49,626 læst ·
320 svar
50k læst
320 svar
Giver Isovers distansbøsning luftspalte (facadeplade)?
jeg har skrevet både og, det spiller ingen rolle alle ved hvad jeg har ment.SBH sagde:
Bare fordi du indser at du tager fejl så forsøger du at gribe efter halmstrå nu.
svar på spørgsmålet nu da.
Behøves vertikal samt horisontal lægte ved montering af stående panel?
Horisontale lægter har fungeret i hundredvis af år.H hul sagde:
Jeg spurgte ikke, om det tidligere har fungeret eller ej.SBH sagde:
Jeg omformulerer spørgsmålet i stedet.
Hvis du renoverede din facade derhjemme og valgte stående panel, ville du så have valgt kun horisontale lægter eller både vertikale og horisontale lægter ud fra alt, hvad du ved nu?
Ved du, hvor mange huse i Sverige lige nu der bygges uden nogen krydslagte "lækt"? Du kan tælle dem på en hånd.H hul sagde:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Ak, vores forrige hus blev bygget i 1969 i Göteborg af storkoncernen SIAB.
Stående Z-panel direkte mod vindpappen, og derindenfor fandtes 95 mm mineraluld samt gips.
Vi købte huset i 1998. Efter et par år voksede der store svampe, som birkeskosvampe på gamle rådne stubbe, på sydvæggen.
Husene lå tæt (2 meter imellem) og der kom ikke meget sol, der varmede der.
Tømrerne måtte tage alt ned helt ind til gipsen, hele væggen var gennemrådden!
Så pas på jeres luftspalter, og sæt ikke Z-panel stående!
Utætte vægpaneler findes nok ikke
Stående Z-panel direkte mod vindpappen, og derindenfor fandtes 95 mm mineraluld samt gips.
Vi købte huset i 1998. Efter et par år voksede der store svampe, som birkeskosvampe på gamle rådne stubbe, på sydvæggen.
Husene lå tæt (2 meter imellem) og der kom ikke meget sol, der varmede der.
Tømrerne måtte tage alt ned helt ind til gipsen, hele væggen var gennemrådden!
Så pas på jeres luftspalter, og sæt ikke Z-panel stående!
Utætte vægpaneler findes nok ikke
Både du og hul har på en eller anden måde alvorligt fejlet i flere væsentlige trin i jeres byggerier, hvis det, der er blevet trådens absurde skrivecirkus, dvs. om vertikal lægte er så vigtig/nødvendig, viser sig at være afgørende. Flere af de spørgsmål, som nogle har bragt ind, f.eks. hvad betyder tallene fra undersøgelserne, og på hvilke niveauer bør vi se det som problematisk? Hvilken andel af den dækkende overflade skal frigøres af sprækker på grund af bund/afdækningsbrædder, for at ventilationen vertikalt bliver tilstrækkelig? Hvorfor ses netop den vertikale komponent som så vigtig, sker der ikke forskellige transporter af vand, bortset fra frit, i alle retninger?Nyfniken sagde:
For sagens skyld vil jeg bare påpege, at jeg er helt enig i huls tilgang.
Anekdoter af typen "på mit hus var der ingen problemer" tilføjer intet. Jeg skal ikke bo i dit hus, jeg skal bo i mit. Det er som at sige, at det er unødvendigt med sikkerhedssele, fordi jeg aldrig har kollideret.
Det, jeg vil have svar på, er, om hul (og jeg) har overset noget. Kan den stående lægte tilføje et problem, som vi ikke har tænkt på?
Hvorfor skrive let nedsættende "anekdoter", når det, som jeg opfatter det f.eks. SBH, som har god/stor erfaring på bredden men måske lidt svært ved at udtrykke sig i tekst? Sandsynligvis ville dette have godt af lidt rigtigt og solidt modspil fra en kategori skribenter, der hverken falder for rapporter eller anekdoter, men som går fuldt ud i dybden i spørgsmålet, når det går sandkassemæssigt over gevind.
Problemet er interessant, og for mit vedkommende tror jeg ikke, man nemt kan afvise hinanden som i tråden. Den burde i øvrigt ryddes betydeligt op eller måske slettes, hvis det ikke kommer på ret køl – meget trist læsning, som fylder de seneste indlæg hele tiden og helt unødvendigt.
Må spørge dig om en anden ting såSBH sagde:
Du må have monteret stenfacadeplader eller lignende facadeplader.
Disse monteres ofte ved at man "hænger" dem på en liggende lægte (stålprofil)
hvorfor er denne profil altid perforeret og kraftigt perforeret?
mellem stenpladerne er der jo ofte over 5mm mellemrum så meget mere frie luftvægge end for træpanel.
Hvorfor gør man på denne måde?
Forstod ikke meget i det indlæg men vil forsøge at svare på det lille der var forståeligt, det øvrige må du formulere om så vi kan prøve at svare.GK100 sagde:
Både du og hul har på en eller anden måde groft fejlet i flere væsentlige trin i jeres opbygninger om det som er blevet trådens absurde skrivescene, dvs. om lodret lægte er så vigtig/nødvendig viser sig at være afgørende. Flere af de spørgsmål, som nogle har indført, fx hvad betyder tallene fra studierne, og på hvilke niveauer bør vi se det som problematisk? Hvilken andel af dækkende overflade skal frigøres af spalter på grund af bund-/lågbrædder for at lodret ventilation bliver tilstrækkelig? Hvorfor ses netop den lodrette komponent som så vigtig - sker ikke forskellige transporter af vand udover frit lige så godt i alle retninger?
Hvorfor skrive let nedsættende "anekdoter" når det som jeg opfatter det fx SBH, som har god/stor erfaring på bredden men måske lidt svært at udtrykke sig i tekst? Sandsynligvis ville dette have godt af lidt rigtig og solid modstand af en kategori skribenter, der ikke falder i farvandet hverken af rapporter eller anekdoter uden som går fuldt ud i dybden i spørgsmålet når det går ind i sandkassen og løber løbsk.
Problemet er interessant og for mit vedkommende tror jeg ikke man enkelt kan afvise hinanden som i tråden. Den burde i øvrigt gallres godt eller måske slettes hvis ikke det kommer på rette køl - meget trist læsning som fylder seneste indlæg hele tiden og helt unødvendigt.
har vi sagt at fugt ikke transporteres i alle retninger?
Den lodrette lægte bruges jo til at skabe mulighed for fugten at bevæge sig i alle retninger og ikke blive indespærret.
hvordan mener du at man har fejlet hvis man behøver en bred luftspalte?
To-trins tætnede huse findes af en grund og der er bred luftspalte en utrolig vigtig del af to-trins tætnede facader. Uden den så forsvinder hele funktionen jo.
Jeg håber på admin rydder hul og mine indlæg. De ser ikke ud til at være på tæerne.GK100 sagde:
Både du og hul har på en eller anden måde groft fejlet i flere væsentlige skridt i jeres byggerier om det, som er blevet trådens absurde skrivecirkus, dvs. om vertikale lægter er så vigtige/nødvendige, viser sig afgørende. Flere af de spørgsmål, som nogle har indført, fx hvad betyder tallene fra undersøgelserne, og på hvilke niveauer bør vi betragte det som problematisk? Hvilken andel af dækkende overflade skal frigøres af sprækker pga. bund-/låsebrædder for at ventilationen vertikalt bliver tilstrækkelig? Hvorfor ses lige den vertikale komponent som så vigtig, sker der ikke forskellige transporter af vand undtagen frit lige så godt i alle retninger?
Hvorfor skrive let nedladende "anekdoter", når det, som jeg opfatter det, fx SBH, som har god/stor erfaring på bredden, men måske lidt svært ved at udtrykke sig i tekst? Sandsynligvis ville dette have godt af lidt rigtig og solid modstand fra en kategori skribenter, som ikke falder på halen hverken over rapporter eller anekdoter, men som går fuldt ud i dybden i spørgsmålet, når det går i børnehøjde.
Problemet er interessant, og for mit eget vedkommende tror jeg ikke, man nemt kan afskrive hinanden som i tråden. Den burde i øvrigt renses ordentligt eller måske slettes, hvis ikke den kommer på rette køl, meget trist læsning, som fylder de seneste indlæg hele tiden og helt unødvendigt.