Tværs om Mikael, du kommer med dårligere isolerende vinduer lettere til at kunne se ud på kølige efterårsmorgener ;)

Mikael_L
Ja så kan man også se det. ;) d^_^b

Man kan også regne med, at hvis man isolerer ekstra godt og sænker energibehovet, så kan man måske vælge f.eks. en mindre varmepumpe til huset, og få nogle penge tilbage direkte.

Mikael_L
daugaard sagde:
Man kan även regne med at hvis man isolerer ekstra godt og sænker energibehovet, så kan man måske vælge fx en mindre varmepumpe til huset, og få nogle penge tilbage direkte.
En klar pointe der. d^_^b

daugaard sagde:
Man kan også regne med, at hvis man isolerer ekstra godt og sænker energibehovet, kan man måske vælge fx en mindre varmepumpe til huset og få nogle penge tilbage med det samme.
Må være noget, der sluger energi, så jeg får glæde af mine 800 m jordvarmeslange :P
Næ, men det er sandt, der bliver også penge der.

Tror, jeg skal finde noget, der er bedre isoleret, end kravene er i dag, men ikke helt op på passivhusniveau. Det må ikke koste alt for meget at bygge.

Mikael_L
Hvis man vil have gulvvarme fordi man synes varme gulve er behagelige, så må man vel ikke have for velisolerede vægge?

Mikael_L
Suhagg sagde:
Men et sted må det jo stoppe også. Omkostningsmæssigt, tid det tager at bygge, plads det stjæler. Bliver jo knap noget tilbage af pladen, når man laver 40-45 cm tykke vægge :)

En gylden middelvej da.
En passende budget og byggeteknisk enkel variant. 380 mm isolering.

Panel 22 mm
28-70 Sømlægte. (giver også stabilitet)
50 mm facadeskive
Vindspærre
120 mm stående stolper + 120 mm MU
Isoleringslag 95 mm MU (ingen stolpe)
"inder væg" stående 70 mm + 70 mm MU
Plast
45 mm liggende + 45 mm MU (installationslag)
OSB
Gips
Overvej lidt, hvor belastningen kommer på betonen og kantbjælken, hvis du har 50 mm facadeskive og derefter 120 mm bærende struktur.
Og overvej også, hvor du tænker dig at skrue syllen fast, hvis du har kantelement med 100 mm celleplast på ydersiden.
Jeg tror, at du måske bør have 145 mm struktur, som det mindste.
Eller supergrund.

S
Hvis man vil have gulvvarme, fordi man synes varme gulve er skønt, så må man vel ikke have for velisolerede vægge?

hvordan tænker du mikeal_l?

Mikael_L
Hvis jeg isolerer op til passivhusstandard, vil der aldrig blive tilført noget varmt vand til gulvvarmeslangerne = gulvene ikke varmere end indendørsluften.

Min "optimale" ydervæg ser i princippet sådan ud:

• Yderpanel
  • Sømmeliste
  • Distanser af board
  • Vindpap (eller asfaboard/udegips)
  • Regelskelet+MU 120mm (eller ønsket mål)
  • Mellemrum med kun MU 70mm (eller ønsket mål)
  • Diffplast (fastgjort i loft og gulv, ingen hæftehuller)
  • (Mellem plasten og indre regelskelet trækker man kabler osv.)
  • Indre regelskelet+MU 70mm
  • OSB
  • Gips

Mikael_L
andersmc sagde:

• Yderpanel
  • Sømregelsæt
  • Distanser af board
  • Vindsvæv (eller asfaboard/udegips)
  • Regelsæt+MU 120mm (eller ønsket mål)
  • Mellemrum med kun MU 70mm (eller ønsket mål)
  • Diffplast (fastgjort til loft og gulv, ingen krammehuller)
  • (Mellem plasten og indre regelsæt trækker man kabler osv.)
  • Indre regelsæt+MU 70mm
  • OSB
  • Gips
Men jeg hænger stadig fast på syllens bredde, placering og last/kraft mod pladen, hvis man sætter en så smal ramme yderst.
Med supergrund og ALBA-bjælke kan det gå godt, men med almindelige L-elementer må det jo gå galt.

Med L-elementer.
Jeg kan ikke se andet end kæmpeproblemer med at få lasten centreret 6 cm indenfor fibercementpladen på ydersiden af L-elementet. Dvs. lasten er centreret, hvor der kun er 1 cm tilbage af den der betonkile i overkanten.
Og at fastgøre syllen bliver også et delikat problem, ekspansionsbolt skal vel sidde ca. 5 cm indenfor betonkanten.
Men der er jo PL400... :P

• Plan over L-element konstruktion med visning af kraftpåvirkning og placering af syllen i relation til fibercementskiven.
andersmc sagde:

• Yderpanel
  • Sømmeregel
  • Distanser af board
  • Vindvæv (eller asfaboard/udegips)
  • Regelstamme+MU 120mm (eller ønsket mål)
  • Mellemrummet med kun MU 70mm (eller ønsket mål)
  • Diffplast (fastgjort i loft og gulv, ingen klammerhuller)
  • (Mellem plasten og indre regelstamme trækker man kabler mv.)
  • Indre regelstamme+MU 70mm
  • OSB
  • Gips
Hvordan sætter man plast uden klammerhuller? Du skriver fastgjort i loft og gulv, men bliver det ikke meget svært at få den til at blive på plads?

Den indre stamme fastgør du den på nogen måde til ydre regelstamme eller hvordan gør man for at den skal blive stabil og god?

Mikael_L
Calle&Lisa sagde:
Er der ingen der har tjekket Villa Varms vægkonstruktion.?

[link]

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har du læst indlæg #51 ? :P

Mikael_L sagde:
Har du læst indlæg #51 ? :P
Sorry...sjusket af mig :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.