49,502 læst ·
188 svar
50k læst
188 svar
Hvordan laver man konstruktions tegninger?
Spændvidden 6,6 m er jo ikke så slem, så jeg antager, at det ikke er grunden til, at de har anbefalet beton?P PetKim sagde:Hej. Tiden har gått - dette er lidt af et langskud, men bedre at spørge end ikke at gøre det...
Jeg har brug for hjælp med konstruktionen af villaen, jeg skal bygge. Er der nogen, der har tips til en konstruktør, eller som selv kan og vil være interesseret i en opgave?
Dilemma: De byggefirmaer/konstruktører, jeg har talt med, hævder, at jeg sandsynligvis har brug for et mellemloft i beton. Det ville skabe et antal problemer i forhold til resten af byggeriet, så jeg har brug for at undersøge, om det kan løses med træ-/stålmellemloft.
To etager, skrånende grund, ca. 12-6,6m mellem ydervægge - støbt plade, muret underetage og trækonstruktion overetage. Desværre ingen væg, hvor trappen (trappeskakten) forbinder planerne, og ønsker om vandbåren gulvvarme også på øvre plan - helst da i sporplader i stedet for indstøbte.
Alle tips modtages med tak! Peter
Kan du lave en skitse med trappeskakten?
Vi var i samme situation, da vi byggede vores hus for snart 25 år siden. Sutteräng med støbt bundplade og murede vægge på nederste plan samt gulvvarme på begge planer. Vores ønskede trappehul kunne ikke løses på nogen god måde med prefab bjælkelag eller træ. Så alternativet blev et støbt bjælkelag. Dermed kunne vi lave vores trappehul, som vi ønskede. Den eneste ulempe, jeg har opdaget, er, at det støbte mellem-etagebjælkelag er lidt træg, når det kommer til gulvvarmen, ellers har det nok kun været plusser. Eventuelle vandsenge, flygler eller store akvarier, hvis man vil have noget af dette, kan placeres hvor som helst uden problemer på den øvre etage. Strukturlyd bliver også mindre end med f.eks. et træbjælkelag. Formen tog lidt tid at lave, men det var det værd.
Jag föreslår att du försöker välja en konstruktör i närheten av där du tänker bygga så att konstruktören kan komma och kolla på byggplats när arbetet utförs om det behövs. Eftersom forumet inte vet var du bor så är det svårt att föreslå någon.P PetKim sagde:Hej. Tiden har gått - detta är lite av ett långskott, men bättre att fråga än att inte göra det...
Jag behöver hjälp med konstruktionen av villan jag ska bygga. Någon där som har tips på konstruktör, eller som själv kan & skulle vara intresserad av ett uppdrag?
Dilemma: De byggare/konstruktörer jag pratat med hävdar att jag troligtvis behöver ha ett mellanbjälklag i betong. Det skulle skapa ett antal problem i förhållande till resten av bygget, så jag behöver undersöka om det går att lösa med trä-/stål-mellanbjälklag.
Två våningar, suterräng, ca 12-6,6m mellan ytterväggar - gjuten platta, murad undervåning och träkonstruktion övervåning. Tyvärr ingen vägg där trappan (trapphålet) förbinder planen, och önskemål om vattenburen golvvärme även på övre plan - helst då i spårskivor istället för ingjutna.
Alla tips mottages tacksamt! Peter
Du kommer bli tvungen att komplettera med åtminstone någon pelare och dold balk i bjälklaget om du inte vill ha en bärande vägg i närheten av tapphålet. Annars är det förmodligen som @roli skrev svårt att lösa på annat sätt än med gjutet bjälklag.
Det man kan göra är att lägga golvvärmeslingorna i 30mm spårad EPS ovanpå bjälklaget så slipper man förhoppningsvis problemet med att golvvärmen blir trög.
Ja, det er en svunget trappe som giver et hul på ca. 2,4x2,4 m i bjælkelaget... Fatter ikke hvordan jeg kunne tænke sådan, men nu er jeg blevet fanget af idéen.. 
Desuden er der ingen væg ved hullet på det nederste plan (se skitse) men vægge ved de stiplede linjer, i nærheden. Jeg kan forestille mig en søjle i stål ved den fyldte lille firkant hvor trappen kommer ned.
Peter
Desuden er der ingen væg ved hullet på det nederste plan (se skitse) men vægge ved de stiplede linjer, i nærheden. Jeg kan forestille mig en søjle i stål ved den fyldte lille firkant hvor trappen kommer ned.
Peter
W Wiklundo sagde:
Tak! Ja, der er flere fordele, men det skræmmer mig med beton. Har selv bygget flere træbjælkelag og ved, hvad det indebærer - og kan så løse ting i langsommere tempo. Med vand, afløb, ventilation, el, og 100 andre rør jeg vil sikre op med hvis det skal støbes får jeg lidt panik... Derudover har jeg forstået, at gulvvarmen vil blive problematisk, da den automatisk også opvarmer loftet i nederste plan... (skal have enkel mekanisk udsugning).R roli sagde:Vi var i samma situation när vi byggde vårt hus för snart 25 år sedan. Sutteräng med støbt bundplade og murede vægge i nederste plan samt gulvvarme i begge plan. Vores ønskede trappehul kunne ikke løses på en god måde med prefab bjælkelag eller træ. Så alternativet blev et støbt bjælkelag. I og med det kunne vi lave vores trappehul som vi ville. Den eneste ulempe, jeg har opdaget, er, at det støbte mellembjælkelag er lidt trægt med hensyn til gulvvarmen, ellers har det nok kun været positive ting. Eventuelle vandsenge, flygler eller store akvarier, hvis man vil have noget af dette, kan placeres, hvor man vil uden problemer på den øverste etage. Støj i konstruktionen bliver også mindre end med f.eks. et træbjælkelag. Formen tog lidt tid at lave, men det var det værd.
Har I støbt vand-varmeslanger direkte i betonbjælklaget? Påvirker det ventilation/klima?
Peter
Huset skal bygges i midten af Skåne.
EPS har jeg arbejdet med, men tanken er, at dele af den øvre etage skal have klinkegulv, så det går ikke sammen. Og hvis slangerne støbes ind, bliver der sikkert problemer med varme i loftet nedenunder, efter hvad jeg har hørt - ud over trægheden.
Jeg kan have en stolpe dér, hvor trappen kommer ned - men desværre ingen der, hvor trappen starter - og den er drejet, så hullet i bjælkelaget bliver ca. 2,4x2,4...
Peter
EPS har jeg arbejdet med, men tanken er, at dele af den øvre etage skal have klinkegulv, så det går ikke sammen. Og hvis slangerne støbes ind, bliver der sikkert problemer med varme i loftet nedenunder, efter hvad jeg har hørt - ud over trægheden.
Jeg kan have en stolpe dér, hvor trappen kommer ned - men desværre ingen der, hvor trappen starter - og den er drejet, så hullet i bjælkelaget bliver ca. 2,4x2,4...
Peter
Vi har sløjferne indstøbt i bjælkelaget men isoleret undersiden med 50 mm celleplast, så vi har ikke noget varmeproblem i stueetagen. Jo, det er lidt at tænke på, når det gælder om at få alle rørene på plads, men det er ikke umuligt. Vi har elrør, gulvvarmesløjfer, rør til brugsvand koldt/varmt og c-støvsugerrør indstøbt og gennemføringer til mekanisk ventilation. Går man igennem alt nogle gange, så man ikke misser noget, så fungerer det. Sådan her i bagklogskabens lys skulle vi nok have haft gulvvarmen ovenpå btg bjælkelaget for at få varmen til ikke at blive lige så træg, men det er nok det eneste, jeg ville ændre på efter snart 25 år i huset. Meget af elinstallationen i stueetagens loft ligger desuden i et opklodset loft, så det kan ændres, hvis man skulle ønske det.
Her er et forslag til løsning, når gulvvarmen ligger ovenpå betondæk:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...system/pa-barande-golv/lk-sparskiva-eps-3050/
Fungerer med alle overgulve, inklusive klinker.
https://www.lksystems.se/sv/produkt...system/pa-barande-golv/lk-sparskiva-eps-3050/
Fungerer med alle overgulve, inklusive klinker.
Tak! EPS fungerer med klinker ser jeg nu - men det ser ud til, at man skal flydespartle med EPS-cement ovenpå. Uanset er det jo en god løsning - hvis det skulle blive betonbjælkelag. Jeg leder dog stadig efter alternativer til træ/stål - må se om det går. Tak for hjælpen så langt! Peterpdov sagde:
Klik her for at svare