266,568 læst ·
153 svar
267k læst
153 svar
Hjælp ang gips på kældervægge!!!
Hej alle dygtige!
Som amatør-"renoverer" af en gammel kåk, glæder jeg mig over at få del i denne ekspertise i dette forum. Dog har jeg et spørgsmål.
Jeg skal lægge blå platon på kældergulvet samt isolere ved at pladeregle og cellplast isolere og minerit beklæde indersiden (dvs. siderne, der vender ind mod rummet).
MEN, skal platonmåtten gå helt til den eksisterende betonvæg og at pladereglerne skal stå på platonmåtten (for at opnå et luftspalte på 3-5cm bag de "nye vægge" og som jeg tror, at det skal være via platons side
( http://www.isola.se/pdf/Insida Kallarvagg.pdf )).
Eller skal platonmåtten "bare" gå til de "nye vægge" (da jeg fæster pladereglerne direkte på betonen)?
Ifølge alt. nr 1 (Platons alternativ) så er jeg bange for, at pladereglerne "presser" ned tutterne under måtten og forhindrer selve luftgennemstrømningen.
Og, alt nr 2 kan man jo faktisk "bare" sætte nogle ventilationshuller ind, for at få luften til at cirkulere bag de "nye vægge".
Håber jeg har formået at forklare mit problem.
Hvad tror I?
Som amatør-"renoverer" af en gammel kåk, glæder jeg mig over at få del i denne ekspertise i dette forum. Dog har jeg et spørgsmål.
Jeg skal lægge blå platon på kældergulvet samt isolere ved at pladeregle og cellplast isolere og minerit beklæde indersiden (dvs. siderne, der vender ind mod rummet).
MEN, skal platonmåtten gå helt til den eksisterende betonvæg og at pladereglerne skal stå på platonmåtten (for at opnå et luftspalte på 3-5cm bag de "nye vægge" og som jeg tror, at det skal være via platons side
( http://www.isola.se/pdf/Insida Kallarvagg.pdf )).
Eller skal platonmåtten "bare" gå til de "nye vægge" (da jeg fæster pladereglerne direkte på betonen)?
Ifølge alt. nr 1 (Platons alternativ) så er jeg bange for, at pladereglerne "presser" ned tutterne under måtten og forhindrer selve luftgennemstrømningen.
Og, alt nr 2 kan man jo faktisk "bare" sætte nogle ventilationshuller ind, for at få luften til at cirkulere bag de "nye vægge".
Håber jeg har formået at forklare mit problem.
Hvad tror I?
Havde også tænkt at bruge gips, men efter at have læst denne tråd har jeg ændret opfattelse. Jeg er ude efter en enkel, sikker og langvarig løsning, der ikke koster en formue.
Huset/baggrund:
I vores hus fra 1950 skal jeg renovere underetagen, der ligger delvist under jord (30-50 cm). "Dræneringen" er original, men takket være at huset er bygget højt på et bjerg, er den naturlige afledning relativt god. Både fundament og kældervægge er uisolerede. Vi har ingen problemer med fugt i øjeblikket. Både yder- og indervægge er tapetserede betonvægge. Loftet er spændt væv i et rum og en form for masonitplader i resten af underetagen. Ovenpå dette træpanel og spån ovenpå. Gulvet er uisoleret beton med limet korkmåtte (forfærdeligt og sikkert ikke godt fra et fugtperspektiv...)
Vægge:
Jeg har tænkt at bygge op med lecablokke og derefter kalkpudse og bruge en silikatmaling, der ånder. Hvor nøje er det at fjerne tapetet, før jeg bygger lecablokkene? Kan jeg med fordel lægge nogen isolering mellem lecablokkene og ydervæggen? Risiko? Isolerer lecablokke rimeligt nok alligevel?
Loft:
Har tænkt at skrue lægtepanel i træ og derefter gips i loftet. Det burde vel være ok, da der alligevel er træ ovenpå?
Gulv:
Jeg vil gerne have parketgulv i stedet for klinker for ikke at øge kælderfølelsen. Er det nok med platon direkte på betongulvet og klik-parket på dette? Nogle tips til isolering uden at skulle hugge gulvet op? Kan man f.eks. lægge 100 mm flamingo nederst?
Er ventileret opreguleret gulv med ventilerede sokler mv. virkelig nødvendigt? Loftshøjden er ikke overdrevent stor.
Tak på forhånd!
Huset/baggrund:
I vores hus fra 1950 skal jeg renovere underetagen, der ligger delvist under jord (30-50 cm). "Dræneringen" er original, men takket være at huset er bygget højt på et bjerg, er den naturlige afledning relativt god. Både fundament og kældervægge er uisolerede. Vi har ingen problemer med fugt i øjeblikket. Både yder- og indervægge er tapetserede betonvægge. Loftet er spændt væv i et rum og en form for masonitplader i resten af underetagen. Ovenpå dette træpanel og spån ovenpå. Gulvet er uisoleret beton med limet korkmåtte (forfærdeligt og sikkert ikke godt fra et fugtperspektiv...)
Vægge:
Jeg har tænkt at bygge op med lecablokke og derefter kalkpudse og bruge en silikatmaling, der ånder. Hvor nøje er det at fjerne tapetet, før jeg bygger lecablokkene? Kan jeg med fordel lægge nogen isolering mellem lecablokkene og ydervæggen? Risiko? Isolerer lecablokke rimeligt nok alligevel?
Loft:
Har tænkt at skrue lægtepanel i træ og derefter gips i loftet. Det burde vel være ok, da der alligevel er træ ovenpå?
Gulv:
Jeg vil gerne have parketgulv i stedet for klinker for ikke at øge kælderfølelsen. Er det nok med platon direkte på betongulvet og klik-parket på dette? Nogle tips til isolering uden at skulle hugge gulvet op? Kan man f.eks. lægge 100 mm flamingo nederst?
Er ventileret opreguleret gulv med ventilerede sokler mv. virkelig nødvendigt? Loftshøjden er ikke overdrevent stor.
Tak på forhånd!
Jeg har købt et hus med kælder for nylig. I to rum er der etablerede ventilerede gulve, der giver dårlig lugt. Jeg skal rive gulvene ud og erstatte med noget andet. Det bedste ville vel være at bryde gulvene op, lægge celleplastisolering og gulvvarme samt overstøbning med flydebeton. For at undgå at bryde gulvene op, tænkte jeg at støbe ca. 100 mm EPS-beton oven på det eksisterende betongulv, og lægge vandbåren gulvvarme og flydespartel. EPS-betonen er varmeisolerende. Dette er vel en konstruktion, der tillader fugtvandring og burde fungere i kælderen?
Nedenfor er et link til nogle billeder, der beskriver, hvordan man lægger et rigtig godt gulv i kælderen (lidt nede på siden).Tobbefonsterfixare sagde:hvis du nu vil have et laminatgulv, så brug blå platon.. men så går det ikke med et klikgulv.. eftersom du har en vis "svikt" i platonmåtten når man går! så sats i så fald på limet laminat.. eller et tykt klikgulv 12-13mm eller lignende
Så har jeg haft det nu i 7 år (limet laminat på blå platon) fungerer fantastisk! Har nu revet gulvet op fordi jeg skal have gulvvarme og der var ingen spor af dårligdomme!
1. Først en specialfilt under blå platonmåtte.. denne fjerner knirkelyde, der kan opstå, idet platon gulvet er lidt fleksibelt mod betonen.
2. Blå platonmåtte, der lader luften vandre
3. Cellplastisolering - Isolerende mod jordkulden, der ledes op gennem betongulvet. Han, der tog billederne, havde lagt lignende gulv uden cellplast i et andet rum og sagde, at temperaturskiftet var markant.
4. Gulvspån, der limes sammen, giver en stabil konstruktion
5. Til sidst på med måtte eller klikgulv...
Denne konstruktion giver en langvarig fugtbeskyttelse samt et kældergulv, der ikke leder kulde op fra jorden. Det koster lidt mere end at lægge klikgulv direkte på platonmåtten, men det er denne metode, jeg vil bruge i min kælder, da jeg vil have en permanent løsning.
Jeg skal selv lægge hvid væg-til-væg tæppe øverst i stedet for klikgulv... skal blive et biografværelse, så tæppet giver bedre akustik i rummet.
Og så linket naturligvis....
http://www.minhembio.com/frha/118731#155890
/Henke
Vi skal gøre to soveværelser i stand i kælderen, lad os se om jeg har lært noget ved at scanne igennem denne tråd. Her er forudsætningerne:
EgnaHem hus fra -49 (70+70 kvm)
Nydrænet med Isodrän udvendigt på alle vægge
Er dette en god løsning?
* Stålregler med OSB-plader på væggene. (evt. også gips som nogen skrev? er det nødvendigt?)
* Væg til væg tæppe direkte på betongulvet (som tillader fugt at trænge igennem)
* En friskluftsventil/rum
EgnaHem hus fra -49 (70+70 kvm)
Nydrænet med Isodrän udvendigt på alle vægge
Er dette en god løsning?
* Stålregler med OSB-plader på væggene. (evt. også gips som nogen skrev? er det nødvendigt?)
* Væg til væg tæppe direkte på betongulvet (som tillader fugt at trænge igennem)
* En friskluftsventil/rum
Kunne man ikke sætte pladeregel med tjærepap under mod gulvet som syll og så pladeregel i loftet? Efterlad en lille sprække mod ydervæggen og så regl op mellem gulv og loft for så at sætte najtråd mellem reglerne, som holder isoleringen fra ydervæggen, og derefter gipse. Efterlad en ventilationssprække foroven og en forneden. Så burde væggen vel kunne ånde, og man kunne undgå fugt i gipsen?
Medlem
· V.Götalandslän
· 9 indlæg
ACME sagde:
Selvfølgelig kan du det, men at pudse kræver visse færdigheder. Silikatmaling skal du bruge. Jeg har revet laminatgulv op lagt på platonmåtte med "ventilerede" sokler. Lugten var ikke så god derunder. Jeg ville aldrig lægge sådan et gulv. Jordfugten skal have fri vej.
/fremag
/fremag
-------------------- ´
Hallå
Er ue efter det samme har dog ikke læst alle indlæg, så jeg måske dublerer spørgsmålene, men.
Jeg har haft en oprevet træ konstruktion før i min kælder, som var rigtig fugtig. Har fjernet og isoleret ydersiden + dræning.
Nu til det spændende, som I taler om
Jeg vil pudse væggene indvendigt for at have styr på evt. fugt osv... Findes der en god puds. Ligesom spartel, som man slipper for at blande alt for meget????
Så ventileret gulv er der nogen der har erfaring med, evt. steder man kan købe og få tips? Priser ville også være sjovt????
Hallå
Er ue efter det samme har dog ikke læst alle indlæg, så jeg måske dublerer spørgsmålene, men.
Jeg har haft en oprevet træ konstruktion før i min kælder, som var rigtig fugtig. Har fjernet og isoleret ydersiden + dræning.
Nu til det spændende, som I taler om
Jeg vil pudse væggene indvendigt for at have styr på evt. fugt osv... Findes der en god puds. Ligesom spartel, som man slipper for at blande alt for meget????
Så ventileret gulv er der nogen der har erfaring med, evt. steder man kan købe og få tips? Priser ville også være sjovt????
Har læst i tråden men ikke rigtig fundet svar.
Hvis man har tænkt sig at bruge metalskinne på gulv og i loft samt styre ind metalstolper i disse og så gips på væggene.
Hvordan skal man gøre for at luften skal kunne cirkulere der. Metalskinnen ligger jo stadig mod loftet og så går metallet ned 45mm. Sætter jeg så gips bliver det jo helt tæt. (Føles det som) Kan man komme rundt om det ved at bore huller i metalskinnen oppe og nede for at luften skal kunne cirkulere bagved gipspladerne? Eller er det ikke nødvendigt, eller er der nogle andre alternativer?
/Kristina
Hvis man har tænkt sig at bruge metalskinne på gulv og i loft samt styre ind metalstolper i disse og så gips på væggene.
Hvordan skal man gøre for at luften skal kunne cirkulere der. Metalskinnen ligger jo stadig mod loftet og så går metallet ned 45mm. Sætter jeg så gips bliver det jo helt tæt. (Føles det som) Kan man komme rundt om det ved at bore huller i metalskinnen oppe og nede for at luften skal kunne cirkulere bagved gipspladerne? Eller er det ikke nødvendigt, eller er der nogle andre alternativer?
/Kristina
Du kan lægge klodser/distanser under metalprofilen.Savanna sagde: