Fine billeder interessant!!
Du støbte syll og fyldte for hånd hvilket job!!
Hvor fint!
Hammerbåndet ovenpå gabionerne kan man vel støbe en udjævning på toppen og fastgøre hammerbåndet i?
Den væg du ikke har pudset udvendigt .. hvordan fungerer den med hensyn til fugt?
Jeg nøjedes med at støbe nogle punkter øverst som bjælken hviler på. Derefter sidder den fast med gennemgående gevindstang samt lidt grovere sømplader under gitteret som modhold.
Når det kommer til den upudsede væg og fugt, har jeg ikke rigtig nogen opfattelse endnu. Eventuelt regnvand, der sprøjter ind, drænerer sig selv ned til betonsålen, og jeg har i hvert fald ikke set, at fugten trænger ind gennem pudsen på indersiden. Jeg tror, at kalkpudsen er mere udsat for fugt indefra.
Her er et billede af sydgavlen, som er helt i glas. Nordsiden er i sten og har ingen vinduer overhovedet.
[billede]
[billede]
Entrédøren er bygget af gamle vinduesrammer, som jeg fik fat i gratis. De samme rammer sidder på resten af huset.
[billede]
Det er lidt langt til nærmeste vandudtag, så for at undgå at trække slanger over hele gården hver dag, sidder der en gammel akkumulatorbeholder på 500l, der samler regnvand. Oven på tanken kan man se et nedløbsrør, som leder vand fra tagrenden ind. For at undgå oversvømmelse er der en 32mm PEM-slange i den øverste tilslutning, der leder vandet ud, når tanken er fuld. Da den står nogle cm over gulvet, bliver der tilstrækkeligt tryk til at kunne vande med slange. På trods af en tør forsommer har der ikke været mangel på vand i tanken.
[billede]
Hyggehjørne er et must om aftenen.
[billede]
Væggene er temmelig ujævne, hvilket skyldes, at sten har tendens til at stikke lidt gennem nettet på gabionerne. Pudsens tykkelse ville være enorm, hvis jeg insisterede på at få væggen glat. Nu følger pudset i stedet stenene, og i bagklogskabens lys blev det ret pænt alligevel.
[billede]
Efter meget overvejelse endte det med at blive et gulv af tegl. Det var faktisk ikke så kompliceret, som jeg troede, at lægge. Da først den første række lå snorlige, blev resten ret enkelt. Over plantebedet i midten hænger en ramme af armeringsjern, som forhåbentlig vil være nem at dække med bobleplast for at kunne overvintre følsomme planter indeni.
Hvilket fantastisk fint drivhus og hvilket arbejde
Meget flot byggeri. vil gerne se billeder, hvis du har, af væggene inde fra, før puds. Specielt omkring vestvæg vinduer /tagskæg...
Jeg har nok desværre ingen billeder af vestvæggen (den med halvrunde vinduer) før pudsning. Buene lavede jeg af kilehugne lecablokke samt bøjede armeringsjern og pudsnet under for at få formen.
Kan kun tilslutte mig hyldestkoret: sjovt projekt, godt dokumenteret og flot resultat!
Jeg vil vide mere om plantekasserne i tegl! Jeg planlægger sådanne til min have lige nu, og har tænkt på, hvordan den skal blive tilstrækkeligt stabil med tegl på højkant. Hvordan gjorde I, har I noget magisk på indersiden? Boret og sat gennemgående armeringsjern? Kastet lidt mørtel på og håbet på det bedste?
Jeg tror, at underlaget er det vigtige. I drivhuset står plantekasserne på teglstensgulvet, så der bliver jo ingen direkte bevægelser, der kan knække fugerne. Hvis de stod direkte på jorden, ville de måske ikke holde. Ellers har jeg bare muret dem sammen med B-mørtel og lagt lidt grovere ståltråd i fugen mellem skifterne som armering. For at være helt ærlig, så gik det faktisk i stykker et sted, men jeg tror, det skyldtes dårligt håndværk samt forvanding og ikke materialerne i sig selv. Efter en reparation på 30 minutter har det holdt fint.
Jeg tror underlaget er det vigtige. I drivhuset står dyrkningskasserne på teglgulvet, så der bliver jo ingen direkte bevægelser, der kan knække fugerne. Hvis de skulle stå direkte på jorden, ville de måske ikke holde. Ellers har jeg bare muret dem sammen med B-mørtel og lagt lidt grovere ståltråd i fugen mellem skiftene som armering. Skal jeg være helt ærlig, så gik det faktisk i stykker ét sted, men jeg tror, det skyldtes mangelfuldt håndværk samt forvanding og ikke materialerne i sig. Efter reparation på 30 minutter har det holdt fint.
Interessant. De jeg planlægger skal stå på friland, så der var tydeligvis en god grund til at købe den der pladevibrator
Kan intet om muring, bliver det stærkere, hvis man har en lidt tykkere fuge mellem skiftene, eller skal man bruge det mere som lim?
Intressant. De jag planerar ska stå på friland, så det fanns uppenbarligen en bra anledning att köpa den där paddan
Kan inget om murning, blir det starkare om man har en lite tjockare fog mellan skiftena eller ska man använda det mer som lim?[/
1
jonmo sagde:
Intressant. De jag planerar ska stå på friland, så det fanns uppenbarligen en bra anledning att köpa den där paddan
Kan inget om murning, blir det starkare om man har en lite tjockare fog mellan skiftena eller ska man använda det mer som lim?
1 cm tjock fog är nog lagom, tjockare kommer inte hjälpa. Kom ihåg att blöta ner teglet ordentligt innan du murar. I riktigt torrt väder (som nu) brukar jag doppa stenarna ordentligt i vatten. Annars kommer bruket torka innan det har fastnat. Vill du göra det hela starkare kan du ju armera fogen med nåt typ ståltråd, hålband eller något annat lämpligt.
.
I går var det tid for den aller sidste pudsning, så jeg benyttede lejligheden til at tage nogle billeder af, hvordan jeg har blandet op pudset efter at det har ligget indpakket i et par uger. Hvis I ser på de første billeder i tråden, hvor pudset var meget løst og sammenligner med nu, så kan man se, hvor meget det er fortykket. Formentlig blev ikke al kalk slukket, og det tager et stykke tid for processen at blive færdig, men det ser også ud til, at pudset thirtykker en hel del blot ved at stå stille. Så hårdt var det, da jeg tog plasten af:
Konsistensen er så tyk, at man skal hugge kuber ud og skovle dem ind i blanderen. Det er let at tro, at man skal tilsætte meget vand, men egentlig er der behov for meget lidt. Hvis man lader blanderen køre længe, bliver mørtelen æltet igennem og bliver lettere at arbejde med.
her ruller hårde kuber rundt. Ca. 1 min blandet.
4-5 minutter blandet. Stadig for hårdt! Her tilsætter jeg lidt vand. Men forsigtigt, det bliver meget let for meget.
20 minutters blanding og konsistensen er perfekt! Jeg plejer at lade næste ladning blande, mens jeg påfører alt mørtel. Så slipper jeg for at stå og vente på, at næste ladning bliver klar.
En af de to sider, der fik sit sidste lag i går. Nu bliver det rart at lave noget andet end at kaste puds som fritidsbeskæftigelse. Det eneste, der er tilbage udvendigt nu, er kalkmalingen.
Vi lykkedes med at få fat i brændt kalk i storsæk meget billigt fra et lokalt kalkværk, som vi hentede med traktor og vogn.
Hvor meget kostede kalken cirka pr. kg?
Tidligere blev uslækket kalk brugt en del, når der fandtes mindre kalkindustrier rundt omkring, og det var lettere at købe, men nu er det ikke lige så let at få fat i. Det er interessant at anvende uslækket kalk til at blande kalkmørtel; der blev skrevet en afhandling om det for nogle år siden, hvor man så færre revner i pudset, når man brugte uslækket kalk sammenlignet med slækket. Så har ballasten selvfølgelig stor betydning, når man blander federe mørtel (hvilket man bør gøre for holdbarheden), men det kommer sjældent frem i beskrivelser, synes jeg.
Tidligere blev uslækket kalk brugt en del, når der fandtes mindre kalkindustrier her og der, og det var lettere at købe, men nu er det ikke lige så let at få fat i. Netop det at bruge uslækket kalk til at blande kalkmørtel er interessant, der blev skrevet en afhandling om det for nogle år siden, hvor man så mindre revnedannelse i pudsen, når man brugte uslækket kalk sammenlignet med læsket. Desuden har ballasten stor betydning, når man blander federe mørtel (hvilket man bør gøre for holdbarhed), men det fremgår sjældent i beskrivelser, synes jeg.
Skal jeg være helt ærlig, så kostede 2 ton kalk præcis 2 hvedelængder fra konsum. De havde et par sække, der var tilbage fra en bestilling, som ikke længere kunne sælges, da de ikke kunne garantere kvaliteten længere. Mændene var ikke interesserede i nogen "kaffekasse"-løsning, men var mest glade for at slippe af med problemet. De tog dog imod kage! Jeg ved, vi havde uforskammet held!
Angående blanding direkte med uslækket kalk læste jeg også en afhandling, men jeg kan ikke danne min egen mening, da jeg har ret begrænset erfaring med andet, i det mindste i større skala. En dårlig nyhed har jeg dog. En side af drivhusfundamentet, der blev pudset i slutningen af juli, er totalt revnet nu her over vinteren. Sandsynligvis har kalken ikke hærdet tilstrækkeligt, suget for meget fugt, hvilket har gjort, at overfladen er sprængt, da kulden kom. Trist, men det kan jo fikses til foråret igen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.