49,502 læst ·
188 svar
50k læst
188 svar
Hvordan laver man konstruktions tegninger?
De fleste annoncer søger ingeniører med flere års erfaring. Ved ikke, hvordan fanden jeg skal have det som nyuddannet haha.richardtenggren sagde:
Min känsla er, at der altid søges nyuddannede med 10 års erfaring typisk
Er det store projekter, så er det jo lettere at involvere nybegyndere, som får lov til at vokse ind i deres rolle. Desværre bliver det sværere i mindre projekter eller måske småprojekter, som man driver alene, hvis man ikke kan være næsten selvstændig.
Dog er det jo meget lærerigt at drive sine egne mindre projekter.![]()
Men ellers plejer mange virksomheder at ansætte 1-2 nyuddannede om året. Det gjorde virksomheden, hvor jeg lavede mit eksamensprojekt.
B byggingenjören97 sagde:Wow! Tak for tipsene!!
Har lånt flere bøger fra biblioteket nu og allerede lært en del om ydervæggeOg jeg har kun skrabet overfladen af det hele! Som du siger, så slutter læringen aldrig. Jeg skal faktisk gå og hente fugthåndbogen nu, som jeg har reserveret
Venter på, at AMA Hus skal blive ledig til at låne. Skal helt klart tage mig et kig på forskellige leverandørers hjemmesider
Jeg var for nylig til samtale i en nystartet virksomhed med kun 4 ansatte, så det føles rimeligt, at jeg vil få større ansvar og mindre hjælp der end i en større virksomhed. Så jeg vil ikke sidde der og bare "hvordan gør man?" eller "hvad er en dampspærre?" hvis jeg skulle få jobbet. Så mens jeg venter på et svar, tænkte jeg, at det ikke kan skade at studere og læse lidt på egen hånd for at være lidt mere forberedtJeg har arbejdet rigtig meget med Revit på Chalmers. Jeg var tilmed en øvelsesleder, hvor jeg hjalp studerende med programmet. Så jeg er ret komfortabel med den digitale side af det hele
Nu vil jeg grave mig ind i detaljetegninger og bygningsfysikken bag det
Tager du også frem konstruktionsplaner som en del af dit arbejde, eller hvordan ser arbejdsopgaverne ud for dig?
![]()
Absolut, jeg tager frem konstruktionsplaner. Konstruktionsplaner er alt, som en konstruktør laver, og det indbefatter f.eks. Almindelige forskrifter for konstruktionen, du tegner, grunddetaljer, skakt-, pæl- og grundplaner, bærende planer og bærende detaljer, tagplaner og tagdetaljer og så en række andre tegninger også (blandt andet forskellige opstillingsplaner).B byggingenjören97 sagde:Wow! Tak for tipsene!!
Har lånt flere bøger fra biblioteket nu og allerede lært en del om ydervæggeOg jeg har kun skrabet overfladen af det hele! Som du siger, så slutter læringen aldrig. Jeg skal faktisk gå og hente fugthåndbogen nu, som jeg har reserveret
Venter på, at AMA Hus skal blive ledig til at låne. Skal helt klart tage mig et kig på forskellige leverandørers hjemmesider
Jeg var for nylig til samtale i en nystartet virksomhed med kun 4 ansatte, så det føles rimeligt, at jeg vil få større ansvar og mindre hjælp der end i en større virksomhed. Så jeg vil ikke sidde der og bare "hvordan gør man?" eller "hvad er en dampspærre?" hvis jeg skulle få jobbet. Så mens jeg venter på et svar, tænkte jeg, at det ikke kan skade at studere og læse lidt på egen hånd for at være lidt mere forberedtJeg har arbejdet rigtig meget med Revit på Chalmers. Jeg var tilmed en øvelsesleder, hvor jeg hjalp studerende med programmet. Så jeg er ret komfortabel med den digitale side af det hele
Nu vil jeg grave mig ind i detaljetegninger og bygningsfysikken bag det
Tager du også frem konstruktionsplaner som en del af dit arbejde, eller hvordan ser arbejdsopgaverne ud for dig?
![]()
Som opgaveansvarlig sørger jeg for, at jobbet bliver gjort
Projektgrupper formes forskelligt afhængigt af, hvor store projekterne er, alt fra at man gør alt selv til, at man er rigtig mange i projektet. At efterlade dig som nyudklækket alene i et projekt ville være tjenestefejl, så det vil næppe ske. Som jeg nævnte tidligere, skynd dig langsomt, der er et stort ansvar forbundet med faget, og det kan virke smart at komme frem hurtigt, men det kan være ret ensomt og blæsende forrest, så hvis du først sørger for at få viden, inden du havner i den rolle, vil du stå meget stærkere. Og så, love ikke noget, du ikke kan holde og er 200 % sikker på, er rigtigt, er du ikke sikker, tage spørgsmålet med dig, bed om at få sikre det og at få vende tilbage direkte derefter, fungerer i alle situationer OG er frem for alt holdbart i længden, hvilket det andet ikke er, selvom det kan virke cool at svare på stående fod.
Jeg er så utrolig taknemmelig for dine råd, at du tager dig tid til at dele dette med mig. Tak!P Paco64 sagde:Absolut, jeg tager frem konstruktionsdrawings. Konstruktionsdrawings er alt, som en konstruktør laver, og det indbefatter f.eks. generelle foreskrifter for konstruktionen, du tegner, grunddetaljer, skakt-, pæl- og grundplaner, stammeplaner og stampedetaljer, tagplaner og tagdetaljer samt et antal andre tegninger (blandt andet forskellige opstillingsdrawings). Som opdragsansvarlig sørger jeg for, at arbejdet bliver gjort. Som nyeksamineret ville jeg personligt begynde med at give dig opgaven at tegne stammen i Revit og derefter dimensionere den. For at du skal kunne tegne visse dele af stammen, vil du have brug for at sparre med den, der tegner detaljerne, og i dine første projekter ville jeg ikke lade dig gøre det, men jeg ville gøre dig opmærksom på, at det er vigtigt, at du spørger om ALT, du ikke forstår. Jeg siger altid til mine yngre kollegaer, at de ikke må trække en eneste streg, hverken på en plan eller detalje, som de ikke forstår formålet med. Årsagen til det er, at hvis man ikke ved, hvad tingene har for funktion, vil man tegne dem på den næste detalje (eller plan) også, og der er det måske ikke nødvendigt... Projektgrupper formes forskelligt afhængigt af, hvor store projekterne er, alt fra at man gør alt selv til at man er mange i projektet. At lade dig som nyeksamineret alene i et projekt ville være tjenestefejl, så det vil næppe ske. Som jeg nævnte tidligere, skynd langsomt, det er et stooort ansvar, der er forbundet med erhvervet, og det kan virke fancy hurtigt at komme frem, men det kan være ret ensomt og blæsende helt forrest, så hvis du først sørger for at få dig viden, før du falder ind i den rolle, vil du stå meget mere fast. Og så, lov intet du ikke kan holde og er 200% sikker på, er korrekt, er du ikke sikker, tag spørgsmålet med dig, bed om at få sikre det og at få komme tilbage med det med det samme, fungerer i alle situationer, OG er især holdbart i længden, hvilket det andet ikke er, selvom det kan virke smart at besvare på stående fod.
Når du siger konstruktør, hentyder du til diplomingeniører eller civilingeniører? For ud fra min lille erfaring, så bliver diplomingeniører CAD-tegnere, mens civilingeniører bliver beregningsingeniører, der beregner belastninger osv. Ret stor forskel. Hvordan plejer arbejdsopgaverne at se ud for diplomingeniører ifølge din erfaring? Hvis en diplomingeniør ønsker at regne lidt mere og sigte mod en rolle, som civilingeniører ofte besidder, hvad er dit tip til den person? For jeg har ofte hørt, at diplomingeniører bliver CAD-slaver.
Du gav rigtig gode tips til nogen, der lige har sat foden ind i branchen! Hvad har du for tips til nogen, der ikke har gjort det endnu, men er på vej?
Senest redigeret:
Entreprenøren burde have fået ret, da der er normkrav om, at der skal være støbeluger i armeringen med visse mellemrum. Man kan dog mene, at entreprenøren burde have "markeret" dette, allerede da de fik adgang til tegningen, men nogle entreprenører ser i stedet en chance for at sende ekstra regning for at få flere penge for deres byggeri....... i stedet for at påpege "fejlen", inden det bliver for sent. Men nogle entreprenører arbejder for at "tjene penge" i stedet for at være "smidige" og påpege de evt. mangler, som de finder.P patrikd84 sagde:Hvordan endte det? Fik entreprenøren fejl eller ret?
Selv grupperer jeg armeringen, hvis det bliver for trangt, og viser med en detalje, så der er støbeluger med jævne mellemrum.
Netop at tænke på alt, der skal ske, før alt ser ud som på tegningen, manglede jeg i uddannelsen, det indså jeg hurtigt, da jeg kom ud. Det er vigtigt at have med sig tidligt, så det bliver et bedre slutprodukt.
Jeg henviser til begge, uanset om du er uddannet diplomingeniør eller civilingeniør, er du konstruktør. Din opfattelse af, at diplomingeniører er tegnerslaver, og civilingeniører er "guder," kan sikkert passe på en række virksomheder, men det er ikke min erfaring. Jeg har set bygnings-/diplomingeniører overgå civilingeniører hver eneste dag og omvendt, som jeg skrev tidligere, handler det om engagement! Du uddanner dig på skolen i et fåtal år, men uddanner dig derefter i arbejdslivet hver eneste dag i 35-40 år... Hvis du slår dig til ro og er tilfreds med at være civilingeniør, vil du få det svært. Min personlige opfattelse er, at alle bør starte med at tegne for at få en forståelse for, hvordan ting skabes, præcis det du starter med nu, INGEN kan det fra starten.B byggingenjören97 sagde:Jeg er så utroligt taknemmelig for dine råd, at du tager dig tid til at dele dem. Tak!
Når du siger konstruktør, henviser du til diplomingeniører eller civilingeniører? For ud fra min lille erfaring bliver diplomingeniører CAD-tegnere, mens civilingeniører bliver beregningsingeniører, der beregner laster osv. Ganske stor forskel. Hvordan plejer arbejdsopgaverne at se ud for diplomingeniører ifølge din erfaring? Hvis en diplomingeniør gerne vil beregne lidt mere og sigter mod en rolle, som civilingeniører ofte besidder, hvad er dit råd til den person? For jeg har ofte hørt, at diplomingeniører bliver CAD-slaver.
Du gav rigtig gode tips til nogen, der lige er trådt ind i branchen! Hvad har du af tips til nogen, der endnu ikke er kommet ind, men er på vej?Jeg er en nyuddannet diplomingeniør, og jeg synes, det er utroligt interessant og sjovt at lave tegninger. Har du tips til, hvordan jeg kan lære mig nogle ting på egen hånd, mens jeg alligevel bare sidder hjemme og venter på at lande mit første job?
Jeg forstår, at det er umuligt at lære sig ting selv til et niveau som en ingeniør med 15 års erfaring. Jeg mener mere, om jeg på nogen måde kan forberede mig til arbejdslivet, selvom det kun er lidt. Hvordan kan jeg imponere min arbejdsgiver? Jeg er allerede meget bekendt med Revit
Kan jeg fx kigge i AMA for at blive bekendt med den, kigge på nogle tegninger på nettet for at blive bekendt med strukturen, samtidig som jeg læser lidt bygningsfysik eller fasthedslære? Hvad er dine tips omkring det? Hvilke kundskaber kan jeg forfine, som kan hjælpe mig senere? Jeg sidder alligevel bare hjemme og laver ingenting lige nu. Kan lige så godt udnytte den frie tid til noget fornuftigt, der kan hjælpe mig senere
![]()
Jeg har arbejdet med rene beregningskonstruktører, der er så teoretiske, at de ikke ser virkeligheden, og det fungerer sjældent godt uden man skal forstå, hvad man gør. Det er ikke kun tal, cifre og formler, men det skal blive et bygningsværk i sidste ende.
Jeg arbejder selv meget med boliger, kontorer og skoler med projektbudgetter for konstruktion på omkring 3-6 millioner, hvoraf cirka 5-15% går til beregninger, resten går til andet, nemlig til størstedelen tegnende og detaljeløsende på forskellige niveauer. Det, du beskriver som CAD-slaver, findes næsten ikke mere, man har ikke råd til det. En CAD-slave er nogen, der tegner de streger, andre siger, de skal tegne uden at tænke selv.
Hvis du er ivrig efter at beregne mere, er det en meget positiv ting, og i praksis er der intet, der vil hindre dig, så længe du kommer til den rette virksomhed. I mine projekter har jeg flere diplomingeniører med præcis dine ambitioner om at ville dimensionere mere, og der gør vi det, at den yngre person, fx diplomingeniøren, sidder sammen med ”beregningsansvarlig” (som faktisk i flere af mine projekter er en diplomingeniør med en brændende beregningsinteresse, som altså er selvlært) og vælger en passende del at begynde med. Man kan fx begynde med at lave en lastudregning på en del af en bygning, lave en beregningsmodel i 3D-FEM eller ud fra laster, som beregningsansvarlig har beregnet, dimensionere fundamenter alt imens under opsyn af beregningsansvarlig, som stadig er yderst ansvarlig for resultatet.
Men som sagt, tag det roligt, der vil være millioner af nye ting at tage ind, og du har 35 år på dig! Bliv god til det, du gør, tag så små skridt fremad frem for at skynde dig, det vil give dig et bedre slutresultat med færre fejl!!
For mere selvstudie, når du er træt af montageanvisninger, fugthåndbog og AMA mm. kan du jo altid tjekke med Chalmers, hvilke øvelsesbøger de har for beregninger og skumme lidt der. At fx prøve at lære at navigere i Eurocode er heller ikke nogen dårlig idé, DET tager et øjeblik
Tak så meget for dine råd! Jeg er evigt taknemmelig! Hvorfor kan jeg aldrig finde en arbejdsgiver, der er som digP Paco64 sagde:Jeg sigter på begge dele, uanset om du er uddannet diplomingeniør eller civilingeniør, er du konstruktør.
Din opfattelse af, at diplomingeniører er tegningsslaver og civilingeniører er "guder", kan sikkert passe på en række virksomheder, men det er ikke min erfaring. Jeg har set bygnings-/diplomingeniører, som brillerer over civilingeniører alle ugens dage, OG omvendt, som jeg skrev tidligere, handler det om engagement! Du uddanner dig i skolen i få år, men uddanner dig så i arbejdslivet hver eneste dag i yderligere 35-40 år... Slår du dig til ro og er tilfreds med at være civil, får du det svært. Min personlige opfattelse er, at alle bør begynde med at tegne for at få en forståelse for, hvordan tingene fungerer, præcis det du starter med nu, INGEN kan det fra starten.
Jeg har arbejdet med rene beregningskonstruktører, som er så teoretiske, at de ikke ser virkeligheden, og det fungerer sjældent godt, uden man skal forstå, hvad man laver. Det er ikke bare tal, cifre og formler, men det skal blive til et byggeværk i sidste ende.
Jeg selv arbejder meget med boliger, kontorer og skoler og projektbudgetter for konstruktion på rundt 3-6 millioner, og af disse penge ligger i runde tal 5-15% på beregninger, resten af pengene ligger på andet dvs. til største del på tegnings- og detaljeløsninger på forskellige niveauer. Det, du beskriver som cad-slaver, findes næsten ikke længere, man har ikke råd til det. Cad-slave er nogen, der tegner de streger, andre siger til dem at tegne uden at tænke selv.
Hvis du er ivrig efter at regne mere, er det en meget positiv ting, og der er praktisk set ingenting, der vil forhindre dig i at gøre det, så længe du lander på den rigtige virksomhed. I mine projekter har jeg flere diplomingeniører med præcis dine ambitioner om at ville dimensionere mere, og der gør vi sådan, at den yngre person, fx diplomingeniøren, sætter sig ned sammen med "beregningsansvarlig" (som faktisk i flere af mine projekter er en diplomingeniør med en brændende beregningsinteresse, som altså er selvlært) og vælger en passende del at begynde med. Man kan fx begynde med at lave en lastudregning på en del af en bygning, lave en beregningsmodel i 3D-FEM eller ud fra laster som beregningsansvarlig har udarbejdet, dimensionere grundsulerne, og alt det under opsyn af beregningsansvarlig, som stadig er yderst ansvarlig for resultatet.
Men som sagt, skynd dig langsomt, der vil være millioner af nye ting at absorbere, og du har 35 år til det! Bliv god til det, du laver, tag så små skridt fremad i stedet for at skynde dig, det vil give dig et bedre slutresultat med færre fejl!!
For mere selvstudie, når du bliver træt af montageanvisninger, fugthåndbog og AMA mm., kan du altid tjekke med Chalmers, hvilke øvelsesbøger de har til beregninger, og skim lidt der. At fx prøve at lære at navigere i Eurokod er heller ikke nogen dum idé, DET tager lidt tid.
@byggingenjören97 Jeg er civilingeniør fra KTH, hvor jeg studerede huskonstruktion. Spørg mig endelig, hvis du har andre spørgsmål.
Egentlig synes jeg, at @Paco64 forklarer det super godt!! Kudos!
Alle begynder med at tegne, og det er godt, hvis man får lov at prøve forskellige ting, så det ikke bliver ensformigt. Jeg valgte at gå mod dimensioneringsretningen og blev dygtig til det, fordi jeg fandt det sjovt, så vær ikke bekymret, og begynd med at kæmme fra den ene side og arbejde dig til den anden, så vil du hurtigt indse, hvad du synes er sjovt
Vær heller ikke genert med at spørge løs!
Egentlig synes jeg, at @Paco64 forklarer det super godt!! Kudos!
Alle begynder med at tegne, og det er godt, hvis man får lov at prøve forskellige ting, så det ikke bliver ensformigt. Jeg valgte at gå mod dimensioneringsretningen og blev dygtig til det, fordi jeg fandt det sjovt, så vær ikke bekymret, og begynd med at kæmme fra den ene side og arbejde dig til den anden, så vil du hurtigt indse, hvad du synes er sjovt
Vær heller ikke genert med at spørge løs!
En generel tanke fra en Civilingeniør inden for Maskinteknik.
I akademiet lærer man jo forskellige kurser, det er tegneteknik, mekanik, styrkelære osv. Og hver for sig er kurserne overkommelige og rimelige. Men det svære opstår, når man skal binde sækken sammen og anvende relevant viden fra forskellige kurser og områder. Det lærer man ofte de sidste to år på en civilingeniøruddannelse. Hvilket du så har misset, men dette er jo ikke et bevis på, at alting er let, fordi man har læst 2 år ekstra. I virkeligheden er der jo en uendelig stor mængde af varianter at tage hensyn til og information, der "ikke findes", som fandtes, da man lavede en afleveringsopgave i skolen. Og det er vel her, at erfaring osv. kommer ind. Og det er en erfaring, man ikke lærer i skolen (rigtigt eller forkert), men den må man skaffe sig via arbejdslivet.
Så min tanke kan vel sammenfattes med at holde håbet oppe, man er meget grøn og uvidende i begyndelsen inden for alle områder. Uanset om det er diplomingeniør eller civilingeniør og uanset område. At være åben og ærlig med, hvad man kan, og hvad man vil kunne, er den eneste vej til faktisk at blive dygtig! Så fortsæt med at kæmpe.
I akademiet lærer man jo forskellige kurser, det er tegneteknik, mekanik, styrkelære osv. Og hver for sig er kurserne overkommelige og rimelige. Men det svære opstår, når man skal binde sækken sammen og anvende relevant viden fra forskellige kurser og områder. Det lærer man ofte de sidste to år på en civilingeniøruddannelse. Hvilket du så har misset, men dette er jo ikke et bevis på, at alting er let, fordi man har læst 2 år ekstra. I virkeligheden er der jo en uendelig stor mængde af varianter at tage hensyn til og information, der "ikke findes", som fandtes, da man lavede en afleveringsopgave i skolen. Og det er vel her, at erfaring osv. kommer ind. Og det er en erfaring, man ikke lærer i skolen (rigtigt eller forkert), men den må man skaffe sig via arbejdslivet.
Så min tanke kan vel sammenfattes med at holde håbet oppe, man er meget grøn og uvidende i begyndelsen inden for alle områder. Uanset om det er diplomingeniør eller civilingeniør og uanset område. At være åben og ærlig med, hvad man kan, og hvad man vil kunne, er den eneste vej til faktisk at blive dygtig! Så fortsæt med at kæmpe.
Hvordan er det gået byggingeniøren97? Har du fået en fod indenfor som konstruktør endnu? Jeg er selv nysgerrig på den rolle, men i modsætning til dig ville jeg gerne have nøjes med at være "CAD-slav," som nogle kalder det. Findes der sådanne jobs? Er det meget avancerede beregninger, man skal håndtere som under uddannelsen? Eller er det tilstrækkeligt at tage udgangspunkt i tabeller og enklere beregninger, hvor civiling. regner på det sværere?
Tro mig "Cad Slave", især hvis du fokuserer på Revit, så kan du for søren nå ret højt, da det føles som om, det er en mangelvare.C C45/55 sagde:Hvordan er det gået byggingeniøren97? Har du fået en fod indenfor som konstruktør endnu? Jeg selv er nysgerrig på den rolle, men i modsætning til dig ville jeg gerne have nøjedes med at være "CAD-slave", som nogen kalder det. Findes der sådan nogle jobs? Er det meget avancerede beregninger, man skal håndtere som under uddannelsen? Eller er det nok at tage udgangspunkt i tabeller og enklere beregninger, hvor civiling. regner på det sværere?
Ja sådanne jobs findes virkelig. Hvad læser du i dag?
Det er ikke avancerede beregninger virkelig, meget styres via software og meget handler om at kunne vurdere og se, om det er rimeligt. De mere avancerede kommer, hvis det er mere "specialløsninger", som oftest går til de mere kyndige, medmindre du vil tage dig af de beregninger med støtte fra specialisten. Da jeg begyndte at arbejde (er uddannet Civing), så begyndte jeg at tegne i Revit for at skabe forståelse for, hvordan det ser ud, samtidig som jeg skulle regne på små enkle ting som søjler, bjælker, aflæsning osv.
Tak for din input! Gir mig lidt håb om at måske finne noget som passer mig. Jeg har dog læst en simpel YH uddannelse med lettere forståelse om betonkonstruktioner og hvordan man tegner på dette på en cirka, hvis underlag og detaljer allerede findes. Regne på søjler, bjælker og aflastning lyder svært for mig heheD Dashio sagde:Tro mig "Cad Slav", framförallt om du fokuserar dig på revit så kan du fasiken nå rätt højt då det føles som at det er en bristvare.
Ja sådana job finnes verkligen. Hva læser du idag?
Det er ikke avancerede beregninger verkligen, meget styres via software og meget handler om at kunne utværdera og se om det er rimeligt. De mere avancerede kommer om det er mere "specialløsninger" som oftest plejer at gå til de mere kyndige såfremt du ikke vil ta den beregninger med støtte fra specialisten. Da jeg begyndte job (er uddannet Civing) så begyndte jeg at tegne i Revit for at skabe forståelse for hvordan det ser ud samtidig som jeg fik regne på små enkle ting som søjler, bjælker, aflastning etc![]()
Sorry for dårlig opfølgning. Julen stod i vejenC C45/55 sagde:Tak for din input! Giver mig lidt håb om måske at finde noget, der passer mig. Jeg har dog læst en simpel YH uddannelse med lettere viden om betonkonstruktioner og hvordan man tegner på dette i store træk, hvis grundlaget og detaljerne allerede findes. At beregne søjler, bjælker og aflæsning lyder svært for mig hehe
Ja da, i min virksomhed er der folk, der har læst BIM byggeprojektør og tegner i revit, så giv ikke op endnu
Alt er svært og ukendt, indtil man får det forklaret fra starten
Hej. Tiden er gået - dette er lidt af et langskud, men bedre at spørge end ikke gøre det...
Jeg har brug for hjælp med konstruktionen af villaen jeg skal bygge. Er der nogen der har tips til en konstruktør, eller som selv kan & ville være interesseret i en opgave?
Dilemma: De byggere/konstruktører jeg har talt med hævder, at jeg sandsynligvis har brug for et mellemdæk i beton. Det ville skabe et antal problemer i forhold til resten af byggeriet, så jeg har brug for at undersøge om det kan løses med træ-/stål-mellemdæk.
To etager, terræn, ca. 12-6,6m mellem ydervægge - støbt plade, muret underetage og trækonstruktion overetage. Desværre ingen væg der hvor trappen (trappehullet) forbinder etagerne, og ønske om vandbåren gulvvarme også på øverste etage - helst i sporplader i stedet for ingjuten.
Alle tips modtages med tak! Peter
Jeg har brug for hjælp med konstruktionen af villaen jeg skal bygge. Er der nogen der har tips til en konstruktør, eller som selv kan & ville være interesseret i en opgave?
Dilemma: De byggere/konstruktører jeg har talt med hævder, at jeg sandsynligvis har brug for et mellemdæk i beton. Det ville skabe et antal problemer i forhold til resten af byggeriet, så jeg har brug for at undersøge om det kan løses med træ-/stål-mellemdæk.
To etager, terræn, ca. 12-6,6m mellem ydervægge - støbt plade, muret underetage og trækonstruktion overetage. Desværre ingen væg der hvor trappen (trappehullet) forbinder etagerne, og ønske om vandbåren gulvvarme også på øverste etage - helst i sporplader i stedet for ingjuten.
Alle tips modtages med tak! Peter