49,625 læst ·
320 svar
50k læst
320 svar
Giver Isovers distansbøsning luftspalte (facadeplade)?
Urimeligt spørgsmål, hvordan skal jeg kunne vide, hvor meget fugt din facade slipper igennem? Din konstruktion kan være et rigtigt fuskarbejde, og der kræves selvfølgelig en større luftomsætning.R roli sagde:Forskningen giver jo tal på, hvor "god" luftomsætningen er med forskellige udførelser. Men den giver ingen værdi på, hvad der er nødvendigt for at undgå problemer? Den ene løsning er ca. 3 gange bedre, når det drejer sig om luftomsætningen, men det siger jo ikke alt, bedre er én ting, men hvad er nødvendigt? Kan det være sådan, at alle varianterne fungerer, bare forskelligt godt? Der behøves måske kun 10, 50 eller endnu mere eller mindre luftomsætninger for, at det skal fungere. Det er jo det nødvendige, der er interessant, og derefter at alt. 1 er bedre end de to andre alternativer, er jo interessant at vide, men det er ikke den vigtigste faktor i det hele, for den er ikke beskrevet......
Ventilerer du ikke fugten væk, får du en et-trins forseglet konstruktion, og det er vi nok enige om, at du ikke vil have.
Det handler jo meget om, hvor meget fugt der kommer ind. Der bliver diskuteret meget, om det er nødvendigt eller endda skadeligt at ventilere loftsrum.
Fugt, der tilføres, skal ud, det er alle enige om. Jeg hævder, at taget er tættere end ydervæggene, og at det er der, ventilation er nødvendig.
Problemet på taget er, at der kan komme fugt fra indemiljøet, så løsninger helt uden ventilation tror jeg heller ikke på.
Fugt, der tilføres, skal ud, det er alle enige om. Jeg hævder, at taget er tættere end ydervæggene, og at det er der, ventilation er nødvendig.
Problemet på taget er, at der kan komme fugt fra indemiljøet, så løsninger helt uden ventilation tror jeg heller ikke på.
For sagens skyld vil jeg bare påpege, at jeg er helt med på huls spor.
Anekdoter af typen "i mit hus var det intet problem" tilfører intet. Jeg skal ikke bo i dit hus, jeg skal bo i mit. Det er som at sige, at det er unødvendigt med sikkerhedssele, for jeg har aldrig været i en ulykke.
Det jeg vil have svar på er om hul (og jeg) har misset noget. Kan den stående lægte tilføre et problem, som vi ikke har tænkt på?
Anekdoter af typen "i mit hus var det intet problem" tilfører intet. Jeg skal ikke bo i dit hus, jeg skal bo i mit. Det er som at sige, at det er unødvendigt med sikkerhedssele, for jeg har aldrig været i en ulykke.
Det jeg vil have svar på er om hul (og jeg) har misset noget. Kan den stående lægte tilføre et problem, som vi ikke har tænkt på?
Jeg har sikkert misset en eller anden aspekt, og det ville være interessant at vide så fald, men argumenterne, der er kommet op indtil nu, køber jeg simpelthen ikke.Nyfniken sagde:
For sagens skyld vil jeg bare påpege, at jeg er helt med på huls spor.
Anekdoter af typen "på mit hus var det ingen problemer" tilføjer intet. Jeg skal ikke bo i dit hus, jeg skal bo i mit. Det er som at sige, at det er unødvendigt med sikkerhedssele, for jeg har aldrig været i en ulykke.
Det jeg vil have svar på, er om hul (og jeg) har misset noget. Kan den stående lægte tilføje et problem, som vi ikke har tænkt på?
Gå ikke under 20mm tykkelse på lægterneK Kallebo sagde:Jeg har faktisk læst netop den tekst tidligere og overvejede et stykke tid at bruge 20-22mm stående lægte. Men fandt 12 på brædde-gården som passede perfekt.
Jeg har en åbning for ydervæggene i overkanten og tager luft ind til skunkvæggene fra gavlventiler. På gavlene har jeg lige nu en ca. 10 mm spalte øverst, altså langs gavludspændet 38°. Men er lidt usikker på, om der ikke kan komme regnvand ind, når det blæser... kan jo let lukke spalten med en liste.
Fornuftigt?
jeg skrev forkert i mit indlægK Kallebo sagde:
men du brugte vel 12mm vertikal lægte, 28mm horisontal lægte og derefter stående panel på det?
Altså ikke som SHB anbefaler og sagde jeg eller forstod jeg dig forkert?