J justusandersson sagde:
Nej, originaltegninger er bedst. Plade på jord kan betyde forskellige ting. Man skal forstå funderingsmetoden for at kunne udtale sig med nogen sikkerhed.
Skal have kopier af deres tegninger et sted... Ved, hvor de lå for 2 år siden, men det hjælper mig ikke så meget nu, eftersom de har skiftet plads siden da :sweat:

Må på skattejagt i morgen!

Byggetegning af hus i profil med etager, trapper og tagstruktur. Viser vægge, gulve og højdeangivelser i sort-hvid.

Gik på skattejagten og fandt denne.
Dette er tegningerne, der blev sendt ind til kommunen. De er dog ikke helt korrekte med virkeligheden, da bjælken, der ses på nederste plan i loftet, ikke findes IRL, ligeså halvtrappen ned under hvileplanstrappen. Dermed har jeg svært ved at se, at "kantbjælke/element" eller hvad man skal kalde det ved den trappe findes heller ikke. I øvrigt passer de nok ganske godt.

I funderingen/pladen kan jeg se følgende, når jeg måler.

Tegning af hus med markerede lag: 1. Gulvbeklædning, 2. Sula/plade, 3. Isolering, 4. Drænerende materiale. Trapper og tag vises også.
Lag 1 = 10 cm .............................Gulvbelægning/overflade??
Lag 2 = 10-15 cm .........................Sål/plade??
Lag 3 = 20 cm .............................Isolering??
Lag 4 = 40-45 cm .......................Drænerende materiale??

Kantbjælkerne/elementerne går ned 1,6 m og står så på en klods, der er (BxH) 60x20 cm.

Blev du noget klogere af dette @justusandersson ? :)

Lidt klogere bliver man måske, men ikke meget. Grundlægningsmåden er helt klart det, som kaldes brede plader, dvs. såler under alle bærende vægge. Betonpladerne, som er støbt mellem de opmurede (sandsynligvis) vægge, der står på sålerne, kan være uarmerede. Dette ligesom rækkefølgen mellem 1,2 og 3 må man enten have den tekniske beskrivelse eller en detaljeret tegning for at se. Jeg tror, at der er isolering, eftersom husene ser ud til at være kompetent tegnet. Ellers er det ikke selvfølgeligt med huse fra den aktuelle periode. Jeg ville ikke begynde at fjerne noget uden at vide, hvordan det forholder sig. Kommunen må have tegninger.

J justusandersson sagde:
Lidt klogere bliver man måske, men ikke meget. Grundlægningsmetoden er helt klart det, der kaldes for udbredte plader, dvs såler under alle bærende vægge. Betonpladerne, der er støbt mellem de murede (sandsynligvis) vægge, som står på sålerne, kan være uden armering. Dette ligesom rækkefølgen mellem 1,2 og 3 må man enten have den tekniske beskrivelse eller en detaljeret tegning for at se. Jeg tror, der er isolering, da husene synes at være kompetent tegnede. Ellers er det ikke selvfølgeligt med huse fra den aktuelle periode. Jeg ville ikke begynde at bryde noget væk uden at vide, hvordan det forholder sig. Kommunen må have tegninger.
Jeg ønsker, at kommunen havde tegninger, men de har desværre ikke det, da deres arkivrum brændte ned for 20 år siden eller noget i den stil. Har forsøgt at snuse mig frem til tegninger hos kommunen tidligere nemlig.

Angående isolering, så ville jeg også tro det, gulvene er trods mangel på gulvvarme ikke specielt kolde at gå på. Vi har et gulv i garagevinklen, som med 98% sikkerhed er uisoleret, og det gulv er væsentligt meget koldere om vintrene.

Lige nu overvejer jeg kraftigt at lade være med gulvvarme i resten af huset, mere end den del der har oprejst gulv i dag, mest af økonomiske årsager :) Men den tanke når vel at ændre sig 20 gange endnu, hvis jeg kender os ret! :sweat:

Gulvvarme er under ideelle forhold (vandbåret, indstøbt i beton og opvarmet via varmepumpe osv.) en teoretisk tiltalende løsning, men det er en dille. Meget kan gå galt på vejen. Selv ville jeg aldrig overveje det.

Så du er altså enig i kun at begrænse det til den del, hvor sålen alligevel skal repareres?

Nu justus tænkte jeg pick your brain lidt mere.

Konstruktionsritninger, hvilket underlag behøves for at udarbejde sådanne?
Ved du omtrent hvad det kan tænkes at koste?

Det er ikke små krav du stiller til læsernes hukommelse, når der er gået over en måned siden sidste indlæg... Som grundlag for en K-tegning kræves dels en korrekt beskrivelse af de nuværende forhold (tegninger eller opmålinger), dels en konstruktionsberegning. Hvor stor tidsindsats der kræves for det i dette tilfælde tør jeg ikke have nogen opfattelse om. Det bedste er at bede om et tilbud.

J justusandersson sagde:
Det er ikke små krav, du stiller til læsernes hukommelse, når der er gået over en måned siden sidste indlæg... Som grundlag for en K-tegning kræves dels en korrekt beskrivelse af de nuværende forhold (tegninger eller opmålinger), dels en konstruktionsberegning. Hvor stor tidsindsats, der kræves for det i dette tilfælde, tør jeg ikke have nogen opfattelse af. Det bedste er at bede om et tilbud.
Haha nej jeg ved!
Jeg prøver at arbejde hurtigt, men har ventet på tilbud, og de har taget en del tid..

Så tog en chance, da du plejer at have godt styr på det:cool:

Men skal kontakte en separat konstruktør i dag, tænkte jeg, da jeg ikke var helt tilfreds med den pris, jeg fik af snedkeren :p

Eftersom jeg er en uhelbredelig omkostningsoptimist passer mine estimater sjældent. Derfor stikker jeg aldrig ud hagen i sådanne spørgsmål. Jo bedre forberedelser du har gjort, desto billigere bliver det, det tør jeg påstå.

J justusandersson sagde:
Eftersom jeg er en uhelbredelig omkostningsoptimist, plejer mine skøn sjældent at passe. Derfor stikker jeg aldrig næsen frem i sådanne spørgsmål. Jo bedre forberedelser du har gjort, desto billigere bliver det, det tør jeg påstå.
Lyder godt.
Skal nok kunne bistå med et grundigt materiale bare jeg ved, hvad der efterspørges.
Kender huset uden og inden undtagen fundamentet, men hvordan det er opbygget kan altid findes ud af, da jeg har til hensigt at udbedre og støbe nyt i den nuværende stue inden åbningen af væggen og kan således få at se sort på hvidt, hvordan grundsulen er opbygget :)

Ja, at være omkostningsoptimist er lidt farligt, er på mange måder ligesådan... eller jeg plejer at have store ambitioner, men et meget begrænset budget :crysmile: Og overtaler mig selv om, at det er muligt at skabe det, jeg vil, til det budget. Det plejer at holde, men i dette tilfælde begynder jeg at indse, at jeg nok er lidt for naiv :sweat:

Så har vi forhåbentlig kommet længere i kråkesangen.

Har taget kontakt med en konstruktør, han mener at 100*100 stålsøjler + en hea 180 skal løse opgaven.

Hans forslag var også at placere bjælken indenfor (i stuen) den bærende væg, så man kan montere den først og derefter bare rive væggen ned.

Så med den info kommer næste spørgsmål, pladen skal forstærkes under søjlerne, men hvordan dimensioneres normalt en forstærket plade?

Jeg forestiller mig, at det bliver et enkelt lag xps 200 og derefter ~20 cm beton. Spørgsmålet er dog, hvor meget større område end selve søjlens kontaktflade man bør regne med?

Det kan tilføjes, at grunden til min undren har at gøre med, at det ville lette planlægningen af planløsningen ved at vide, hvordan man generelt plejer at gøre det :)

Diagram af IPE 100 bjælkesystem med XPS 200 isolering og S100 elementer, viser strukturelle detaljer.

Sådan mener jeg :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.