Hej!
Jag ska under våren uppgradera min vedpanneanläggning i huset och sitter och funderar på mitt nya övertrycksfria system och har kommit till ackumulatortanken, vilken kommer att bli 1,25m i fyrkant och 2,5m hög, cirka 4kubik.

Min fråga till detta kompetenta forum:
För att få optimal skitning av returvattnet till ack-tanken, ska man låta returen ha att vertikalt rör inne i tanken med ett antal t-rör på så att vattnet kan ”placera” sig på rätt temperaturnivå?

idén kom till mig när jag av en händelse tittade på Solvis hemsida, där man fick ladda hem en exe-fil som sedan visad deras system (för solvärme). Nedan ser ni en bild på deras ”retur”-ledning inne i tanken.

Är det någon som har erfarenhet av denna typ av returledning till ack-tank?

solvis_princip.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan om det är värt kostnaden och besväret med en sådan returledning? Jag har 50R anslutning sista halvmetern närmast tanken på både retur och framledning, vilket sänker farten. Har kanonbra skiktning och då har jag ändå slingor för varmvattenberedning. En TVA skulle nog vara snäppet bättre. Viktigast är att kunna isloera tanken rejält så förlusterna under sommarhalvåret bli minimala. Vad ska du ha för panna?

Jag håller med.
Jag har en separat retur en bit upp i tekniktanken. Hur som så glider returvattnet till botten av största tanken först.
Jag har med 2" in i tankarna. Har bara 2" bokar, sen reducerat till 1 1/4". Returen är nog 1 1/4" in o tanken.

Har man bara stora tankar och grova anslutningar går det fint. Sedan är flödet till tanken från radiatorreturen mycket lägre än vad pumpen ger, då mycket av returvattnet återanvändas i shunten.

Mina dubbla slingor verkar inte sänka tankbottnens temp nämnvärt.

Tack för snabba svar :)
Intressant med större rör in i tanken...
Jag har tänkt att luta mina rör ~5-10 grader så att de "mynnar" mot botten resp toppen av tanken, sedan kapa av röret med en hyfsad snedfas så att rör slutar likt en skål, uppåt resp. nedåt.

Det som lockar med solvis lösning är att när man har "hög" temp på radiatorreturen skulle vattnet kunna få möjligheten att lägga sig på en högre nivå i tanken och det förhoppningsvis kallare vattnet från TVA:en (med dubbla VVX:cool:) skulle kunna lägga sig på en lägre...

Men det kanske är som GordonE skriver att mycket vatten går tillbaka till radiatorsystemet... i min anläggning idag tycker jag nog att botten tempen skulle kunna vara lägre, ligger oftast runt 35-40 grader:(.

Angående pannan så kommer jag snart att starta en ny tråd i ämnet, då jag funderar på någon av tre Österrikiska premiumpannor :D!

Läste en jämförande undersökning (vetenskaplig artikel minns ej var) som visade att man kan minska förlusterna rejält genom att kröka anslutningarna från/till tanken nedåt innanför isoleringen: värmelås liksom. Så gör jag när jag nu kröker ihop mitt system. (Vrid nacken 90 grader motsols så hajar du bilden...)

• image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Intressant detta... bilden börjar klarna :thumbup:
Pga A.Holm:s inlägg gjorde jag en koll på ETA och de har också en liknande baffelplåt, sidan 4 & 8 i denna länk.

Funderar på att använda rektangulär profil, typ stående 160x80, den sista 0,5m innan tank, det skulle reducera flödeshastigheten med nästan en faktor 10. Låta flödet möta en baffelplåt som är 1m hög och har formen som ses i bilden nedan (snitt av tanken ovanifrån).
Installation.jpg
Skapa konto

Flödet får då möjlighet att placera sig, och sedan smita runt hörnet och ut genom spalten som är uppåt i bilden.
Min förhoppning är att vattnet kanske redan har skiktats något i den rektangulära profilen på väg in i tanken.
Radiator returen kommer att anslutas på ovansidan och jag har tänkt ansluta TVA:ns retur på undersidan då jag räknar med att den kommer att var svalare:confused:?

Någon som har erfarenhet av vad man kan räkna med för retur temperatur från en TVA?

Själv har jag returtemp från TVA på 10-15 grader, den är hemmabyggd med termiskt lång VVX som jag nämnt i olika trådar, man kan nog generellt tänka sig returer i häradet 20 grader och under från TVA.

För skiktning i tankar har jag gjort ett horisontellt diffusorrör i både övre och nedre anslutningarna. Det funkar fint och det viktiga är att man inte skapar vertikala flöden i de nivåerna där anslutningarna sitter. För att uppräthålla skiktning är annars mycket välisolerade tankar viktigt, man kommer inte från oron i vätskan längs mantelytorna pga den goda värmeledningsförmågan i metallen men den blir inte störande. När jag testade, labbade lite och mätte mycket kunde jag finna att språngskiktet inte är mer än några cm när tankarna är mycket välisolerade >30cm noga utförd lösull.

Tack för informationen GK100!
Följdfråga:
Om jag förstår dig rätt rekommenderar du inte min tänkta baffelplåt, då den kommer att skapa ett vertikalt flöde?
Spalten som jag tänker mig blir 15-20 mm längs med manteln, där som du skriver vätska ändock är lite orolig:confused:?

Efter att ha tänkt några varv, har jag kommit fram till följande:

Sida.PNG
Skapa konto

Tanken från sidan. Övre och undre "konstiga" in/utlopp är 160x80 rektangulärprofiler på ~0,5m.

Snitt_1.PNG
Skapa konto

Ett snitt av den nedre delen av tanken. En baffelplåt vars profil ses i övre högra hörnet ska möjlig göra för det kalla vattnet att placera sig på rätt nivå i tanken då det smiter runt hörnet och ut i volymen. Plåten är ~1m hög vilket kan ses i översta bilden.

Snitt_2.PNG
Skapa konto

Ett snitt i den överdelen av tanken. Även här en baffelplåt men tvärs inloppet, svetsad i underkant, se överdelen av första fotot. Min idé är att vattnet ska sprida sig som en plym efter temperatur.

Alla förslag/synpunkter mottages med stor tacksamhet :thumbup:

Intressant. om jag fattat rätt så är det viktigast att inte köra in för starka flöden in i tanken. Uttagen från tanken ska tydligen inte vara lika kritiska. Det bästa för att få ner flödena är stora dimensioner på anslutningarna, precis som du har tänkt. Jag tror dina funderingar kommer fungera mycket bra.

Majgårdarna
Jag tror inte det hjälper att ha grövre anslutningar en kort bit. Det är ju ganska bra tryck från den mindre dimensionen.
Vill man bromsa flödet mycket så skulle jag gjort nått sådant här.

• Capture.JPG
    Skapa konto
Om du vänder på Hanssons anslutning så att den kröker nerifrån ist för uppifrån på tanken så blir det snarlikt min variant. Jag gör så därför att jag tror att det minskar självcirkulationen (och därmed värmeförlusterna från tanken) under tiden laddningen inte pågår. Återkommer med resultat, inte igång än...

• Gilla
omv.peter
  • Laddar…
Själv gjorde jag väldigt enkla diffusorrör i anslutningarna uppe och nere. Det är bara entumsrör med änden igensvetsad och sen två längsgående slitsar dragna med vinkelslip på motstående sidor. Dessa är igängade bakvägen genom bussning R32xR25 med längre gängning och en R25 muff utvändigt för anslutning till rörsystemet. Bara att märka ut så att man får slitsarna horisontalt när man drar i det i tankens muffar.

Detta ger en rejäl reduktion i hastighet och samtidigt en fördelning utefter hela diametern på tanken och flödet riktat helt horisontalt. Resultatet blir mycket lugn och ordnad skiktning helt driven av de termiska krafterna på respektive nivå och ingen omrörning eller störande självcirk. Funkar mycket bra och är enkel att göra, allt bättre än jag väntat mig faktiskt.

:)
Sitter och bläddrar i en gammal lärobok från 1949 som handlar om rörarbete.
Där finns lite beskrivet om hur man tänkte på den tiden för att förhindra omrörning i förrådsberedare.

"Man önskar en jämn skiktning av vattnet i varmvattenberedarens magasin. För att inte det inströmmande kalla vattnet skall störa skiktningen brukar man förse kallvattenintaget med spridare. Det kan ske med en skärm som i fig. 9.181 eller genom att vattnet ledes ut genom ett perforerat rör som ligger efter beredarens botten."
DSC00359.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.