49,616 læst ·
320 svar
50k læst
320 svar
Giver Isovers distansbøsning luftspalte (facadeplade)?
jeg og SHB tager vores diskussion over PM.GK100 sagde:
Gør dig ikke til hul, forhåbentlig er intet uklart i det indlæg for nogen med dine kapaciteter. At du kører med SBH i en slags ringleg må være hændt, men det ser som jeg ser det utrolig kedeligt for ikke at sige fjollet ud. Jeg skrev tidligere og nu bare for at lidt give et signal om, at det ikke fører fremad, som I holder på.
Det interesserer mig ikke tilstrækkeligt og giver heller ingen merværdier for tråden, at også jeg skulle gå ind i dette snak. Den eneste forskel ville være, at det ret hurtigt ville udkrystallisere sig i en betydeligt mere faktabaseret retning, hvor hver part direkte skulle vise gennem egne svar og grove beregninger, hvad man sigter på. Og der hjælper da ikke nogle labvæggene under forhold, som man ret let kan stille spørgsmål til, om de er relevante i virkelighedens vægge.
I kan vel sende PM mellem hinanden i stedet for alle disse korte indlæg uden større værdi, i hvert fald for mig som læser. Ja, fortsæt gerne, hvis I vil, det er jo intet, der tvinger mig til at læse, men alligevel.
Kom med lidt faktabaserende teorier eller beregninger, hvis du vil, som viser, at kun horisontal lægt er et fuldgyldigt luftspalte.
Det har jeg jo efterspurgt hele tiden, men ingen har formået at præsentere noget, jeg har derimod præsenteret flere forskellige.
Forresten hvorfor skriver du, at jeg kører med SHB.GK100 sagde:
Gør dig ikke til hul, forhåbentlig er intet uklart i det indlæg for nogen med dine kapaciteter. At du kører med SBH i en slags ringleg må være hændt, men det ser som jeg ser det uendeligt kedeligt, for ikke at sige fjollet, ud. Jeg skrev tidligere og nu blot for at give et signal om, at det ikke fører fremad, som I holder på.
Det interesserer mig ikke tilstrækkeligt og giver heller ingen merværdier for tråden, at jeg også skulle gå ind i dette tyggeri. Den eneste forskel ville være, at det ret hurtigt ville krystallisere sig i en betydeligt mere faktabaseret retning, hvor hver part direkte skulle vise gennem egne svar og grove beregninger, hvad man sigter på. Og der hjælper da ikke nogle laboratorievægge under forhold, som man ret let kan stille spørgsmål ved om de er relevante i virkelighedens vægge.
I kan vel sende PM til hinanden i stedet for alle disse korte indlæg uden større værdi, i det mindste for mig som læser. Ja fortsæt gerne, hvis I vil, det er jo intet, der tvinger mig til at læse, men alligevel.
han er uddannet civilingeniør og har flere år end mig i branchen, så han burde vel kunne sin sag, ikke?
Hvis jeg går ind på Isovers hjemmeside og klikker på Fasadskiva, står der under overskriften "Luftspalte bag træpanel" følgende:
"Luftning bag træpanel er lige så vigtig som bag andre facade materialer ... Ved stående panel ... Her sættes sømpålægget horisontalt hvilket gør, at der ikke dannes en luftspalte. Ved at placere en lægte i lodret før den horisontale sømpålægning sættes, skabes der en luftspalte."
Har I virkelig læst monteringsvejledningerne, når I har bygget alle de husene?
"Luftning bag træpanel er lige så vigtig som bag andre facade materialer ... Ved stående panel ... Her sættes sømpålægget horisontalt hvilket gør, at der ikke dannes en luftspalte. Ved at placere en lægte i lodret før den horisontale sømpålægning sættes, skabes der en luftspalte."
Har I virkelig læst monteringsvejledningerne, når I har bygget alle de husene?
De støtter mine påstande ret tydeligt, synes jeg.Nyfniken sagde:
Hvis jeg går ind på Isovers hjemmeside og klikker på Fasadskiva, står der under overskriften "Luften bag træpanel" følgende:
"Udluftning bag træpanel er lige så vigtig som bag andre facade materialer ... Ved stående panel ... Her sættes sømbeslaget horisontalt, hvilket gør, at der ikke dannes luftspalte. Ved at placere en lægte i højden, inden den horisontale sømbeslag sættes, skabes der en luftspalte"
Har I virkelig læst monteringsvejledningerne, når I har bygget alle de der huse?
og viser, at den montage, som nogle i tråden har lavet, er helt forkert.
Men dette er almen viden og alligevel bygget ret mange ejendomme og aldrig oplevet, at man dropper luftspalten.Nyfniken sagde:
Hvis jeg går ind på Isovers hjemmeside og klikker på Fasadskiva, står der under overskriften "Luftspalte bag træpanel" følgende:
"Luftning bag træpanel er lige så vigtig som bag andre facadematerialer ... Ved stående panel ... Her sættes sømreglen horisontalt, hvilket gør, at ingen luftspalte dannes. Ved at placere en lægte i højderetning inden den horisontale sømregel sættes, skabes en luftspalte."
Har I virkelig læst monteringsanvisningerne, når I har bygget alle de der huse?
Bortset fra når man byggede enstegstætede facader for et antal år siden.
De folk i tråden, der bygger på denne måde med kun en horisontal lægte, bygger i princippet en enstegstætet konstruktion. Vi ved alle om de problemer, der kan opstå.
Du mener K-ritnigar?Nyfniken sagde:
Hvis jeg går ind på Isovers hjemmeside og klikker på Fasadskiva, står der under rubrikken "Luftspalte bag træpanel" følgende:
"Luftning bag træpanel er lige så vigtig som bag andre facade materialer ... Ved stående panel ... Her sættes sømmereglen horisontalt, hvilket gør, at ingen luftspalte dannes. Ved at placere en lægte i højdedretning inden den horisontale sømmeregel sættes, skabes der en luftspalte"
Har I virkelig læst montagevejledningerne, når I har bygget alle de huse?
Jeg har ikke bygget en skid. Men jeg synes, at emnet er interessant.GK100 sagde:
Både du og hul har på en eller anden måde alvorligt mislykkedes i flere væsentlige trin i jeres konstruktioner om det, der er blevet trådens absurde skrivecirkus, nemlig om vertikal lægter er så vigtig/nødvendig viser sig afgørende. Flere af de spørgsmål, som nogle har bragt ind, fx hvad betyder tallene fra studierne og ved hvilke niveauer bør vi se det som problematisk? Hvilken andel af dækkende overflade skal frigøres af sprækker pga bund-/låsebrædder for at ventilation vertikalt bliver tilstrækkelig? Hvorfor ses netop den vertikale komponent så vigtig sker ikke forskellige transport af vand ud over frit lige så godt i alle retninger?
"Hvorfor ses netop den vertikale komponent så vigtig sker ikke forskellige transport af vand ud over frit lige så godt i alle retninger?" - Jeg ved ikke, om det var et spørgsmål rettet til mig, men i enden af disse horisontale rum sidder jo knudbrædderne/tilsvarende. Den luft er jo lukket inde og kommer ingen vegne.
Det er præcis det, jeg prøver at sige, at luften bliver indelukket, og der skabes ingen fri luftstrøm.Nyfniken sagde:
Jeg har ikke bygget en dyt. Men jeg synes, at emnet er interessant.
"Hvorfor ses netop den vertikale komponent så vigtig, sker der ikke forskellige transporter af vand bortset fra frit lige så godt i alle retninger?" - Jeg ved ikke, om det var et spørgsmål rettet til mig, men i enden af disse horisontale rum sidder jo knudebrætterne/tilsvarende. Den luft er jo indelukket og kommer ingen vegne.
For at ventilere fugtig luft ud kræves ny tør luft. Uden en høj luftomsætning bliver det umuligt
Nej, er det tegnet med vilje, så er det ikke tegnet forkert. Men alle begår jo fejl, også dem bag skrivebordet.SBH sagde:
Mærkeligere ting er jo sket end at en konstruktør har glemt at tegne lidt lægter ind på en tegning. Hvis man så får en tegning i hånden hvor der mangler sådan noget, hvor man selv mener det burde være med, så er det klogt at kontrollere med den som har lavet tegningen om det virkelig skal være sådan.
Eller så lader man som om det regner og bygger præcis efter tegningen og skyder skylden på en anden når det så viser sig at det er blevet forkert (men som det var tegnet).
Havde vi bygget blindt efter tegningen, så havde der været en hel del fejl, konstruktører er mennesker, de laver fejl hele tiden.Nyfniken sagde:
Nej, er det tegnet med vilje, så er det ikke fejltaget. Men alle begår jo fejl, også dem bag skrivebordet.
Mærkeligere ting er jo sket end at en konstruktør har glemt at tegne lidt lægt ind på en tegning. Får man så en tegning i hånden, hvor der mangler sådan noget, hvor man selv synes, det burde være med, så gør man klogt i at kontrollere med den, der har lavet tegningen, om det virkelig skal være sådan.
Eller så lader man som ingenting og bygger præcist efter tegningen og skyder skylden på en anden, når det så viser sig, at det er blevet forkert (men som det var tegnet).
Desuden skal man vide, at dem, der tegner k-tegninger, ofte er nyuddannede konstruktører, og så begynder man bare med at tegne CAD.
Nemt da at overse noget eller ikke se en fejl, hvis de bliver begået.
Hvis de nævner det i deres beskrivelse, så skal det jo selvfølgelig være sådan.
Desuden er det jo ganske logisk, at der behøves et luftspalte.
Men nu siger Isover jo, at der kræves hældning med horisontal og vertikal lægte ved træpanel for at skabe en luftspalte.SBH sagde:
Du sagde tidligere, at du fulgte Isover, fordi de er leverandør og burde vide det.
Gælder det ikke stadig?