Den liggende panel kan ikke være bærende på nogen måde. Løsn nogle planker og kig efter, hvordan det ser ud bagved.

Hej!

Har lige købt mit første hus (bygget i 1942) med en tilbygning lavet i 2002. Huset er et terrænhus og tilbygningens "kælderdel" blev aldrig færdig. Jeg tænkte nu på at lægge gulv, loft og vægge.

Jeg har vedhæftet to billeder, der viser, hvordan en del af kælderen har krydsfiner med isolering bagved, og andre steder er der bare "byggesten". Der er også vandbåren gulvvarme.

Jeg vil nu sætte gipsplader op, men har forstået, at man skal have en luftspalte. Jeg har da nogle spørgsmål omkring dette.

1. Når man siger luftspalte, er 3-5 cm luftspalte virkelig nok? Eller skal man også have en til og fra luftspalte til dette rum? Tænker at fugten bliver hængende uden ventilation af dette rum?

2. Har tidligere ejer gjort det rigtigt? De ser ud til at have isoleret direkte mod murblokkene og derefter krydsfiner udenpå det. Der kan måske være en luftspalte bag isoleringen (har endnu ikke åbnet ordentligt og tjekket). Men samtidig har det set sådan ud i over 20 år, og intet ser ud til at være sket.

3. Har også læst om celleplastisolering (XPS eller EPS), hvor man faktisk kører direkte mod ydervæg. Tanker omkring dette?

Taknemmelig for råd. Jeg vil tage det roligt og metodisk, begrænset erfaring med dette.

• Rummet med trægulve viser en uspecificeret kælder med trærammer, hængende tøj, opbevaringsgenstande, en skateboard og et lille vindue.
  • Suterrænkælder med rå betonblokke, hylder fyldt med opbevaringskasser og diverse materialer, samt et lille vindue og synlige rør i loftet.
Senest redigeret:
Ellers pudser du væggen og maler så.

D D_Anders sagde:
Ellers pudser du væggen og maler så.
Skal det være en speciel puds da (ikke organisk)?

Fandt også denne løsning:

XPS direkte mod murblok → fibergips eller Wedi-plader → cementbaseret spartelmasse (Casco HusFix eller lignende) → silikatmaling.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.