25,306 læst ·
73 svar
25k læst
73 svar
Har naboen problemer med lydisolering?
Tak for et godt svar. Som det er nu, forsøger vi mest at samle information og forskellige perspektiver, så vi kan komme med et afbalanceret og velbegrundet svar, hvis/når naboen kommer forbi næste gang. Det er sjældent godt at handle i affektGammelnörden sagde:
Efter hvad jeg forstår så findes der ingen fastsatte tidsangivelser for hvornår det er okay at larme, ikke engang for andelsboliger, men det reguleres i de individuelle vedtægter. F.eks. "forstyr ikke naboer, herunder høj talestemme og høj volumen fra musikanlæg, efter 23:00 og før 06:00. Boring i betonvægge 07:30-21:00".
Hvis der findes en grundejerforening eller naboskabssamarbejde, som holder møder, kan det måske diskuteres der, hvilke trivselregler der kan tænkes at gælde for alles trivsel i området?
På en måde kan man jo se det som, at det faktisk var godt af naboen at komme over og fortælle, hvordan de oplevede lydniveauet, i stedet for at det danner grobund for en nabouenighed, som ulmer og eskalerer over tid. Hvis du synes, at I fik god kontakt i det øjeblik (det er jo vanskeligt for jer begge med at anklage og blive anklaget), så kan du måske i din tur udtrykke din bekymring over den oplevede lydproblematik? Med forslaget om, at I begge downloader samme decibelapp på mobilen, og du står på din grund og måler lydniveauet fra jeres børn, og naboen måler i soveværelset. Retningslinjer for lyd indendørs i lejeboliger kan måske tjene som grundlag?
Maksimalt: 45 dBA
Gennemsnit*: 30 dBA
Toner eller musik: 25 dBA
*Gennemsnitligt niveau over et døgn, hvor lyde om aftener og nætter får større betydning end lyde om dagen.
Det er meget svært at enes om spørgsmål, der stammer fra nogens oplevelse af noget, fordi vi er så forskellige. I dette tilfælde var det måske det sværeste for datteren at høre andre børn lege, når hun skulle sove, og frustrerende for forældrene, der har sengetidsrutiner, som ikke deles af naboerne, og dermed gør det sværere for dem at gennemføre disse rutiner. Jeg kan fuldt ud forstå den frustration, da jeg selv synes, det er vigtigt med en reguleret søvn, MEN jeg har også fuld forståelse for jeres bekymring og følelse af begrænsning, når forventningen til villalivet er, at man skal få lov til at herske over sin egen tilværelse og ejendom, som man selv ønsker (inden for rimelige grænser).
Hvad loven siger om forstyrrelse og villaer synes jeg, dette svar, som jeg har sakset fra [link], er udførligt og tydeligt beskrevet.
Håber I kan nå frem til en god løsning naboer imellem, men begynd ikke med at fortælle naboen, at hans hus er dårligt bygget![]()
Vi tilhører ingen forening, så der er ingen mulighed for diskussion. Min første tilgang bliver at forsøge at lære dem lidt bedre at kende, da det altid er at foretrække, at man taler om flere ting end blot det, man er irriteret over.
Vi har vinduesventiler mod grundens retning, og det er gennem dem vi hører børnene til en vis grad. De har ingen ventiler mod vores retning, men "om hjørnet" fra hvor børnene plejer at lege, har de ventiler ind. Det kan absolut være sådan, at de har brug for at blive isolerede for lyd afhængigt af hvilken standard de er bygget med.Marlen Eskilsson sagde:
Administrator
· Skåne
· 8 688 indlæg
I kunne måske lave en test og sætte noget for eller dække dem til og se om det bliver bedre. Man plejer at sige, at man skal lede efter det svageste led, når det gælder om at dæmpe lyden i huset. Du kan læse om det her: https://www.byggahus.se/bygga/ljuddampa-huset
Børn der leger ude indtil kl22 må man tåle nogle gange, men naboer der kommer rundt kl 21 og siger at deres børn ikke kan sove pga. lydet føles også rimeligt og må man tåle.
Det føles som om I og naboerne har næsten samme opfattelse om lyd om aftenen.
I vil ikke få mange problemer i fremtiden.
Det føles som om I og naboerne har næsten samme opfattelse om lyd om aftenen.
I vil ikke få mange problemer i fremtiden.
Det er ikke let at håndtere naboer. Jeg tror, at hvis man selv ikke skal blive træt af det, gælder det om at være "the better man" og simpelthen tilpasse sig. Du må simpelthen bruge din sunde fornuft. Har du to larmende 8-årige, så er det måske lettere for dig at håndtere dem end for din nabo at styre sin 1-årige.
Jeg tror faktisk, at man vinder på det som menneske i længden.
At løse det teknisk set er altid svært, men det er klart, at det ikke er den ydre isolering, det er jo standard på sådan noget. Især hvis det er et nyt hus. Men klart, hvis det bliver et generelt problem, kan du vel gå ind og lytte hos naboen og støtte med forslag.
At løse det teknisk set er altid svært, men det er klart, at det ikke er den ydre isolering, det er jo standard på sådan noget. Især hvis det er et nyt hus. Men klart, hvis det bliver et generelt problem, kan du vel gå ind og lytte hos naboen og støtte med forslag.
Man skal selvfølgelig være en god nabo, men man vil derimod ikke være en nabo, der tvinges til at holde børnene indendørs. Nu ved vi jo ikke situationen her endnu, da det kan have været en periode, hvor barnet har haft det ekstra besværligt eller lignende.V VetarN sagde:Det er ikke let at håndtere naboer. Jeg tror, at hvis man selv ikke skal blive træt af det, gælder det om at være "the better man" og simpelthen tilpasse sig. Du må simpelthen bruge din sunde fornuft. Har du to larmende 8-årige, så er det måske lettere for dig at håndtere dem end for din nabo at styre sin 1-årige.
At teknisk set løse det er altid svært, men det er klart, at det ikke er den ydre isolering, det er jo standard på sådan noget. Især hvis det er et nyt hus. Men klart at hvis det bliver et generelt problem, kan du jo gå ind og lytte hos naboen og støtte med forslag.
Angående byggestandard er der ret stor forskel i byggeteknik i forhold til vores hus i hvert fald. Vi så en del, da vi boede ved siden af under hele byggetiden. Huset er en form for muret hus opbygget af blokke, der så ud som grå legekugler omtrent. Puds på det. Uklart hvor meget isolering indvendigt, tror et lag af gips. Det er selvfølgelig godkendt af kommunen og sikkert helt i orden, men det ville ikke overraske mig, hvis man ikke har lagt det ekstra krudt på visse ting, da det blev bygget og solgt på spekulation med henblik på at vinstmaksimere.
Det lyder ikke helt umuligt, at det er ventilationen, der er synderen, hvis der er rør, der går lige gennem væggen uden nogen lyddæmper eller lignende. Så kan man jo absolut tipse dem om foranstaltninger, der er ret enkle og som kan lette det for os begge.
Sikkert en sådan der forælder til nabo som lister på tå når de har lagt børnene, kaldes curling.
Er oftest ventilerne som er synderen, findes lydfælder både til freshventiler og spalteventiler etc.
Er oftest ventilerne som er synderen, findes lydfælder både til freshventiler og spalteventiler etc.
Jeg forstår, at I ikke vil skændes med dem, men at bo i et villakvarter betyder, at der er naboer, der lever deres liv samtidigt. Så jeg synes, at I kan holde det på et niveau, som I synes er okay, og resten er deres problem.garden_gnome sagde:
Forkerte naboer kan du også have fået....
Dog forstår jeg problemet, eftersom min datter heller ikke har kunnet sove pga. spillende naboer.
Dog forstår jeg problemet, eftersom min datter heller ikke har kunnet sove pga. spillende naboer.
Jeg beder mine børn om at undgå "unødvendigt" skrig, når de er ude. Det bliver jo let sådan, at de kommer op i gear, når de har det sjovt, og uden at tænke over det skriger i stedet for at tale, selvom de står 1 meter fra hinanden. Det spiller ingen rolle, om det er dag eller aften, man skal vise hensyn. Men lege og løbe og larme må de selvfølgelig gøre! Godt dog, hvis I kan skelne mellem dag og aften. Undgå de mest larmende lege efter klokken 20 måske? Men absolut ikke liste på tæer!
Nu går du begivenhederne i forkøbet synes jeg, når du udgår fra ÉN begivenhed! Fortsæt med at leve som I plejer og afvent og se om noget yderligere sker og i så fald tag en snak med naboen.garden_gnome sagde:
Ohhh vi spillede vores utesps med musik mange aftener mellem 22 og 02... Aldrig nogle klager...