P Prosit sagde:
Kiggede på nogle panelbrædder (dobbeltfaset not) som jeg har liggende, og der er to fræste spor på bagsiden ca. 10 mm brede hver og lige så dybe, så det er måske ikke så tæt mellem rummene mellem sømmelisterne som jeg troede.

Spørgsmålet er, skal man nøjes med det og altså kun køre horisontale sømmelister (stående panel)?
Læs indlæg 25 er helt rigtigt. Kør som du havde tænkt, bliver ingen problemer.

L
P Prosit sagde:
Kiggede på nogle panelbrædder (dobbeltfals) som jeg har liggende, og der er to fræste spor på bagsiden ca. 10 mm brede hver og lige så dybe, så det er måske ikke så tæt mellem rummene mellem sømmelægterne som jeg troede.

Spørgsmålet er, skal man nøjes med det og altså bare køre horisontale sømmelægter (stående panel)?
Det der med 100 år er lidt overkurs, men må sige noget om gamle velafprøvede metoder
Er der sådanne spor i panelet, så vil det nok ventilere, de er nok ikke lavet for sjov skyld, men der er en mening med dem.

P Prosit sagde:
Kiggede på nogle panelbrædder (dobbeltfspont) som jeg har liggende, og der er to fræsede spor på bagsiden ca. 10 mm brede hver og lige så dybe, så det er måske ikke så tæt mellem rummene mellem sømmene som jeg troede.

Spørgsmålet er, skal man nøjes med det og altså bare køre horisontale sømlet (stående panel)?
Regn overfladen af dine 10*10 mm på en væg og du vil snart se, at du har nok en ret stor overflade, som luften kan ventileres igennem.

Ja, det er unødvendigt at lækte begge veje, desuden bygger jo facaden mere da. I mit tilfælde så bygger facaden ca. 95mm ekstra i alle tilfælde.

R RoBo sagde:
Läs inlägg 25 är helt rätt. Kör som du tänkt blir inga problem.
Ja, det var en bekræftelse på dit indlæg.

H
selvfølgelig fungerer de ikke med liggende lægter alene, da forsvinder ventilationen, som er vigtig.
i stedet har du et enstegstæt hus, som i teorien fungerer, men er meget mere følsomt over for indgreb og byggefejl etc.

Rigtigt så slemt bliver det ikke. Luftspalten forhindrer isoleringen i at have kontakt med panelen. 'Luftningen' indebærer ikke, at der skal være en konstant luftstrøm bag panelen, men de sprækker og spor, der findes, er tilstrækkelige til at tørre indersiden af panelen op mellem slagregnene.

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
H
Nej det passer ikke. luften kan jo ikke cirkulere frit i væggen, hvilket er hele pointen for at ventilere væk fugt.

Jo, det kan den godt. Det er ikke gastæt, de sprækker der bliver, er nok til at ventilere fugten væk.

• Synes
RoBo
  • Laddar…
H
X xdigger sagde:
Jojo, det kan det skam. Det er ikke gastæt, de sprækker der opstår, er nok til at ventilere fugt væk.
nej I tager fejl, hvad baserer I dette på, har I nogensinde arbejdet i byggesektoren eller studeret bygningsfysik.

40mm spaltebredde er god, hvis man kan få det, 25mm er okay.
Og det er yderst vigtigt at have en vertikal lægte for at skabe tilstrækkeligt luftudskiftning.
Går man fra 40mm ned til 5mm spaltebredde, øges udtørringstiden med 10 gange.
Det er ekstremt meget.

Dette er ikke kontroversielt men understøttes af alle forskningsstudier.

S
H hul sagde:
nej I tager fejl, hvad bygger I dette på, har I nogensinde arbejdet i byggebranchen eller studeret bygningsfysik.

40mm spaltebredde er godt hvis man kan få det, 25mm er okay.
Og at have en lodret lægte er yderst vigtigt for at skabe tilstrækkelig luftcirkulation.
går man fra 40mm ned til 5mm spaltebredde så øger udtørringstiden med 10 gange.
det er ekstremt meget.

dette er ikke kontroversielt men understøttes af alle forskningsstudier
det virker med både horisontale som vertikale sømregler.
du kan ikke sige at et virkeligt hus følger hvad der står i bygningsfysikbøger.
og tror du det så har du ikke arbejdet i byggebranchen særlig længe

• Synes
Joak
  • Laddar…
H
SBH sagde:
det funkar med både horisontella som vertikala spikregler.
du kan inte säga att ett verkligt hus följer vad som står i byggfysikböcker.
och tror du det så har du inte arbetat i byggsektorn nå värst länge
Det spiller vel ingen rolle om virkelige huse følger hvad der står i bøgerne eller ej.
Fakta er jo stadig, at mindre luftspalte øger udtørringstiden ekstremt meget.
Og det er vigtigt at have en vertikal lægte for at øge luftomsætningen.
Så spiller det jo ingen rolle om det følges eller ej, det er stadig fakta.

Forskning har vist, at luftspalter mindre end 10mm har stærkt begrænset fugttransportevne og dermed lange tørretider.

du låser dig inde på, at luften skal bevæge sig op og ned, det blæser fra højre til venstre via knuderne med. Spaltebredde på ca. 50mm.

• Synes
RoBo
  • Laddar…
H
X xdigger sagde:
du låser dig fast ved at tro, at luften skal bevæge sig op og ned, det blæser fra højre til venstre via knuderne også. Spaltebredde på ca. 50mm.
Haha, nu ændrer du dig, når du indså, at du tog fejl.
og selvfølgelig tager man ikke luft ind ved knuderne

"Jeg kan ikke forestille mig, at der kunne opstå nogle problemer!"
- Snedker, Hammarby sjöstad 2006

• Synes
Valkyr og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.