L Liteavvarje sagde:
Er det sådanne spor i panelet, så vil det nok ventilere , de er nok ikke lavet for sjov, men der er en mening med dem
Men sporene i panelet er vel alligevel der for at brædderne ikke skal slå sig?

• Synes
RoBo og 1 anden
  • Laddar…
H hul sagde:
Haha, nu ændrer du dig, når du indså, at du havde forkert.
og selvfølgelig tager man ikke ind luft ved knuderne
Nej det gjorde jeg ikke, men du taler om luftspalter, det ventilerer overalt, du har sprækker overalt, størst sprækker bliver indenfor knuderne (ca 50mm). Du forudsætter, at det bliver gastæt, hvilket ikke er tilfældet. Den totale areal på sprækker gør, at det ventilerer tilstrækkeligt.

• Synes
GK100
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken sagde:
Men sporene i panelet er vel alligevel der for at brædderne ikke skal slå sig?
Jep!

H
X xdigger sagde:
Nej det gjorde jeg ikke, men du taler om luftspalter, det ventilerer overalt, du har sprækker overalt, størst sprækker bliver indenfor knuderne (ca. 50mm). Du forudsætter, at det bliver gastæt, hvilket ikke er tilfældet. Det totale areal på sprækker gør, at det ventilerer tilstrækkeligt.
ja, du får luftspalter, som luften aldrig når, fordi du monterer en horisontal lægte alene.
Der er ikke nok med sprækker og revner.
Der skal være en bred luftspalte på mindst 25 mm bag hele facadepladen.
Der findes masser af forskning, der viser dette, og det undervises på alle tekniske universiteter, jeg har desuden læst på Chalmers en master i byggeri.

Kan du henvise til en detalje, hvor man tager luft ind via knudebrædderne? dette ville jeg gerne se.

H
X xdigger sagde:
Jep!
Derudover må jeg spørge én ting til.
Der findes specielle hatteprofiler til montering af plademateriale etc. på facaden.

Disse hatteprofiler er altid kraftigt perforerede for at skabe en luftstrøm bag facaden, hvorfor er de sådan, hvis det ikke er nødvendigt ifølge dig?
DU må forstå, at din konstruktion er en risikokonstruktion, og du får et meget lille luftspalte, som i princippet vil fungere som en enstegstæt facade, og vi ved alle, hvor godt de er.

K
Jeg satte 12 mm lægter vertikalt udenpå pladen, før jeg satte 28 mm spiglægter. Ikke særlig meget ekstraarbejde, og det føles som om, at det ventilerer godt.

Skal man se det som om, at der er en spaltebredde på 12 eller 40 mm?

Er der ikke noget galt med facaden, hvis det kræves så voldsom udtørring, som hul vil have? :rolleyes:

H
K Kallebo sagde:
Jeg satte 12 mm lægter vertikalt udenpå pladen inden jeg satte 28 mm sømmelægter. Ikke meget ekstra arbejde og det føles som om det ventilerer godt.

Skal man se det som at det er en spaltebredde på 12 eller 40 mm?
De er et fremragende alternativ

H
R RoBo sagde:
Er det ikke noget galt med facaden hvis der kræves sådan en kraftig udtørring som hul vil have? :rolleyes:
Nej, du skal vide hvilke belastninger en facade udsættes for når der er slagregn mod facade. Jeg har for mig at stormen Gudrun kunne sidestilles med en vandsøjle på flere cm over hele facaden. Da forstår du måske hvor meget vand der trænger ind.

Har du da en fugtig luftspalte så forsvinder hele konceptet med totrins-tæt facade, eftersom trykforskel bliver mellem tørt og fugtigt.

Der findes masser af huse, der har lock panel og kun ventileres gennem sprækken mellem brædderne. Jeg har ikke hørt om, at nogen skulle have haft problemer på grund af den lille luftspalte, men det er ikke noget, jeg har eller tænker at forske i. Jeg lader sund fornuft råde for det meste, når jeg bygger.

• Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
H
S smurfen72 sagde:
Der findes masser af huse, der har lock panel og kun ventileres via sprækken mellem brædderne, har ikke hørt om nogen, der skulle have fået problemer på grund af den lille luftspalte, men det er ikke noget, jeg har eller tænker at forske i, lader sund fornuft råde for det meste, når jeg bygger.
Nej, hvorfor skulle man ikke tro på forskning

R RoBo sagde:
Er der ikke noget galt med facaden, hvis det kræver så kraftig udtørring
Træfacader lækker nok altid en del vand ind. Gennem fuger mellem brædderne, gennem knasthuller, der er opstået, når panelet er tørret, gennem... Konklusionen er nok, at der skal ventileres bag overfladen/panelet, og den fugtmættede luft skal have en vej ud.

PS Lige netop beklædning med overligger eller lignende paneler med god afstand mellem bundbrædderne, i modsætning til f.eks. dobbelfalsforskallning, som det var tale om her, tror jeg normalt er tilstrækkeligt ventileret. Brættets små savspor, der er lavet for at forhindre, at det vrider sig, giver ingen ventilation, da det hurtigt fyldes af savsmuld, muselort, fuglefjer og andet snavs.

Senest redigeret:
Hvad jeg har forstået, er det ikke selve fugten, der er problemet, men vandet, der samler sig på sømmereglarne og trænger ind i væggen. Ifølge Træguiden er det tilstrækkeligt med skråskåret sømmelægte, så vandet ledes udad.

H
R RoBo sagde:
Hvad jeg har forstået, så er det ikke selve fugten, der er problemet, men vand, der samler sig på sømmelisterne og trænger ind i væggen. Ifølge Træguiden er det nok med en skråafskåret sømmeliste, så vandet løber udad.
nej det er fugten, der er problemet, ikke frit vand. selv om frit vand også er slemt

H hul sagde:
Nä varför ska man inte tro på forskning
Forskning kan man tro på om den gøres af uafhængige forskere problemet er at de ofte er betalt af en aktør og så vinkles resultatet ofte til (rigtigt resultat) Er overbevist om at en uafhængig forsker ikke ligestiller et panel sømmet med 30 mm spalte mod isoleringen med 1 trins tætnet facade hvilket er noget helt andet google så får du se forskellen.

• Synes
RoBo og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.