S
H hul sagde:
Rimeligvis veldig meget når man vælger at bruge et af deres systemer hvilket denne tråd til stor del handler om, deraf rubrikken "Giver Isovers distanshylsa luftspalte (facadeplade)?"

Det er jo endda dig som har henvist til deres montage­dokumentation og foreslået at leverandøren af sit system ved bedst
okay så isover er altid inddraget ved hver k-tegning som laves. godt at vide

H
GK100 GK100 sagde:
Så det begynder at løsne lidt nu efter dette enorme antal indlæg dvs #267, 268 at det, som for en type person som fx SBH er nærmest selvfølgeligt, skal være så svært for visse at kunne acceptere, er mærkeligt. Dvs at man med bedste forstand under rette forudsætninger kan bygge med disse plader og afstande uden nogle ekstra ribber i vertikal, hvis man ikke behøver dem af andre grunde. Og helt uden problemer eller forhøjede risici..

nej, så som du tænker, kan man ikke gøre.
De er en risikokonstruktion, som KAN føre til skader, og hvis man ved om det, skal man bestræbe sig på ikke at bygge sådan, når der findes løsninger på problemet.

Plade på jord med isolering oven pladen er også en risikokonstruktion, som man stoppede med, fordi visse huse blev fugtskadede, men langt fra alle.
Ifølge jeres resonemang skulle man fortsætte med dette, fordi det nogle gange fungerede, trods at man vidste, at det var en risikokonstruktion.

Nu ved vi bedre og bygger ikke plade på jord på den måde længere og det samme gør man med totrinsforseglede facader.
En træbeklædning med kun horisontale lægter er ikke totrinsforseglet, så enkelt er det.

H
SBH sagde:
okay så isover er altid tilsluttet ved hver k-tegning der laves. godt at vide
Forstår ikke hvad du taler om, du må uddybe tak.

S
H hul sagde:
Forstår ikke hvad du taler om, du må godt uddybe tak.
godt at du informerer om det

Nyfniken Nyfniken sagde:
Så. Nu har jag mailat deres support.
2 arbejdsdage, intet svar.

Nogen der vil satse penge?

• Synes
Prosit og 2 andre
  • Laddar…
Jeg har siden nogle dage fået svar. Svaret er desuden fra, hvad det ser ud til, en seniorudvikler. Jeg har dog brug for adgang til en computer for at klippe dialogen sammen. Giv mig nogle dage, indtil jeg er tilbage på hjemmebane.

Budgivningen er åben!

Hvad gælder budgivningen?

Hvorvidt vertikale luftspalter er nødvendige. Ifølge Isover.

Ok så får du intet bud, tænkte det rørede SBH og hul. :)

Jeg tror de gav et snoet politikersvar, der giver mere forvirring end klarhed.

Spændende ;) Tror at det ikke behøves vertikale luftspalter.

Nyfniken Nyfniken sagde:
Så. Nu har jeg mailet deres support.
Endelig!

Sådan så min spørgsmålsformulering ud:

"Jeg læser information om jeres facadeskive på nettet hvor man kan læse følgende:
http://www.isover.se/isolera-yttervagg-utifran-med-ett-lager-isolering

"Luftspalt bag træpanel

Luftning bag træpanel er lige så vigtig som bag andre facadematerialer. Først og fremmest bør du være omhyggelig med at vælge et træ af god kvalitet. Endetræet på panelet skal skærnes skråt med fald udad for at vandet skal løbe lettere af. Samlingerne bør være forskudte samt jævnt fordelt over overfladen. En passende dimension på sømlejlten er 28 x 70 mm. Da dannes en luftspalt som bidrager til at indtrængende vand tørrer ud.

Der findes forskellige panelløsninger. Ved stående panel med dæklejlte bruges en bundbræt som er mindst 22 x 175 mm og en dæklejlte som er mindst 19 x 38 mm. Her sættes sømreglen horisontalt hvilket gør at ingen luftspalt dannes. Ved at placere en lejlte i højden inden den horisontale sømregel sættes skabes en luftspalt."

Men i monteringsanvisningen er der ikke nogen vertikal lejlte med. Hvad gælder? Behøves der vertikale luftspalter bag panelet?"

-----

Efter nogle dage får jeg følgende (lidt goddag mand økseskaft synes jeg):

"Beklager at din mail har ligget ubesvaret under vores ferie.

I arbejdsanvisning viser vi kun eksemplet med dækpanel på horisontal lejlte.

Hvis du har brug for horisontal lejlte f.eks. i forbindelse med liggende panel går det på samme måde med hylstre som modhold."

-----

Så præciserede jeg mit spørgsmål:

"Jeg er ikke sikker på at jeg forstår svaret. I teksten på hjemmesiden står der at det ikke er nok med horisontal sømlejlte (ved stående panel).

Hvordan garanterer man ventilering af panelet med kun horisontale spaltere?"

-----

Og fik så følgende svar:

"Der bliver en svag ventilation i de vertikale sprækker mellem brædderne i første lag panel."

-----

Hilsner og signaturer er klippet væk, ellers autentisk.

Jeg må indrømme, at Isovers svar går helt på tværs af min egen overbevisning, og som den gnavne gamle mand jeg er, vil jeg stædigt hævde, at de tager fejl.

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
H
Nyfniken Nyfniken sagde:
Jeg må erkende, at Isovers svar går helt på tværs af min egen overbevisning, og som den gnavne mand jeg er, vil jeg stædigt hævde, at de tager fejl.
Men de virker da som om Isover er ganske tydelige med at der skal være lodret og vandret lægte for at skabe et fuldtud tilfredsstillende luftspalte

H hul sagde:
Men de virker vel som Isover er ganske tydelige med at der skal være vertikal og horisontal lægte for at skabe en fuldgod luftspalte
Det er din tolkning. :D

• Synes
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.