Utroligt flot byggeri! Hvor kommer de flotte vinduer med rundet overkant fra? Sådanne ville jeg gerne have i et kommende projekt. :-)

• Synes
Mats Carlsson.
  • Laddar…
apotekarnes
Mats Carlsson. Mats: Gårdsägare sagde:
Meget fint. Godt arbejde. Hvor fik I fat i så meget sten?
Jeg bestilte bare en ladning 50-250mm sten. Jeg tror endda, at de kaldte den fraktion for gabion-sten.

• Synes
Brainspace og 2 andre
  • Laddar…
apotekarnes
B byggarätt sagde:
Så flot det blev, og jeg har selv overvejet byggemetoden!
Hvilke gabioner med hvilken størrelse på hullerne?
Hvordan bandt I gabionerne sammen i siden og i højden?
Hvordan grundlagde I?
Hvordan fyldte I og pakkede stenene?
Lagde I nogle tråde eller spændebånd for at armere stenene og holde gabionerne sammen?

Når I pudsede væggen, hvorfor pudsede I indersiden også?
Det er vel nok med den ene side?
Findes der rustfrie gabioner? Valgte I varmgalvaniserede?
Oj hvad mange spørgsmål!
Gabionerne blev bestilt fra gabioner24.se og havde maskestørrelse 5x10cm. De samles med spiraler i alle samlinger og holdes sammen af afstandspinde, der hægtes fast indvendigt før fyldning. Vi købte galvaniserede gabioner, og jeg er usikker på, om de findes i rustfrit. Der er god info og billeder på hjemmesiden.

Fundamentet er en armeret 20 cm støbt sål. Der bliver jo meget vægt under væggene. Jeg lånte en traktor for at kunne løfte al stenen op til kanten på kurvene og så bare fordele ned med håndkraft. At bære det hele op i hånden havde nok været for hårdt, men alt går jo, hvis man vil!

Det havde vel måske været nok at pudse kun den ene side, men vi tænkte, at der lettere havde samlet sig jord, skrammel og andet på indersiden mellem alle stenene, hvis der ikke var en rigtig overflade, som jorden kan ligge mod.

• Synes
Maria T og 3 andre
  • Laddar…
apotekarnes
R Rsmarie sagde:
Utrolig flot byggeri! Hvor kommer de flotte vinduer med afrundet overkant fra? Sådan nogle vil jeg gerne have i et kommende projekt. :)
De kommer nok fra en gammel lade. Vi købte dem via en annonce.

• Synes
Rsmarie og 1 anden
  • Laddar…
Meget fint. Flotte vinduer, flot ujævn pudset væg, flotte farver på stenene i burene, flot tegl i bedene som ser genanvendt ud.

• Synes
Mats Carlsson.
  • Laddar…
apotekarnes apotekarnes sagde:
Jeg er ved at afslutte et lærerigt drivhusprojekt og tænkte at dele nogle tanker omkring fremstilling af kalkpuds. Vi bygger et drivhus på ca. 40kvm med en lidt anderledes opbygning. Vi valgte at bygge sokkel og vægge med stenfyldte gabionkurve som ramme, mest fordi det er så meget billigere sammenlignet med eksempelvis mursten, samt at man får en ekstremt høj vægt, der udjævner temperaturen om efteråret og foråret. I dette tilfælde gik der over 20 ton sten til at fylde gabionerne. Væggene har jeg så ryddet ud og pudset med kalkmørtel. Årsagen til, at vi overhovedet begyndte at overveje at fremstille pudset selv, er, at der går enorme mængder puds til at fylde alle hulrum mellem stenene, før man overhovedet kan sætte et pudsgitter op og begynde at arbejde med overfladen. Den totale pudstykkelse kan være op mod 10 cm på nogle steder, og jeg vurderer, at der er gået omkring 2,5 ton puds og kalkmørtel, som jo er ret dyrt ude i handelen.

Vi lykkedes med at få brændt kalk på storsæk meget billigt fra en lokal kalkbrænder, som vi hentede med traktor og vogn. Derefter begyndte jeg at eksperimentere med, hvordan man bedst slukker kalken og tilbereder mørtel med de værktøjer, jeg havde hjemme. I bagklogskab havde en rigtig professionel blander været værd at anskaffe, men jeg nøjedes med min almindelige frifaldsblander. En ting, jeg hurtigt bemærkede, når det kommer til vådslukning af kalk, er, at man absolut ikke må tilsætte for lidt vand i starten. Når først reaktionen går i gang, går det meget hurtigt, og man risikerer at stå med hårde og meget varme klumper i bunden af blanderen, som skal hakkes fri, før det er muligt at fortsætte. Hvis nødvendigt må man tilsætte mere vand, mens reaktionen pågår. Kalkpastaen må aldrig blive tykkere end konsistensen af piskefløde. Når slukningsprocessen begynder at føles færdig, og blandingen ikke bliver tykkere, kan man tilsætte mursand, lade det hele blandes yderligere og så hælde det færdige puds ud i et kar. Jeg fremstillede to stykker af en krydsfinerplade med kanter af 21x170 brædder. Jeg placerede derefter blanderen oppe på det hele for lettere at kunne hælde mørtlen ud i karret. Mine mørtelkar rummer omkring 6 fyldte blendere med mørtel. Så er det bare at dække mørtlen med plastik, lægge noget sand over og lade mørtlen "modne". Dette for at slukningen skal være helt færdig. Mørtlen tykner meget i løbet af nogle dage, hvilket måske tyder på, at slukningen tager et stykke tid, før den er helt klar. Når det så er tid til pudsning, kan mørtlen føles meget hård, men efter 10-15 minutter i en blander blødgøres den meget, og man behøver ofte ikke tilsætte mere vand, selvom det ser ud, som om man gør det. Det er, som om den skal masseres i gang efter at have ligget stille et stykke tid.

Den "opskrift", der har fungeret bedst for mig, er følgende:
1 rummål uslukket kalk
knap 2 rummål vand
4 rummål mursand (medmindre du vil have en federe mørtel. Så reducerer du mængden)

Jeg tilføjer nogle billeder af projektet. Når det gælder selve pudsningen, undgår jeg at komme med tips, da jeg er langt fra ekspert. Der er nok andre her, der er betydeligt mere kompetente på pudsearbejde end jeg.

[billede] [billede]
At stille blanderen op sådan her gjorde tømningen meget lettere.

[billede] [billede]
Dækker man mørtlen med plastik, holder den næsten hvor længe som helst. Jeg vander brætsiderne nogle gange, hvis det er tørt ude.

Her er nogle billeder af projektet.
[billede]
Ubevaret væg. Vi valgte at bevare en væg sådan her, mest fordi det ser lidt sjovt ud.
[billede]
Færdigpudset væg

Vi har netop taget drivhuset i brug og indrettet det. Hvis I vil, kan jeg lægge nogle billeder ind af, hvordan det ser ud nu både ude og inde.
Tilføj gerne flere billeder. Ser meget inspirerende ud!

Kanonfint! Hvad er det for mursten på gulvet?

apotekarnes
Murtegl 25x12x6. Byggehåndværkeren havde 2 varianter, og denne var en anelse lysere end den anden.

Sejt!
Sjovt med solide og enkle mtrl og metoder.

Altså fy faa-aan hvor fint det blev. Elsker at I har en stor vandtank til regnvand også. Godt arbejde!

• Synes
Melltina og 1 anden
  • Laddar…
Jeg bestilte en ladning 50-250mm sten bare. Jeg tror endda, at de kaldte den fraktion for gabion-sten.
Ok. Kan du huske, hvad det kostede?

apotekarnes
Stenen kostede nogle tusindlapper. Kan ikke huske præcist, men det var i hvert fald billigere sammenlignet med da jeg købte 16-32 makadam og lignende.

• Synes
Mats Carlsson.
  • Laddar…
apotekarnes
B byggarätt sagde:
Så fint det blev och jag har själv funderat på byggmetoden!
Vad för gabioner med vilken storlek på hålen?
Hur band ni ihop gabionerna i sidled och höjdled?
Hur fyllde ni och packade stenarna?
La ni några trådar spännband för att armera stenarna och hålla ihop gabionerna?
Jag hittade några gamla bilder på montering och fyllning. Du kan se spiralerna i alla skarvar som man skruvar i.
Byggeprojekt med gabionvæg, hvor spiraler kan ses i samlingerne; træstykker og værktøj ligger rundt om.
En byggeplads med gabionvægge fyldt med sten, en stige og en mand på en traktor i baggrunden. Skruede spiraler i skarverne ses tydeligt.
Gabionkonstruktion fyldt med sten, med tydelige spiralsamlinger i hver samling. Grønt buskads i baggrunden.

• Gabion væg i have med sten fyldt i trådnet. Spiraler synlige ved samlingerne. Grønt løv i baggrunden.
  • Synes
johan_p og 4 andre
  • Laddar…
Meget flot byggeri. Vil gerne se billeder, hvis du har, af væggene indefra, inden pudsning. Specielt omkring vestvæggens vinduer/tagfod...

Jeg fandt nogle gamle billeder af montering og fyldning. Du kan se spiralerne i alle samlinger, som man skruer i.
[billede]
[billede]
[billede]
Fine billeder interessant!!
Du støbte syld og fyldte i hånden hvilket arbejde!!
Hvor fint!
Hammarbandet ovenpå gabionerne, kan man vel støbe en udjævning på toppen og fastgøre hammarbandet i?

Den væg du ikke har pudset udvendigt .. hvordan fungerer den med hensyn til fugt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.