49,503 læst ·
188 svar
50k læst
188 svar
Hvordan laver man konstruktions tegninger?
Selvfølgelig tager jeg alt, hvad der siges, med et gran salt. Du har dog misforstået mig. Jeg har aldrig sagt, at der aldrig opstår fejlGoC sagde:
Det der lyder alt for godt til at være sandt. Måske at det er sjældent, der er fejl på beregningen. Men projektering af et hus er så meget mere end beregninger. Og tro mig, der findes nok ikke et projekt, hvor der ikke forekommer nogen form for fejl i de projekterede handlinger. Selvom der findes kvalitetssystemer og retningslinjer, kan fejl begås.
Velkommen til virkeligheden![]()
Hej! Der var mange kommentarer, så jeg har ikke læst dem alle igennem, så måske har du allerede fået følgende tips.
Jeg har selv arbejdet som konstruktør i 35 år og kan ærligt sige, at uanset uddannelse er engagementet det, der vil afgøre, om du bliver en god konstruktør eller ej. Med det engagement, du viser her, er jeg HELT overbevist om, at det kommer til at gå strålende for dig. Faget tager en livstid at lære, og jo mere du lærer, jo mere indser du, at du ikke forstår, så læringen stopper aldrig.
At lære at konstruere detaljer er meget erfaringsbaseret, men der findes nogle shortcuts, du kan tage for at skabe dig en god grund og forståelse for konstruktionen, for konstruktionen i dag er ikke kun den bærende struktur, men egentlig det meste af et hus.
De bøger, jeg vil anbefale, at du kigger i, er blandt andet "Fukthandboken", godt nok lidt aldrende men meget enkelt skrevet og meget forklarende, hvor du kan lære, hvorfor forskellige ting findes, hvor de findes i konstruktionen, fordele og ulemper. Så ville jeg også sætte mig og bladre i HusAMA. Du vil have en utrolig glæde af at kunne finde i den, og der er også utallige detaljer, du kan kigge på, som er "korrekt" udført.
Var jeg så som dig, ville jeg gå ind på forskellige materialeleverandørers hjemmesider og finde forskellige materialer, læse hvad de er tiltænkt og så kigge på deres montagevejledninger. Også der har du mange detaljer om, hvordan det skal se ud, og selvfølgelig hvordan materialerne monteres. Går du ud på f.eks. Paroc, Sundolitt, Gyproc, er der masser at hente, så er der ingen stop, grønne tage, tætningslag, radontætninger, højværdig isolering (type PIR) mm. mm.
Vil du bygge modeller i 3D, så fordyb dig i Revit så meget du bare kan.
Men glem ikke, ingen forventer, at du kan specielt meget fra starten, men har du engagementet og viljen til at lære, stille spørgsmål, tage imod råd og tips og måske vigtigst af alt skynde langsomt, vil du blive fantastisk!
Held og lykke i fremtiden!!!
Jeg har selv arbejdet som konstruktør i 35 år og kan ærligt sige, at uanset uddannelse er engagementet det, der vil afgøre, om du bliver en god konstruktør eller ej. Med det engagement, du viser her, er jeg HELT overbevist om, at det kommer til at gå strålende for dig. Faget tager en livstid at lære, og jo mere du lærer, jo mere indser du, at du ikke forstår, så læringen stopper aldrig.
At lære at konstruere detaljer er meget erfaringsbaseret, men der findes nogle shortcuts, du kan tage for at skabe dig en god grund og forståelse for konstruktionen, for konstruktionen i dag er ikke kun den bærende struktur, men egentlig det meste af et hus.
De bøger, jeg vil anbefale, at du kigger i, er blandt andet "Fukthandboken", godt nok lidt aldrende men meget enkelt skrevet og meget forklarende, hvor du kan lære, hvorfor forskellige ting findes, hvor de findes i konstruktionen, fordele og ulemper. Så ville jeg også sætte mig og bladre i HusAMA. Du vil have en utrolig glæde af at kunne finde i den, og der er også utallige detaljer, du kan kigge på, som er "korrekt" udført.
Var jeg så som dig, ville jeg gå ind på forskellige materialeleverandørers hjemmesider og finde forskellige materialer, læse hvad de er tiltænkt og så kigge på deres montagevejledninger. Også der har du mange detaljer om, hvordan det skal se ud, og selvfølgelig hvordan materialerne monteres. Går du ud på f.eks. Paroc, Sundolitt, Gyproc, er der masser at hente, så er der ingen stop, grønne tage, tætningslag, radontætninger, højværdig isolering (type PIR) mm. mm.
Vil du bygge modeller i 3D, så fordyb dig i Revit så meget du bare kan.
Men glem ikke, ingen forventer, at du kan specielt meget fra starten, men har du engagementet og viljen til at lære, stille spørgsmål, tage imod råd og tips og måske vigtigst af alt skynde langsomt, vil du blive fantastisk!
Held og lykke i fremtiden!!!
Men for at kunne bygge et hus så må arbejdsmetoden rimeligvis være sådan, at du laver en konstruktionsplan, facadeplan og en planlægning med de materialer og dimensioner som du har tænkt dig og derefter lave en styrkeberegning for at se om det holder for alle belastninger som kan opstå.B byggingenjören97 sagde:
Ja, jeg ved det? Jeg ved ikke hvor du vil hen med dette. Jeg benægter ikke det du sigerB Bengt Svejdur sagde:
Men TS problem ser ud til at være, at han studerer en konstruktionsplan, men ikke forstår, hvad han ser. Så kan konstruktionsplanen ikke være trin 1.B Bengt Svejdur sagde:
Forud må der komme noget andet.
En behovsvurdering. Hvad vil vi skabe?
Hvad skal konstruktionen kunne holde til eller udføre?
Beskytte os mod vejr og vind, hvis vi for eksempel bygger et hus. Tåle at bære tunge laster på alle etager. Holde varmen inde.
Lav en simpel skitse.
Hav et klart overblik over, hvad vi vil skabe.
Så begynder man at konstruere.
TS har sagt 100 gange, at det ikke er beregning, tegning eller evnen til at læse tegninger, der er problemet, så vi må begynde før det punkt.
Hvis man har klart for sig, at man vil skabe et hus og har læst om, hvordan huse typisk ser ud og traditionelt er bygget, kan vi tage det eksempel, som TS nævnte, med vægkonstruktion.
Ønsker vi at skabe en væg med stolper, tegner man de lodrette stolper ind. Uden nøjagtige dimensioner.
Valget af isoleringstykkelse, pladebelægning og vægt, som væggen skal bære, giver derefter dimensionerne ved senere beregninger.
Vil vi indsætte mellemgulve, vil væggen også skulle bære denne last, og stolper skal indbygges i konstruktionen. Efterhånden vokser dette til en kompleks tegning, og når TS så kommer ind og læser denne tegning, forstår han overhovedet ikke noget.
Må det ikke være, at første skridt skal være at gå tilbage i processen og studere "hvad forestiller tegningen"? Find ud af formålet med konstruktionen, studer de store grundtræk.
Byggeveteran
· Åland
· 2 077 indlæg
Ja, TS, du siger, at du kan tegne og læse tegninger. Det bliver så underligt, når du skriver, at du ikke forstår noget af det, der vises på tegningen?B Bjober sagde:Men TS problem synes at være, at han studerer en konstruktionsplan, men ikke forstår, hvad han ser. Så kan konstruktionsplan ikke være trin 1.
Før det må der komme noget andet.
En behovsundersøgelse. Hvad vil vi skabe?
Hvad skal konstruktionen kunne tåle eller udføre?
Beskytte os fra vejr og vind, hvis vi bygger et hus for eksempel. Kunne bære tung last på samtlige etageplaner. Holde varmen inde.
Lave en simpel skitse.
Få et klart billede af, hvad vi vil skabe.
Så begynder man at konstruere.
TS har sagt 100 gange, at det ikke er beregning, tegning eller tegningslæsning, der er problemet, så vi må begynde før det punkt.
Hvis man har klart for sig, at man vil skabe et hus og har læst om, hvordan huse plejer at se ud og traditionelt er opbygget, så kan vi tage eksemplet, som TS nævnte med vægkonstruktion.
Vil vi skabe en regelrammet væg, tegner man stående regler ind. Uden præcis dimension.
Valg af isoleringstykkelse, pladebeklædning og vægt, væggen skal bære, giver derefter dimensionerne ved senere beregninger.
Vil vi indsætte mellemetagedæk, så vil væggen også skulle bære denne last, og regler skal indfældes i konstruktionen. Efterhånden vokser dette til en kompleks tegning, og når så TS læser denne tegning, forstår han ingenting.
Må det første trin ikke være at tilbagespore processen og studere "hvad forestiller tegningen"? Find ud af formålet med konstruktionen, studer de store overordnede træk.
Wow! Tak for tipsene!!P Paco64 sagde:Hej! Der var lidt mange kommentarer, så jeg har ikke læst igennem alle, så du har måske allerede fået følgende tips.
Jeg har selv arbejdet som konstruktør i 35 år og kan ærligt sige, at uanset uddannelse er engagementet det, der vil afgøre, om du bliver en god konstruktør eller ej. Med det engagement du viser her, er jeg HELT overbevist om, at det kommer til at gå strålende for dig. Faget tager en livstid at lære, og jo mere du lærer, jo mere indser du, at du ikke forstår, så læringen slutter aldrig.
At lære at konstruere detaljer er meget erfaringsbaseret, men der er nogle genveje du kan tage for at skabe dig et godt fundament og en forståelse for konstruktionen, for konstruktionen i dag er ikke bare den bærende stamme, men faktisk det meste i et hus.
De bøger jeg ville anbefale dig at kigge i er dels "Fukthandboken", ganske vist lidt til årene, men meget enkelt skrevet og meget forklarende, hvor du kan lære, hvorfor forskellige ting findes, hvor de findes i konstruktionen, fordele og ulemper. Så ville jeg også sætte mig og bladre i HusAMA. Du vil have en utrolig glæde af at kunne finde rundt i den, og der er også utallige detaljer, du kan kigge på, som er "korrekte" udført.
Var jeg så dig, ville jeg gå ind på forskellige materialeproducenters hjemmesider og finde forskellige materialer, læse hvad de er til, og kigge derefter på deres montageanvisninger, også der har du mange detaljer om, hvordan det skal se ud og selvfølgelig også, hvordan materialerne monteres. Går du ud på f.eks. Paroc, Sundolitt, Gyproc, er der masser at hente, derefter er der ingen stop, grønne tage, tætningslag, radontætninger, højværdig isolering (typ PIR) mm. mm.
Vil du bygge modeller i 3D, så fordyb dig i Revit så meget du kan.
Men glem ikke, ingen forventer, at du kan specielt meget fra starten, men hvis du har engagementet og viljen til at lære, stille spørgsmål, tage imod råd og tips, og måske vigtigst af alt, skynde dig langsomt, så vil du blive fantastisk!!
Stort held og lykke i fremtiden!!!
Har lånt flere bøger fra biblioteket nu og allerede lært en del om ydervægge
Jeg var for nylig til en samtale med et nystartet firma med kun 4 ansatte, så det føles rimeligt, at jeg vil få større ansvar og mindre hjælp der end i en større virksomhed. Så jeg vil ikke sidde der og sige "hvordan gør man?" eller "hvad er en dampspærre?" hvis jeg skulle få jobbet. Så mens jeg venter på et svar, tænkte jeg, at det ikke ville skade at studere og læse lidt på egen hånd for at være lidt mere forberedt
Amen til det. Du forstår mig præcis.B Bjober sagde:Men TS problem virker at være, at han studerer en konstruktionsplan, men ikke forstår, hvad han ser. Så kan konstruktionsplan ikke være trin 1. Før det må der komme noget andet. En behovsvurdering. Hvad vil vi skabe? Hvad skal konstruktionen tåle eller udføre? Beskytte os mod vejr og vind, hvis vi f.eks. bygger et hus. Tåle at bære tung last på alle etager. Holde varmen indendørs. Lave en enkel skitse. Have overblik over helheder af, hvad vi vil skabe. Derefter begynder man at konstruere. TS har sagt 100 gange, at det ikke er beregning, tegning eller læsning af tegninger, der er problemet, så vi må begynde før det punkt. Har man klart for sig, at man vil skabe et hus og har læst om, hvordan huse plejer at se ud og traditionelt er bygget op, så kan vi tage det eksempel, som TS nævnte med vægkonstruktion. Vil vi skabe en regnet væg, aftegner man stående reglar. Uden præcise dimensioner. Valg af isoleringstykkelse, pladebeklædning og vægt, som væggen skal bære, giver senere dimensionerne ved yderligere beregninger. Vil vi lægge ind etageadskillelse, så vil væggen få til opgave også at bære denne last, og reglar skal indfældes i konstruktionen. Efterhånden udvikler dette sig til en kompleks tegning, og når TS så kommer ind og læser denne tegning, forstår han intet som helst. Må ikke første trin da være at trække processen tilbage og studere "hvad forestiller tegningen"? Finde ud af formålet med konstruktionen, studere de store grundtræk.
Byggeveteran
· Åland
· 2 077 indlæg
Meget god begyndelse! Fortsæt sådan!B byggingenjören97 sagde:Wow! Tak for tipsene!!
Jeg har lånt flere bøger fra biblioteket nu og allerede lært en del om ydervæggeOg jeg har kun skrabet overfladen af det hele! Som du siger, tager læringen aldrig slut. Jeg skal faktisk gå og hente fugtbogen nu, som jeg har reserveret
Venter på at AMA Hus bliver ledig til at låne. Skal bestemt tage et kig på forskellige leverandørers hjemmesider
Jeg var for nylig til en samtale for en nystartet virksomhed med kun 4 ansatte, så det føles rimeligt, at jeg vil få større ansvar og mindre hjælp der end i en større virksomhed. Så vil jeg ikke sidde der og bare "hvordan gør man?" eller "hvad er en dampspærre?" hvis jeg får jobbet. Så mens jeg venter på et svar, tænkte jeg, at det ikke kan skade at studere og læse lidt på egen hånd for at være lidt mere forberedtJeg har arbejdet rigtig meget med Revit på Chalmers. Jeg var endda en øvelsesleder, hvor jeg hjalp studerende med programmet. Så jeg er ret komfortabel med den digitale side af det hele
Nu vil jeg grave mig ind i detaljetegninger og bygningsfysikken bag det
Udarbejder du også konstruktionsdiagrammer som en del af dit arbejde eller hvordan ser arbejdsopgaverne ud for dig?
![]()
Læs Bjobers seneste indlæg #140?
Du har misforstået mig. Der er forskel på at kunne forstå, hvad der er tegnet, og at forstå, hvorfor det er tegnet på den måde. Hvis jeg kigger på en tegning, så kan jeg selvfølgelig læse tegningen. Jeg ved, hvordan isoleringen ser ud, hvordan luftspalten ser ud, hvordan dampspærret ser ud osv osv. Men jeg forstår ikke, hvad det har for formål, og hvorfor den befinder sig lige der. Jeg har ikke problemer med at tegne eller at kunne læse en tegning. Men med bygningsfysikken bag tegningen.S seniorkonsult sagde:
Det, der mangler i redegørelsen, er forbindelsen til den praktiske byggeri.B byggingenjören97 sagde:
Det kan være velgennemtænkt og korrekt beregnet. Men..... Det er, hvis ikke umuligt, i hvert fald meget kompliceret og omkostningsdrevet.
Kan give et eksempel fra mit arbejde, hvor vi fik et erstatningskrav fra bygherren, fordi entreprenøren krævede ekstra betaling pga., at armeringen i det korrekt beregnede brofundament var blevet placeret så tæt, at det næsten var umuligt at få betonen ned mellem alt stålet. Pæn slank tilstrækkelig stærk konstruktion var det, men forbindelsen til, hvordan man skulle bygge den, manglede.
Så mit råd er stadigvæk at studere og forståelse for det praktiske håndværk, netop skal det bygges. Det er ofte en stor mangelvare hos mange ingeniører.
Hvordan kan jeg få lidt af den viden så?GoC sagde:
Det som saknas i redegørelsen er forbindelsen til det praktiske byggeri.
Det kan være velgennemtænkt og korrekt beregnet. Men..... Det er, om ikke umuligt, i hvert fald meget kompliceret og omkostningsdrivende.
Kan give et eksempel fra mit job, hvor vi fik et erstatningskrav fra bygherren, da entreprenøren krævede ekstra betaling pga. at armeringen i det korrekt beregnede brofundament var placeret så tæt, at det næsten var umuligt at få beton ned mellem alt stål. Flot, slank og tilstrækkelig stærk konstruktion var det, men forbindelsen til, hvordan man skulle bygge den, manglede.
Så mit råd er stadig at studere og få forståelse for det praktiske håndværk, netop hvordan det skal bygges. Det er ofte en stor mangelvare hos mange ingeniører.
Hej igen, så ville jeg gerne tilføje en refleksion (baseret på egen erfaringP Paco64 sagde:Hej! Var lidt mange kommentarer så har ikke læst igennem alle så du måske allerede har fået følgende tips. Jeg har selv arbejdet som konstruktør i 35 år og kan ærligt sige at uanset uddannelse er engagementet det som kommer til at være afgørende om du bliver en god konstruktør eller ej. Med det engagement du viser her er jeg HELT overbevist om at det kommer til at gå strålende for dig. Faget tager en livstid at lære og jo mere du lærer desto mere indser du at du ikke forstår så læringen slutter aldrig. At lære at konstruere detaljer er meget erfaringsbaseret men der er lidt genveje du kan tage for at skabe dig en god grund og en forståelse for konstruktionen, for konstruktionen i dag er ikke kun den bærende stamme men egentlig det meste på et hus. De bøger jeg ville anbefale dig at kigge i er dels ”Fugthåndbogen”, ganske vist lidt til års men meget enkelt skrevet og meget forklarende, hvor du kan lære hvorfor forskellige ting findes hvor de findes i konstruktionen, for og ulemper. Så ville jeg også sætte mig og bladre i HusAMA. Du vil have en utrooooolig glæde af at kunne finde i den og der er også utallige detaljer du kan kigge på og som da er ”korrekt” udførte. Var jeg så som dig ville jeg gå ind på forskellige materialeleverandørers hjemmesider og trække frem forskellige materialer, læse hvad de er til for og kigge så på deres montageanvisninger, også der har du mange detaljer over hvordan det skal se ud og selvfølgelig da også hvordan materialerne monteres. Går du ud på fx. Paroc, Sundolitt, Gyproc, findes masser at hente så findes der ingen stop, grønne tage, tætningslag, radontætninger, højkvalitetsisolering (typ PIR) mm. mm. Ønsker du at bygge modeller i 3D, fordyb dig i Revit så meget du bare kan. Men glem ikke, ingen regner med at du kan specielt meget fra start men har du engagementet og viljen til at lære dig, stille spørgsmål, tage imod råd og tips og måske vigtigst af alt skynde dig laaangsomt, kommer du til at blive mægtig! Stort held og lykke i fremtiden!!!
Jeg antydede lidt om det tidligere, da jeg beskrev, hvordan vi på Teknis fik snedker- og murarbejde mm som en del af vores uddannelse.B byggingenjören97 sagde:
Den bedste skole er at være ude på byggepladser.
Eller hvorfor ikke, konstruere en egen isoleret skur og forsøge derefter at bygge den efter dine tegninger.
Men en form for praktik på et stort husbyggeri er vel den bedste skole. At få følge et byggeri fra første spadestik, indtil bygningen tages i brug. Forstå i hvilken rækkefølge man bygger forskellige dele af konstruktionen, hvilke maskiner der bruges, og hvilke muligheder/begrænsninger der ligger i det.
Dvs for at få helheden på plads, skal man forstå byggeprocessen, finde smarte løsninger som giver hurtigt byggeri. Tid er penge.
Gennem at læse bøger og monteringsanvisninger og være ude i virkeligheden. Årsagen til at man bygger som man gør afhænger af disse faktorer:B byggingenjören97 sagde:
- 49,5% Tradition og gammel vane. Intet slår en afprøvet konstruktion.
- 49,5% Det er mest omkostningseffektivt, eftersom alle ved hvordan det skal være konstrueret og slipper for at bruge dyr arbejdstid på at fundere over hvordan konstruktøren har tænkt
- 1% nytænkning.