61,839 læst ·
190 svar
62k læst
190 svar
Håndværker sjusket?
Det er vel ikke nedsættende at poste en anmeldelse ved siden af firmanavnet og uploade billeder af tærsklerne? Håndværkeren er jo tilfreds og mener, at der ikke er noget galt?P pmd sagde:Med lidt uheld så kan man risikere det. Hvis en persons navn er stærkt forbundet med selskabets navn, så er der risiko for, at en domstol vil vurdere en nedsættende udtalelse om virksomheden som injurier mod personen.
Det gør selvfølgelig, at man bør være forsigtig med at skrive dårligdomme om enkeltmandsvirksomheder.
Når det gælder bagvaskelse er formålet med udsagnet vigtigt. Hvis man skriver en vurdering med det formål at sværte en person, kan det være bagvaskelse, men i dit eksempel tror jeg ikke, at risikoen er så stor.S Sir Duke sagde:
Min kommentar skrev jeg dog kun for at nuancere udsagnet om, at det ikke er muligt at bagvaske en virksomhed. Det stemmer bogstaveligt, men man kan alligevel gøre sig skyldig i bagvaskelse af en person, hvis man "bagvasker" en virksomhed, under visse specifikke omstændigheder.
Forstår, men TS skriver jo i ca. 30 indlæg at hun ikke vil hænge nogen ud. Så nogen hensigt til at ærekrænke findes jo ikke. Jeg mener, at hun naturligvis kan poste billeder af håndværksarbejdet, de samme billeder, som hun har postet her. Det vil firmaet jo tolke som ros, eftersom de selv var tilfredse.P pmd sagde:Når det drejer sig om ærekrænkelse er formålet med udtalelsen vigtigt. Hvis man skriver en bemærkning med det formål at sværte en person, kan det være ærekrænkelse, men i dit eksempel tror jeg ikke, at risikoen er så stor.
Min kommentar skrev jeg dog kun for at nuancere påstanden om, at det ikke er muligt at ærekrænke en virksomhed. Det er bogstaveligt talt korrekt, men man kan stadig være skyldig i ærekrænkelse af en person, hvis man "ærekrænker" en virksomhed under visse specifikke omstændigheder.
Ja, TS hensigt vil næppe være at bagvaske håndværkeren, men forsæt bestemmer man ikke helt selv. Det er domstolen, der afgør.S Sir Duke sagde:
I den sidste sætning der kan der ligge et skjult forsæt …
Men som jeg skrev i indlæg #162 så vil TS næppe skulle skrive en anmeldelse med billeder af alle fejlene, da tvisten synes at havne hos ARN.
Risikoen for at blive tiltalt for bagvaskelse ville nok ikke være specielt stor alligevel.
Er alle negative anmeldelser bagvaskelse?P pmd sagde:Ja, TS hens hensigt vil næppe være at bagtale håndværkeren, men hensigten bestemmer man ikke helt selv. Det er domstolen, der afgør.
I den sidste sætning der kan der ligge en skjult hensigt …
Men som jeg skrev i indlæg #162 så vil TS næppe behøve at skrive en anmeldelse med billeder af alle fejlene, da tvisten synes at havne hos ARN.
Risikoen for at blive anklaget for bagvaskelse ville nok ikke være særlig stor alligevel.
P pmd sagde:Med lidt uheld kan man risikere det. Hvis en persons navn er stærkt forbundet med selskabets navn, er der risiko for, at en domstol ville vurdere en nedsættende udtalelse om virksomheden som ærekrænkelse af personen.
Det gør selvfølgelig, at man bør være forsigtig med at skrive skidt om enkeltmandsvirksomheder.
Helt rigtigt, det er tricky at hænge virksomheder ud, da det kan blive klassificeret som ærekrænkelse, hvis man ikke har helt styr på lovgivning og præcise formuleringer mm. Mit mål er at få dette løst. Jeg forstår, at folk vil vide, hvilken virksomhed det drejer sig om, men jeg kan ikke dele navnet. Nu håber jeg på en løsning!P pmd sagde:Ja, TS' hensigt vil næppe være at ærekrænke håndværkeren, men hensigten bestemmer man ikke helt selv. Det er domstolen, der afgør.
I den sidste sætning kan det ligge en skjult hensigt...
Men som jeg skrev i indlæg #162, så vil TS næppe skulle skrive en anmeldelse med billeder af alle fejlene, da tvisten synes at ende hos ARN.
Risikoen for at blive anklaget for ærekrænkelse ville nok ikke være specielt stor alligevel.
Det er komplekst, og jeg ønsker ikke at komme ind på det spørgsmål, nu vil jeg fokusere på at få snedkerarbejdet ordnet og afslutte denne kedelige sag.j.f.s sagde:
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/fortal-mot-foretag/
Hvis jeg kan give et tip til en anden novice om, hvordan man undgår at havne i dette: Hav supertydelige tilbud og skriftlige aftaler for den mindste afvigelse, brug tjeklister og ansæt en bygningsinspektør, når arbejdet er færdigt.
Vi? Jeg gjorde først bare en bemærkning om, at man faktisk kan risikere at blive tiltalt for bagvaskelse, hvis man bagtaler en virksomhed, eftersom nogen påstod, at man ikke kan det. Så blev det en masse uvedkommende kommentarer omkring det. Nogen risiko for bagvaskelse bliver der næppe i dette tilfælde.
Det er alligevel firmaets fejl. De er ansvarlige, også for deres mislykkede ansatte.lärjungen sagde:
Jeg personligt ville også være meget restriktiv, når det kommer til at hænge firmaer ud.
Men ofte når man ender med problemer af denne art, handler det om et firma med flere ansatte, hvor måske en enkelt person ikke passer sit arbejde. Jeg er selv ansat på en mindre snedkerfirma, og vi har nogle gange oplevet at ansætte en person, der virkede god, men som lavede dårlige opgaver med dyre reklamationer som følge (som vi naturligvis udbedrede). I sådanne situationer synes jeg det ville være meget beklageligt at hænge et helt firma ud pga. en enkelt ansats fejl, især efter at vi har rettet fejlene.
Er de ikke fuldstændig sikre på, at den ansatte gør et fuldt ud tilfredsstillende job, må de sende nogen derhen for at kontrollere. Selv hvis de er sikre, kan de høre efter, om kunden er tilfreds.
Præcis min tese.Bölebon sagde:
Hvis firmaet nægter at udbedre de forkert sømmede tærskler med argumentet om, at de ikke var omfattet af aftalen, så handler det jo ikke om en dårligt udført tjeneste. Det handler jo om hærværk.