17,044 læst ·
47 svar
17k læst
47 svar
Egen fremstilling af kalkpuds
Jeg anvender et federe mørtel til grunden, omtrent K1:1, altså en del kalk til en del ballast i volumen, og man må så ændre ballasten så den ikke er lige så velgraderet som almindelig mursand for ikke at få tørkesprækker. Det mest almindelige er ellers at man anvender en hydraulisk kalkmørtel nærmest jorden.apotekarnes sagde:
Angående blandning direkt med osläckt kalk læste jeg også en afhandling, men jeg kan ikke danne mig nogen egen opfattelse eftersom jeg har ganske begrænset erfaring af andet, i det mindste i større skala. En dårlig nyhed har jeg dog. En side af drivhussoklen som pudses i slutningen af juli har totalt sprukket sønder nu under vinteren. Antageligvis har kalken ikke hærdet tilstrækkeligt, sugede op for meget fugt hvilket gjort at overfladen sprang når kulden kom. Trist, men går jo at fixe til foråret igen.
Hvis man ikke blandet og pudset med et fedtmørtel tidligere, vil man bemærke at det opfører sig ganske anderledes mod et almindeligt K1:3 eller K1:4 mørtel, det er ikke sværere at slå på men man skal have lidt vane. Før (1800-tallet) var K1:1 nærmest standard i mit område, de prøver jeg har taget på ældre puds har alle været omtrent i de proportioner. Det er stadigvæk ikke helt sikkert at anvende til grunden i udsatte steder men betydeligt bedre end en magrere mørtel.
Yderligere en ting man plejer at gøre er at grunden spritpudses, det mindsker også risikoen for at pudset fryser i stykker.
Senest redigeret:
Eftersom jeg er novice, når det gælder terminologien inden for muring, må jeg spørge: Hvad mener du med "ikke lige så velgraderet"? Jeg ane en masse viden her, som jeg ikke vil gå glip af.L LAB sagde:
Välgraderad betyder at gruset indeholder alle størrelsesfraktioner i sådanne proportioner at der er minimalt tomrum. Normalt bliver mørtlen som stærkest da, særligt om det indeholder cement, men hvis du anvender den type grus og øger mængden kalk så får gruskornene ingen kontakt og når kalken tørrer skrumper den og der dannes sprækker.apotekarnes sagde:
Hvis gruset er mere enkelgraderet (og helst grovere) findes meget plads mellem kornene som kan fyldes med kalk inden gruskornene mister kontakten med hinanden og det gør at man kan have i mere kalk men stadig få en mørtel som ikke sprækker når den tørrer eftersom gruskornene støtter hinanden.
Problemet er bare at den murgrus/sand som sælges er afpasset til C- eller KC-mørtel og man må selv holde på at sigte og vaske for at få passende grus hvis man vil anvende federe kalkmørtel. Hvad jeg ved findes der heller ingen som sælger færdigblandet K1:1 mørtel uden det må blandes på stedet eller specialbestilles, anvendes i princippet kun ved restaurering af kirker og lignende.
Der fandtes tidligere ikke langt herfra et par mindre grusgrave som havde rigtig god sand/grus, naturligt vasket, men deres tilladelse udløb og jeg missede at bestille hjem et godt lager
Kan tilføje at anbefalingen plejer at være at anvende en velgraderet ballast også ved kalkmørtel, men jeg fik selv ingen orden på federe K1:1 eller K2:3 mørtel inden jeg gik over til samme type ballast som anvendtes i den 1800-tals puds jeg tog prøve på. Med mager kalkmørtel (K1:3 eller K1:4) er det anderledes, der er sikkert velgraderet sand/grus bedst.
Senest redigeret:
Klik her for at svare