25,306 læst ·
73 svar
25k læst
73 svar
Har naboen problemer med lydisolering?
Tænker lidt for mig selv og hvad der skulle ske for at jeg ville gå over til naboen og bede dem dæmpe sig, det er ret langt til det niveau for mig.
Har to børn selv og de larmer udenfor indimellem, men de bliver selvfølgelig bedt om at tage det roligt, når det går for vidt.
Da begge vores naboer er bilelskere inklusiv deres voksne børn, er der ofte en del motorstøj, høje motorlyde og andet bilrelateret indtil omkring kl. 22, men det generer hverken mig, min partner eller børnene. Selvfølgelig kan man sukke lidt, når børnene har kastet op i 2 dage, lige er faldet i søvn, og naboen starter sin V8 med åbne udstødninger, men sådan noget sker.
Før den ene nabo havde vi dog et par alkoholikere, der råbte, sloges og opførte sig fjollet overfor hinanden og altid græd ud over hækken på sommeraftener, når man nød det mest. Der var det nødvendigt at tage "arbejdsstemmen" i brug og sige ordentligt fra.
Opsummering af hvad jeg vil sige:
Naboer larmer, børn larmer især, lad ikke naboen stoppe jer fra jeres liv, hvis han/hun kommer igen, er der sandsynligvis større problemer på hjemmefronten.
Har to børn selv og de larmer udenfor indimellem, men de bliver selvfølgelig bedt om at tage det roligt, når det går for vidt.
Da begge vores naboer er bilelskere inklusiv deres voksne børn, er der ofte en del motorstøj, høje motorlyde og andet bilrelateret indtil omkring kl. 22, men det generer hverken mig, min partner eller børnene. Selvfølgelig kan man sukke lidt, når børnene har kastet op i 2 dage, lige er faldet i søvn, og naboen starter sin V8 med åbne udstødninger, men sådan noget sker.
Før den ene nabo havde vi dog et par alkoholikere, der råbte, sloges og opførte sig fjollet overfor hinanden og altid græd ud over hækken på sommeraftener, når man nød det mest. Der var det nødvendigt at tage "arbejdsstemmen" i brug og sige ordentligt fra.
Opsummering af hvad jeg vil sige:
Naboer larmer, børn larmer især, lad ikke naboen stoppe jer fra jeres liv, hvis han/hun kommer igen, er der sandsynligvis større problemer på hjemmefronten.
Meget spekulation og hvis og men og måske.harry73 sagde:
Hvorfor ikke bare antage, at det var en særligt hård aften for naboen + barn. Barnet var måske syg.
Første gang kan man nemt give lidt ekstra og stole på, at det er særlige omstændigheder den aften.
Skulle det blive en vane, at naboen kommer og klager, kan man sige, at I sidste gang tog børnene ind, fordi I antog, at der var særlige grunde, men at I også gerne vil leve jeres liv.
Og at I i fremtiden gerne tager lidt ekstra hensyn, når det er nødvendigt, men ikke altid.
Jeg vil modsvare med, at det er en ret stor ting at gå over og klage. Naboen ser jo, at der er gæster og fest. Sjælden hændelse altså. TS har vel ikke påskemiddag hver torsdag hele året rundt.
Man må jo sluge og bide det i sig lidt, hvis nogen tilfældigvis slår græsset på et tidspunkt, der ikke passer mig perfekt.
Ja det har blevet lidt spekulationer om naboerne i tråden måske, de virker til at være hyggelige typer. Jeg håber bare, at deres villa er velbygget, så de ikke står der med store problemer senere. Har selv måske lidt fordomme om huse, der bygges på spekulation, så det ville være interessant at vide mere, hvis nogen har erfaring med f.eks. lydisolering i nøglefærdige huse, der købes ind fra Østeuropa.
Haha, dette var humor. 4 sider meninger og spekulationer på 2 dage. Er dette byggahus- eller familjeliv-forum?? 

De er gået over 1 gang og spurgt om de kan få lidt ro. Kan jo have været hvad som helst. Hen havde jo en god forklaring på, hvorfor hen syntes lyden var irriterende (sit barn). Det var jo ikke sådan, at hen kom over og syntes, at din svoger var fuld og ville have hen skulle fjerne sig... Det havde jo ellers været en lille stemningssænker.
Jeg tror du kan tage det roligt og lægge din energi på sjovere ting. Typ hvordan du kunne bygge kvarterets flotteste terrasse eller bygge den fedeste træhytte til dine børn.
Kommer naboen over flere gange kan du gerne vende tilbage i tråden men hvis han ikke gør det, så tror jeg ikke du behøver at bekymre dig om hans vægge
Held og lykke 

De er gået over 1 gang og spurgt om de kan få lidt ro. Kan jo have været hvad som helst. Hen havde jo en god forklaring på, hvorfor hen syntes lyden var irriterende (sit barn). Det var jo ikke sådan, at hen kom over og syntes, at din svoger var fuld og ville have hen skulle fjerne sig... Det havde jo ellers været en lille stemningssænker.
Jeg tror du kan tage det roligt og lægge din energi på sjovere ting. Typ hvordan du kunne bygge kvarterets flotteste terrasse eller bygge den fedeste træhytte til dine børn.
Kommer naboen over flere gange kan du gerne vende tilbage i tråden men hvis han ikke gør det, så tror jeg ikke du behøver at bekymre dig om hans vægge
Ja, som sagt fokus skiftede lidt i tråden. Ny i forummet og kan ikke så meget om byggteknik og hvad der kan skelne sig mellem forskellige huse angående indretning etc. Tanken var at lære lidt mere, og det troede jeg, dette forum kunne være passende til. Sen, måske man ikke når længere end til, at det ikke burde være letbetonvæggene, der er problemet, men meget mere sandsynligt tilluftsventilationerne.T tobbbias sagde:Haha, detta var humor. 4 sider meninger og spekulationer på 2 dage. Er dette et byggahus- eller familjeliv-forum??
De har været over én gang og spurgt, om de kan få lidt ro. Det kan jo have været hvad som helst. Hen havde jo en god forklaring på, hvorfor hen syntes lyden var irriterende (sit barn). Det var jo ikke sådan, at hen kom over og syntes, at din svoger var fuld og ville have hen skulle fjerne sig... Det havde jo ellers været en lille stemningsdræber.
Jeg tror, du kan tage det chill og lægge din energi på sjovere ting. Typisk hvordan du kunne bygge kvarterets flotteste terrasse eller bygge den sejeste træhytte til dine børn.
Kommer naboen over flere gange, må du gerne komme tilbage i tråden, men hvis han ikke gør det, tror jeg ikke, du behøver bekymre dig om hans væggeHeld og lykke
![]()
Senest redigeret:
En god løsning på bekymringen og overvejelserne kunne måske være at konfrontere naboen. Sig at du har tænkt på at han virkede generet af børnenes leg, og at du beklager og gerne vil følge med ind til ham og lytte så du kan danne dig en opfattelse af hvor lydt hans hus kan være. Så kan du kigge og spørge angående væggenes isolering, tjekke tilluft mm.garden_gnome sagde:
Jo som sagt fokus skiftades lidt i tråden. Ny i forumet og kan ikke så meget om bygningsteknik og hvad der kan skille sig ud mellem forskellige huse hvad angår lydisolering osv. Tanken var at lære lidt mere simpelthen, og det troede jeg dette forum kunne være passende for. Så kommer man måske ikke længere end til at det ikke burde være letbetonvæggene der er problemet, men meget mere sandsynligt, tilluftventilationerne.
Køb høreværn til dem, det ville jeg have gjort.garden_gnome sagde:
Vi har naboer, der bor i et nybygget hus, som ligger ca. 15 meter fra vores grundgrænse. De flyttede ind i efteråret, og nu kommer den første varme periode, hvor man er meget ude på grunden...
Allerede den første rigtig varme weekend (påske) kom faren i huset over og sagde, at vores børn generede deres datters søvn. Vore børn var da ude i haven og legede med deres fætre, da det var familiesammenkomst, og klokken var omkring 21, da de kom over. Vi havde døren åben og selvfølgelig overblik over vores børn og mente, de holdt et rimeligt lydniveau.
Vi er meget overraskede over, at de blev generet, eftersom deres datters værelse ikke har vinduer i vores retning (kun en ydervæg). Havde vi selv lukket altandøren, ville vi næppe have hørt børnene derude.
Hele situationen har skabt en bekymring for, at deres hus (som er bygget af et østeuropæisk firma på spekulation) simpelthen ikke er tilstrækkeligt isoleret. Synd for naboerne i så fald men også et problem for os, eftersom vi ikke vil skulle liste på tå på vores egen grund.
Da vi byggede vores hus for noget tid siden, husker jeg, at der var krav til, hvilke lydniveauer huset skal kunne udelukke. Disse er da mere angivet i forskellige lydklasser. Findes der noget mere "letforståeligt" materiale med hverdagslige eksempler, der kan få os til at forstå mere, hvor problemet ligger... dvs er det måske os, der er for støjende trods alt. Eller dem, der er for følsomme alternativt simpelthen huset, der ikke lever op til standarden?
Bliver man generet af sådan noget, ligger generingen hos dem og ikke jer.
Bare nyd haven og sommeren.
Hvis vi vender argumentet fra naboen om: Hvorfor er jeres børn ude og skriger og leger kl. 21? Hvorfor er de ikke indendørs og holder sig lidt rolige? Burde I ikke som forældre arrangere en roligere aktivitet for dem på det tidspunkt, fx sidde og se film og slappe af? Sådan var min opvækst i hvert fald, indtil teenageårene var 21 en sjælden tid at være UDE. Men normalt skyldes det jo, at forældrene vil være inde, måske med noget varmt under frakken, og så er det praktisk, at børnene er ude. Du skriver, at du havde "opsyn", men det forhindrer jo ikke på nogen måde skrigeri eller høj lydstyrke, selvom børnene dæmper sig hurtigt efter en irettesættelse, så er skaden jo allerede sket for naboen, og deres børn er vækket, og de skal begynde forfra med putningen.....
Nu vil jeg ikke sige, at naboen har ret, og du tager fejl, men hvis du prøver at sætte dig i situationen som en udenforstående. Så kan I måske nå frem til en løsning og naboskab, snarere end smædekampagne.
Desuden er din kommentar om, at naboens hus skulle være bygget af en eller anden østeuropæisk firma, jo et unødvendigt slag under bæltestedet, for hvem der har bygget huset, har nul og intet at gøre med sagen.
Nu vil jeg ikke sige, at naboen har ret, og du tager fejl, men hvis du prøver at sætte dig i situationen som en udenforstående. Så kan I måske nå frem til en løsning og naboskab, snarere end smædekampagne.
Desuden er din kommentar om, at naboens hus skulle være bygget af en eller anden østeuropæisk firma, jo et unødvendigt slag under bæltestedet, for hvem der har bygget huset, har nul og intet at gøre med sagen.
Hvilket er idioti, da de forstyrrer børnenes naturlige søvn og kan føre til øreinfektioner, især hvis de sidder på i flere timer i løbet af en nat. At man som forælder skal have høreværn til sine børn, for at naboerne kan larme, er jo virkelig mærkeligt også.A Andy78 sagde:
Det står jo i allerførste indlæg i tråden, at det var påskehelg og familiefest, og at kusinerne var ude og legede.K KriZomb sagde:Hvis vi vender argumentet fra naboen: Hvorfor er jeres børn ude og skriger og leger klokken 21? Hvorfor er de ikke indendørs og holder sig lidt rolige? Bør I ikke som forældre arrangere en roligere aktivitet for dem på det tidspunkt, f.eks. at sidde og se en film og slappe af?
Sådan var i hvert fald min opvækst, indtil teenageårene var klokken 21 en sjælden tid at være UDE.
Men normalt skyldes det jo, at forældrene vil være inde, måske med noget opvarmende under frakken, og så er det praktisk, at børnene er ude. Du skriver, at du havde "opsigt", men det forhindrer jo ikke på nogen måde skrigen eller høj lydstyrke, selvom børnene dæmper sig hurtigt efter en påtale, så er skaden allerede sket for naboen, og deres børn er vækket og de må begynde forfra med putningen.....
Nu vil jeg ikke sige, at naboen har ret, og du har uret, men at du tænker dig ind i situationen som en udenforstående. Så måske I kan komme frem til en løsning og naboskab, snarere end mudderkastning.
Desuden din kommentar om, at naboens hus skulle være bygget af en østeuropæisk virksomhed, er jo et unødvendigt slag under bæltestedet, for hvem der har bygget huset, har nul og intet med sagen at gøre.
Ikke at børnene lever livet 24/7/365.