39,977 læst ·
100 svar
40k læst
100 svar
Hvordan skal en godt opbygget ydervæg se ud?
Musband er noteret.Mikael_L sagde:Lyder godt.
Selv ville jeg måske nøjes med 28x70 som spærliste. Men det der bliver jo meget robust.
Glem ikke at forsegle mod mus længst nede (musband?).
Jeg ville ikke bruge noget boracol eller lignende. Hvis du ikke holder det tørt nok bag panelen, vil panelet også rådne. Så at behandle kun spærlisterne er spildt.
Derudover er det en udgift, tager en masse tid, og selv ville jeg være lidt bekymret over en masse unødvendige kemikalier og risiko for lugt.
Jeg har smurt lidt linolie på nogle endetræer her og der, som har føltes lidt udsat for vejret. Dvs. kun en håndfuld steder, typ. F.eks. den nederste del af vindskederne, som altid plejer at se sørgelige ud på alle huse. De er også malet med rigtig ægte og miljøfjendtlig oliemaling.
Har du tjekket, hvad omkostningen for facadeskiver + afstandsstykker bliver, og sammenlignet med "almindelig" krydsregulering?
Angående lægterne så påpegede en gammel snedker jeg kender, som har bygget med klimaskive, at hvis man havde for svage lægter, var det let for dem at sprække og blive svage, når man skød søm. De sidder jo kun i disse plastafstande, så det skal være robust.
Nu har jeg sluppet omkostningerne og bestemt mig.
I så fald bliver måleneSuhagg sagde:
Isoleringstykkelse = 70+195+45 = 310mm
Total vægtykkelse = 22+22+34+70+195+45+11+13 = 412mm
Væg indenfor kant på plade 70+195+45+11+13 = 334mm
Ja, det er i hvert fald præcis sådan jeg forestiller mig det. Dvs jeg svarer JA, i dit forrige indlæg.Suhagg sagde:
Jeg er ikke helt sikker på, at yderside 70mm klimaskive skal flugte med yderside fundament, men det synes jeg virker absolut mest logisk.
Hvad angår byggetilladelse, så tror jeg, at man fratrækkker 22 mm af ovenstående (dvs listebeklædningen) når man beregner byggearealet. I hvert fald fratrækkes f.eks. karme og hjørnebrædder.
Tak!Mikael_L sagde:Ja det er i hvert fald præcis sådan jeg forestiller mig det. Dvs jeg svarer JA, i dit næstsidste indlæg.
Jeg er ikke helt sikker på, at ydersiden af 70mm klimaskiven skal flugte med ydersiden af fundamentet, men det synes jeg virker absolut mest logisk.
Hvad angår byggetilladelse, så tror jeg, at man trækker 22 mm fra oven (dvs låselister) når man beregner byggearealet. I hvert fald tælles f.eks. foder og knudebrætter fra.
Hvis man har, så klimaskiven flugter med kanten på fundamentet, så vil det hænge ud heleMikael_L sagde:Ja det er i hvert fald præcis sådan jeg forestiller mig det. Altså jeg svarer JA, i dit næstsidste indlæg.
Jeg er ikke helt sikker på, om ydreside 70mm klimaskive skal flugte med yderkant fundament, men det synes jeg virker absolut mest logisk.
Hvad angår byggetilladelse, så tror jeg, at man trækker 22 mm fra ovenfor (altså siddetræ) når man beregner byggefladen. I hvert fald regnes f.eks. lister og hjørnebrædder fra.
22siddetræ + 22panel + 34spærtræ over kanten på fundamentet, hvilket giver et lidt
morsomt udseende og skygge på fundamentet, har jeg fundet ud af.
Fik tippet om kun at have lidt af 34 spærtræ stikke ud over kanten på fundamentet.
Væg indenfor kant på fundamentet=
34spærtræ men kun have 20 mm udenfor kant på fundamentet
34spærtræ - 20 som er et mere normalt udspring=14
14+70+195+45+11+13 =348mm er det som skal stå indenfor kant på fundamentet
Total vægtykkelse= 22+22+34+70+195+45+11+13 = 412mm
Sådan må det blive
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 indlæg
Meget interessant tråd.
Vi bygger hus efter passivhusstandarden (eller i hvert fald tæt på) så vi projekterer væg på omkring 50 cm totalt set.
Noget i den her stil bliver det:
Fibercementfacade (Cembrit) 8 mm
34x70 luftspalte/spikepanel (skråskåret)
50 mm Västkustskiva
Bærende regel 170 mm
Tomrum 170 mm
Plast
Installationslag 70 mm
OSB
Gips
170+170 mm sprøjtes med ekofiber. Installationslaget måske "manuel" MU.
Spørgsmål:
1. Hvorfor investere dyre penge i en västkustskiva i stedet for bare at sætte en vindvæv og i stedet øge isoleringstykkelsen inde i væggen?
2. Hvis man nu skal bruge en fin västkustskiva, så vil jeg sætte den udenpå pladen og nogle centimeter ned. Hvad er argumenterne for IKKE at gøre det sådan?
3. Med fibercementplader yderst sættes de med mellemrum så regntætheden skal være indenfor. Er disse isoleringsplader så det bedste valg, alene eller kombineret med vindvæv eller lignende, eller passer de bedre når man har en nogenlunde tæt facade (f.eks. bræddebeklædning)?
Vi bygger hus efter passivhusstandarden (eller i hvert fald tæt på) så vi projekterer væg på omkring 50 cm totalt set.
Noget i den her stil bliver det:
Fibercementfacade (Cembrit) 8 mm
34x70 luftspalte/spikepanel (skråskåret)
50 mm Västkustskiva
Bærende regel 170 mm
Tomrum 170 mm
Plast
Installationslag 70 mm
OSB
Gips
170+170 mm sprøjtes med ekofiber. Installationslaget måske "manuel" MU.
Spørgsmål:
1. Hvorfor investere dyre penge i en västkustskiva i stedet for bare at sætte en vindvæv og i stedet øge isoleringstykkelsen inde i væggen?
2. Hvis man nu skal bruge en fin västkustskiva, så vil jeg sætte den udenpå pladen og nogle centimeter ned. Hvad er argumenterne for IKKE at gøre det sådan?
3. Med fibercementplader yderst sættes de med mellemrum så regntætheden skal være indenfor. Er disse isoleringsplader så det bedste valg, alene eller kombineret med vindvæv eller lignende, eller passer de bedre når man har en nogenlunde tæt facade (f.eks. bræddebeklædning)?
2. Jeg kan ikke komme på nogle argumenter for ikke at gøre det, det beskytter syllen endnu mere.
Men jeg tror ikke, man tjener noget på at have mange cm overlap, det er nok med max 5cm, skulle jeg tro.
3. På de skiver, jeg har set, sætter man en gummiliste på lægten ved understøttet samling og en metalprofil (type h-form) ved samling uden lægt under. Men der kan jo være forskellige...
Men jeg tror ikke, man tjener noget på at have mange cm overlap, det er nok med max 5cm, skulle jeg tro.
3. På de skiver, jeg har set, sætter man en gummiliste på lægten ved understøttet samling og en metalprofil (type h-form) ved samling uden lægt under. Men der kan jo være forskellige...
1. Så gjorde jeg. Jeg ignorerede "västkustskiva" og øgede i stedet isoleringen i væggen. Ved begrænsninger i byggeareal kan man maksimere boligarealet med facadeplader, og ved ekstra isolering kan det være rart ikke at skulle øge vægtykkelsen så meget, så afstanden til fundament og tagfod ikke påvirkes så hårdt.
2. Ulempen, jeg ser primært, er udseendet. (Og egentlig kun tradition.) Panelet kommer til at stikke langt uden for fundamentet, typisk mindst 10cm. Huset vil se ekstra isoleret ud.
Så kan man ikke trække "västkustskivan" specielt langt ned over fundamentet (dog lidt afhængig af ...) for facadepanelet vil ellers hurtigt komme for tæt på jorden, da det skal dække facadepladerne og skadedyrsstop under pladerne. Og du skal måske have randisolering rundt om fundamentet, det bliver hurtigt ganske få cm at spille med mellem jordniveau og facadepanel. Jeg synes, denne afstand skal være absolut minimum 20cm.
2. Ulempen, jeg ser primært, er udseendet. (Og egentlig kun tradition.) Panelet kommer til at stikke langt uden for fundamentet, typisk mindst 10cm. Huset vil se ekstra isoleret ud.
Så kan man ikke trække "västkustskivan" specielt langt ned over fundamentet (dog lidt afhængig af ...) for facadepanelet vil ellers hurtigt komme for tæt på jorden, da det skal dække facadepladerne og skadedyrsstop under pladerne. Og du skal måske have randisolering rundt om fundamentet, det bliver hurtigt ganske få cm at spille med mellem jordniveau og facadepanel. Jeg synes, denne afstand skal være absolut minimum 20cm.
Senest redigeret:
Hyggelig væg forresten.
Er det ikke overdrevet med vestkystskiven når du bryder kuldebro totalt med den sprøjtede 170mm vægdel?
Installationsvæggen er man nok nødt til at manuelt montere mineraluld for det bliver nemmere?
End at sprøjte i når alle slanger og dåser er der...
Er det ikke overdrevet med vestkystskiven når du bryder kuldebro totalt med den sprøjtede 170mm vægdel?
Installationsvæggen er man nok nødt til at manuelt montere mineraluld for det bliver nemmere?
End at sprøjte i når alle slanger og dåser er der...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 indlæg
Jeg synes rent udseendemæssigt, at det bliver flot, men man har jo forskellige meninger. Økonomisk mistænker jeg, at en sådan skive bliver dyrere, men den erstatter jo gips, vindbestandigt lag og også 5 cm isolering, så det måske ikke bliver så stor forskel i sidste ende.
Vi vil have 40 cm cellplast + 10 beton, så vi har 50 cm at lege med. Tanken er at randisolere + grus/belægning, så jorden ligger 30 under færdigt gulv. Hvis jeg lader skiven gå 5 cm ned under, og så panelet yderligere nogle cm, har jeg stadig 20-23 cm margin, mere end nok efter min mening.
Vi vil have 40 cm cellplast + 10 beton, så vi har 50 cm at lege med. Tanken er at randisolere + grus/belægning, så jorden ligger 30 under færdigt gulv. Hvis jeg lader skiven gå 5 cm ned under, og så panelet yderligere nogle cm, har jeg stadig 20-23 cm margin, mere end nok efter min mening.
Klik her for at svare