Petra_S sagde:
Vi bor i et souterrainhus fra 1943, hvor vi er i gang med at indrette kælderen. Vi har fjernet gulvet, lagt vandbåren gulvvarme og støbt nyt gulv.
Nysgerrigt spørgsmål om gulvet, har I slebet betongulvet eller lagt klinker?

Søger og søger i denne spændende tråd men jeg finder ikke rigtig et godt svar så i stedet spiller jeg spørgsmålet til jer alle.

Mit hus er et souterrænhus fra 1960 og jeg er ved at indrette kælderen.

Kældervægge under jord dræneres om og isoleres vha. Isodrän. På indersiden af væggen, som ligger 100% under jord, bliver der stålreglar og gips med luftspalte samt spalte ved loft og sokkel.

Den væg, som ligger helt over jord, stålregles og isoleres med 45+70 mm isolering (to lag for at bryde kuldebroer) og plast lægges mellem de to lag (og risikerer dermed ikke at blive beskadiget af eksempelvis søm).

Tilbage er sidevæggene som delvist ligger under og delvist over jord. Hvordan gør jeg der med isolering og plast? For eksempel så er jorden et sted ca. 60 cm op på væggen (og med Isodrän på ydersiden). Skal jeg isolere der og sætte plast på den del, som ligger over jord og ikke sætte isolering og plast på de sidste 60 cm? Jeg synes, det lyder lidt underligt, så derfor vil jeg have jeres meninger. Hvordan skal jeg gå til værks? Hvordan skal jeg tænke?

MVH
Joachim

Oven jord: Isolering + plast
Under jord: Intet af ovenstående!

Isolér kun det, der ikke ligger under jord! Altså det, der er over jorden, skal isoleres og plastbeklædes.
Hvordan man skal gøre med plasten, om den skal slutte kant i kant med isoleringen eller foldes ind, ved jeg ikke!
Er der nogen, der måske ved det? Hvordan gør man ved vinduer og lignende med plasten?

Tanken med plasten er jo at forhindre vanddamp i luften i at nå isoleringen og dermed skabe fugtproblemer.

Med min reviderede isolering 45 mm + 95 mm vil dugpunktet ligge et sted i de 95 mm isoleringen og risikerer dermed at skabe fugtproblemer.

Hvis jeg kun skal isolere den del, der ligger over jorden, så gætter jeg på, at jeg skal bøje plasten ind. Men samtidig tænker jeg, at fugten så kan snige sig ind nedefra og op på bagsiden af isoleringen og dermed krybe ind i isoleringen. At tape folien mod væggen lyder ikke som en holdbar måde at angribe problemet med indbøjet plast.

Jeg lod plasten falde 20 cm nedenfor isoleringen, det er jo ikke muligt at få det helt tæt mod f.eks. en muret Lecavæg....

Ved vinduet da?

Milkshaken
vil bare skrive som svar på alko,s indlæg om skumlim under væg til væg-tæppe...
Vi har ikke noget lim, men det er jo et moderne væg til væg-tæppe, som desuden er vævet med huller i bunden... Intet lim, bare flydende med det.

Hej
Efter at have læst, hvad der er skrevet om dette, får jeg ikke et entydigt billede af, hvordan man isolerer et rum i kælderen, som skal blive et vaskerum.
Kan det se sådan ud?

• Isolering ydervæg
• Befintlig kældervæg beton
• Stålregler, der skaber 30 mm luftspalte, skrues vandret 3 gange (gulv, midte, loft) i betonen
• Oliehærdet masonit skrues i pladen
• 45 * 95 skrues fast i pladen lodret med cc 60
• Isoleres med 95 mm isolering
• 12 mm gips monteres alternativ vådrumsplade
• Primer påføres på gips/vådrumspladen
• Fliser monteres med en luftspalte på 0,5 cm mod loftet
• Luft ind til luftspalten tages gennem væggen fra en ventil monteret i flisen lige over gulvet

Hej!
Hvordan fastgør man tungere ting på en væg med stålregler og gipsplader?

Med gipsankre. I vores forrige hus var der gips i hver eneste væg, så mange gipsankre bliver det! Nu har vi tretex (ikke i kælderen dog) så det er bare at finde træskruen frem.

Hvad er der galt med sandspartel i kælderen?
Jeg har bredspartlet en væg og malet med pudsmaling. Dette har holdt i to år nu på rigtig våde vægge, og nu har jeg fortsat med endnu et rum, men bliver lidt bekymret, når dette ikke ser ud til at være anbefalet...

på mine kældervægge tænker jeg at bruge stålregler og masterboard. ingen isolering + dampspærre undtagen den del der er over jorden... kældervæggen har ingen drænende isolering på ydersiden, men det skal der til...

denne konstruktion af to årsager, den første fordi jeg vil isolere den del der er over jorden og den anden for at skjule det virvar af rør der findes på disse vægge. indkommende vand, el, tele, alle vandledninger...

hvad jeg ikke har besluttet mig for endnu er, om jeg skal have ventiler ind til dette rum eller ej...

For to år siden begyndte jeg med at sætte stålregler og dobbeltgips i min kælder (ingen isolering på indersiden), under gulvremmen lagde jeg blå platon. Jeg byggede elementrør ind i væggen for at få lidt varme og luftcirkulation. Jeg ventilerede væggene i toppen med en 5mm luftspalte. Indervæggene satte jeg easycover med vådrumsklæber og derefter tapet. Vi sprang platon opadbuk over eftersom jeg havde fået info om, at det trak fugten mere op på væggen. På gulvet lagde jeg 15mm parket, det blev rigtig flot og føltes virkelig godt. Huset blev drænet -01 med Jackodren 70m, inden da rev vi spånplader ud og isolerede indre vægrammen det havde tørret op fint i de 4 år, der var gået. For et år siden fortsatte jeg med naborummet, og da det havde været færdigt i 2 uger og det føltes rigtig godt, begyndte vi at mærke en ubehagelig duft langs gulvlisten i det første rum. Jeg ringede til Ocab, og der kom en fyr med en fugtmåler, ingen større fugtudslag, men jeg havde efter min mening skimmelindikationer på gulvlistens inderside. Han var enig i, at der var en muggent duft fra gulvkanten. Indervæggene viste sig at være blevet helt tætte med easycover, og pudset havarerede under easycover, undgå det i kælder. Ifølge Ocab har næsten alle kældre fugt, selv nydrænede, betongulv trækker op fugt.

Hvad gøre? Jeg satte først i gang med at sætte platon opadbuk efterfølgende for at undgå fugtig luft mod trælister, ikke let hvis man ikke skal fjerne hele gulvet, har desuden en fast skærmvæg, der låser det ene gulv. Nu har duften mindsket, men jeg mærker den stadig af og til. Overvejer nu mekanisk ventilation under platonmåtten, som jeg er inde på at lave selv i stil med platons konstruktion. Da jeg har svært ved at tætne tilluften i de opreglede vægge, føles det ikke som nogen grund til at kontakte en platonkonsulent, men jeg er mere inde på at ordne noget med en kanalventilator og lidt lyddæmpere samt strypning af tilførslen der, hvor jeg kan, så al tilluft har lige så langt at gå fra den opreglede væg til udsuget. Er der nogen, der har lavet ventileret platon selv og kan dele det?

Hvis jeg skulle gøre det om i dag, ville jeg have hyret nogen til at save gulvet op for at køre det ud med nogle venner. Gulvet havde jeg derefter isoleret med 20 cm passende celleplastisolering og på med gulvvarme. På væggen var det blevet pudsning med indfræsede elrør. Men da jeg lavede dette rum, havde jeg lige lavet et sådant badeværelsesjob og var ret træt af maskiner og at få beton, grus og sprængsten ud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.