S
H hul sagde:
absolut det kan jeg gøre. men det interessante er jo om du og jeg har samme opfattelse af hvordan de fungerer?

kan du ikke bare svare, hvis du nu ved det
jeg svarer. så kommer du til at spørge, hvilken side har du læst det så på.
var det din base Getängsvägen 22 borås eller Johan på Gårdas gata 5 göteborg?

H
SBH sagde:
jeg svarer. så vil du spørge, hvilken side har du læst det på så.
var din base Getängsvägen 22 borås eller Johan på Gårdas gata 5 göteborg?
Jeg arbejder ikke hos Skanska og har faktisk aldrig gjort.

Nej, det vil jeg ikke sige, det kan jeg love nu.
men det kan jo være godt, at vi klargør, så vi begge har den samme definition på totrinsventileret facade.
eftersom det er hele grundlaget, som diskussionen bygger på.

Tråden har sporet ud, rolig nu ellers må jeg bede admin om at fjerne det her.

OnT:
Virker det til at være en god løsning fra de flestes perspektiv at have 12 mm vertikale lægter (f.eks. 12x50) mod facadeskiven (altså mod afstandsbøsningerne) og så horisontale sømmelægter 28 mm udenpå det for at få en tilstrækkelig luftspalte til at undgå risikokonstruktion? (Altså 40 mm luftspalte bortset fra hvor sømmelægterne er.)

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
H
P Prosit sagde:
Tråden har spårat ur, tag det roligt ellers må jeg bede admin fjerne dette.

OnT:
Ser det ud til at være en god løsning fra de flestes perspektiv at have 12 mm vertikale lægter (f.eks. 12x50) mod facadepladen (altså mod afstandsbøsningerne) og derefter horisontale sømmelægter 28 mm udenpå det for at få en tilstrækkelig luftspalte for at undgå risikokonstruktion? (Altså 40 mm luftspalte undtagen hvor sømmelægterne er.)
ja, det lyder som en fuldgod løsning.
Det er det, jeg prøver at få frem og også underbygget med diverse studier, der har påvist dette

Hehe, dette er jo humor! Jeg hælder lidt mere benzin på bålet og skriver det samme som smurfen72 skrev for 100 indlæg siden. Mine bundbrædder ligger klods op mod vindpappen. Så var det bygget før jeg bræddebeklædte om. Da jeg rev den gamle facade væk, som var 20 år gammel, så alle bundbrædder rigtig fine ud trods ingen ventilationsspalte. Så jeg byggede på samme måde igen. Nu hvor jeg skulle afmontere 11 dækselbrædder og 11 bundbrædder, fordi vi lige har installeret en ny altandør, så var disse brædder stadig nye i udseendet efter 2 år. Så jeg tror, du roligt kan sove godt uanset hvordan du vælger at bygge.
Hold dog lidt øje med facaden nu og da. Det er ikke sådan, at du pludselig en dag har 90 procent rådskader, det sker jo gradvis.
Held og lykke

S
P Prosit sagde:
Tråden har spårat ur, lugna ner jer annars får jeg be admin ta bort det her.

OnT:
Virker det til at være en god løsning fra de flestes perspektiv at have 12 mm vertikale lægter (f.eks. 12x50) mod facadeskiven (altså mod afstandshylstrene) og derefter horisontale sømmelægter 28 mm udenpå det for at få en tilstrækkelig luftspalte for at undgå risikokonstruktion? (Altså 40 mm luftspalte bortset fra hvor sømmelægterne er.)
det har jeg fuld tillid til at admin rydder op.

H
T tobbbias sagde:
Hehe, dette er jo humor! Jeg hælder lidt mere benzin på bålet og skriver det samme som smurfen72 skrev for 100 indlæg siden. Mine bundbrædder ligger klods an mod vindpappen. Sådan var det bygget, før jeg bræddebeklædte om. Da jeg rev den gamle facade ned, som var 20 år gammel, så alle bundbrædderne rigtig flotte ud trods manglende luftspalte. Så jeg byggede på samme måde igen. Nu hvor jeg måtte montere 11 låger og 11 bunde ned, eftersom vi netop installerede ny altandør, så var disse brædder stadig nye i udseendet efter 2 år. Så jeg tror, at du kan sove roligt, uanset hvordan du vælger at bygge.
Hold dog lidt øje med facaden nu og da. Det er jo ikke sådan, at du pludselig en dag har 90 procent rådskader, uden det sker gradvist.
Held og lykke
absolut, jeg har jo sagt, at det sikkert fungerer i mange tilfælde.
Men man har forsket på emnet og fundet ud af, at der er en risiko i konstruktionen.

eftersom man nu ved det, og det er en så billig foranstaltning, ville i hvert fald jeg bygge med horisontal og vertikallægter for at være på den sikre side.

S
T tobbbias sagde:
Hehe, dette er jo humor! Jeg hælder lidt mere benzin på bålet og skriver det samme som smurfen72 skrev for 100 indlæg siden. Mine bundbrædder ligger klods op ad vindtæt pap. Sådan var det bygget før jeg bræddebeklædte om. Da jeg rev den gamle facade af, som var 20 år gammel, så alle bundbrædderne rigtig fine ud trods manglende luftspalte. Så jeg byggede det samme igen. Nu hvor jeg måtte afmontere 11 brædde over og 11 bund, da vi netop har installeret ny altandør, så var disse brædder stadig nye i udseendet efter 2 år. Så jeg tror, at du nok kan sove godt, uanset hvordan du vælger at bygge.
Hold dog lidt øje med facaden fra tid til anden. Det er jo ikke sådan, at du pludselig en dag har 90 procent rådskader, det sker jo gradvis.
Held og lykke
jeg synes det bare er sjovt. sjovt med personer som er fastlåst i en tankegang

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
S
H hul sagde:
absolut, jeg har jo sagt at de sikkert fungerer i mange tilfælde.
men man har forsket på emnet og fundet ud af at der findes en risiko i konstruktionen.

eftersom man nu ved det og det er en såpass billig foranstaltning så ville jeg ihvertfald bygge med horisontal og vertikallægter for at være på den sikre side
Spiklægter giver tommel op. Glem strø og bærlægter på en facade

H
Her kommer en enkel og god tekst om emnet for jer, der er interesserede.
For dem der ønsker at stræbe efter at bygge så fugtsikkert ifølge dagens forskning, jer andre behøver ikke at følge efter eller læse videre.

"Veldesignet luftspalte med vertikal stående lægter

En grundlæggende forudsætning for at undgå fugt og skimmelsvampe-relaterede skader i en trækonstruktion væg er at have en veldesignet, drænet samt kapillarbrydende og trykudlignende luftspalte bag facadelaget. I Norge, som i øvrigt generelt er mere udsat for slagregn sammenlignet med Sverige, er dette i dag et krav.

En veldesignet, drænet, kapillarbrydende og trykudlignende luftspalte skal have mindst et lag af vertikalt stående lægter, som skaber en mindst 20 mm bred luftspalte, hvor vand frit kan løbe nedad og derefter ledes ud af konstruktionen. Vand som løber ud af luftspalten skal ledes ud og væk fra fundamentet ved hjælp af en fodplade eller tilsvarende. Det er også af største vigtighed, at luftspalten er veldesignet. Den høje ventilation er nødvendig for at tørre den fugt, som trængt ind i luftspalten og eventuelt lækker længere ind i væggen. En veldesignet luftspalte opnås ved at den mindst 20 mm brede luftspalte, som er skabt med vertikalt stående lægter, også er åben i overkanten. Ved åbningen i toppen er det vigtigt at sikre, at den fugt, der ventileres ud gennem spalten, ikke får mulighed for at blive transporteret ind på det kolde loft eller andre dele af tagkonstruktionen. Bortset fra eventuelle musebeskyttelser eller andre net til at beskytte mod skadedyr skal spalten således være helt åben i både over- og underkant.

Kun horisontalt liggende lægter, eller den luftspalte som horisontalt liggende lægter i kombination med beklædning eller dækbeklædning skaber, vurderes ikke at skabe tilstrækkelige forudsætninger for en fuldt ud god ventilation og for at vand frit skal kunne løbe nedad og ledes ud af konstruktionen. Studier udført viser, at en liggende stående lægte med store huller vel perforeret kan skabe en veldesignet luftspalte."

Senest redigeret:
K
Jeg har faktisk læst netop den tekst tidligere og overvejede et stykke tid at bruge 20-22 mm stående lægter. Men fandt 12 på brændestablen, som passede perfekt.

Jeg har en åbning for ydervæggene i overkanten og får luft ind til skunkene fra gavlventilerne. På gavlene har jeg lige nu en ca. 10 mm spalte øverst, altså langs gavludspringet 38°. Men jeg er lidt usikker på, om der ikke kan komme regnvand ind der, når det blæser... kan jo nemt lukke spalten med en liste.

Fornuftigt?

K
Det forfærdelige er, at teksten også siger, at vand fra slagregn trænger ind bag facadepladerne... det har jeg ikke lagt lige så meget vægt på

H
K Kallebo sagde:
Jeg har faktisk læst netop den tekst tidligere og overvejede en overgang at bruge 20-22mm stående lægter. Men fandt 12 i bræddegården, der passede perfekt.

Jeg har en åbning for ydervæggene i overkanten og tager luft ind til skunkene fra gavlventiler. På gavlene har jeg lige nu en ca. 10 mm spalte øverst, altså langs gavludspinget 38°. Men er lidt usikker på, om der ikke kan komme regnvand ind der, når det blæser... kan jo nemt lukke spalten med en liste.

Fornuftigt?
lyder absolut fornuftigt.
jeg tror ikke, det vigtige er, at de horisontale lægter er 22mm eller lignende, men at man overhovedet bruger en horisontal lægte.
Så skaber du et frit luftflow og stor luftudskiftning, der kan ventilere fugt væk, så det ikke presser sig ind i vægkonstruktionen.

Ja, slagregn skaber et enormt vandtryk over facaden. Har læst en undersøgelse om 2-trins tætnede facader, hvor de omtaler dette, og du havde stormen Gudrun som eksempel.
Jeg mindes, at de sammenlignede slagregnet fra Gudrun med en 20mm vandstand over hele facaden. (vil forsøge at finde undersøgelsen, så jeg kan kontrollere mine tal)

H
Fandt artiklen:

Stormen Gudrun skabte et vindtryk på 500 Pa over facaden, og ved regn kan det sidestilles med en vandpille på 50mm over hele facaden, så forstår man, hvilke kræfter en facade udsættes for, og hvorfor man har brug for en bred luftspalte.

så vigtigt at skabe et tørt trykudlignende lag

H hul sagde:
?....Den gennemsnitlige luftomsætning i eksperimentvæggens slidser i perioden oktober til februar kunne estimeres til:
      •  230-310 oms/h ved udførelse med vertikale lægter

•  75-100 oms/h ved udførelse med horisontale lægter Lindab

•  95-130 oms/h ved udførelse med horisontale lægter Europrofil
Forskningen giver jo tal på, hvor "god" luftomsætningen er ved forskellige udførelser. Men den giver ikke en værdi på, hvad der er nødvendigt for ikke at få problemer? Den ene løsning er ca. 3 gange bedre, når det gælder luftomsætningen, men det siger jo ikke alt, bedre er én ting, men hvad er nødvendigt? Kan det være sådan, at alle varianterne fungerer, men bare forskelligt godt?? Måske er det kun nødvendigt med 10, 50 eller endnu mere eller mindre luftomsætninger for at det skal fungere.
Det er jo, hvad der er nødvendigt, der er det interessante, derefter at alt. 1 er bedre end de to andre alternativer er jo interessant at få at vide, men det er ikke den vigtigste faktor i det hele, for den er ikke redegjort for......

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.