Jeg håber at komme i gang med facadeskifte med ekstra isolering inden for nogle uger og har kigget på Isovers Facadeplade.
Det jeg ikke forstår, er om man får et luftspalte mellem sømmelægte og isolering, når man bruger deres afstandshylse. For at få det skal afstandshylsen være noget længere end pladens tykkelse - er det sådan?
Stående spontplade, dobbeltfas er tanken, så der bliver ingen ventilation i panelet i sig selv, så derfor mit spørgsmål. Hvis der ikke bliver et ventilationsspalte automatisk med afstandsbøsningerne, må jeg nok lægge lægter først vertikalt og derefter spærlægter horisontalt, men det ville være rart at slippe for.
I øvrigt kan man vel gå op i en størrelse i afstandsbøsninger (i mit tilfælde sandsynligvis 50->80), men hvis der allerede bliver en ventilationsspalte med de "rigtige" bøsninger, er det nemmest og billigst.
Hvor tyk er isoleringen, i?
Hvor lange er afstandsstykkerne, d?
d - i = luftspalte, så må det vel være?
Isover viser kun, hvordan man monterer med liggende panel, så dette synes at være noget, de ikke har tænkt på.
Ring og spørg, ved du! Jeg selv ville nok have sat krydsede spikreglar som du skriver. Og hvis du bruger "for lang" afstand, så holdes pladen jo ikke ordentligt på plads.
Skiverne holdes fast af søm/skruer med plastskiver på så vil man kan man sikkert bruge længere afstandsstykker. Jeg ville være tilfreds med de sprækker der bliver mellem lægterne og panelet, ofte er jo panelet sporfrest på bagsiden og selve panelet ligger jo et godt stykke ud fra isoleringen og det er nok det der er vigtigst.
Jeg tænker sådan her:
* isoleringen holdes på plads med plastskiver ifølge monteringsvejledning
* lægter giver en luftspalte mellem isolering og panel, men der bliver ingen cirkulation da lægterne slutter (næsten) tæt mod isolering og panel (der bliver altså lukkede rum bagved panelet)
* spor på bagside panel, der bliver nok minimal luftrørelse der?
* afhængigt af hvilken facadeskive man vælger, skal man have vinddug eller ej
* paroc har lignende system, det er også interessant. Vil dog minimere tykkelsen og Isover ser ud til at have bedre lambda.
Som andre allerede har påpeget, er vindpap på ydersiden ikke nødvendig, da pladen i sig selv er forsynet med vindpap på bagsiden.
Distanserne er til for at have noget stift at sætte lægterne mod, når du slår sømmene i. Dvs. de skal igennem isoleringen og hvile mod den bagvedliggende væg.
Selv satte jeg distanser, der var lige så tykke som pladerne, efterfulgt af lægter og sømlægter. For at få en fornuftig ventilationsspalte.
På nybyggede huse monterer man vindpappen bagved facadepladen også kaldet vestkystplade. Der er ingen grund til at montere dobbelt lægte, det fungerer fint alligevel, det vigtigste er at panelet ikke ligger imod isoleringen. Luften bevæger sig ikke nævneværdigt der uanset system.
På nybyggda hus monterar man vindpappen bakom fasadskivan även kallad västkustskiva. Finns ingen anledning att montera dubbla spigelægter det fungerer bra alligevel vigtigst er at panelet ikke ligger mod isoleringen. Luften bevæger sig ikke nævneværdigt der uanset system.
I takt med at huse bliver mere velisolerede findes der nok en anledning til at sætte en luftlægt under spigelæggene så luften har "fri" passage i vertikal retning.
Desuden er det en fordel isoleringssynspunkt at eventuelt vindtryk har fri vej ud og ikke ind i isoleringen.
I takt med at huse bliver mere velisolerede, er der nok en grund til at sætte en luftlægt under sømmeskinnerne, så luften har "fri" passage i lodret retning.
Derudover er det en fordel isoleringsmæssigt, at eventuelt vindtryk har fri vej ud og ikke ind i isoleringen.
Kan ikke forestille mig, at det gør nogen forskel. Er vel ingen, der bygger med luftspalte op mod råsponten fx. Nej der tager du fejl.
Kan ikke forestille mig, at det gør nogen forskel. Er vel ingen som bygger med luftspalte op mod råsponten fx. Nej der tager du fejl.
Luftspalten i væggen bygges altid sammen med tagets luftspalte, så luften fra væggen kan komme ud. (hvis man gør det rigtigt)
Det fungerer i gamle huse uden eller med dårlig luftspalte, men det skyldes, at temperaturen holdes oppe af lækkende varme indefra.
Eksempel på en korrekt udført væg Energivæggens opbygning:
1. 22 mm træfacade
2. 28 mm list
3. 50 mm facadeskive/isolering
4. Vinddug
5. 170 mm regel + isolering
6. 0,11 mm plastfolie
7. 45 mm regel + isolering
8. 11 mm OSB-plade
9. 13 mm gips
Kilde: A-hus
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.