49,502 læst ·
188 svar
50k læst
188 svar
Hvordan laver man konstruktions tegninger?
Byggeveteran
· Åland
· 2 077 indlæg
Dine svar findes i stor udstrækning i Fugt-håndbogen!B byggingenjören97 sagde:Du har misforstået mig. Der er forskel på at kunne forstå, hvad der er tegnet, og at forstå, hvorfor det er tegnet på den måde.
Hvis jeg kigger på en tegning, kan jeg selvfølgelig læse tegningen. Jeg ved, hvordan isoleringen ser ud, hvordan luftspalten ser ud, hvordan dampspærren ser ud osv osv. Men jeg forstår ikke, hvad formålet er, og hvorfor den befinder sig lige dér. Jeg har ikke problemer med at tegne eller med at kunne læse en tegning. Det er bygningsfysikken bag tegningen.
Praktik ville være ganske lærerigt. Men jeg søger job. Findes der nogle bøger eller hjemmesider du kan anbefale, selvom det ikke er lige så lærerigt som praktisk erfaring? For det er den eneste måde, jeg kan lære ting på lige nu.GoC sagde:
Jeg hintede lidt om det tidligere da jeg beskrev hvordan vi på Teknis fik snedkerere og murer Mm som en del af vores uddannelse.
Den bedste skole er at være ude på byggepladser.
Eller hvorfor ikke, konstruere en egen isoleret friggebod og forsøge derefter at bygge den efter dine tegninger.
Men en eller anden form for praktik på et stort husbyggeri er vel den bedste skole. At få følge et bygge fra første spadestik til bygningen tages i brug. Forstå i hvilken rækkefølge man bygger forskellige dele af stamme, hvilke maskiner anvendes og hvilke muligheder/begrænsninger ligger i det.
Dvs for at få helheden har man brug for at forstå byggeprocessen, finde smarte løsninger der giver hurtig bygning. Tid er penge
Skal hente den senere på biblioteket, hvor den venter på mig!S seniorkonsult sagde:
Som sagt var; Det er vigtigere at forstå hvordan typkonstruktioner ser ud end hvorfor. Det kan selvfølgelig være sjovt at dykke ned i det og udfordre gældende praksis, men hvis du starter med det på dit nye job, så vil du ikke blive der længe.
Derfor er rådet stadig at læse AMA, fabrikantens anvisninger, etc.
Derfor er rådet stadig at læse AMA, fabrikantens anvisninger, etc.
Senest redigeret:
Hvordan faldt det ud? Fik entreprenøren uret eller ret?GoC sagde:
Det som mangler i redegørelsen er forbindelsen til den praktiske bygning.
Det kan være velovervejet og korrekt beregnet. Men..... Det er, om ikke umuligt, i hvert fald meget kompliceret og omkostningsdrivende.
Kan give et eksempel fra mit job, hvor vi fik et erstatningskrav fra bygherren, da entreprenøren krævede ekstra betaling pga. at armeringen i det korrekt beregnede brofundament var placeret så tæt, at det næsten var umuligt at få betonen nede mellem alt stålet. Smuk, slank, tilstrækkeligt stærk konstruktion var det, men forbindelsen til, hvordan man skulle bygge den, manglede.
Så mit råd er fortsat at studere og have forståelse for det praktiske håndværk, lige når det skal bygges. Det er ofte en stor mangelvare hos mange ingeniører.
Selv grupperer jeg armeringen, hvis det bliver for trangt og viser med en eller anden detalje, så der er støbeåbninger med jævne mellemrum.
Netop at tænke på alt, der skal ske, før det hele ser ud som på tegningen, manglede jeg i uddannelsen, det indså jeg hurtigt, da jeg kom ud. Vigtigt at have med tidligt, så det bliver et bedre slutprodukt.
Jeg har ingen styr på det. Kan bare huske, at det var et opdaget problem. Men det kostede sandsynligvis nogle kroner.P patrikd84 sagde:Hvordan endte det? Fik entreprenøren fejl eller ret?
Selv grupperer jeg armeringen, hvis det bliver for trangt og viser det med en eller anden detalje, så der er støbeluger med jævne mellemrum.
Netop at tænke på alt, hvad der skal ske, inden alt ser ud som på tegningen, manglede jeg i uddannelsen, det indså jeg hurtigt, da jeg kom ud. Vigtigt at have med sig tidligt, så bliver det et bedre slutprodukt.
Var på denne bro, undrer mig om det ikke var fundamentet til pylonen.

Da skulle jo alle bygningsingeniører fra Chalmers ikke være længe på deres job. Men sådan er jo ikke tilfælde. Som mange tidligere har skrevet og sagt, så forventes der ikke så meget af en nyuddannet. Man lærer det meste på arbejdspladsen. Ellers ved jeg cirka hvordan typkonstruktioner typisk ser ud. Jeg er derimod interesseret i hvorfor de ser ud på netop den måde.useless sagde:
Er du sikker på, at det er sådan? Jeg tror desværre, at det bliver svært for nyuddannede bygningsingeniører de kommende år. Mange er i dag permitteret, og byggeriet aftager. Desværre ser boligbygningsbranchen ud til at blive ret hårdt ramt som følge af pandemien.B byggingenjören97 sagde:Då skulle jo alle bygningsingeniører fra Chalmers ikke være langvarige på deres job. Men sådan er jo ikke tilfældet. Som mange tidligere har skrevet og sagt, så forventes der ikke så meget af en nyuddannet. Man lærer det meste på arbejdspladsen.
Ellers ved jeg omtrent, hvordan typiske konstruktioner plejer at se ud. Jeg er derimod interesseret i, hvorfor de ser ud præcis sådan.
Men det hjælper jo ikke dig i din søgen efter viden.
Ja jeg er sikker. Det er ikke engang nogen debat om det. Hvorfor er det så meriterende at have taget eksamen på Chalmers for arbejdsgivere da? Og hvorfor går det så godt professionelt for alle nyansatte bygningsingeniører? Det du siger reflekterer ikke hvordan det ser ud i virkeligheden. Undskyld hvis jeg lyder arrogant, men det stemmer ikke helt. Markedet er absolut ramt pga pandemien, men det er ikke helt håbløst heller. Mange virksomheder er helt upåvirkede og arbejder som normalt. Jeg har været til flere jobsamtaler og venter på svar. Situationen vil ikke se sådan ud for evigt heller. Derefter planlægges det at bygge hundredtusindvis af nye boliger mm i de kommende år i Göteborg samtidig med at mange ingeniører fra ældre generationer går på pension. Så efterspørgslen efter bygningsingeniører vil stige stærkt.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Min følelse er, at der altid efterspørges nyuddannede med 10 års erfaring typ 
Er det store projekter, er det jo lettere at blande nybegyndere ind, som kan vokse ind i deres rolle, desværre bliver det sværere i mindre projekter eller måske småprojekter, som man driver alene, hvis man ikke kan være næsten selvgående.
Dog er det jo meget erfaringgivende at drive egne mindre projekter.
Er det store projekter, er det jo lettere at blande nybegyndere ind, som kan vokse ind i deres rolle, desværre bliver det sværere i mindre projekter eller måske småprojekter, som man driver alene, hvis man ikke kan være næsten selvgående.
Dog er det jo meget erfaringgivende at drive egne mindre projekter.
Du har måske ret. Jeg har ingen indsigt bortset fra at vores konsulentvirksomhed indenfor byggesektoren, hvor jeg er ansat, tydeligt har mærket en kraftig nedgang fra private aktører.B byggingenjören97 sagde:Ja jeg er sikker. Det er ikke engang nogen debat omkring det. Hvorfor er det så meritgivende at have taget eksamen på Chalmers for arbejdsgivere da? Og hvorfor går det så godt erhvervsmæssigt for alle nyansatte bygningsingeniører? Det du siger reflekterer ikke, hvordan det ser ud i virkeligheden. Undskyld hvis jeg lyder tør, men det stemmer ikke helt. Markedet er absolut ramt pga pandemien, men det er ikke helt håbløst heller. Mange virksomheder er helt upåvirkede og arbejder som normalt. Jeg har været til flere jobsamtaler og venter på besked. Situationen vil ikke se sådan ud for evigt heller. Derefter planlægges det at bygge hundretusindvis af nye boliger mm de kommende år i Göteborg, samtidig med at mange ingeniører fra ældre generationer går på pension. Så efterspørgslen på bygningsingeniører vil stige stærkt.
Jeg anbefaler dig, hvis du kan vælge, at starte hos en stor konsulentvirksomhed, der har større muligheder og større vane og rutiner for at tage imod og uddanne nyansatte.
Senest redigeret:
Efter at være kommet tilbage fra forældreorlov har jeg forstået, at mange af vores konkurrenter (store konsulentfirmaer inden for byggeri) har hjemsendt personale. Vi har ikke gjort det på hus eller bro (tror industri har gjort det) som jeg har forstået det. Vi ansætter en nyuddannet beregningsingeniør i år, hvilket er som tidligere år - dog ingen bygningsingeniør. Har været 1-2 nyuddannede per år i de seneste år.
Belægningsgraden er tydeligt lavere end før pandemien.
Selvfølgelig ville det være drømmen! Men som nyuddannet kan man ikke have alt for høje krav. Man vil nu bare have foden ind i branchen, hvis du forstår mig. Man vil ikke spille russisk roulette som nyuddannet. Man tager det første tilbud, man får. Især nu under coronatider. Nu søger man også job, som man er totalt uinteresseret i. Bedre end at være arbejdsløs. Men jeg var heldig og fandt nogle job, som jeg faktisk er interesseret iGoC sagde:
Du har måske ret. Jeg har ingen kollate, bortset fra at vores konsulentvirksomhed inden for byggesektoren, hvor jeg er ansat, tydeligt har mærket en ordentlig nedgang fra private aktører.
Jeg anbefaler dig, hvis du kan vælge, at starte hos en stor konsulentvirksomhed, som har større muligheder og større opvante procedurer for at modtage og uddanne nyansatte.
Ja det virker til at være forskelligt fra firma til firma. Jeg har været til nogle interviews hvor de har sagt at deres firma ikke er påvirket overhovedet og at de arbejder som normalt. Andre firmaer har været nødt til at afbryde hele rekrutteringsprocessen inklusive et firma som tilbød mig en stilling men måtte afbryde det hele.P patrikd84 sagde:Efter at lige være kommet tilbage fra forældreorlov så har jeg forstået at mange af vores konkurrenter (store konsulentfirmaer inden for byggeri) har permitteret personale. Vi har ikke gjort det på hus eller bro (tror industri har gjort det) som jeg har forstået det. Vi ansætter en nyuddannet beregningsingeniør i år, hvilket er som tidligere år - dog ingen bygningsingeniør. Har været 1-2 nyuddannede pr. år de seneste år.