39 977 läst ·
100 svar
40k läst
100 svar
Hur ska en bra uppbyggd yttervägg se ut?
Musband är noterat.Mikael_L skrev:Låter bra.
Själv skulle jag kanske nöja mig med 28x70 som spikläkt. Men det där blir ju väldans rejält.
Glöm inte att täta mot möss längst ner (musband?).
Jag skulle inte hålla på med något boracol eller likn. Håller du inte tillräckligt torrt bakom panelen så kommer panelen också ruttna. Så att behandla endast spikläkten är bortkastat.
Sen är det en kostnad, tar en massa tid, och själv skulle jag vara lite orolig över en massa onödiga kemikalier och risk för lukt.
Jag har strukit lite linolja på något ändträ här och där, som känts lite väderutsatt. Dvs endast en handfull ställen, typ. T.ex nedersta delen av vindskivorna, som alltid brukar se sorgliga ut på alla hus. Dom är även målade med riktigt äkta och miljövidrig oljefärg.
Har du kollat vad kostnaden för fasadskivor + distanskroppar blir, och jämfört med "vanlig" korsregling?
Ang läkten så påpekade en gammal snickare jag känner som byggt med klimatskiva att hade man för vek läkt var det lätt att den spräcktes och vart klen när man sköt spik. Den sitter ju bara i dessa plastdistanser så det ska vara rejält.
Nu har jag släppt kostnader och bestämt mig.
I så fall blir måttenSuhagg skrev:
Isolertjocklek = 70+195+45 = 310mm
Tot väggtjocklek= 22+22+34+70+195+45+11+13 = 412mm
Vägg innanför kant på platta 70+195+45+11+13 = 334mm
Ja det är iaf precis så jag tänker mig det. Dvs jag svarar JA, i ditt förrförra inlägg.Suhagg skrev:
Jag är inte helt säker på att utsida 70mm klimatskiva ska liva med utsida grund, men det tycker jag verkar absolut mest logiskt.
Vad det gäller bygglov, så tror jag att man räknar bort 22 mm av ovan (dvs lockläkten) när man beräknar byggytan. Iaf räknas t.ex. foder och knutbräder bort.
Tack!Mikael_L skrev:Ja det är iaf precis så jag tänker mig det. Dvs jag svarar JA, i ditt förrförra inlägg.
Jag är inte helt säker på att utsida 70mm klimatskiva ska liva med utsida grund, men det tycker jag verkar absolut mest logiskt.
Vad det gäller bygglov, så tror jag att man räknar bort 22 mm av ovan (dvs lockläkten) när man beräknar byggytan. Iaf räknas t.ex. foder och knutbräder bort.
Har man så att klimatskivan livar med kant på platta så kommer det hänga ut helaMikael_L skrev:Ja det är iaf precis så jag tänker mig det. Dvs jag svarar JA, i ditt förrförra inlägg.
22lock+22panel+34spikläkt över kant på platta vilket ger ett lite
lustigt utseende och skugga på grunden har jag kommit fram till.
Fick tipset att ha bara lite av 34 spikläkt skicka ut över kant på platta.
Vägg innanför kant på platta=
34spikläkt men ha bara 20 mm utanför kant på platta
34spikläkt - 20 som är ett mera normalt utstick=14
14+70+195+45+11+13 =348mm är det som ska stå innanför kant på platta
Tot väggtjocklek= 22+22+34+70+195+45+11+13 = 412mm
Så får det bli
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Mycket intressant tråd.
Vi bygger hus enligt passivhusstandarden (eller i alla fall nära den) så vi projekterar vägg på runt 50 cm totalt sett.
Nåt sånt här blir det:
Fibercementfasad (Cembrit) 8 mm
34x70 luftspalt/spikpanel (snedkapad)
50 mm Västkustskiva
Bärande regel 170 mm
Tomrum 170 mm
Plast
Installationsskikt 70 mm
OSB
Gips
170+170 mm sprutas med ekofiber. Installationsskiktet kanske "manuell" MU.
Frågor:
1. Varför investera dyra pengar i en västkustskiva istället för att bara sätta vindväv och istället öka på isolertjockleken inne i väggen?
2. Om man nu skall köra med en fin västkustskiva, så vill jag sätta den utanpå plattan och några centimeter ner. Vad är argumenten för att INTE göra så?
3. Med fibercementplattor ytterst sätts de med mellanrum så regntätheten måste finnas innanför. Är då dessa isolerskivor bästa valet, ensamma eller kombinerat med vindväv eller liknande, eller passar de bättre när man har en hyfsat tät fasad (t.ex. brädfodrat)?
Vi bygger hus enligt passivhusstandarden (eller i alla fall nära den) så vi projekterar vägg på runt 50 cm totalt sett.
Nåt sånt här blir det:
Fibercementfasad (Cembrit) 8 mm
34x70 luftspalt/spikpanel (snedkapad)
50 mm Västkustskiva
Bärande regel 170 mm
Tomrum 170 mm
Plast
Installationsskikt 70 mm
OSB
Gips
170+170 mm sprutas med ekofiber. Installationsskiktet kanske "manuell" MU.
Frågor:
1. Varför investera dyra pengar i en västkustskiva istället för att bara sätta vindväv och istället öka på isolertjockleken inne i väggen?
2. Om man nu skall köra med en fin västkustskiva, så vill jag sätta den utanpå plattan och några centimeter ner. Vad är argumenten för att INTE göra så?
3. Med fibercementplattor ytterst sätts de med mellanrum så regntätheten måste finnas innanför. Är då dessa isolerskivor bästa valet, ensamma eller kombinerat med vindväv eller liknande, eller passar de bättre när man har en hyfsat tät fasad (t.ex. brädfodrat)?
2. Jag kan inte komma på några argument för att inte göra det, det skyddar syllen än mer.
Men jag tror inte att man tjänar nåt på ha många cm överlapp, räcker med max 5cm skulle jag tro.
3. På de skivor jag har sett så sätter man en gummilist på läkten vid understödd skarv och en plåtprofil (typ h-form) vid skarv utan läkt under. Men det kanske finns olika...
Men jag tror inte att man tjänar nåt på ha många cm överlapp, räcker med max 5cm skulle jag tro.
3. På de skivor jag har sett så sätter man en gummilist på läkten vid understödd skarv och en plåtprofil (typ h-form) vid skarv utan läkt under. Men det kanske finns olika...
1. Så gjorde jag. Jag struntade i "västkustskiva" och ökade på isoleringen i väggen i övrigt istället.
Vid begränsningar i byggarea så kan man ju maximera boyta med fasadskivor, och vid tilläggsisolering kan det vara trevligt att inte behöva bygga så mycket på väggtjockleken, så avstånd mot grund och takfot inte drabbas så hårt.
2. Nackdelen som jag främst ser är utseendemässig. (Och egentligen bara tradition då).
Panelen kommer ligga långt utanför grunden, typ minst 10cm. Huset kommer se tilläggsisolerat ut.
Sen kan man inte dra ner västkustskivan speciellt långt ner över grunden (dock lite beroende på ...) för fasadpanelen kommer snabbt väl nära marken annars, då den ska täcka fasadskivorna och skadedjursstopp under skivorna.
Och du måste kanske ha randisolering runt grunden, det blir snabbt ganska få cm att lira med mellan marknivå och fasadpanel. Jag tycker detta avstånd ska vara absolut minimum 20cm.
Vid begränsningar i byggarea så kan man ju maximera boyta med fasadskivor, och vid tilläggsisolering kan det vara trevligt att inte behöva bygga så mycket på väggtjockleken, så avstånd mot grund och takfot inte drabbas så hårt.
2. Nackdelen som jag främst ser är utseendemässig. (Och egentligen bara tradition då).
Panelen kommer ligga långt utanför grunden, typ minst 10cm. Huset kommer se tilläggsisolerat ut.
Sen kan man inte dra ner västkustskivan speciellt långt ner över grunden (dock lite beroende på ...) för fasadpanelen kommer snabbt väl nära marken annars, då den ska täcka fasadskivorna och skadedjursstopp under skivorna.
Och du måste kanske ha randisolering runt grunden, det blir snabbt ganska få cm att lira med mellan marknivå och fasadpanel. Jag tycker detta avstånd ska vara absolut minimum 20cm.
Redigerat:
Trevlig vägg förresten.
Är det inte överdrivet med västkustskivan när du bryter köldbrygga totalt med den sprutade 170mm väggdelen?
Installationsväggen är man nog tvungen att manuellt montera mineralull för det blir enklare?
Än att spruta i när alla slangar o dosor är där...
Är det inte överdrivet med västkustskivan när du bryter köldbrygga totalt med den sprutade 170mm väggdelen?
Installationsväggen är man nog tvungen att manuellt montera mineralull för det blir enklare?
Än att spruta i när alla slangar o dosor är där...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag tycker rent utseendemässigt att det blir snyggt, men man tycker ju olika. Ekonomiskt misstänker jag att en sådan skiva blir dyrare, men den ersätter ju gips, vindväv och även 5 cm isolering så det kanske inte blir så stor skillnad i slutänden.
Vi kommer ha 40 cm cellplast + 10 betong, så vi har 50 cm att leka med. Tanken är att randisolera + grus/stensättning så att marken ligger 30 under färdigt golv. Om jag låter skivan gå ner 5 cm under, och sen panelen ytterligare några cm, så har jag ändå 20-23 cm marginal, mer än väl enligt mig.
Vi kommer ha 40 cm cellplast + 10 betong, så vi har 50 cm att leka med. Tanken är att randisolera + grus/stensättning så att marken ligger 30 under färdigt golv. Om jag låter skivan gå ner 5 cm under, och sen panelen ytterligare några cm, så har jag ändå 20-23 cm marginal, mer än väl enligt mig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden