263,596 læst ·
150 svar
264k læst
150 svar
Hjælp ang gips på kældervægge!!!
Hej !
Dejligt at se, at der er flere, der går op i disse fugtige kældre
Jeg har et hus fra 71 med kælder - isoleret med 100mm pordrän og platon udvendigt. Indersiden er pudset, og pladen er isoleret, og oven på det har jeg lagt et wirsbosystem med en finsats ovenpå - nu skal det i hvert fald blive varmt om fødderne.
Hvordan som helst, det var jo ikke dette, vi skulle diskutere - jeg er nu i gang med de pudsede vægge, som jeg dels skal bygge helvægge i gips mod, men også halv vægge for at trække strømmen.
Spørgsmål 1: Stålregler er nyt for mig, og derfor undrer jeg mig over, hvordan pokker man bygger halv vægge, altså sk. tromler i denne konstruktion? Jeg ved, hvordan man regulerer op med skinne i bunden og en som overlægger, men hvordan får man distancen mod ydervæggen f.eks. 30 cm, altså hvordan får man et "overliggende" plan mod ydervæggen, der sidder fast i den stående væg?
Spørgsmål 2: Hvordan skal man forholde sig til fugtspærring mod ydervæggen i kælderen - kan man lægge fugtspærren på betonvæggen og derefter flise over dette i brusehjørnet, eller får man så problemer med fugtvandringen i væggen? Samme spørgsmål gælder egentlig også gulvet.
Tak fordi I deler jeres erfaringer
Dejligt at se, at der er flere, der går op i disse fugtige kældre
Jeg har et hus fra 71 med kælder - isoleret med 100mm pordrän og platon udvendigt. Indersiden er pudset, og pladen er isoleret, og oven på det har jeg lagt et wirsbosystem med en finsats ovenpå - nu skal det i hvert fald blive varmt om fødderne.
Hvordan som helst, det var jo ikke dette, vi skulle diskutere - jeg er nu i gang med de pudsede vægge, som jeg dels skal bygge helvægge i gips mod, men også halv vægge for at trække strømmen.
Spørgsmål 1: Stålregler er nyt for mig, og derfor undrer jeg mig over, hvordan pokker man bygger halv vægge, altså sk. tromler i denne konstruktion? Jeg ved, hvordan man regulerer op med skinne i bunden og en som overlægger, men hvordan får man distancen mod ydervæggen f.eks. 30 cm, altså hvordan får man et "overliggende" plan mod ydervæggen, der sidder fast i den stående væg?
Spørgsmål 2: Hvordan skal man forholde sig til fugtspærring mod ydervæggen i kælderen - kan man lægge fugtspærren på betonvæggen og derefter flise over dette i brusehjørnet, eller får man så problemer med fugtvandringen i væggen? Samme spørgsmål gælder egentlig også gulvet.
Tak fordi I deler jeres erfaringer
Angående plastfolie direkte på kældergulv for derefter at lægge klikgulv ovenpå: GØR DET IKKE!!! Jeg river netop nu et plastgulv ud, som er løst lagt i min kælder, og det lugter bestemt af skimmel under! Der skal ikke meget støv og mider til, for at det kan mugne! Især hvis det ender under en plastfolie, der lukker fugten inde. Læg platon eller tilsvarende i stedet under klikgulvet.
Angående gips direkte på betonen på indervægge i kælderen, dette er heller ikke en risikofri konstruktion. Det kan være, at indervæggene ser fine ud nu, men husk, at betingelserne ændrer sig i og med, at fugtvandringen hindres. Det er meget almindeligt, at fugt suger op, selv i indervægge i kælderen. Det ses tydeligt blandt andet i vores kælder.
Alt, der laves i en kælder, skal tillade fugten at vandre!
Angående gips direkte på betonen på indervægge i kælderen, dette er heller ikke en risikofri konstruktion. Det kan være, at indervæggene ser fine ud nu, men husk, at betingelserne ændrer sig i og med, at fugtvandringen hindres. Det er meget almindeligt, at fugt suger op, selv i indervægge i kælderen. Det ses tydeligt blandt andet i vores kælder.
Alt, der laves i en kælder, skal tillade fugten at vandre!
De smalleste metalregler var jo ret smalle, hvis jeg ikke husker forkert?Dr._SiC sagde:Findes der så nogen tynd, måske 5mm tyk regel at fastgøre på væggen for derefter at fastgøre gipset i? Ikke noget i træ altså, men et passende metalstykke.
Kom nu, tænk, det behøver ikke være noget, der oprindeligt var tænkt til at bruges på denne måde. En løsning kunne være ELFA skinner, men de fylder for meget og er for dyre.
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 indlæg
Hvis du nu vil have et laminatgulv, så brug blå platon... men så kan du ikke have et klikgulv... da der er en vis "fjedring" i platonsmåtten, når man går! Så sats i så fald på limet laminat... eller et tykt klikgulv 12-13mm eller lignende. Sådan har jeg haft det i 7 år (limet laminat på blå platon), og det fungerer godt! Jeg har nu revet gulvet op, fordi jeg skal have gulvvarme, og der var ingen tegn på problemer!Compact_xz-1 sagde:Har læst igennem tråden og er ikke blevet klogere af det...
Det ser ud til, at mange har delte meninger om, hvilken metode der er bedst.
Jeg skal lave om på et lager i kælderen til et lyd/bio rum og undrer mig over, hvilken metode der er mest passende. Kælderen er delvist under jordniveau, og huset er bygget i begyndelsen af 1900-tallet. Er det 45mm alu-reglar og gips, der gælder?
Derefter har jeg nogle overvejelser omkring gulvet også. Skal der være luftspalte der også?
Jeg ville gerne have klikgulv, da det er det nemmeste, men alternativet er at lægge klinker, men så skal man nok have gulvvarme?
Hej!
Interessant tråd med mange gode tips.
Enig med Ivars grundtip om at undgå organiske emner overhovedet i kælderkonstruktioner.
Vil bare supplere med et tip til indvendig, god isolering, som er fugtsikker.
Byg en modmur med 100 mm leca på indersiden og fastgør den til kældervæggen. Puds og mal med silikatmaling, kc-maling eller anden uorganisk maling. Resultatet bliver en bedre isolering (ikke helt så god som celleplast og mineraluld dog) og en væg, som stadig ikke tager skade af en fugtgennemtrængning.
På gulvet bliver det for mig platon og et flydende, løst lagt gulv på platonmåtten.
Så er det selvfølgelig også vigtigt, at drænering mv. er i orden.
Skal bruge det selv i et hus fra -56.
Interessant tråd med mange gode tips.
Enig med Ivars grundtip om at undgå organiske emner overhovedet i kælderkonstruktioner.
Vil bare supplere med et tip til indvendig, god isolering, som er fugtsikker.
Byg en modmur med 100 mm leca på indersiden og fastgør den til kældervæggen. Puds og mal med silikatmaling, kc-maling eller anden uorganisk maling. Resultatet bliver en bedre isolering (ikke helt så god som celleplast og mineraluld dog) og en væg, som stadig ikke tager skade af en fugtgennemtrængning.
På gulvet bliver det for mig platon og et flydende, løst lagt gulv på platonmåtten.
Så er det selvfølgelig også vigtigt, at drænering mv. er i orden.
Skal bruge det selv i et hus fra -56.
Hej, sidder og læser i dette eminente forum, men bliver svimmel, når jeg læser denne tråd :-?. Er der nogen venlig sjæl, der kan hjælpe mig med et svar på mit spørgsmål. (svaret findes sikkert allerede et sted i tråden, men jeg bliver så usikker)
Vi bor i en villa fra -65 med kælder. Vi har netop drænet om og isoleret ydersiden, fundamentet er af beton. Nu skal jeg renovere et badeværelse i kælderen med bruser, bad og sauna, hvor to af væggene er ydervægge. Kan jeg sætte stålrammer op og gipse og derefter flise på det, eller skal jeg rive alt det gamle puds ned og "begynde forfra"?
Jeg får så mange forskellige svar, når jeg spørger rundt, nogle siger, at man absolut ikke skal opregle og gipse, da risikoen for fugt & skimmel øges i "hulrummet" mellem ydervæggen og gipspladen, mens andre siger, at det går helt fint.
Forvirret...
Vi bor i en villa fra -65 med kælder. Vi har netop drænet om og isoleret ydersiden, fundamentet er af beton. Nu skal jeg renovere et badeværelse i kælderen med bruser, bad og sauna, hvor to af væggene er ydervægge. Kan jeg sætte stålrammer op og gipse og derefter flise på det, eller skal jeg rive alt det gamle puds ned og "begynde forfra"?
Jeg får så mange forskellige svar, når jeg spørger rundt, nogle siger, at man absolut ikke skal opregle og gipse, da risikoen for fugt & skimmel øges i "hulrummet" mellem ydervæggen og gipspladen, mens andre siger, at det går helt fint.
Forvirret...
Du skal sætte fliserne og klinkerne direkte på betonen, eventuelt efter at have slebet eventuel tætsluttende maling væk først. Du skal ikke have fugtspærre mere end i eventuelle brusehjørner, så fugten fra fundamentet har mulighed for at tørre ud i rummet via fugerne. Den fugttransport er sandsynligvis større end den fra bruserummet og ned i fundamentet.
Ja, tæt maling var det netop i min kælder. Noget billig plastmaling. At slibe/skrabbe al malingen væk føltes tungt, da de tidligere ejere havde malet næsten hele kælderen sådan. Tape og tætnede alle sprækker og huller og sandblæste et rum ad gangen. Skilsmissen var ved at være en realitet efter det... Det spiller nok ingen rolle, hvordan man gør, sandet smutter ind imellem, uanset hvor godt man tætnede. Flisebelagde derefter, det blev utroligt godt. Føles det som i hvert fald.
Hvis man som jeg har en muret ydervæg i leca, som skal pudses til foråret. Væggen er over jorden. Hvad skal jeg bruge som isolering på indersiden. Rummet er lille, så stålregler 3tommer med 50iso er jo ikke meget. Er det ok at f.eks. lime friggolit 50mm på lecaen og derefter 45stålregel
har også lidt arbejde i et lille rum i kælderen anno 1938... som en anden påbegyndte. En af indervæggene var dækket med gipsplader på træreglar i ca. 4 år. Selve konstruktionen gips/træ klarede sig fint og ser stadig ud som et godt underlag for fliser, men væggen under gipsen har alvorlige pudseskader nede ved gulvet, og det tyder på, at der er jordfugt der, som har forårsaget dette. Væggen skal delvis flisebeklædes, men jeg tager ikke risikoen... gipspladen og træreglene er allerede på vej til lossepladsen. Det bliver ompudsning med kalkpuds, som der har været fra begyndelsen, og så kommer fliser og farve på.
Har læst tråden og bliver ikke klog på HVORFOR så mange nødvendigvis skal sætte gipsplader i en muret kælder? Hvorfor accepteres ikke pudsede vægge i et boligområde? Skal det være plader af alle slags for at man kan bruge kælderen som beboelsesrum? Eller er det nemmere at montere reglar, skrue, strimle, spartle, slibe, grunde, male/tapetsere gipsplader end bare at pudse og male to gange? Utroligt hvor mange penge og arbejde det skal koste med alle de ventilerede og isolerede vægkonstruktioner. Så er det jo klogere at gøre væggen tykkere med en ekstra mur af leca-blokke, som nogen i tråden har foreslået... og jeg er enig. Hvis man hyrer en tømrer til at renovere en kælder, får man alt muligt undtagen en enkel, sikker og holdbar løsning, som er let at reparere, hvis der kommer lidt mere fugt i et hjørne. Spørg en murer i stedet, så får I bedre forslag til, hvordan man ordner fine vægoverflader i alle de kælderrum, der skal ordnes. At fjerne puds på en plet, der blev skadet af fugt, og pudse om er hurtigt gjort. Desuden ser man tydeligt og tidligt, når der er noget på færde. Det er sådan, jeg tænker, når jeg vælger puds i stedet for gips. Mange kældervægge ser tørre ud, så længe man ikke bygger dem ind eller maler med tæt farve. Gør man det, er det kun et spørgsmål om tid... alt fra 2 til 20 år, indtil problemet dukker op. Ofte opdager man det først, når huset skal sælges, og køberen inspicerer alle kroge og hjørner med fugtighedsmåler i hånden
. Hvad hjælper det, at Platon og stålreglar var så rigtigt i 2007? Tænk en gang mere, før I omdanner en kældervæg af sten/beton til en kompliceret ventileret isoleret risikovariant såsom en reglet gipsvæg. Jeg har allerede taget mit valg og pudser om
... lang føljeton igen... gaia
Har læst tråden og bliver ikke klog på HVORFOR så mange nødvendigvis skal sætte gipsplader i en muret kælder? Hvorfor accepteres ikke pudsede vægge i et boligområde? Skal det være plader af alle slags for at man kan bruge kælderen som beboelsesrum? Eller er det nemmere at montere reglar, skrue, strimle, spartle, slibe, grunde, male/tapetsere gipsplader end bare at pudse og male to gange? Utroligt hvor mange penge og arbejde det skal koste med alle de ventilerede og isolerede vægkonstruktioner. Så er det jo klogere at gøre væggen tykkere med en ekstra mur af leca-blokke, som nogen i tråden har foreslået... og jeg er enig. Hvis man hyrer en tømrer til at renovere en kælder, får man alt muligt undtagen en enkel, sikker og holdbar løsning, som er let at reparere, hvis der kommer lidt mere fugt i et hjørne. Spørg en murer i stedet, så får I bedre forslag til, hvordan man ordner fine vægoverflader i alle de kælderrum, der skal ordnes. At fjerne puds på en plet, der blev skadet af fugt, og pudse om er hurtigt gjort. Desuden ser man tydeligt og tidligt, når der er noget på færde. Det er sådan, jeg tænker, når jeg vælger puds i stedet for gips. Mange kældervægge ser tørre ud, så længe man ikke bygger dem ind eller maler med tæt farve. Gør man det, er det kun et spørgsmål om tid... alt fra 2 til 20 år, indtil problemet dukker op. Ofte opdager man det først, når huset skal sælges, og køberen inspicerer alle kroge og hjørner med fugtighedsmåler i hånden
Føler bare, at jeg må skrive i denne interessante tråd. 
Vi har revet reglementet ud, som vi havde, da vi købte huset. Fjolset, der byggede hobbyrummet, havde lagt platonmåtte på væggen, derefter brugt almindelige 45*75 træregler, lagt mineraluld i en masse forskellige lag og småstykker. Derefter havde han sat gipsplader op, som han havde tapetseret på.
Da inspektionsmanden var her, var han ved at få hjertebanken næsten. Vi fjernede lidt af væggen et sted, hvor det ikke kunne ses, og der var gipsen mørk på indersiden. Det lugtede desuden en del.
Under alle omstændigheder. Kælderen ligger til halvvejs under jorden, drænet -96, ingen isolering udvendigt, kun kold asfalt mod grunden under jord.
Vi gjorde således, at vi rev alt dette ud som sagt, derefter har jeg pudset med gipsmørtel, børstet det med murerkost, derefter malet. På gulvet har vi lagt en platon og flydende masonit + et tæppe. Mums, hvor det er varmt på gulvet nu.
Senere, når økonomien tillader det, skal vi isolere fundamentet udvendigt med isodrän. Det føles lidt som dobbeltarbejde bare, han kunne have lagt sådan noget, da han alligevel drænede...
Vi har revet reglementet ud, som vi havde, da vi købte huset. Fjolset, der byggede hobbyrummet, havde lagt platonmåtte på væggen, derefter brugt almindelige 45*75 træregler, lagt mineraluld i en masse forskellige lag og småstykker. Derefter havde han sat gipsplader op, som han havde tapetseret på.
Da inspektionsmanden var her, var han ved at få hjertebanken næsten. Vi fjernede lidt af væggen et sted, hvor det ikke kunne ses, og der var gipsen mørk på indersiden. Det lugtede desuden en del.
Under alle omstændigheder. Kælderen ligger til halvvejs under jorden, drænet -96, ingen isolering udvendigt, kun kold asfalt mod grunden under jord.
Vi gjorde således, at vi rev alt dette ud som sagt, derefter har jeg pudset med gipsmørtel, børstet det med murerkost, derefter malet. På gulvet har vi lagt en platon og flydende masonit + et tæppe. Mums, hvor det er varmt på gulvet nu.
Senere, når økonomien tillader det, skal vi isolere fundamentet udvendigt med isodrän. Det føles lidt som dobbeltarbejde bare, han kunne have lagt sådan noget, da han alligevel drænede...
Værktøjsgal
· Rosersberg
· 82 indlæg
Meget interessant tråd...
Det er godt, at man finder rådene, når man har mest brug for dem. I vores hus, bygget i -56 med kælder under jorden, skulle vi lægge klinker i vaskerummet. Da vi fjernede vaske m.m., faldt nogle fliser af, og pudsen løb ud i pulverform. Lang historie kort, nu er alle fliser revet ned, og der var store, mørke, muglugtende pletter bagved, hvilket er mærkeligt, da der ikke er noget organisk...
Jeg var her for at se, om vi skulle gipse væggene op, men efter at have læst tråden, er det nok bedst bare at pudse væggen op igen og flise om. Udvendig pordrän kommer til sommer, hvilket der nok er behov for trods tør sand.
Et andet spørgsmål vedrørende vaskerummet, ifølge gældende fugtspærre standard skal gulvet fugtspærres, når man har en gulvafløb, hvilket er tilfældet her. Det modsiger lidt det, der står ovenfor med at kunne lade fugten gå op gennem gulvet, eller er det sådan, at standarden ikke gælder betongulv i kældre, der ligger mod jord?
Det er godt, at man finder rådene, når man har mest brug for dem. I vores hus, bygget i -56 med kælder under jorden, skulle vi lægge klinker i vaskerummet. Da vi fjernede vaske m.m., faldt nogle fliser af, og pudsen løb ud i pulverform. Lang historie kort, nu er alle fliser revet ned, og der var store, mørke, muglugtende pletter bagved, hvilket er mærkeligt, da der ikke er noget organisk...
Jeg var her for at se, om vi skulle gipse væggene op, men efter at have læst tråden, er det nok bedst bare at pudse væggen op igen og flise om. Udvendig pordrän kommer til sommer, hvilket der nok er behov for trods tør sand.
Et andet spørgsmål vedrørende vaskerummet, ifølge gældende fugtspærre standard skal gulvet fugtspærres, når man har en gulvafløb, hvilket er tilfældet her. Det modsiger lidt det, der står ovenfor med at kunne lade fugten gå op gennem gulvet, eller er det sådan, at standarden ikke gælder betongulv i kældre, der ligger mod jord?
hej på jer.
jeg ville ikke anbefale noget af disse alt.
Vi havde store problemer med, hvordan vi skulle løse kældervægproblemet.
jeg brugte dage af arbejdstid på at finde noget, der virkede godt.
ringede man til producenterne af platonmåtte, så fandtes der kun et alternativ i hele verden.
ringede man til gullfiber, mente de, at platon var en katastrofe. det er kun gullfiber, der virker.
Så fortsatte det et godt stykke tid, indtil jeg tog hen til svenskbyggtjänst og spurgte. (oberservér) at de ikke er tilknyttet noget mærke eller firma.
de anbefalede mig at sprøjte polyurethanskum på alle væggene.
Skummet binder sig sammen med væggen og bliver en enhed. = Ingen kold indvendig væg, ingen fugt.
Jeg ville passe på med ventilation bag væggen, hvis man ikke får en indtræk af luft nede ved gulvet og en luftudslip ved loftet.
jeg ville ikke anbefale noget af disse alt.
Vi havde store problemer med, hvordan vi skulle løse kældervægproblemet.
jeg brugte dage af arbejdstid på at finde noget, der virkede godt.
ringede man til producenterne af platonmåtte, så fandtes der kun et alternativ i hele verden.
ringede man til gullfiber, mente de, at platon var en katastrofe. det er kun gullfiber, der virker.
Så fortsatte det et godt stykke tid, indtil jeg tog hen til svenskbyggtjänst og spurgte. (oberservér) at de ikke er tilknyttet noget mærke eller firma.
de anbefalede mig at sprøjte polyurethanskum på alle væggene.
Skummet binder sig sammen med væggen og bliver en enhed. = Ingen kold indvendig væg, ingen fugt.
Jeg ville passe på med ventilation bag væggen, hvis man ikke får en indtræk af luft nede ved gulvet og en luftudslip ved loftet.
Ret mange inspektører vil nok få hjerteskælven af PUR-skum om sådan cirka 10 år....mästarsnickarn sagde:hej på er. jeg ville ikke anbefale nogen af disse alt. Vi havde kæmpeproblemer med, hvordan vi skulle løse kældervægproblemet. jeg brugte dage af arbejdstid på at finde noget, der virkede godt. ringede man til producenterne af Platonmatte så fandtes der kun et alternativ i hele verden. ringede man til gullfiber syntes de, at platon var en katastrofe. det er kun gullfiber, der fungerer. Så fortsatte det et godt stykke tid, indtil jeg gik ind til svenskbyggtjänst og spurgte. (observér) at de ikke er tilknyttet noget mærke eller firma. de anbefalede mig at sprøjte polyuretanskum på alle væggene. Skummet binder sig med væggen og bliver en enhed. =Ingen kold indvendig væg ingen fugt. Jeg ville passe på med ventilation bag væggen, hvis man ikke får en luftindgang nede ved gulvet og en luftudgang ved loftet.
Holder med Gaias enkle kloge konstatering - har man pudsede vægge i en kælder, så fortsætter man med det. En murer kan få en sådan væg til at se så flot ud, og så kalkbaseret gennemtrængelig maling mod dette. Det er jo, når man rejser væggene, sætter gips osv., at problemerne opstår. Hvor tror I, man har værst skimmelproblemer, pudset kælder fra 39 eller gipset kælderstue fra 79 med skumle lim under væg-til-væg tæppet osv., ved tilsvarende udvendig konstruktion....
/Alko