele udskæringen?
Ikke rundt hullet det er den smalle bit, der skal afstives ellers kan den gå af der, det er tunge ting, der skal flyttes og let at det bliver skæv løft på en eller anden måde
At bøje 10 ans jern er let, har du en aluminiumsstige så sæt jernet i stigehullet og bøj, holder du i jernet tæt på stigen så bliver bøjningen ret snæver eller et stålrør der sidder fast
Spørgsmålet er jo så, om jeg måske alligevel kan bruge den armering, jeg købte, som jeg tænkte at smide ud, da den ikke dækkede hele vejen. Om det er nok at bare lægge nogle løse stykker der, hvor det mangler.
Nu begynder det at ligne noget, du har kryds i hjørnet og det er nok, læg gerne et ekstra jern ovenpå i den smalle del, det behøver ikke være 10, en 6'er er nok, eller så klipper du ned af måtten med nogle vinger tilbage og vender den på hovedet, så falder den ned mellem, bygger så bare lidt mere
Edit så, at det var et stykke, der var blevet til overs, men samme slags, ikke forkert
Er virkelig bange for at denne armering er for tyk og vil give synlige spor i betonen. Jeg ved, at jeg skal fylde i 75% og derefter ryste bordet med slagboremaskinen. Så lægge nettet i. Men efter det bliver det svært. Jeg skal altså helst ikke ryste mere efter nettet da det kan give spor, men alligevel er det vigtigt at ryste så det hele sætter sig ordentligt?? Hvordan skal jeg egentlig gøre, efter jeg har lagt i armeringen og fyldt på beton til toppen?
Er meget bange for at denne armering er for tyk og vil give synlige spor i betonen. Jeg ved, at jeg skal køre i 75% og derefter ryste bordet med borehammeren. Så lægge nettet i. Men efter det bliver det svært. Jeg skal altså helst ikke ryste mere efter nettet, da det kan give spor, men alligevel er det vigtigt at ryste så alt sætter sig ordentligt?? Hvordan skal jeg egentlig gøre efter jeg har lagt armeringen i og fyldt op med beton til toppen?
Jeg tror, at du skal være mest bange for at knække pladen ved de smalle steder rundt om udsparingen. Det ser godt nok skrøbeligt ud der. Findes der ikke mulighed for at støbe på en lille bjælke (typ fjeder) længst ind mod udsparingen?
Jeg tror, at farveforskellen, du ikke vil have, skyldes, at der ikke kommer nogen ballast mellem form og armering. Det bliver sandsynligvis mere jævnt, hvis du bruger beton med fx 4mm sten, men også hvis du går op en cm i total tykkelse.
Du skal vibrere den, indtil du er sikker på, at du har en glat beton mod formen, dvs din synlige overside og kanterne rundt om. Det er dine hjørner, der kommer til at være værst, både yderhjørnerne og udtaget.
Armeringen kan du fastgøre med rustfri ståltråd, som du justerer højden på før og hænger på løse pinde, du hviler på rammen. Så er risikoen nul for, at armeringen falder igennem, og du er sikker på, at den havner i den rigtige højde.
Jeg er ikke helt sikker, men jeg havde nok puttet en halv kapsel flyt i, forudsat at formen er tæt og helt i vater ved støbning.
Hvis dette skulle lykkes. Tør man? Meget armering på en kun 3cm tynd bordplade. Og intet skal "lyse" igennem betonen på de synlige sider. Hvad er oddsene ligesom, haha.. tør man tage chancen??
Placere beton rigtig højt op, så armeringen kommer så langt mod bunden som muligt uden at blive blotlagt og risikere rust..
Vibrere med borehammer, inden man lægger i armeringen. Og bare banke lidt let med gummihammer efter armeringen er i? Eller?
Hvis dette skulle lykkes. Tør man? Meget armering på en bare 3 cm tynd bænkeplade. Og intet skal "lyse" igennem betonen på de synlige sider. Hvad er oddsene ligesom, haha.. tør man satse??
Lægge beton rigtig højt op, så armeringen kommer så langt mod bunden som muligt uden at blive blottet mod luft og risikere rust..
Vibrere med borehammeren, inden man lægger i armeringen. Og bare banke lidt forsigtigt med gummihammeren efter armeringen er i? Eller?
[billede]
Du vil aldrig kunne løfte den plade uden at den knækker med så lidt armering. Ikke en chance. Men prøv, formen kan jo bruges igen, og det er ikke mange liter beton.
Du kommer aldrig kunne løfte den plade uden at den knækker med så lidt armering. Ikke en chance. Men prøv, formen kan jo bruges igen og det er ikke mange liter beton.
LIDT armering?
Hvis der skal være mere armering, må jeg næsten købe et tættere net. Så bliver det et tyndere net med sådan noget gulvarmering.