25,306 læst ·
73 svar
25k læst
73 svar
Har naboen problemer med lydisolering?
Og din antydning om, at TS sender ungerne ud for at kunne sidde inde og drikke i fred, er ikke et "unødvendigt slag under bæltestedet", synes du?K KriZomb sagde:Om vi vender argumentet fra naboen da: Hvorfor er jeres børn ude og skriger og leger kl. 21? Hvorfor er de ikke indendørs og holder sig lidt rolige? Burde I ikke som forældre arrangere nogen roligere aktiviteter for dem på det tidspunkt, fx sidde og se en film og geare ned?
Sådan var i hvert fald min opvækst, indtil teenageårene var 21 en sjælden tid at være UDE.
Men normalt skyldes det jo, at forældrene vil være inde, måske med noget varmende under frakken, og så er det praktisk, at børnene er ude. Du skriver, at du havde "opsyn", men det forhindrer på ingen måde skrig eller høj lydstyrke, selvom børnene dæmper sig hurtigt efter en reprimande, så er skaden allerede sket for naboen, og deres barn er vækket, og de skal begynde forfra med at putte dem...
Nu vil jeg ikke sige, at naboen har ret, og du tager fejl, men at du sætter dig i situationen som en udenforstående. Så måske kan I komme frem til en løsning og god naboskab, snarere end smædekampagne.
Desuden er din bemærkning om, at naboens hus skulle være bygget af en østeuropæisk firma et unødvendigt slag under bæltestedet, for hvem der har bygget huset har nul og intet med sagen at gøre.
Jeg ville snarere sige, at det ville være et slag under bæltestedet at antage, at naboen er pivet og følsom, snarere end at søge information med henblik på at forstå, hvor meget mere lyd de måske hører ind til sig end andre huse omkring (vi har naboer tættere på og har boet her nogle år uden at få nogen som helst indikation på, at det skulle være et problem for andre). Grunden til, at jeg ikke tager spørgsmålet op direkte med naboen, er selvfølgelig ud af respekt for dem og deres nye flotte hus - det ville jo ikke være særligt rart for naboskabet at fremsætte en sådan kommentar til dem.K KriZomb sagde:Nu vil jeg ikke sige, at naboen har ret og du tager fejl, men at du tænker dig ind i situationen som en udenforstående. Så måske kan I nå frem til en løsning og naboskab, snarere end smædekampagne.
Din kommentar om, at naboens hus skulle være bygget af et østeuropæisk firma er jo et unødvendigt slag under bæltestedet, for hvem der har bygget huset har nul og intet med sagen at gøre.
Desuden er jeg ligeglad med hvem eller hvilke, der har bygget villaen, den er flot udvendigt, og det vigtige er, at de er tilfredse og glade med deres køb. Hvis det skulle vise sig, at nogen i forummet har erfaring med, hvor standarden kan variere mellem netop østeuropa og Sverige, kan det både hjælpe os til at forstå deres situation bedre og derfra for naboskabets skyld hjælpe hinanden ved, at vi på kort sigt holder børnene inde mere, og at de til gengæld måske kan sætte lydfælder i ventilationen.
Senest redigeret:
Mange her ser ud til at opfatte spørgsmålet som en lille anklage mod naboerne, og derfor bliver det spekulationer. For faktum er jo, at du bruger dette eksempel for at undre dig over isoleringen i deres hus, og da antyder det, at du kunne gøre noget ved sagen, hvis du fik svaret, at den er mangelfuld. Jeg tror dog, at du ganske enkelt er nysgerrig, er det korrekt? I så fald er det jo nok at konstatere, at det mere sandsynligt er ventilationen, HVIS det er et problem, hvilket du allerede har gjort. Noget man eventuelt kan tippe naboerne om at udbedre, hvis problemet eskalerer, men personligt ville jeg tøve med at komme med sådanne tips, da de har tendens til at lyde som anklager, hvor velmenende de end er.
I øvrigt ser det ud til, at I ganske enkelt er ved at lære jeres naboer at kende, og da opstår sådanne situationer nogle gange, og begge vil begynde at forstå og tilpasse sig efterhånden, som relationen udvikler sig (forudsat at begge parter er normalt tænkende
).
Held og lykke!
I øvrigt ser det ud til, at I ganske enkelt er ved at lære jeres naboer at kende, og da opstår sådanne situationer nogle gange, og begge vil begynde at forstå og tilpasse sig efterhånden, som relationen udvikler sig (forudsat at begge parter er normalt tænkende
Held og lykke!
Tak! Jeg forsøger bare at forstå mere for ikke at handle i affekt, hvis/når de kommer over igen, da det ikke er godt for naboskabet. Så jeg forsøger ikke at anklage naboerne. Tvært imod virker de, ud fra den lille indledende kontakt vi har haft, flinke som jeg tror, at jeg har skrevet mere end en gang i trådenPytt sagde:
Mange her synes at opfatte spørgsmålet som en lille anklage mod naboerne, og derfor bliver det spekulationer. For faktum er jo, at du bruger dette eksempel til at undre dig over isoleringen i deres hus, og da antyder det, at du kunne gøre noget ved sagen, hvis du fik svaret, at den er mangelfuld. Jeg tror dog, at du simpelthen er nysgerrig, er det korrekt? I sådanne tilfælde er det jo nok at konstatere, at det mere sandsynligt er ventilationen, HVIS det er et problem, hvilket du allerede har gjort. Noget man muligvis kan tipse naboerne om at afhjælpe, hvis problemet eskalerer, men personligt ville jeg tøve med at komme med sådanne tips, da de har tendens til at lyde som anklager, uanset hvor velmenende de end er. I øvrigt synes det som om, at I simpelthen er ved at lære jeres naboer at kende, da opstår sådanne situationer nogle gange, og begge vil begynde at forstå og tilpasse sig efterhånden som relationen udvikler sig (forudsat at begge parter er normalt fungerende). Held og lykke!
Men spørgsmålet bliver som du er inde på følsomt, og vi er ved at lære hinanden at kende. Vi vil have en så god relation som muligt, potentielt bor man naboer i mindst 20 år fremover... Så nej, jeg vil heller ikke direkte sige, at de skal afhjælpe ting på deres hus, men er nysgerrig på, om det på diskrete måder måske kan få dem selv til at teste tiltag, der går i den rigtige retning, så vi begge får en god bosituation. HVIS det bliver et problem, altså, forhåbentlig var det bare en engangshændelse og alt er fryd og gammen. Så har jeg bare gennem tråden fået lidt mere viden om lydisolering og byggestandarder på vejen.
Nej, naboen har problemer med tolerance over for andre mennesker. Hvis det er som du siger en familiefest, som sandsynligvis sker typisk max én gang om året, må naboen simpelthen tåle det. Hvis de har curlingforældre deres børn så meget, at de ikke kan sove fordi det larmer lidt udenfor, så er det ikke dit problem.
Nu er jeg også læsekyndig, og jeg har på ingen måde skrevet, at det gælder 24/7/365, men netop denne situation, da naboen kom over. Spørgsmålet kan dog stadig være, hvorfor er børnene ude så sent? Hvorfor arrangerer man som forælder ikke en roligere legemulighed indendørs på det tidspunkt?S Sir Duke sagde:
Det er min erfaring af påskehelg + børn som leger ude mens de voksne er inde. Har på ingen måde sagt at dette gjaldt lige TS. Det er fri tolkning, ligesom hvilken firma som har bygget huset og dermed hvilket materiale eller standard man har brugt sig afW Wagner sagde:
For at svare på dit spørgsmål, så er "stenhus" (dit letbeton- eller lecahus, som naboen sandsynligvis har) som regel bedre lydisolerede end "træhus" (træregelskelet med isolering og træfacade, som du tilsyneladende har).
Hvis naboens hus skulle være markant dårligere lydisoleret end normalt, så burde der også være problemer med varmeisoleringen, hvilket fører til enten høje varmekostnader, dårligt (koldt) indendørsklima eller begge.
Som andre har sagt, så kan åbne ventilationskanaler og vinduer totalt ødelægge lydisoleringen, uanset hustype og kvalitet.
Personligt synes jeg, at de første forårsdage (som det var her over påsken), når der samtidig er fest, må man acceptere MEGET lyd fra naboerne.
Næste gang er det os, der har fest.
Hvis naboen kommer tilbage (og du ikke synes børnene er forstyrrende lige der), så ville jeg bede dem om at måle lydniveauet i datterens soveværelse, med lukkede vinduer, med en mobilapp. Det giver ligesom lidt anden vægt bag klagen, afhængigt af om de (ungerne) præsterer 90 eller 30dB...
Så ER visse typer af lyd meget forstyrrende. Ingen barn kan vel falde i søvn, hvis de hører naboens børn have det sjovt udenfor og selv ønsker, at de kunne være med, selvom de kun svagt kan ane lyden gennem væggen.
Konklusion, man må tåle en hel del lyd i villakvarter. Vores første (række)hus havde en legeplads uden for soveværelsesvinduet, før vi havde egne børn. Ikke ideelt.
På den anden side havde vi to store papegøjer, der ofte var i haven.
Vi klagede ikke over naboernes børn, og de klagede ikke over vores papegøjer - selvom den ene absolut forstyrrede den anden en gang imellem.
/ Venlig hilsen, Fredrik
Hvis naboens hus skulle være markant dårligere lydisoleret end normalt, så burde der også være problemer med varmeisoleringen, hvilket fører til enten høje varmekostnader, dårligt (koldt) indendørsklima eller begge.
Som andre har sagt, så kan åbne ventilationskanaler og vinduer totalt ødelægge lydisoleringen, uanset hustype og kvalitet.
Personligt synes jeg, at de første forårsdage (som det var her over påsken), når der samtidig er fest, må man acceptere MEGET lyd fra naboerne.
Næste gang er det os, der har fest.
Hvis naboen kommer tilbage (og du ikke synes børnene er forstyrrende lige der), så ville jeg bede dem om at måle lydniveauet i datterens soveværelse, med lukkede vinduer, med en mobilapp. Det giver ligesom lidt anden vægt bag klagen, afhængigt af om de (ungerne) præsterer 90 eller 30dB...
Så ER visse typer af lyd meget forstyrrende. Ingen barn kan vel falde i søvn, hvis de hører naboens børn have det sjovt udenfor og selv ønsker, at de kunne være med, selvom de kun svagt kan ane lyden gennem væggen.
Konklusion, man må tåle en hel del lyd i villakvarter. Vores første (række)hus havde en legeplads uden for soveværelsesvinduet, før vi havde egne børn. Ikke ideelt.
På den anden side havde vi to store papegøjer, der ofte var i haven.
Vi klagede ikke over naboernes børn, og de klagede ikke over vores papegøjer - selvom den ene absolut forstyrrede den anden en gang imellem.
/ Venlig hilsen, Fredrik
Lyder som en streng opvækst. Børn skal have lov til at lege sammen, og de skaber en høj lydniveau nogle gange. Havde det været 23:00 havde jeg måske været på din side, men klokken 21 er der ingen social kode om, at man skal være stille.K KriZomb sagde:
Det larmer absolut i villakvarter, og ligesom med alt andet er det sund fornuft, der *bør* herske. At placere en trampolin lige op ad naboen, når man har en 1500 m2 stor grund, er jo som at bede om problemer, især hvis naboen har soveværelse eller altan i nærheden.
Dog er min egen erfaring fra +20 år i villakvarter, at nye huse med fresh-ventiler slipper utrolig meget mere lyd ind end ældre huse med kun spaltevinduer i loftet. Inden vi forstod dette, kunne jeg ligge i sengen i soveværelset foran og høre de mindste trin på gaden udenfor. Efter en samtale med Fresh sendte de gratis et sæt lyddæmpende ting, som vi satte i alle ventilerne og vupti blev det meget bedre. En anden gang, da konen sukkede over "hvor meget ungerne på gaden larmer," var det hoveddøren, der havde sat sig, så der kom en hel del lyd ind den vej. Efter at tømreren havde fikset dette, var også denne lyd mere eller mindre væk.
Så er det selvfølgelig sådan, at intet hus er helt lydisoleret, og ventiler vil slippe lyd ind, specielt høje lyde som børneskrig. Det er ikke sjovt at gå i seng, når naboens unger leger og har det sjovt. Dette er dog næppe noget, man kan sige til naboen, medmindre det er meget høje skrig og fx efter 21.30 eller noget, så kan selv jeg reagere. Hos os er der ingen problemer, da vi alle på gaden plejer at holde efter hinandens unger, hvis de larmer for meget. Vi forsøger at respektere hinanden så meget, som vi kan. Ved store fester og sådan (jojomen, med dansktopmusik) eller studenterfester, så må man acceptere høj musik til kl. 22-23-tiden, ingen problemer. Disse er dog ikke så almindeligt forekommende.
Og så findes der jo altid ørepropper...
Dog er min egen erfaring fra +20 år i villakvarter, at nye huse med fresh-ventiler slipper utrolig meget mere lyd ind end ældre huse med kun spaltevinduer i loftet. Inden vi forstod dette, kunne jeg ligge i sengen i soveværelset foran og høre de mindste trin på gaden udenfor. Efter en samtale med Fresh sendte de gratis et sæt lyddæmpende ting, som vi satte i alle ventilerne og vupti blev det meget bedre. En anden gang, da konen sukkede over "hvor meget ungerne på gaden larmer," var det hoveddøren, der havde sat sig, så der kom en hel del lyd ind den vej. Efter at tømreren havde fikset dette, var også denne lyd mere eller mindre væk.
Så er det selvfølgelig sådan, at intet hus er helt lydisoleret, og ventiler vil slippe lyd ind, specielt høje lyde som børneskrig. Det er ikke sjovt at gå i seng, når naboens unger leger og har det sjovt. Dette er dog næppe noget, man kan sige til naboen, medmindre det er meget høje skrig og fx efter 21.30 eller noget, så kan selv jeg reagere. Hos os er der ingen problemer, da vi alle på gaden plejer at holde efter hinandens unger, hvis de larmer for meget. Vi forsøger at respektere hinanden så meget, som vi kan. Ved store fester og sådan (jojomen, med dansktopmusik) eller studenterfester, så må man acceptere høj musik til kl. 22-23-tiden, ingen problemer. Disse er dog ikke så almindeligt forekommende.
Og så findes der jo altid ørepropper...
Er det din personlige mening eller findes der nogen fakta bag påstanden?K KriZomb sagde:
Jeg falder bedst i søvn, når min SDS-Max borehammer med spidsmejsel synger direkte ind i mine spændte trommehinder, mens den kører ned i klippen, 2 centimeter fra mine ører. Så besvimer jeg oftest inden for et par sekunder...D Daniel 109 sagde:
Nå men seriøst. Jeg orker ikke læse alle indlæg. Men hvis man har en god dialog med naboen, kan man så ikke spørge, om vedkommende vil have målt støjniveauet indvendigt, mens man har et vist støjniveau udenfor? Og på den måde få konstateret, om huset er dårligt isoleret eller ej? For hvis man har en god dialog, kan det være tid og penge godt investeret til en sådan måling. Måske kan man også kræve, at entreprenøren gør arbejdet om og gør det rigtigt i så fald? Det burde være i naboens interesse.
I modsat fald kan man måske tilbyde abonnement på sovemiddel til datteren? Med risiko for visse konfrontationer som følge...
Håller med låter mer som din granne lider av "princess syndrome" Barn som är ute och leker 21 en helg är helt normalt i ett villaområde.A Adam F sagde:
Han måste ju förstått att ni hade någon typ av kalas/fest när det var andra barn än era egna i trädgården och säker flera bilar som är parkerade på gatan utanför.
Att då komma över till er och be er ta in barnen är verkligen att vara överkänslig och även att sakna förståelse för hur man beter sig.
Klik her for at svare