Mikael_L
Man kan ju åka och plocka och lasta själv.

Men det är ju väldigt smidigt att bara lyfta luren, beställa och se på när kranen lyfter av grejerna där man pekar. :)
Men jag får hela tiden misstanken att då passar dom på att lasta iväg skitvirket som har blivit kvar i facken, det som ratats av andra.

Nu senast sa jag till att virket ska vara till att regla upp innerväggar, så det måste vara rakt.
"Måste jag komma och välja ut virket själv om jag ska kunna använda det, eller kan ni lova att inte plocka ihop annat än vad ni skulle valt till ert eget hus?" frågade jag småsurt.

Nåja, ömsom vatten ömsom vin även i denna virkesbunt !!! :@

Vad brukar ni andra göra?
Vad ska man acceptera?

• skitvirke#1.jpg
  • skitvirke#2.jpg
Beställer alltid mer än jag behöver och plockar ut det som duger - Resten får dom hämta tillbaka helt enkelt, vill dom skrota det är det upp till dem... Jag vägrar att betala för snett virke lika lite som jag betalar för skadat skivmaterial.

Hård men rättvis helt enkelt. Tror det handlar om att ha en bra relation till sin brädgård i grund och botten.

Det är ju katastrof det går inte att använda till annan än ved. Jag håller med man måste plocka själv om det skall bli bra och utan allt för mycket kvist. Jag hade åkt tillbaka med det där meddetsamma och sagt att nästa gång får det bli riktigt annars får det vara. Jag har gjort liknande beställningar och det har inte varit några problem, tvärtom riktigt bra kvalite. Jag beställde från Beijerbygg. 700 kr för körningen oavsett hur mycket man beställde, det tyckte jag var billigt.

Plockar alltid själv, det är helt hopplöst hos järn/bygghandlare med liten omsättning på virket, ungefär en på tio är rak. OCH INTE NOG MED DET, det är snabbvuxet sk-t som i princip inte väger någonting.

Bäst är att köpa på en lokal brädgård med eget sågverk, 99% rakt, tätt, virke och bättre priser.

Till mitt pågående utbygge/renovering så har jag köpt av en lite mindre brädgård som bara köper norrlandsvirke, och J-ävlar vilket virke vi har fått också! 2"9 och 2"6 har varit så hårt att det knappt gått att spika i... Riktigt fint alltså! Och igår kom dom och lämnade av stomvirket till altanen, även det från Norrland av typen 350-årigt kärnvirke... Riktigt fina raka reglar och stolpar,

Och enligt han ska man inte lyssna på Martin Timells råd om att alltid ta det tyngsta tryckta virket, enligt honom så va det virket det mest porösa som sugit i sig mest impregnering...

Så bor ni i GBG-trakten och vill ha rejält byggnadsvirke från Norrland till kommande bygge till bra pris, har jag fått för mig iaf, så skicka ett PM...

Trä är ett jävla dumt material att bygga med.....
Men tror med dom passar på att bli av med lite skit, och är det inte medvetet tror jag det blir så ändå.
Vet ju själv hur man stått och valt ibland och känt sig nöjd för att sen titta på samma brädstump nån vecka senare.
Inte alltid dom är exakt likadana nä.
Beror ju givetvis på förvaringen med men i alla fall.

Tycker den där regeln var riktigt rak jämfört med en jag fick hemkörd en gång.Tyvärr ingen bild på den.

Skulle jag byggt nåt större och det var mer noga skulle jag nog med försökt hitta nån lokal förmåga precis som petersson79 gjort.
Blir ju nästan tårögd av att läsa om 350årigt kärnvirke.
Du borde rama in det och ha det på väggen istället d^_^b

Mikael_L
slacker skrev:
Beställer alltid mer än jag behöver och plockar ut det som duger - Resten får dom hämta tillbaka helt enkelt, vill dom skrota det är det upp till dem... Jag vägrar att betala för snett virke lika lite som jag betalar för skadat skivmaterial.

Hård men rättvis helt enkelt. Tror det handlar om att ha en bra relation till sin brädgård i grund och botten.
Det känns som att detta är rätt väg.
Jag har varit alltför snäll hittills. :O

Man behöver inte vara hård för att få lämna tillbaka virke som är kass, det är bara att säga till. De har ju också intresse av att gå på sina levernatörer så vänta inte för länge.

350år... får man avverka urskog?

pbengtsson skrev:
350år... får man avverka urskog?
Finns det annat i Norrland?

Nästa gång du ska bygga innervägg bygg den med stålregel,går snabbare och du behöver inte tänka på krokiga reglar :)

Jag hämtar själv, har aldrig fått bara rakt och fint virke när jag beställt och fått det hemkört trots bra relation till bygghandlar´n.
Men jag har lämnat tillbaka det som inte gick att använda och det har aldrig vart nåt problem men jag har ju annat å göra än att hålla på å skicka regelvirke fram å tillbaka.

Bilden på den övre plankan ska vara så, den är kroksågad. ett träd är inte rakt och för att få ut så mycket som möjligt ur stocken så kroksågar man dom. det vill säga man följer efter det krökta trädet och kan på så sett få ur mer virke ur varje stock.

Sågas mest i Norrland, Värmland och Skåne. Säljs enbart i Jönköping. :D

Göran.W
Hand plockar alltid själv så man får raka bitar vilket kan vara ett rent helv... att hitta.
Är det inte jätte viktigt att det är helt rakt brukar jag erbjuda dom halva priset för krokiga bitar så dom slipper leta halva dagen efter raka bitar och det brukar funka bra.

Allt virke söder om dalälven är skitvirke enligt han jag köpt från...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.