39,977 læst ·
100 svar
40k læst
100 svar
Hvordan skal en godt opbygget ydervæg se ud?
Havde jeg bygget et hus i dag, havde jeg bygget den bærende konstruktion af 120 eller 145 mm reglar (med tanke på at vi har tendens til at overdimensionere alt i dag. http://www.byggahus.se/forum/byggma...e-dagens-hus-kraftigt-overdimensionerade.html )
Sen havde jeg reglet en "indre ydervæg" og mellem de to havde jeg isoleret med ubrudt kuldebro. Udsiden havde jeg beklædt med facadeskive eller celleplast.
Type:
Panel+Lægter
50 mm facadeskive
Udegips - for at stabilisere konstruktionen
120 mm stående reglar + 120 mm MU
Isoleringslag 45 mm MU
"inder væg" stående 95 mm + 95 mm MU
Plast
45 mm liggende + 45 MU (installationslag)
OSB+gips
Sen havde jeg reglet en "indre ydervæg" og mellem de to havde jeg isoleret med ubrudt kuldebro. Udsiden havde jeg beklædt med facadeskive eller celleplast.
Type:
Panel+Lægter
50 mm facadeskive
Udegips - for at stabilisere konstruktionen
120 mm stående reglar + 120 mm MU
Isoleringslag 45 mm MU
Plast
OSB+gips
Eller så kører du med begge, både 15° + masonit.Suhagg sagde:
Bælte + seler ...
Jeg har 45x45 liggende regel, så jeg har sat 25x50 sømmelægte præcis på denne regel, for så får jeg bedre og mere stabil sømmelægte med støtten bagved. Men du virker til at være inde på 28x70 som sømmelægte, så det bliver jo god stabilitet direkte.
Men i mit tilfælde havde masonitstrimler altså medført en lille ulempe.
Sådanne tanker har jeg også. Jeg har ingen plan over præcis hvordan jeg ville realisere dette, men noget lignende det, du beskriver.jeppeknaster sagde:Havde jeg bygget et hus i dag, havde jeg bygget den bærende stamme af 120 alternativt 145 mm regler (med tanke på at vi tenderer til at overdimensionere alt i dag. [link] )
Så havde jeg lavet en "indre ydervæg", og mellem de to havde jeg isoleret med ubrudt kuldebro. Udsiden havde jeg klædt med facadeskive eller celleplast.
Typisk:
Panel+Lægte
50 mm facadeskive
Udgips - for at stabilisere konstruktionen
120 mm stående regler + 120 mm MU
Isoleringslag 45 mm MU
Plast
45mm liggende + 45 MU (installationslag)
OSB+gips
Men jeg tror næsten, at jeg ville have bygget med den bærende stamme indad og haft en kun facadebærende stamme på ydersiden, måske med kun 45x70. Spær og bjælkelag kan lide, at spændvidderne reduceres. Det bliver også bedre belastningssymmetri på knuderne i pladen.
Jeg byggede min væg med den bærende del yderst. Det er helt sikkert bedre ud fra et styrkesynspunkt at lægge den inderst, men for mig vejede fordelene ved hurtigt at få huset tæt mod vejret tungest, så jeg kunne isolere færdigt i ro og mag under tag.
Jeg havde plasten på indersiden af den indre væg. Det blev et meget godt installationsområde, men det var besværligt at bygge.
Jeg havde plasten på indersiden af den indre væg. Det blev et meget godt installationsområde, men det var besværligt at bygge.
Har en del 170 liggende, så måske en konstruktion, så jeg kan bruge det op, ville være fornuftigt.
Panel
28-70 Lægte. (giver stabilitet også)
50 mm facadeskiva
Vindpap
170 mm stående regler + 170 mm MU
"indervegg" stående 45 mm + 45 mm MU
Plast
OSB+gips
Hvad tror I om denne så?
Pris/job/isolationsværdi
Trækker man lægterne med skrue gennem facadeskivan ind i 170 stommen. 100 mm lange?
Kan egentlig godt lide klassiske afprøvede konstruktioner, men den nye facadeskiva kan måske være med, hvis den er prisværdig og god.
Så, at A-hus har en ret lig variant.

Panel
28-70 Lægte. (giver stabilitet også)
50 mm facadeskiva
Vindpap
"indervegg" stående 45 mm + 45 mm MU
Plast
OSB+gips
Hvad tror I om denne så?
Pris/job/isolationsværdi
Trækker man lægterne med skrue gennem facadeskivan ind i 170 stommen. 100 mm lange?
Kan egentlig godt lide klassiske afprøvede konstruktioner, men den nye facadeskiva kan måske være med, hvis den er prisværdig og god.
Så, at A-hus har en ret lig variant.

Ser ingen liggende 45-regler på billedet, derimod stående sådanne.
Ja lige præcis. Sjusk fra deres side antageligvis.jeppeknaster sagde:
Hvordan beregner man vægtykkelse og isoleringstykkelse? Jeg skal ikke bruge denne husproducent, men jeg er bare nysgerrig.
De skriver sådan her.
Jeg får det til 50+170+45=265mm isolering
Panel 22mm
28-70 Trælægter. (giver også stabilitet)
50 mm facadeskive
Vinddug
"indervæg" stående 45 mm + 45 mm MU
Plast
45mm liggende + 45 MU (installationslag)
OSB 11mm + gips 12mm
"Min" konstruktion er 310mm isolering og i alt 360mm vægtykkelse eller hvordan skal man beregne det?
Med denne opbygning af væg skal 170eren ligge kant i kant med pladen, og facadeskiven ligger udenfor, så at sige?
Sandsynligvis ja, man vil jo også have facadeskiven over syllen med.
/Kent
/Kent
Det afhænger af, hvilken plade du har. Hvis du f.eks. har 100mm celleplast yderst, skal du flytte Syllen mindst 45mm ind for at få vægten på betonen og ikke kun på celleplasten.Suhagg sagde:
panel-lækt12mm(klemmer dugen og giver et luftspalt)-diffusionsåben vindduk-45x45regel horisontalt med iso-45x145regel med iso(alternativt 170,195mm hvis man vil have mere iso)-plast-45x45regel med iso,el, vand,-gips(eller plyfa,osb og gips)
Ja, med facadeplade bør man måske trække stommen ind 50mm, derefter montere facadepladerne helt ned mod betonen (måske efterlade nogle mm for at forhindre, at vandet suges op). Derefter kan man måske lægge den nederste forskalling, så den dækker mellemrummet mellem pladen og isoleringen.Matti_75 sagde:
Bare nogle vilde idéer.
Det er nok at lægge en plasternas mod betonen eller endnu bedre en syllisolering.Mikael_L sagde:
Så tidligere om at trække vand i ydervæg.
Hvis man vil følge sikker vand, så må man ikke isolere rummet som rørene går i, dvs i installationsvæggen.
Men med nutidens tykke vægge tror jeg ikke, der er risiko for frysning, så det er nok ingen fare, hvis man har 170mm mineraluld og derefter 45mm isoleret installationsvæg med vandrør.
Hvis man vil følge sikker vand, så må man ikke isolere rummet som rørene går i, dvs i installationsvæggen.
Men med nutidens tykke vægge tror jeg ikke, der er risiko for frysning, så det er nok ingen fare, hvis man har 170mm mineraluld og derefter 45mm isoleret installationsvæg med vandrør.
Jeg vil gøre det samme som i garagen.Matti_75 sagde:
Det bliver en ankervang.
Ca. 60mm beton i L-form. Det burde vel betyde, at jeg kan lægge 170'eren helt ud på bjælken og lade resten bygge ud over pladen? Eller bliver det mærkeligt, hvis så meget er uden for pladen, at det måske er bedst at flytte lidt ind.