Nyfniken Nyfniken sagde:
Hvis jeg går ind på Isovers hjemmeside og klikker på Facadeskive, står der under rubrikken "Luftspalte bag træpanel" følgende:
"Luftning bag træpanel er lige så vigtigt som bag andre facadematerialer ... Ved stående panel ... Her sættes sømmereglen horisontalt, hvilket gør, at ingen luftspalte dannes. Ved at placere en lægte i højderetningen, inden den horisontale sømmeregel sættes, skabes en luftspalte"

Har I virkelig læst monteringvejledningerne, når I har bygget alle de huse?
Her er der jo ingen krydslagte lægter.
http://www.isover.se/sites/isover.s...etsanvisning_isover_fasadskiva_30_2016-12.pdf

• Synes
Kallebo
  • Laddar…
Nej, men er ikke distancen nogen tomme længere end isoleringen er tyk? :thinking:

Det giver jo samme effekt.

Nyfniken Nyfniken sagde:
Nej, men er ikke distancen nogen tommer længere end isoleringen er tyk? :thinking:

Nej!

Hvem tager på sig at ringe til Isover? :rofl:

• Synes
Kallebo og 1 anden
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken sagde:
Nej, men er ikke distancen en tomme længere end isoleringen er tyk? :thinking:

man sætter lægterne også så isoleringen holdes på plads.
distancehylstret har du så isoleringen ikke klemmes, og forhindrer luften i isoleringen

• Synes
RoBo
  • Laddar…
Interessant diskussion!
Giver et ansigt til talemåden at male sig selv op i et hjørne :)

Jeg har tidligere redegjort for min syn og det fordelagtige ved liggende panel.

Men nu er jeg begyndt at tænke. :rolleyes:
Da jeg har en uventileret såkaldt klimavind, er der ingen luftspalte op under tagbrædderne. Og naturligvis har de omhyggelige tømrere bygget væggene supertæt ved forbindelsen mellem ydervæggens Z-panel og tagbrædderne henholdsvis udegipsen, som fungerer som vindbeskyttelse i væggene og tagbrædderne.

Hmmm, må måske tage hul til hullesaven og lave nogle ventilationshuller i yderpanelet lige under taget, så al fugtig luft kan komme ud.
Men man kan se nedefra, hvor utætte samlingerne i Z-panelet er. Måske er det nok?

• Synes
Kallebo og 1 anden
  • Laddar…
H
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Interessant diskussion!
Giver et ansigt til ordsproget at male sig selv op i et hjørne :)

Jeg har tidligere redegjort for min syn og fordelene ved liggende panel.

Men nu er jeg begyndt at fundere. :rolleyes:
Da jeg har en uventileret såkaldt klimavind, er der ingen luftspalte op under brædderne på taget. Og naturligvis har de omhyggelige tømrere bygget væggene supertæt ved forbindelsen mellem ydervæggens Z-panel og brædderne i taget henholdsvis udvendig gips, som fungerer som vindbeskyttelse i væggene og brædderne.

Hmmm, må måske tage op med hulsaven og lave lidt ventilationshuller i yderpanelet lige under taget, så al den fugtige luft kan komme ud.
Men man kan se nedenfra, hvor utætte samlingerne i Z-panelet er. Måske er det nok?
du ved sandsynligvis, hvor jeg står i spørgsmålet, hvis du har fulgt med i tråden.
Jeg ville jo på en eller anden måde have ventileret i overkanten, hvis jeg var dig, det er en så let løsning.

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
Glem ikke insektsnet.

Jeg ville ikke blive superoverrasket, hvis den vertikale spikliist er lost in translation mellem konstruktøren og den tekniske dokumentatør som har skrevet monteringsvejledningen.

De har næppe skrevet afsnittet om, at vertikalt listværk er nødvendigt ved en fejltagelse.

• Synes
hul og 1 anden
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken sagde:
Glem ikke insektsnet.

Jeg ville ikke blive superoverrasket, hvis det vertikale spikelægte er lost in translation mellem konstruktøren og den tekniske dokumentation, der har skrevet monteringsvejledningen.

De har næppe skrevet stykket om, at der kræves vertikal lægte ved en fejltagelse.
hvad har isovers dokumentation at gøre med nyproduktion eller renovering af et hus?

Nyfniken Nyfniken sagde:
Glem ikke insektsnet
Præcis, tak!

Bare at bore en masse Ø30 mm huller ville jo være at give gratis bolig til tusindvis af hvepse.
Bare at flytte ind ligesom :p

Måske lave et lille testhul og stikke fugtmåleren ind og se, hvordan det står til derinde i mørket.

H
SBH sagde:
hvad har isovers dokumentation at gøre med nybyggeri eller renovering af et hus?
Rimeligvis meget når man vælger at bruge et af deres systemer, hvilket denne tråd i høj grad handler om, deraf overskriften "Giver Isovers afstandshylse ventileret hulrum (facadeplade)?"

Det er jo endda dig, der har henvist til deres monteringsdokumentation og foreslået, at leverandøren af sit system ved bedst.

Nyfniken Nyfniken sagde:
Hvem tager på sig at ringe til Isover? :rofl:
Så. Nu har jeg mailet deres support.

Så i øvrigt, at de har fraskrevet sig på en måde: "Der er også stående panel med låsebrædder, hvor bundbrættet er mindst 19 x 150 mm og låsebrættet 22 x 150 mm. Her er lægtebrættet ret bredt, hvilket danner ventilationskanaler bag låsebrættet, se billede nedenfor."

(Hvorfor i alverden skulle man købe panel, hvor der er 3 mm forskel i tykkelse?)

http://www.isover.se/isolera-yttervagg-utifran-med-ett-lager-isolering

H
Nyfniken Nyfniken sagde:
Så. Nu har jag mailat deres support.

Såg for øvrigt at de har fraskrevet sig på en måde: "Der findes også stående panel med løvtræsbrædder hvor bundenbrættet er mindst 19 x 150 mm og låsebrættet 22 x 150 mm. Her er lægtebrættet ret bredt hvilket danner ventilationskanaler bag ved låsebrættet, se billede nedenfor."

(Hvorfor i alverden skulle man købe panel hvor det er 3 mm forskel i tykkelse?)

[link]
jo klart at lidt luft vil passere bag ved låsebrættet.
Men de studier har påvist at dette ikke er tilstrækkeligt uden en fri luftspalte på godt 20mm er optimal.

Der bliver en del vand som skal ventileres væk så det ikke trykker ind i facaden.
Dernæst kan der ske noget som gør at en tagrende bliver overfyldt, storm, en fuge bliver gammel, fastgørelsen fjernes og glemmes at genetablere, osv osv.
Så bliver belastningerne meget store for luftspalten og udskiftningen med tør luft som kan ventilere fugten væk behøver at være stor.

Nyfniken Nyfniken sagde:
Hvorfor i hele verden skulle man købe
Det er skrevet med lidt humor, synes jeg :geek:
"Liggende panel er panelbrædder, der er mindst 22 x 175 mm" skriver de.

Så min 22 x 120 mm Z-panel duer altså ikke?

Så det begynder at løsne lidt nu efter dette enorme antal indlæg dvs #267, 268 at det som for en type person som fx SBH er nærmest selvfølgeligt skal være så svært for visse at kunne acceptere er mærkeligt. Dvs at man med bedste forstand under rette forudsætninger kan bygge med disse plader og distancer uden nogle ekstra ribber i vertikal hvis man ikke behøver dem af andre grunde. Og helt uden problemer eller forhøjede risici..

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.